Tamiya Cup technische vragen en advies topic.

Hoi,

om Roelof erg blij te maken (sorry, geintje...) dit topic. Er zijn nu meerdere topics over meerdere auto's in de Cup, en de technische informatie is daardoor soms in drievoud, soms helemaal niet beschikbaar. Vandaar dit topic. Ik zal de specs van mijn twee racers plaatsen, en ik hoop dat andere racers, van allerlei klassen, dat ook doen. Als je een technische vraag over een auto uit één van de klassen hebt, stel hem vooral in dit topic.

Hugo
 
Dit is mijn TT-01, voor de Top Stock klasse in 2014:

Een niet -e kit, in mijn geval de 58393.
tt-01e onderdelensetje voor de wielophanging, sturing en dempersteunen.
50746 dempers, 3 gaatjes zuiger voor 2 gaatjes zuiger achter. Droop 4mm voor en achter, ongeveer.
42168 veren, geel achter en blauw voor (dus aar 1 setje nodig, maar ik heb 2 setjes gekocht).
53620 Alu middenas.
3455877 Alu voorstuk middenas.
4355878 Alu achterstuk middenas.
53792 Aandrijfassen aan de voorzijde, met
53790 Insteekassen
Aandrijfassen achter standaard, met brede wielassen en wielmeenemers.
Voorwielophanging standaard.
53673 Achterwielfusees 2 graden toespoor.
53674 Instelbare bovenste wielophangingsarmen, alleen achter gebruikt, -2 graden camber.
51023 banden rondom.
51526 Ferrari 458 body kit.
53604 spoilerset.
Carson Cup motor.
Diverse spurs en pinions.
TEU101 KB esc, waar ik de schakelaar en en aparte voedingsdraad van verwijderd heb.
Snelle 2S lipo-vriendelijke servo.
2S 4200 65C short lipo.
Geen (U-)BEC.
Koelertje van e-bay op de motor.

full


In 2014 heb ik op alle banen met een 25/55 overbrenging gereden, behalve op Eindhoven. Daar was het 25/58. Bij de Finales (die niet voor het kampioenschap gelden) op Rucphen reed ik met 27/55, had met 28/55 mogen / moeten rijden...

Inmiddels voor 2015 over op de Audi R8 LMS body, nog niet meer gereden. Het is de lightweight, 84298.

Verder heb ik voor 2015 de B-parts van de TT-01R besteld (51217), om twee redenen. In de B-parts zitten nieuwe body steunen, en die zal ik wel nodig hebben. Daarnaast hebben de onderarmen van de ‘R’ uitvoering kleine imbusjes waarmee je de droop van de ophanging kan afstellen zonder je dempers iedere keer te moeten openen. En de armen draaien op mooiere asjes in bussen, zal ook niet slechter wezen. Die imbusjes en asjes zitten bij de B-parts.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is mijn M-06, nog niet echt mee gereden, voor 2015 in de M-chassis klasse:

Short M-06 chassis kit with Alpine body, no special edition.
TEU101-BK ESC, removed the switch, removed the separate power line to the Rx. I mounted the ESC in the middle of the chassis between the shorty lipo and the diff housing.
Carson Cup machine motor, mandatory in the Dutch Tamiya Cup.
Quick and light steering servo Corona DS-319HV, still in the mail.
Carbon shock mounts front and back, back on alloy bracket.
Ball bearings all around, thoroughly degreased and lightly oiled.
TA-05 turn buckle set for the upper suspension arms.
CVA shocks, two hole pistons in the back, 3 hole in the front, standard CVA kit oil.
Blue springs in the back, yellow ones in the front.
M-05 ball diff.
Currently M-grips in the front and S-grips in the back with stock hard inserts as per the kit, but more rims, tires and inserts are ordered.
I also ordered the anti-roll bar kit and a ton of shims to tighten her up.

full


Ik zat t.z.t. de boel even vertalen en de part nummers erbij zetten.

