Tamiya DT-03

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Synasthesia, 1 apr 2016.

  1. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Kon geen topic over dit model vinden, mocht deze er wel zijn, excuses :)

    Ben op het moment een scaler aan het bouwen, en op zoek naar een leuke simpele 2wd offroad voor erbij.
    Hoeft niet razendsnel te zijn, gewoon een leuk motortje op een 2s lipo is wat ik wil gebruiken.
    Zo kwam ik bij de Tamiya DT-03 Racing Fighter uit.

    Wil de auto gebruiken om een beetje op onverharde stukken rond te kunnen rijden en hem achterin de auto kunnen gooien als ik bijv. richting het strand of bos ga of om mee te nemen met een weekje centerparcs.
    En misschien af en toe een meeting op een baantje.

    Wat ik erover lees is dit volgens mij een prima auto voor hetgeen waarvoor ik hem wil gaan gebruiken, maar vroeg mij af of er anderen zijn met ervaringen metdit model.

    Voor de prijs van een kitje hoef ik het in ieder geval niet te laten :)
    Zag dat de kit incl. brushed torque tuned motor en regelaar op €75 ongeveer zit.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Het is een leuke auto die redelijk goed rijdt, niet al te snel met de standaard motor.
    De DT03 wordt bij de Tamiya-Cup door de jongste deelnemers gereden.
    Zand zou ik niet te veel door rijden, deel van het chassis is behoorlijk open.
    Voor het geld zeker een leuke auto, maar zou 'm wel sneller maken voor een volwassen persoon, anders wordt het snel saai.
     
  3. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat is niet al te snel?

    De filmpjes die ik op zoek vind ik hem niet heel erg traag met de standaard brushed motor op 2s, het hoeft ook absoluut geen snelheidsmonster te zijn.
     
  4. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Tegenwoordig,met al het brushless geweld en mogelijke snelheden van ver boven de 100km/h, is "niet al te snel" gewoon je standaard auto en standaard motor. Die halen 25-30km/h, misschien met een lipo en zwaarder motortje en/of vertanding 40-45km/h. Dit raak je snel gewoon en is dus al snel saai. Een redelijke snelheid (op asfalt rechtuit) is 60km/h. Offroad haal je dit niet, maar het is leuk als je weet dat je die extra power hebt en dus niet altijd vol gas moet rijden om het leuk te houden.Liever teveel power dan net dat tikje te weinig. Ik heb liever een milde brushless (12-13 turns 3000-3400kv) dan een brushed setup die steeds op het randje zit en te warm wordt.
     
  5. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah op die fiets :)
    Ben niet op zoek naar snelheid, maar meer een leuke auto waar ik lang mee rond kan karren zonder al te veel geld er aan uit te geven, een scaler kost al genoeg :p
    In eerste instantie zal het bij de brushed setup op een 2s lipo blijven.
    Voor in de toekomst wel een milde brushless van rond de 3000kv had ik al gezien inderdaad.
     
  6. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    De DT-03 enige tijd geleden ontvangen, kit komt inclusief de TBLE-02S regelaar, Torque tuned brushed motor en oliedempers.
    Overige electronica, redelijk budget gehouden :) :
    - Turnigy TS4G zender/ontvanger set
    - Turnigy 5300mah 30-60C 2s lipo's.
    - BMS-616DMGplusHS Digital Buggy Servo (MG) 10.2kg / .12sec

    Verder gelijk de volgende hopups meebesteld:
    - Kogellagersetje
    - GPM rood aluminium servo mount
    - Tamiya carbon damper stay voor en achter
    - Tamiya aluminium gearbox stiffener
    - GPM rood aluminium 12mm hex achter

