Tamiya sandscorcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door dakar 4x4, 3 apr 2013.

  1. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ik zal me eerst even kort voorstellen.
    Ik ben Rob 43 jaar jong en in mijn jonge jaren bezig geweest met rc.
    Onlangs bij een opruimactie bij mijn ouders kwam ik dus dit stukje juegdsentiment tegen, een 28 jaar oude tamiya sandscorcher.
    Ik moet hen nog uit elkaar schroeven, maar de eerste indruk is niet zo verkeerdt omtrend de staat waar hij zich in bevindt.
    De cap mist het voorstuk waar de koplampen zich in bevinden, de banden zijn uitgedroogt en geschuert en er zit erg veel speling op de voorwielen.
    Ik loop met het plan om hem weer rijdend te maken, en in nette staat.
    Nu zag ik dat hij weer terug uitgebracht is, maar ik vraag me af of die onderdelen passen.
    ook is er in al die jaren veel verandert, dus wat update,s zullen geen overbodige luxe zijn.
    Wel moet ik dit projekt aangaan zonder enige documentatie, dus we zullen het nodige aan vragen tegen komen.
    Graag eens een advies over waar we het beste terecht kunnen voor spullen, en wat we het beste kunnen verruilen voor beter/moderner materiaal.
    Oja ook een zender met ontvanger dient er nog bij te komen, de uode multiplex zender(27 mhz) lijkt te zijn overleden.
    Grt Rob
     
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
  3. Kimo

    Kimo

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Beerse
  4. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Let we op, als het een vintage is?
    58016 Sand Scorcher uit 1979

    Groetjes,
    Frankwin
     
  5. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Mischien een domme vraag, hij komt dus ongeveer uit 1985.
    Daarom vroeg ik ook al of de onderdelen van de hedendaagse paste op deze oudjes.
     
  6. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    De release Sand Scorcher is van 2010.
    Dus ik denk dat je een vintage hebt.

    Wiederauflage des Modells Sand Scorcher von 1979

    Groetjes,
    Frankwin
     
  7. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Tamiya is celebrating the 30th anniversary of the Sand Scorcher with an improved re-release of the model. The new improvements include more fine tuned parts. Just as the original, the updated Sand Scorcher features ribbed front tires and paddle rear tires. Since the Sand Scorcher and the Buggy Champ use the same chassis, the spare parts are interchangeable.
    Tamiya America Item #58452 | RC Sand Scorcher (2010) - 2WD Off-Road Racer

    Groetjes,
    Frankwin
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Doe er maar voorzichtig mee en stop er niet teveel re-released onderdelen in. De originele sand scorchers schijnen nog aardig wat waard te zijn (mits in goede staat natuurlijk): Tamiya Sand Scorcher SRB
     
  9. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Kijk maar eens voor de aardigheid op E bay:schrik:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  10. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Die van mij heeft duidelijk zijn gebruikssporen, vooral gezien het feit dat ik hem als kind heb gereden.
    Dus de waarde zal wel los lopen.
    Toch gaan we alle oude onderdelen, die we gaan vervangen, zorgvuldig bewaren.

    [​IMG]

    De zijkant, spiegels zijn niet meer aanwezig ook de banden zijn kompleet op.

    [​IMG]

    Achterzijde, de uitlaat en antene ontbreken.

    [​IMG]

    Voorzijde, we missen hier het voorstuk van de body, ook de ruitenwissers zijn verdwenen samen met de bumper ook is de speling op de voorwielen duidelijk zichtbaar.

    [​IMG]

    En nog even eentje onder de body, het is niet echt zichtbaar op de foto, maar de stuenen waar de schokbrekers aan zitten zijn ooit gelast.

    Voor vandaag alles is in hoofdgroepen uit elkaar halen en een tiental jaar stof verwijderen.
    Via de door jullie aangerijkte links, beginnen we dus een redelijk plan te krijgen.
    Alle oude lagers vervangen en upgrade naar kogellagers, en er een andere snelheidsregelaar in zetten.
    En daarnaast de nodige cosmetische ingrepen om hem weer ogenlijk te krijgen, daar is nu het voorlopige plan toe om een nieuwe bodykit te bestellen, de oude blijft dan in tact, en we hebben de meeste onderdelen weer.
     
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Succes met de restauratie. De mijne is voor 95% weer origineel. Met vintage onderdelen dus.

    In principe passen alle re re onderdelen. Je kunt echter zien dat ze niet origineel zijn.

    Mocht je iets missen dan stuur maar een pb. Ik heb nu nog anderhalve auto in delen liggen. Allemaal vintage.

    Toch mis ook ik spiegels en een originele uitlaat. Verder ben ik er wel denk ik.
     