Dit is de informatie die ik gebruikt heb om deze auto te bouwen:
http://www.rctech.net/forum/13566583-post1555.html

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,….om Roelof erg blij te maken (sorry, geintje...) dit topic. Er zijn nu meerdere topics over meerdere auto's in de Cup, en de technische informatie is daardoor soms in drievoud, soms helemaal niet beschikbaar. Vandaar dit topic…Hugo

Weet wat je vraagt???....“slotje op de andere 3”…:confused:
 
Mijn chassis is opgebouwd met de volgende items:
- 58560 Tamiya TT-02 chassis (Ferrari 458 en Audi R8 LMS body's)
- 53604 Spoiler Set voor de Ferrari 458 Body
- 45055 Tamiya ESC TEU-105BK Brushed
- 500906052 Carson Cup Machine
- YR-DSG-0055B Yeah Racing Aluminium Semper Set Blue
- 53792 TT-02 RC Universal Shaft Assembly
- 53587 Dia. 5mm Shim Set
- 53646 Tamiya Wheel Spacer Blue
- 3RAC-WX127/LB Wheel Adaptor 7mm
- YR-TT02-042BU Yeah Racing Aluminum Ball Bearing Steering Set
- 54477 TT-02 Cup Joint
- 54501 TT-02 Aluminum Propeller Shaft
- 54502 TT-02 Aluminum Propeller Joint
- 54559 TT-02 Low Friction Sus Ball
- 54395 TT-02 22mm Low Friction Sus Shaft
- 54549 TT-02 Aluminum Rear Upright (2.5 deg.)
- 54476 TT-02 Ball Bearings Tamiya
- 51000 Tamiya Hi-Torque Servo Saver - Black
- SR-H0021BL Speed Aluminum Servo Saver Cap Blue
- 54495 RM01 Aluminum Servo Mount
- 54500 Tamiya High Speed gear set
- 51356 Spur Gear (64T)
- xxxxx 22T Pinion
- 50477 Fluorine Coated Pinion Gear (24T, 25T)
- 54228 Fluorine Coated Pinion Gear (26T, 27T)
- 54229 Fluorine Coated Pinion Gear (28T, 29T)
- 53453 Tamiya RC Med Narrow Six Spoke Wheels
- 51023 Tamiya RC Racing Radial Tires - Med Narrow
- 53682 Aluminum Bumper Stopper

TT-02_Tamiya.JPG


Voor de Nederlandse Tamiya Cup legaal maar voor de Benelux finale moet ik andere dempers (welke?) en de originele stuurinrichting plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Geen slotjes op de andere 3 maar laten we de Tamiya cup wel centraal in 1 topic houden.
 
Wil ik in Rucphen gaan rijden zullen die er dus bij moeten komen.

Heb inmiddels een 2e TT-02 chassis (opgebouwd uit alle spare parts + nog wat besteld bij Banzai) dus kan alles wel hergebruiken.
 
In mijn topic heb ik ze staan, maar meerdere sets passen. Ik zoek altijd op de site van Seidel, als je daar de dempers vindt staat erbij welke verensets erbij passen.

Hugo
 
Vanwege de spacers in de damper (om de droop te regelen) gebruik ik de kortere veertjes van de M-06 versie, ik vermoed dat ze hetzelfde zijn of toch bijna als die van het setje 53333.
 


Vermoedens, zo te zien, enz…??? Bij deze een stukje naslagwerk!!!

Schijn bedriegt, aan een kleurtje kan je niet zien hoe zwaar ze zijn bij Tamiya, zelfs de door jou gepubliceerde linken kloppen al niet meer met de huidige status…kleuren hebben nu plaats gemaakt voor grijstinten??? Tamiya en ook andere merken hebben de nijging om het zo ingewikkeld mogelijk te maken, men vermeld niet de waarde bij de springsetjes, zodat je al gauw een setje koopt wat niet op je wenslijstje stond. Soms wordt er een upgrade gedaan met hetzelfde bestelnr, maar de waarde van de veren komen niet meer overeen met de oude, dus effe afwachten of de grijstinten (mogelijk van een ander leverancier) weer voor verrassingen gaan zorgen!!!!

