Tamiya Sherman Firefly

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Carnage15783, 2 aug 2012.

  1. Carnage15783

    Carnage15783

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Rijen
    Hier dan mijn Sherman Firefly. Is niet helemaal accuraat, maar heb er ook mijn eigen draai aan gegeven. Kwam toevallig het bouwverslag nog in PDF tegen op mijn laptop, dus dacht deel hem hier ook even.

    Basis is de standaard FO Sherman van Tamiya.


    Deze tank is de enige uit al mijn Tamiya's die 2ehands is gekocht. Dat ik hem niet zelf heb gebouwd werd al snel duidelijk, bij het losmaken van de mantlet kwam ik gewoon kit tegen. Nu ben ik niet alwetend, maar als je met kit een plastic RC tank in elkaar gaat zetten kun je volgens mij beter gaan breién.
    Als kanon komt de originele 17 ponder van Tamiya er op. Ondertussen dus al een zwaar vintage onderdeel kwam ik achter, heb me echt helemaal het apezuur gezocht. Meeste winkels die hem nog wel op de site hadden staan hadden hem niet op voorraad en konden er ook niet meer aankomen, aangezien deze niet meer word gemaakt. Uiteindelijk toch 1 gevonden voor een mooi prijsje. Het gaat dus om deze loop.
    [​IMG]

    Nu dan het werk tot nu toe. Eerst de toren verlengd met styreen en messing hoekprofiel. Wees mild aub, dit is 1 van mijn eerste scratchbuild dingen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna de putty geschuurd, alle accesoires verwijderd van de toren, en de toren maar gelijk in de primer gezet. Dat geeft dan met onderstel dit resultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelijk het plastic buisje in de mantlet vervangen voor de IR led, aangezien deze gescheurd was en was gemaakt van een rietje (omg). Ben wel blij dat ik er nu achter kom hoe beun deze tank in elkaar zit. Aangezien hij nu toch redelijk ver uit elkaar zou gaan gaat hij nu dus helemaal uit elkaar voor een complete rebuild.

    Ook nog een ander leuk idee wat er in komt. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat de Sherman DMD en de Pershing MF unit dus gecombineerd kunnen worden, en nu voel je hem al hangen natuurlijk, ik ga er dus een Perhing MF unit inzetten voor een mooier motor geluid en vooral het schot. Het enige wat ik kwijt ben straks met de Pershing MF is het schokken van de Sherman bij het vuren, aangezien de Pershing dus een recoil heeft.

    Uiteindelijk is de loop binnen gekomen. Ontzettend mooi!! De mondingsvlam demper zit vast aan de loop, echt een mooi stukje vakwerk. Gelijk de loop in de mantlet geplaatst.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan ziet een Sherman toren er toch ineens heel anders uit.
    [​IMG]

    Mantlet plus loop zit ondertussen in de primer. In de tussentijd de elevatie unit terug geplaatst, dit gaat namelijk niet meer als de mantlet er op zit. In de beschrijving van de loop staat dat ik eigenlijk de flash van de Tiger of KT moet gebruiken omdat de originele van de Sherman te kort zou zijn, dit is dus niet zo. Er is genoeg ruimte om de flash unit iets dichter bij de achterkant van de mantlet te plaatsen waardoor hij net lang genoeg is.

    Toren zit inmiddels in de primer, alles zit vast, flash op zijn plek, net als de torenkrans en de rest van de elektronica.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met de toren op zijn plek krijg je al een beetje een indruk van hoe hij gaat worden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tijdens het drogen van de verf me bezig gehouden met het fatsoeneren van de ophanging. Alles uit elkaar gehaald, geverfd en na het drogen weer fatsoenlijk, zoals het hoort dus, in elkaar gezet. Overal threadlock gebruikt, want dat zat er dus ook niet op, 85% van alle boutjes was al ietsjes los getrild.

    Alles was uiteindelijk netjes droog, veel dunne lagen drogen immers behoorlijk sneller als 1 dikke laag, en daarna de zooi weer gemonteerd. Moet nog een hoop gebeuren, maar het idee is er.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Operatie Firefly is tot zover een succes. Ik vind persoonlijk dat hij door de lichtere kleur wat groter lijkt, en dat moet ook met zo een loop.
    Volgende stap is weatheren en de blanke lak er over.

    Beetje geweathered en wat details op de tank gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De hedgerow cutter en de sleepkabel zitten er op.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De stickers hebben hun plaats gekregen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Project begint qua uiterlijk op zijn eind te lopen. Ben zelf zéér tevreden!

    Na een kleine twee weken de Pershing MF unit binnen gekregen.

    http://vimeo.com/34951372

    Vervolgens mijn tank commandanten binnen gekregen. Gekozen voor de Brit met de snor, echt typisch. Naden van de armen met putty dicht gemaakt, straks nog het magneetje vastmaken en dan kan hij er in nadat hij kleur heeft bekend.
    [​IMG]

    En in de verf
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Alleen nog even blanke lak er over om hem goed matt te krijgen en hij is klaar.

    Weathering en accesoires.
    [​IMG]
    Aan deze kant is de naam er af, dus maar een leus op gekladderd.
    [​IMG]
    Aangezien ik echt een Normandié Firefly heb gebouwd, ook de gegevens van het landings vaartuig er op
    [​IMG]
    En de rommel tot nu toe
    [​IMG]
    Zoals gezegd, nog niet klaar, maar ff serieus, zijn die tanks ooit klaar :banana:

    En dan de uiteindelijke foto's zoals ie geworden is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. fuhren100

    fuhren100

    Lid geworden:
    31 jan 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Benschop
    Je kunt zeggen wat je wilt maar het is een mooi verslag en een mooi project.
    Ga zo door! Gr Rinie
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Die tank komt me wel héél erg bekend voor. :D:D:D
     
  4. Carnage15783

    Carnage15783

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Rijen
    Heb idd al eens achter een 1/6 tiger aangezeten.............
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Jupiler ???

    hahahaha

    Mooie tank!
     
  6. Carnage15783

    Carnage15783

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Rijen
    Sluikreclame haha, ach, hobby is ontspannen en gebeurd in de vrije tijd, dus kan er best een pilsje bij :p

    Bedankt voor de complimenten!

    De Sherman heeft ondertussen al aardig wat meters gemaakt, en staat nu helaas even stil. Heb er toch iets te veel van gevraagd en heb de gearboxen in de soep gedraaid. Is ook niet de eerste keer haha, nu toch maar eens aan de impact gearboxen.
     
  7. Inflatable

    Inflatable

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hilversum
    Vet.. Ik hoop dat er ooit nog eens een mooie RTR Sherman Firefly (of Easy 8) op de markt komt..
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Da's een mooie tank geworden daarmee kun je de Tiger I wel aanpakken LOL
     
  9. Carnage15783

    Carnage15783

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Rijen
    Vergeet de beroemde quote van Otto Carius niet hé, die heeft gezegd:

    ''Met een Tiger kun je 5 Shermans aan, het is alleen jammer dat het er altijd 6 zijn'' :wink:
     
  10. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    mij ook bekend leroy blijft eyecatcher he je firefly vind hem zeer geslaagd, coole tank ;)
     

Deel Deze Pagina