Tamiya spray ps 46 en ps 47. Paarlemoer

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Roel, 22 sep 2005.

  1. Roel

    Roel

    Lid geworden:
    4 jul 2003
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Drunen
    Hallo mede modelbouwers.

    Nu even een vraag over deze 2 kleuren van tamiya.
    Ik wil een nieuw kapje voor mijn m18 halen en hier een of beide paarlemoer kleuren in gebruiken.

    Nu is de vraag heeft iemand deze wel eens gebruikt.
    en heeft er iemand fotos van, is moeilijk om te nemen, weet ik.

    Ik weet wel dat deze met zwart moeten worden nagespoten.
    ook heb ik zitten lezen dat je beide kleuren door elkaar heen kan spuiten en dan alle 4 de kleuren hebt.
    Iemand al geprobeerd?
     
  2. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Ik heb de verf op een paar kappen gebruikt, het betreft bij mij de paars/groene variant.

    het geeft een heel mooi effect, alleen is de verf bij minder licht gewoon slecht zichtbaar, dus misschien combineren met een felle kleur?

    Er moet inderdaad zwart achter, maar heb ook al iemand gezien die er gewoon zilver achter spoot, ook wel een grappig effect.

    Ik heb een paar foto's waarop je het effect een beetje kan zien
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. serpent950-r

    serpent950-r

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Roosendaal
    deeesjeee!!
    mijn serpent kapske..

    [​IMG]
     
  4. M.Bosman

    M.Bosman Guest

    Hier volgen een paar foto's van wat je allemaal kan met deze 2 tamiya Flip-Flop lakken

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groeten,
    Michael

    P.S. Deze zijn niet van mij hoor :D
     
  5. HansGSI

    HansGSI Guest

    8O sow!!, gaaf die kleuren!!!
     
  6. chrisvdberg

    chrisvdberg Guest

    Ze zijn idd erg fraai die nieuwe kleuren van tamiya 8O !!

    Ik heb zelf net ook deze twee kleuren besteld
    Maar als je de beide kleuren gebruikt zoals m.bosman, is het dan gewoon een kwestie van vooraan beginnen en halverwege verder gaan met de andere kleur of zit hier nog een bepaalde tactiek achter.

    Ik weet wel dat je met de donkerste kleur moet beginnen maar zo'n overgang ziet er niet super eenvoudig uit (misschien noob vraag maja je toch wat).

    Misschien heeft m.bosman foto's waarin je kunt zien hoe hij het heeft gedaan.


    Gr Chris.
     
  7. M.Bosman

    M.Bosman Guest

    @ chrisvdberg: Ik heb geen foto's van hoe die kappen gespoten zijn. Zelf heb ik wel al veel ervaring met het spuiten van flip-flop lakken. Deze kappen zijn waarschijnlijk op de volgende manier gespoten:

    Vooraan beginnen met PS-46, de voorbumper, zijkanten e.d. spuiten tot aan de ''overgangslijn'' die je wilt hebben. Terwijl deze kleur nog nat is direct PS-47 ertegenaan (een beetje over die 46 heen) en goed in elkaar over laten vloeien (dan maar even wat dikker de laklaag spuiten, je ziet met deze lak toch geen lopers).
    Als je dan zwart erachter spuit, zie je dat beide kleuren netjes in elkaar over lopen.

    Groeten,
    Michael
     
  8. chrisvdberg

    chrisvdberg Guest



    Bedankt voor je reacktie, zodra ik deze lakken binnen krijg zal ik het eens proberen.

    Gr, Chris
     
  9. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Let op! je ziet lopers juist heel erg goed, worden hele vreemde schitteringen van kleuren en in een erg geval zie je het zwart er achter zitten!

    heb nu 6 kappen gespoten met deze kleuren (gewoon effen niet deze mooie effecten) en je moet echt oppassen, vooral met de paars/groene variant want die zie je haast niet als je die opspuit.
     
  10. chrisvdberg

    chrisvdberg Guest


    mmm, ik wist niet dat deze lak zo goed als doorzichtig was :? . Ik dacht dat je hem met zwart moest over spuiten om de kleur beter naar boven te laten komen.

    Spuit je de kap nog meerdere keren over met deze lak of is het een kwestie van één keer spuiten en dan zwart erover.

    Gr Chris.
     
