Tamiya uit de kast gehaald. Hulp gezocht

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Quentin Verhagen, 28 mrt 2018.

Tags:
  1. Quentin Verhagen

    Quentin Verhagen

    Lid geworden:
    28 mrt 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hallo beste forumleden,

    Ongeveer een jaar geleden heb ik een Tamiya onroad nitro auto (model onbekend maar er zit een FS-12 motor in) op marktplaats gekocht voor weinig geld. Ik ben er toen van uit gegaan dat er het een en ander vervangen moest gaan worden. Alle elektronica werkt alleen de auto start niet. In eerste instantie heb ik allerlei youtube videos gevolgd om een auto die (vermoedelijk) lang niet heeft gereden aan de praat te krijgen. Ik heb nieuwe brandstog gekocht, nieuwe luchtfilter gloeiplug igniter overnacht opgeladen, etc. Omdat het maar niet wilde lukken ben ik er uiteindelijk maar mee gestopt.

    Toen ik nog een stuk jonger was had ik er ook een die prima werkte en ik had er veel lol mee. Nu ik wat ouder ben, en ik ook daadwerkelijk begin te begrijpen hoe zo'n ding werkt, wil ik er toch weer eens meerijden.

    Ik las laatst dat de compressie heel belangrijk is. Nu heb ik deze gecheckt en deze blijkt nog vrij aardig te zijn. Ik heb veel dingen geprobeerd maar ik krijg hem maar niet aan de praat.

    Ik hoop dat er iemand is die bereid is mij te helpen.

    MvG,
    Quentin
     
  2. WTFsjun

    WTFsjun

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Midden-limburg
    Komt er brandstof vanuit het tankje naar de carburateur?
    Probeer anders eens een paar druppels brandstof direct in de cilinder te druppelen en dan starten. Misschien zit je carburateur verstopt?
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Gloeit de plug? Test: uit de kop halen en op de gloeiaccu aansluiten. Blijft de plug gloeien als je erin blaast?
     
  4. Quentin Verhagen

    Quentin Verhagen

    Lid geworden:
    28 mrt 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zal dat morgen proberen. Ik laat weten of het werkt. Bedankt voor de tip.
     
  5. Quentin Verhagen

    Quentin Verhagen

    Lid geworden:
    28 mrt 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb allereerst de gloeiplug getest(zie afbeelding). Naar mijn mening brand deze wel voldoende maar ik heb er niet veel verstand van. Ik heb er ook een paar druppels brandstof in gedaan. Ik heb er een half uur aan lopen trekken maar Het starten lukt nog steeds niet.

    Ik heb ook de trekstarter er eens vanaf gehaald. Bijgevoegd zie je hoe dit eruit ziet. Is al dat roest normaal?

    zijn er meer dingen die ik kan proberen of wordt het tijd voor een andere motor? gloeiplug.jpeg WhatsApp Image 2018-03-29 at 11.39.41.jpeg WhatsApp Image 2018-03-29 at 11.39.41(1).jpeg
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En daarom moet je altijd eerst een motor inspecteren als deze een lange tijd heeft stil gestaan. Sommige brandstoffen zijn niet zo beschermend voor de motor en daarom is er afterrun olie.

    Als je al een lange tijd bezig bent geweest met starten zal de roest wel door de motor heen gegaan zijn. Je kunt uiteraard altijd een nieuwe kopen of de motor uit elkaar halen en van de roest ontdoen. Ik verwacht alleen dat ook de lagers verroest zijn en kan een revisie aardig op weg zijn naar een nieuwe motor.

    De gloeiplug zal er ook wel zwart of bruin uit zien, dat die gloeit wil niet zeggen dat die het dan nog goed doet.
     
  7. Quentin Verhagen

    Quentin Verhagen

    Lid geworden:
    28 mrt 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Is de roest dan ook de reden waarop de motor niet wil starten?

    Het is denk ik beter om een andere motor te kopen dan een revisie. Hoe weet ik of een motor daadwerkelijk in de auto past?
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De motor zou wel moeten lopen, ik vermoed dat de carb. verstopt zit. Dit kun je testen door het gas helemaal open te zetten, vinger op de carb. opening en dan aan de motor draaien. Je moet dan brandstof door het slangetje richting motor zien gaan.
     
  9. Quentin Verhagen

    Quentin Verhagen

    Lid geworden:
    28 mrt 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Als ik doe wat u zegt dan zie ik geen nitro richting de motor lopen maar als ik de carb eraf haal dan komt er wel degelijk nitro uit lopen.

    Heeft het iets met de afstelling te maken. Ik heb wel iets ziyten klooien met de HSN maar niet met de andere.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2018

Deel Deze Pagina