  12. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Hartelijk dank.
    Ja ik heb je topic net gevonden en gelezen, mooi werk heb je er van gemaakt, meteen een stukje inspiratie voor hier.
    Op het moment zou ik de oude glijlagers die overal zitten willen vervangen voor een kogellager exemplaren, ook het setje met schroefjes, incl de demper revisieset zou van pas komen.
    Heb jij enig idee kwa onderdeel of bestelnummers voor me?
    Zou heel wat tijd op google schelen.
    grt Rob
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    normaal kun je de bouwplannen met bestelnrs nog wel vinden op tamiyaclub.
    Mooie vondst! Zo eentje wil ik ook wel vinden. In de staat waarin je hem nu hebt, nog wel geregeld te vinden voor 150 euro of zo op ebay...
    Beetje een holy grail van vintage rc.
     
  14. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Zo, vandaag een mooi begin kunnen maken.
    We hebben een lijstje kunnen maken met wat vervangen dient te worden.
    Als belangrijkste nu is dus een kogellager set.
    Gaan daar morgen eens even voor op pad, bij een lokale rc shop.
    Alles ligt in hoofdgroepen uit elkaar, en een begin gemaakt met de achterbrug / versnellingsbak.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Zo kwam het van het chassie af, wel al enkele andere delen al los genomen.


    [​IMG]

    [​IMG]


    En zo ziet het er nu uit.
    Alles zit voor tijdelijk net vast geschroefd, we moeten de lagers nog vervangen en alles een beetje vet geven.
    Bij the way, welk soort kunnen we daar het best voor gebruiken?

    Grt Rob
     
  15. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Vandaag nog diverse onderdelen schoon gemaakt, verder niks spannends.
    Het is wachten op de kogellagers uit duitsland.
    Wel de nodige vragen nu.
    1* Wat voor soort vet kunnen we het beste gebruiken in de gearbox ?
    2* Welke olie moet er in de schokbrekers, hoeveel en ook wat is de beste methode om ze te ontluchten.
    3* De plastiek kapjes op de gearbox (vallen over het motortandwiel en de stroomaansluiting) zijn erg wit/geel uitgeslagen, kunnen we deze weer netjes krijgen? en wat is de beste methode.
    Ik heb nogal wat op het forum en youtube rondzitten kijken, maar helaas nog geen antwoorden kunnen vinden.

    grt Rob
     
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    1. Tamiya vet of vet voor rubberafdichtingen. Maar heel weinig. Tenzij je de bak dichtkit.
    2. Schokbrekerolie ongeacht welke dikte. De schokbrekers presteren zo ie zo niet heel goed.
    3. Kapjes zijn waarschijnlijk aangetast door uv. Kan eigenlijk niet hersteld worden. Ik heb denk ik beide wel liggen.

    Ps heb je al een bouwbeschrijving? Kan ik wel mailen?

    Ps.ps. ontluchten als volgt:.

    Helemaal uit elkaar halen. Schoonmaken, rubbertjes waarschijnlijk vervangen (zakje kopen met rubber deeltje via ebay is verreweg het goedkoopste), in elkaar zetten en recht op zetten. Vullen en even laten staan. Daarna dichtschroeven.

    Ik blijf editten. Die schroefjes moet je bij fabory halen. Ze hebben zowel de rvs als de zwarte imbusjes. Alleen die hele korte niet.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2013
  17. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Nu van mijn kant uit een kleine waarschuwwing.
    Nooit aluminum en rvs rechtstreeks met elkaar kontakt laten maken.
    In de jachtbouw, waar ik in gewerkt heb, werd rvs beslag altijd met een soort kit van het aluminum gescheide.
    In dit geval dus de boutjes, ze vreten het alu aan en zijn na enige tijd niet meer los te krijgen.
    Ik schroef hem daarom weer kompleet met stalen boutjes in elkaar.

    Re entry from the 80`s pb komt er aan.

    Grt Rob
     
  18. patrick774226

    patrick774226

    Lid geworden:
    4 jul 2012
    Berichten:
    81
    mooie auto om op te knappen ik heb er zelf ook een bijna rijklaar :)

    bouw er een mooie auto ervan
     
  19. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Inderdaad het is een fijn karretje om aan te werken, nu vooral met poetsen bezig.
    Dus kwa bouwen gebuert er weinig.
    De transparant onderdelen, bij de motor en de rc box, zijn heel netjes te krijgen met comandant 5.
    Nu heb ik wel weer even een vraagje, de zender die bij de wagen zat is overleden, nu vraag ik me af of zo,n 2,4mhz ontvanger met zender ook vintage servo,s aan kan sturen, een ander kabeltje aan een servo solderen is het probleem niet.
    Op die manier blijft alles zo vintage mogelijk kwa aanzien maar hebben we toch het voordeel van de moderne zender :p.
    De bedoeling is om ook de oude regelaar er in te zetten, maar deze niet te gebruiken, op de plaats waar eigenlijk de ontvanger accu hoort te liggen wilde ik de ecs plaatsen.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Kan prima, ander stekkertje aan de servo, en rijden maar. In mijn ZX Sport zit nu ook 2.4 GHz Hobby King ipv 27 MHz...

    [​IMG]

    Zie dat kleine dingetje op de stuurservo, dat is de ontvanger...
     

Deel Deze Pagina