  11. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    Ik heb mijn kap toen 6 lagen gegeven en daarna 3 of 4 lagen zwart.
    maar het is een schiterende kleur.

    succes
     
  12. serpent950-r

    serpent950-r

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Roosendaal
    je kan goed het verschil zien . met hoe ligt die porsche kap is gespoten of mijn serpent kap. Mijn kleuren zijn dieper. Maar idd druipers worden heel goed zichtbaar als een soort verbrande vlek.. is jammer.. Ik zou alleen niet de kleuren in elkaar overlaten gaan zodra die andere nog nat is ivm druipers.. Gewoon 1 a 2 laagjes. en dan die andere erbij op de scheidings lijn.. De kleuren geven dit goed door. Voor de rest een super kleur!!
     
  13. chrisvdberg

    chrisvdberg Guest

    Ik krijg maandag als het goed is mijn spuitbusjes met de post. Dan ga ik dinsdag mijn kap spuiten.
    Dan laat ik jullie nog wel weten of het een beetje gelukt is doormiddel van foto's :oops: .

    Gr Chris
     
  14. M.Bosman

    M.Bosman Guest

    Even een korte reactie...

    Hier wordt verteld dat je wel lopers ziet... dit klopt ook, ik vermoed dat ik in mijn vorige post de zaken een beetje verkeerd geformuleerd heb.

    De lopers die je spuit met de transparante flip-flop lak zie je echt niet meer, de lopers in de zwarte laag erachter wel, dan krijg je inderdaad die ''verbrande'' vlek. Dit komt doordat de zwarte verf de flip-flop lak als het ware meeneemt.

    Dit is mijn ervaring met deze lakken, niet enkel de tamiya ps-46/47 heb ik al gebruikt, maar ook de 2 kleuren van CUSTOM COLORS (variolak JADE en variolak SAFFIRE). volgens mij zijn dit de enige 4 lakken op dit moment verkrijgbaar.

    Groeten,
    Michael
     
  15. nitrostar

    nitrostar Guest

    Hallo,

    ga volgende week ook de eerste keer mijn kap zelf spuiten met tamiya 46 (paars-groen) maar nu had ik nog enkele vragen ivm de droogtijd tussen de verschillende lagen???

    Dus 6 lagen 46 --> droogtijd tussen de lagen???
    Droogtijd tussen 46 en zwart???
    En dan 4 lagen zwart --> droogtijd tussen de lagen???

    Alvast bedankt
     
  16. M.Bosman

    M.Bosman Guest

    @ Nitrostar:

    De droogtijd tussen de lagen ps-46 is minimaal een half uur. Laat het ook niet na elke laag 100% uitharden, pas als je alle 4 tot 6 lagen erop hebt kan je het geheel een dag laten drogen (let op dat er geen stof invalt).

    De volgende dag zwart erachter, hierbij ook ongeveer een half uurtje tot een uurtje wachten tussen de verschillende lagen.

    De droogtijd van de lakken is natuurlijk ook afhankelijk van de temperatuur, vochtigheid e.d...

    Zodra de lagen gespoten zijn ook niet de kap van koude naar warme ruimten brengen (bv. Spuiten in een koude garage/schuurtje en binnen in huis laten uitharden) Hierdoor krijg je vocht/condens op je laklagen en dat komt je eindresultaat nu niet bepaald ten goede.

    Hopelijk weet je nu voldoende om er een mooie kap van te kunnen maken.

    Groeten,
    Michael
     
  17. Bora

    Bora Guest

    Ja mannen dat ziet er echt wel fantastisch uit. Ik heb nog een kap liggen van de ford Cougar. Ik zal dit misschien ook ooit eens proberen.

    Echt machtig sjiek

    COOL!!!!!!!!!
     
  18. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    sorry voor het omhooghalen van het topic, maar ik had toch nog een vraagje:

    Kan je niet gewoon een kale body in de winkel kopen en dan gewoon met 1 (!!) spuitbus met parlemoer kleur spuiten?

    Is het altijd zo dat je 2 kleuren moet om dat parlemoer effect te krijgen? Ik dacht dat je speciale verfbusjes had om dit te doen en dat je dan dat effect krijgt; dat je van verschillende kanten kan kijken en dan wordt de kleur steeds anders.

    bedankt alvast
     
  19. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    nee, je hebt altijd de kleur en zwart nodig, als je de parelmoerkleur spuit blijft deze transparant, het effect zie je pas echt als je er een zwarte laag achter doet.
     
  20. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    dus je moet eerst de body zwart spuiten en daarna een bus met parle moer erover heen? een die 2 parlemoer kleuren zitten dus in 1 bus? die hoef je niet appart te kopen? dus niet zo van als ik groen en paars parlemoer wil, dat ik dan appart groen, appart paars en appart zwart moet kopen?

    bedankt
     

Deel Deze Pagina