Tail rotor probleem Blade 200SRX

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door nk006, 18 jun 2018.

  1. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Hallo,

    Ik heb een Blade 200SRX overgenomen met het volgende probleem. Als ik de hoofrotor laat draaien draait de tailrotor niet automatisch mee en de rudder werkt alleen op de rechter kant, rudder op links reageert de tailmotor niet. Ik heb reeds de ESC, ontvanger en de motor van de staart vervangen maar het probleem blijft. Als zender heb ik een DX6i (oud model).

    Beetje einde raad nu... Is dit een compatibiliteits probleem met de DX6I? Op youtube vindt je nochtans filmpjes hoe je hem moet instellen om met de 200SRX te vliegen.

    Graag uw inbreng!

    Alvast dank!

    Kenneth
     
  2. vic_huijgens

    vic_huijgens

    Lid geworden:
    17 mrt 2015
    Berichten:
    28
    Tailrotor pakt vrij laat op hoor bij vrij hoog toerental main blades
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Heb je al gehoverd? Dat de rotor naar links niet draait klopt. Neem de heli eens in de hand en toer op. Als je dan de heli naar links/rechts draait, moet de staartmotor tegendruk geven.
     
  4. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Zelfs op hoogste toerental blijft die stil...
     
  5. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Wat is de reden dat hij niet naar links draait? Durf niet hoveren tot ik weet of dit normaal is of niet. Via youtube kan je nochtans zien dat bij het opspinnen van de main rotor de tail ook begint te draaien.
     
  6. vic_huijgens

    vic_huijgens

    Lid geworden:
    17 mrt 2015
    Berichten:
    28
    Steker in de receiver goed aangedrukt. Geen draadje los bij staartmotor ?
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ja, als je los vd grond bent.
    Probeer het eens op een gladde vloer, dan moet de staart ook tegendruk geven.
     
  8. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Ok, zal dit proberen. Maar wat is de reden dat hij op links geen rudder geeft?
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het draaimoment (vergeef me de eventueel verkeerde benaming ;) @ron van sommeren) vd rotor zorgt ervoor dat zonder tegendruk de staart gaat ronddraaien, dus met een beetje tegendruk ga je linksom en met veel tegendruk rechtsom.
    Zolang de heli niet draait, zal de staart niets (hoeven) doen.
     
  10. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Normaal moet de tailrotor toch draaien om het draaimoment te kunnen corrigeren vd hoofdrotor? Bij al mijn heli's begint de staartrotor te draaien van zodra de mainrotor draait. Wat er wel is aan deze heli is dat de voeding van de hoofdmotor en staartmotor common zijn en dat enkel de signaallijn gescheiden is.
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je kunt de heli in de hand nemen en optoeren (goed vasthouden en let op je ogen). Als je de heli dan heen en weer draait, moet de staartmotor draaien.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De rotor levert een koppel, geen moment :D d.w.z. geen resulterende kracht op de heli. De staartrotor levert wel een moment, d.w.z. een draaiende én een resulterende kracht op de heli. Met als gevolg dat de staartrotor de heli in zijn geheel opzij duwt. Dat moet weer gecorrigeerd worden met rol, en daardoor hangt elke heli met één hoofdroter scheef.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018
    HeliKoper vindt dit leuk.
  13. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Zodra de hoofdrotor draait ontstaat er een tangentiele kracht die opgevangen moet worden door de staartrotor. Waarom draait de staartrotor in dit geval dan niet direct?
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als de heli veel wrijving heeft met het oppervlak waar hij op staat, blijft hij gewoon staan en is er voor de staart geen kracht om te compenseren. Vandaag de vraag om het op een gladde vloer te proberen.
     
  15. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    OK ga het zeker proberen maar aangezien die heli niets weegt lijkt het mij een beetje abnormaal dat die staartrotor enkel zou draaien bij half throttle... Ik heb ook een simpele blade 120 en zelfs daar begint direct de tailrotor te draaien als je throttle geeft.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat komt door de electronica.
    Bij veel heli’s wordt een losse gyro toegepast.
    Daarin zit weer electronica die “opmerkt” dat de heli ongewenst verdraait.
    En dat verdraaien meet hij aan de hand van zijn eigen 0 beweging vlak, wat hij meekrijgt precies als je de accu aansluit.
    Het initialiseren.

    Als hij dan de 0 beweging heeft, gaat hij kijken wat de zender doet.
    Als de zender bv door trim oid beweging gebied, zal de heli deze beweging incalculeren, en zorgen dat die beweging wordt gehaald.

    Anderzijds, als je bijnhet aansluiten van de accu de heli beweegt, zal zijn 0 vlak bewegen.
    Dus zal de gyro dit uit gaan voeren, omdat dat is wat er van hem gevraagd wordt.


    Das de achtergrond.
    Dus, hij gaat niet meteen draaien, omdat hij eerst iets moet zien waar hij tegenin moet gaan.
    Oorzaak, gevolg.
    En programmering. Meestal programmeren ze zodanig dat alles een beetje anticipeert.
    Hier blijkbaar iets minder.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok, ff foto opgezocht.
    Staartmotor met opgedrukte prop.
    Als de motor wel draait, kan het zijn dat de prop slipt op de as.
    Harder aanduwen, of pietsie secondelijm in het gaatje. Wel zorgen dat er geen lijm de motor in loopt, anders krijg je het nooit meer los
     
  18. vic_huijgens

    vic_huijgens

    Lid geworden:
    17 mrt 2015
    Berichten:
    28
    Kijk ff op helifreak.com of rcgroups.com staan posts op van junkman over de 200srx met afbeeldingem
     
  19. nk006

    nk006

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Sint-Niklaas, Belgium
    Dit had ik ook reeds gevonden om hem volledig te demonteren en opnieuw op te bouwen. Morgen wordt hij getest.
     
  20. vic_huijgens

    vic_huijgens

    Lid geworden:
    17 mrt 2015
    Berichten:
    28

Deel Deze Pagina