    Ik vind het een kit die zich prettig en zeer makkelijk laat bouwen, voelt allemaal goed aan, zeker icm. de geplaatste hopups
    De standaard banden vind ik wel vrij hard, zijn ook niet voorzien van inserts, maar hebben toch een redelijk goede grip.
    Het zijn standaard 1:10 2wd buggy maat banden, dus die van iedere fabrikant zouden in theorie moeten passen, wel heb ik begrepen dat vooral de achterwielen een aparte offset hebben en je dus gebonden bent aan de Tamiya wielen voor de DT-03.
    De bijgeleverde Tamiya TBLE-02S regelaar doet wat hij moet doen en kan zowel brushed als sensored brushless motoren aan.
    Het is een 60A regelaar en kan brushed tot 25 turns en brushless tot 10,5 turns sensored.
    Met de standaard brushed setup zit je met een loze draad aan de regelaar die je ergens moet verstoppen.
    Het grote minpunt aan de regelaar is in mijn ogen de missende LiPo cut-off, hij heeft enkel een LiFe cut-off.
    Verder weinig op aan te merken na de eerste rit.
    Omdat het chassis vrij smal is en de electronica boven de accu komt hou je wat weinig ruimte over om de kabels weg te werken, alles vastgemaakt met ty-wraps en ik ben een heel eind gekomen.
    Wel is de kabel van mijn servo te kort om hem helemaal netjes weg te kunnen werken, het chassis is voorzien van punten om de servokabel vast te zetten, dit haalt mijn kabel niet dus hier heb ik zelf wat op moeten verzinnen.
    Na een eerste testrit van een kleine 15min totdat de servosaver los kwam, deze had ik niet goed vastgezet, zat het voltage van mijn LiPo nog op 4,02 volt per cel, lekkere lange rijtijd dus op 2s.
    De motor was toch al vrij warm, maar ik reed op een groot open stuk dus ik heb redelijk veel volgas kunnen rijden.
    Volgende keer kijken of ik ergens op een baantje kan rijden ermee.
    Enige "vereiste" zijn toch wel de lagers, maar voor het geld hoef je die ook niet te laten liggen, ik was €10 kwijt voor een set van 16 originele Tamiya lagers, en er gaan er 14 in de DT-03.

    Al met al vind ik het voor de prijs van de kit een erg leuk autotje waar ik me prima mee kan vermaken :)

    Wat foto's van de bouw:
    (kwaliteit is niet super, heb ze met mijn mobiel moeten maken)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Hey,leuke buggy.Ziet er inderdaad een fijn kitje uit om zo effe wat bouwplezier te hebben.
    Voor de lipo kan je wel een externe buzzer gebruiken.
    De servokabel kan je eventueel verlengen nog.
    Zwart/rood en beetje wit vind ik wel een geslaagde combo,veel plezier gewenst :)
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie auto!
    Dat lijkt toch nog wat meer op een echte Buggy dan de race "buggy's" die er tegenwoordig rond rijden.
     
  9. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Het schijnt dat je met wat solderen de LiFe cut-off op deze regelaar zelf om kan bouwen tot LiPo cut-off.
    http://laneboysrc.blogspot.com/2015/08/tamiya-tble-02s-mod-for-lipo-cut-off.html

    Maar daar moet ik me nog even goed in verdiepen aangezien mijn fijne soldeerkunsten nog niet erg goed zijn :)
    Voor nu voldoet een LiPo buzzer prima.

    Helaas heeft het weer het de afgelopen dagen niet toegelaten om de auto wat meer te testen.
     
  10. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    voor rond de 2 tientjes heb je een hobbywing 1060WP regelaar. die wel lipo cut off heeft
     
  11. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Die is me inderdaad al eerder aangeraden, maar de LiPo buzzer kostte me 2 euro en werkt net zo goed.
    Als de brushed motor me niet meer bevalt wil ik sowieso toch naar een milde brushless setup, dus ik vind het ook zonde van het geld om de ESC te vervangen terwijl deze verder prima voldoet :)