Tamiya America Item #53163 | RC On-Road Tuned Spring Set - (4WD/FWD Touring & Rally Car)


Tamiya America Item #53333 | RC Touring Car Tuned Spring - Set (Short)


OP.440 ??????????????????-??TAMIYA SHOP
 
Ik heb verenset 42168.

Zolang er onroad en short bij staat klopt het van Tamiya. En nogmaals, de Seidel site laat goed zien wat wel en niet te matchen is. Hier heb ik gezocht op '50746' in het zoekboxje:
Modellbau-Seidel - Artikelsuche - 50746
Je ziet meteen die dempers, en alles wat je erbij kunt gebruiken. Als je nu nog weet dat je korte nodig hebt (kurz, je auto moet laag liggen), heb je ruime keuze maar kan je niet fout.

Hugo
 
Volgens Siedel zijn 42168 gelijk aan 53333 alleen zijn ze niet in kleur en passen ze goed op deze dempers. Ik zet de 42168 er bij op mijn wensenlijstje, in Rucphen heb je ze toch nodig.
 
Over pinion en spur getallen voor de binnenbaan in Vianen, ik heb een zeer vriendelijk antwoord gehad van één van de clubleden aldaar. Ik heb gezegd dat ik daar binnenkort wil komen trainen, is ook zo, de 16e, en dit kreeg ik als antwoord:

LEO zei:
Hoi Hugo,

Leuk dat je een keer bij ons wilt komen rijden.

Met het M-chassis gewoon een 20T pinion gebruiken. Lekkere snelheid, en de motor temperatuur blijft binnen de perken. Wel een stalen of hard-aluminum versie kiezen, want de standaard pinions van Tamiya ( daar waar er telkens 2 maten in 1 verpakking zitten) hebben een erg korte levensduur.

Voor de TT01/02 kan ik niet zo veel advies geven. Het is niet een klasse die bij ons gereden wordt. Ter voorbereiding voor Tamiya cup (Top Stock klasse) , heb ik gisteren heb ik voor het eerst mijn TT02 gereden. Ik heb gereden met een 64T spur en 22T pinion. Dit zou een overbrenging geven van 7.56:1 . De snelheid op het rechte viel me wat tegen, maar had net gereden met mijn Euro TW, dus dan gaat, voor het gevoel, alles langzaam. De auto staat op 51023 radials en ik vond het erg prettig rijden en kon het gevecht met de Mini’s op de baan redelijk aan. Na een minuut of 10 rijden was de motor al aardig op temperatuur met mijn huidige overbrenging.

De maximale over brengen die is toegestaan voor de TT02 van 29T pinion en 64T Spur, lijkt me echt te lang voor ons circuit. Dus gewoon wat proberen en je motor temperatuur in de gaten houden.

Neem een oude trainings kapje mee en bewaar je mooie nieuwe kap voor de cup.

64/22 is voor de TT-01 rijders 61/21.

Hugo
 
Nette en vriendelijke mail, geeft alvast een welkom gevoel volgende week.

Ik neig zelf naar een 64/24 combi op de TT-02 om eens te kijken hoe dat gaat en wellicht iets meer topsnelheid. Bij The Border (volgens mij een vergelijkbare baan) rijden ze met een 68/26 combi met een Cup Machine.

Uit dat topic:
- Vertanding is 58/22 voor de TT-01 en 68/26 voor de TT-02
 
Mocht iemand een strakke TT-01 willen bouwen voor de Top Stock klasse; na alle omwegen en verbouwingen is mijn auto best strak geworden en blijkt verdacht veel te lijken op de TT-01r kit. Deze kits zijn niet of nauwelijks meer verkrijgbaar, maar de onderdelen wel. Voor de geïnteresseerden de handleiding:

http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tt01r.pdf

Daar staan alle onderdeelnummers en zo bij.

Hugo
 
De oplossing om Camber in te stellen op de TT-01r is erg mooi, zoiets is er volgens mij niet voor de TT-02. De TT-02r zou een oplossing zijn maar die word niet toegelaten in de Top Stock klasse van de Tamiya Cup.
 
Back
Top