Tamiya M-05 Mini Cooper (incl verlichting!)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door BadBert, 4 jan 2016.

  1. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    GOED... toch maar een bouwverslagje maken...

    ik vind het altijd leuk om een RC versie te hebben van de echte hobby auto die ik heb.
    Ik had in het verleden (jaar of 5 terug, maar de 6 jaar ervoor ook :) ) een mini, en had een M01 mini gekocht. Deze was zo gebouwd, dus was zoals hij was:
    [​IMG]

    Daarna had ik een mx5, en ook een MX5 modelletje. Deze had ik nieuw gekocht, en geprobeerd om deze een beetje op de 1:1 versie te laten lijken:
    [​IMG]

    Nu heb ik weer een mini, en wilde toch weer een modelletje... besloten een nieuwe kit te kopen, met nieuwe body :)

    Ik wil de body voorzien van LED's, maar op een mooie manier... helaas is er niets te koop voor een tamiya mini om ledjes te monteren, dus maar zelf aan de slag :D

    Hier zal ik posten wat ik allemaal gedaan heb, en doe. Zal het verdelen over een paar posts, omdat ik al een eind ben, maar anders krijg je zo een lange post.... (iig, ik denk dat het slimmer is om het in wat losse posts te doen!). Tussendoor reageren mag, maar ik zal vandaag en morgen dit topic updaten tot aan de laatste stand van zaken :)

    Ik ben geen ervaren bouwer/spuiter, dus er zullen vast dingen beter/mooier kunnen. Ik probeer dit modelletje zo mooi mogelijk voor elkaar te krijgen binnen mijn kennen/kunnen :)

    Dit is overigens de echte mini (zie HIER voor meer fotos van mijn '97 Mini Cooper MPI "Yoshi")
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Nou, dan bestel je dus wat spulletjes:
    [​IMG]
    Een M-05 kit van de monte carlo mini cooper, een lager setje, snelle motor, verf...

    Ik had besloten een lichtset in te bouwen, maar ja... licht buckets zijn er niet!
    Dus voor de achterlichten heb ik zelf wat getekend, en daarna (waarom niet) PRINTEN!
    [​IMG]

    Klaar:
    [​IMG]

    Dry fit:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Dat moet prima lukken zo :)

    De buckets hebben plaats voor:
    - 3mm led oker (knipperlicht)
    - 5mm led rood (achterlicht/remlicht, gecombineerd, dus feller branden bij remmen)
    - 5mm led wit (achteruitrijlicht)

    Verder de body afplakken natuurlijk:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De oplettende kijker ziet dat er op de koplampen en knipperlichten voor, geen tape zit... dat klopt!
    Ik kreeg dat niet mooi afgeplakt, dus de knipperlichtjes heb ik wat UHUpor in laten lopen (had geen vloeibare masking tape), dat verwijder je achteraf vrij makkelijk.
    En de koplampen, daar ben ik wat anders mee van plan ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2016
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Ondertussen waren mijn licht units binnen:
    [​IMG]

    Een setje van een crawler via HobbyKing. De maat van de lampen zou perfect overeen moeten komen, en de kleine lampjes ga ik gebruiken als verstralers op de bumper net zoals de echte :)

    Uiteraard alle "guards" verwijderd en de lampen los gemaakt:
    [​IMG]

    En dan even een dry fit:
    [​IMG]

    Dat gaat prima passen dus! :D
    Reden dat ik deze units pak, en geen buckets maak: Dit zijn "echte" koplampen, chrome vanbinnen en met "lenzen" die lijken op echte lampen. Met buckets achter lexaan, krijg je een te transparant en te strak resultaat waardoor de lampen er maar raar uit zien (mijn mening he ;) )
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Hierna ben ik begonnen met het spuiten van de body.

    Eerst groen:
    [​IMG]

    Zoals je ziet zijn de "dorpels" afgeplakt. Deze worden zwart, want dat is bij mijn echte mini ook zo. Ook wil ik met dat zwart, het groene "backen", zodat het donkerder lijkt, en niet lichter met wit er achter van het dak.

    Toen dus het zwart:
    [​IMG]

    En dan is dus de dorpel (met wat "overshoot") zwart:
    [​IMG]

    Dan de tape van het dak, en alles wit maken:

    [​IMG]
    [​IMG]

    en jaja, er zit wat verf op plekken waar het niet hoort... maar dat komt goed.
    De dakrand wordt zwart (mat) van buiten af, want daar zit bij de echte mini ook een plastic stootrand op.

    Toen ben ik maar begonnen aan het chassis...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2016
  5. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Het chassis heeft een vernieuwd deel (middelste deel). Er zit een "kruis sectie" bij aan de achterkant.
    Dit gaat niet passen met de body, maar in tegenstelling tot wat er in de handleiding staat (body bijknippen), ga ik het chassis bijwerken denk ik.
    [​IMG]

    Hoofd tandwiel met diff:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles wordt opgebouwd met kogellagers ipv glijlagers:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, midden delen dicht met alle tandwielen (met kogellagers dus) er in:
    [​IMG]
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Leuk om je eigen 1/1 te kunnen nabouwen in rc!
     