    Gelijk ook maar even een update :)
    Nu een aantal keren met de auto wat op straat gereden, meer is er nog niet van gekomen.
    De Tamiya banden zijn best hard rubber en zonder inserts maar hebben voldoende grip om de auto goed te laten rijden en af en toe door de bocht te kunnen laten "driften".
    Slijtage is ook minimaal tot nu toe, maar zo'n torque tuned motor is natuurlijk niet supersnel oid wat ook de levensduur ten goede komt.
    Ik wilde deze eerst direct vervangen voor andere banden van bv. ProLine, maar met de ervaringen van nu laat ik ze er nog even op zitten.
    Door de directe besturing (beide stuurlinks direct op servosaver zonder tussenkomst van andere links oid) kan de 10,2KG servo goed zijn werk doen en schiet de auto direct de kant op welke je hem op stuurt.

    Ook al wat kleine sprongtjes gemaakt ermee, de auto doet dat erg goed, zelf heel lang geen 2wd meer gereden dus het was wel wat wennen :)
    De bijgeleverde oliedempers en olie doen hun werk goed en voelen soepel aan.
    Ook wel wat lichte stuiters gemaakt, maar nog steeds geen zichtbare schade.
    De plastic soorten die gebruikt worden komen dan ook erg stevig over tot nu toe.
    Wel merk ik dat er in tussen de c-hubs en knuckles wat speling zit, dit was tijdens het bouwen al maar volgens de manual hoefde daar niets aan gedaan te worden.
    Niet vervelend en toch met wat ringetjes opgelost om wat speling uit de stuurinrichting te halen.

    Verder nog steeds geen op/aanmerkingen over de auto behalve dat het gewoon een simpele en erg leuke auto is om na een jaar of 3 de rc hobby weer met een betaalbaar model op te pakken.
    Een wedstrijdbuggy zal het nooit worden, tenzij tegen soortgelijke buggies, maar dat kun je ook niet verwachten voor deze prijs.
    Zowel Tamiya zelf als GPM hebben een aantal leuke hopups die net zoals de auto goed betaalbaar zijn.
    Een aantal zijn direct aan te raden, een aantal zijn leuk voor als het origineel kapot is.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  12. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Inmiddels 2 maanden verder, de auto al aardig gebruikt.
    De carbon damper stays had ik zoals wordt aangeraden voor carbon met secondelijm behandeld.
    Echter zijn deze gewoon gescheurd, niet gespleten zoals met onbehandeld carbon gebeurd, en inmiddels weer vervangen voor de originele plastic varianten.

    Nu ook wat meer offroad gereden, in hard zand rijdt de auto echt heel erg goed en leuk, als de ondergrond wat losser is lekker driftend de bocht door.
    Gras daarintegen vind hij niet leuk, na 2min knalt de ESC al in de temperatuurbeveiliging, de standaard banden hebben teveel grip, het gras wordt gewoon mee omhoog getrokken wat voor te veel belasting zorgt.
    Ook al een paar keer in een skatepark gereden, wat kleine sprongen etc. gaan prima, moet er uiteraard niet te veel van verwachten.

    Tot nu toe ook al meerdere mensen doen verbazen met de prestaties van een in verhouding simpel en goedkoop kitje.

    Al met al nog steeds tevreden met een vrij standaard kit, zeker voor het geld wat deze me in totaal gekost heeft.
     
  13. Nicove

    Nicove

    Lid geworden:
    4 jun 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nijmegen
    Heb er ook een besteld. Wordt m'n eerste RC auto. Beetje aangestoken op de modelbouwdagen in Elst :)

    Kun je betere kogellagers ook later nog bestellen? Of is het een hoop werk om die er achteraf nog in te zetten?
     
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Als je ze later moet vervangen is het uiteraard meer werk.
    Maar op die manier leer je ook weer beter hoe je model in elkaar zit.

    Zelf zou ik ze vanaf het begin maar plaatsen.. Scheelt toch weer.. :)
     
  15. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Het zijn niet extreem vele lagers, maar ik heb ze vanaf het begin geplaatst, en zou dat ook zeker aanraden.
     

Deel Deze Pagina