  7. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Ja ik vind dat HEEL leuk :D
    doet het ook altijd goed bij meetings hahahah

    ondertussen gingen we weer verder natuurlijk:
    Draagarmpjes aan de voorkant er op:
    [​IMG]

    De hubs opbouwen en uiteraard voorzien van kogellagers:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En er maar gelijk op zetten en de assen plaatsen:
    [​IMG]

    Vervolgens de stuurinrichting (wederom met kogellagers):
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, we kunnen "sturen" ;)
    [​IMG]
     
  8. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk verslag. Ben benieuwd hoe de verlichting er uit gaat zien.
     
  9. nicky.r.boot

    nicky.r.boot

    Lid geworden:
    15 nov 2015
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zwolle
    Zeker leuk verslag!
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit!
    Maar smeert u de tandwielen niet?
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Thnx allen!

    En de tandwielen zijn zeker gesmeerd voor alles dicht ging! (zoals in de handleiding aangegeven)

    Morgen post ik weer fotos
     
  12. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Zeker gaaf!!
     
  13. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Thnx!!! :D

    we gaan weer verder,

    De "black can" sport tuned motor er in, nog even met een verkeerde pinion (20T), want ik was vergeten de juiste te bestlelen... is ondertussen wel gebeurd, dus als die er is, wissel ik hem om
    [​IMG]

    Aan de voorkant kon de vering er al op. Ik heb hier upgraded shocks voor gebruikt, ook kon de "stootbumper" er al op:
    [​IMG]

    Toen door met de achterkant. Daar moesten op de juiste plaats wat delen gemonteerd worden (ivm de verschillende lengtes) met de bovenste draagarmen
    [​IMG]

    Daarna de onderste draagarmen er op, met de hubs:
    [​IMG]
    Je ziet op deze foto het "kruisdeel" wat dus nieuw is.... ik vind het raar, want het past niet binnen de mini body, dan zou ik de achterkant moeten bijknippen... en dat vind ik zonde! Ook is het hele "schaal" idee dan weg, dus ik haal dat deel er gewoon af met de dremel.... de mini wordt toch niet gebruikt voor wedstrijden, alleen voor de lol af en toe ;)

    En dan kunnen aan de achterkant ook de schokbrekers/vering er op :)
    [​IMG]
     
  14. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Volgende stap was het plaatsen van de servo.
    In het nieuwe achterdeel was de montage hiervan ook aangepast, en je moet nu een plastic spacer gebruiken om de servo te monteren.
    ook de stuurstang netjes op maat gemaakt
    [​IMG]

    Uiteraard de standaard servo saver gemonteerd. Deze deed het altijd prima bij mijn vorige modellen, maar misschien plaats ik nog eens een upgrade
    [​IMG]

    Tussendoor de bandjes op de velgjes gezet:
    [​IMG]

    Dan de buitenste kogellagers in de hubs over de assen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan kunnen de wielen er op :D
    [​IMG]

    Alles aangesloten voor de eerste test, zoals jullie misschien kunnen zien, zit hier de brushless regelaar van tamiya in (zat bij de kit inbegrepen), maar is ingesteld voor brushed.
    [​IMG]

    Alles werkte prima gelukkig :D dus dan even de bedrading fatsoeneren:
    [​IMG]

    Hier in ieder geval tevreden over :D chassis is nu klaar incl besturing
    [​IMG]

    Dus dan moeten we nog een boel doen aan de body ;) hahah
     
  15. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Goed, verder met de body.

    Alle tape verwijderd, en zo veel mogelijk verf weggehaald op plekken waar dat niet moet zitten (remvloeistof werkt echt perfect daarvoor)
    Op de foto is te zien dat de knipperlichten dus ook transparant zijn, hier is de uhupor verwijderd, en het resultaat is best netjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als eerste weer verder met de achterlichten. De buckets die ik zelf geprint heb, zijn zwart en je wil natuurlijk liever dat het een beetje reflecteert....
    dus aan de gang met alu tape!
    [​IMG]

    En dan nog even op hun plek houden om te kijken of dat een beetje wordt wat het moet worden:
    [​IMG]

    En in mijn ogen gaat dat helemaal goed komen!

    Ondertussen de body uitgeknipt. En dan de achterlichten... want helemaal helder is niet mooi, en ook niet hoe het in het echt is!
    Dus met transparant oranje en rood aan de gang, en wat wit moet blijven, dof gemaakt zodat het meer lijkt op het echte spul.
    [​IMG]

    Ook de knipperlichten voor heb ik het lexaan dof gemaakt. (is bij de echte mini ook dof wit).
    [​IMG]
     
  16. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Verder met de verlichting in de body :)

    De koplampunits die ik gevonden had passen prima, ik KON ze achter het lexaan plakken, maar dat vind ik raar ogen, de lampen zitten dan ook te ver naar achter.
    DUS...
    [​IMG]

    Een gat er in :p
    En dan krijg je dit:
    [​IMG]

    En dat ziet er in mijn ogen perfect uit :)
    Rond de lamp komt een sticker van de koplampring die er in het echt ook rond zit. Het deel wat lamp hoort te zijn zie je in het lexaan (randje) en daar passen deze units precies binnen!

    Dus toen ben ik verder gegaan met alle andere gaten ook maken in de body:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de achterlicht units in de body gelijmd :)
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dat ziet er in mijn ogen dus prima uit!

    De koplampunits er ook in gelijmd:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook dat is iets wat (vind ik) prima gelukt is!!!!

    Ik heb de houdertjes voor de ledjes van de knipperlichten aan de voorkant ook gelijmd, maar nog geen foto van.
    Als de lijm daarvan is opgedroogd, kan ik de leds plaatsen en alles netjes wegwerken.

    Dan moet ik gaan kijken hoe ik de verstralers voor de grill ga maken, en de bedrading daarnaartoe. Heb van een oude servo al een RC relays/switch gemaakt om deze aan te sturen via het 3e kanaal, en getest, en dat werkt ook :)

    Wil de koplampen en verstralers ook proberen de LED kleur wat geler te maken. Ik heb transparante gele verf (fluor en gewoon), eens kijken of dat een beetje lukt. Nu zijn de leds echt puur wit... vind ik niet bij de mini passen hahaha Tips voor het "geler" maken van de koplampen zijn welkom!

    Meer volgt dus hopelijk snel :D
     
  17. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk! Dat sporttuned motortje loopt prima in een tamiya model. Vroeger ook eens uitgeprobeerd, geen powerhouse maar wel leuke snelheid
     
  18. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Zeer knap die verlichting! De achterlampjes zien er ook strak uit! Ik blijf deze volgen :)
     
  19. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    @Efrem: Heb op internet veel gelezen, en voor wat ik ermee wil, is een brushless setje wat te veel van het goede... kan altijd nog upgraden natuurlijk.
    De black can wordt op veel fora geadviseerd voor het minitje :) Vorige mini zat de groene special M tuned motor in, de black can zou iets sneller moeten zijn, en die special M was eigenlijk al snel genoeg ;)

    @steventrx: Thnx! Zie hieronder voor wat updates omtrent de verlichting :D

    Gisteren avond heb ik weer het een en ander kunnen doen aan de RC Mini :)
    Ook heb ik gisteren 2 envelopjes binnen gekregen, 1 met de juiste pinion gear, en 1 met HELE kleine stickertjes.... hoe en wat precies, dat zien jullie wel als hij helemaal af is :D

    Als eerste had ik de houdertjes voor de ledjes van de knipperlichten aan de voorzijde ingelijmd:
    [​IMG]
    Dit zijn de standaard inklik houdertjes die bij de lichtset van hobbyking zaten.

    Maar goed, dan is niet alles helemaal netjes licht dicht aan de binnenkant... dus dat maken we licht dicht natuurlijk :)

    eerst aan de voorkant:
    [​IMG]

    En dan aan de achterkant:

    [​IMG]

    En dan nog een beetje de bedrading fatsoeneren en de unit plaatsen. Velen plaatsen hem tegen het dak, maar de a stijl van de min is zo dun, dat ik daar niet mooi de draden langs kon leggen... dus heb ik voor een andere optie gekomen die precies past bij het plaatsen van de body:
    [​IMG]
    ik heb hiervoor wel wat bedrading moeten verlengen, maar dat is geen probleem :)

    Toen heb ik de eerste licht test gedaan :D Het flimpje is wat donker, en er zit lawaai in (ik reed heen en weer op mijn bureaustoel), maar het geeft wel een beeld van hoe de verlichting nu is :) overigens had ik hier de boel nog niet "lichtdicht" gemaakt.
    De ledjes (voor de koplampen en mistlampen) kreeg ik niet "gelig", iig niet zodat ik er tevreden over was, dus laat het maar wit :)



    Todo:
    • Chromewerk monteren
    • spiegels monteren
    • mistlampen monteren en bedraden
    • stickers plakken
    • pannel lines tekenen
    • 18T pinion monteren
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2016
    Caretaker en classicracer vinden dit leuk.
  20. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    De leds kun je best oranje krijgen door Tamiya Clear Orange X-26 op te doen. Item nr:81026
    Dit is speciaal gemaakt voor de verlichting en laat licht door.
    Rood is X-27 en Item nr:81027.
    Dus als je niet tevreden bent zul je het zeker zijn nadat je dit op de leds hebt gedaan.
    Je kunt de led hierin dippen en dan laten drogen.
     

Deel Deze Pagina