Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hallo allemaal.

    Hier is weer een :newbie:. Mijn naam is Ruud, ik ben 54 jaar, getrouwd, twee meiden en een KLEINZOON.
    Na lange lange tijd (+/- 30 jaar) uit de modelbouw te zijn geweest ben ik weer terug. Zit nu eenmaal in je bloed :smile:. Nu wil ik i.p.v. statisch modelbouw de rc modelbouw eens gaan verkennen.

    Na veel op internet gezocht en in dit forum gelezen te hebben, leek mij de Tamiya Volkswagen Beetle een heel geschikt beginners model voor mij.

    [​IMG]

    Zoals je op de foto kan zien heb ik er een vier kanaals zender bij aangeschaft. Dit is op de toekomst gericht.:D
    Mocht ik het in mijn mars hebben om de RC modelbouw in de vingers te krijgen, wil ik in de toekomst een King Hauler gaan bouwen met alles en op en aan.

    Voor nu leek het mij leuk eens een lijntje op te zetten van de Volkswagen omdat dit chassis nog niet veel getoond wordt in dit forum.
    Mijn gedachte gang is, eerst de auto standaard uit de doos te bouwen en daarna te kijken hoe deze eventueel met verlichting en geluid is uit te breiden.

    Hoop op op en aanmerkingen van jullie tijdens de bouw, omdat dit een volledig nieuw terrein voor mij is en ik alles nog moet ontdekken.

    Dus tot de volgende en eerste bouw stappen.;)

    Groet Catweazle©, Ruud
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  2. Rogier

    Rogier Guest

    Welkom Ruud! Ziet er goed uit! Slimme zet om een goede zender te nemen met het oog op de toekomst. Heb je echter voor een King Hauler met alles erop en aan wel genoeg aan 4 kanalen??
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Roger, heb wat info verzameld over de King Hauler + MFU. Moet dacht ik net aan 4 kanalen genoeg hebben.
    Als dat niet zo is, heb ik nog weer een leuke uitdaging.:D
    Hou wat dat betrefd wel van een puzzeltje.

    Maar eerst eens zien dat ik de Volkswagen nar behoren in elkaar en rijdend krijg.
    Heb even op mijn dooie gemak de handleiding door zitten kijken. Doe ik anders nooit. Maar nu bleek dat toch wel goed te zijn geweest.
    Kwam er de volgende optionele mogelijkheid tegen:

    [​IMG]
    Dus eerst maar even de lagertjes aanschaffen voor met bouwen te beginnen. Moet anders het spul straks weer uit elkaar halen om als nog de plasitc glijlagertjes en bronze glijlagertjes uit te wissellen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  4. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Hoogerheide
    Verstandige beslissing...
     
  5. Rogier

    Rogier Guest

    Inderdaad. Zeker bij een M chassis is het prettiger om het van te voren te doen dan als hij in elkaar zit. Weg met die originele glijlagers!! Andere tip is om een GOEDE kruiskop schroevendraaier te nemen. Een die goed past in de meegeleverde schroefjes. Die zijn namelijk niet van al te beste kwaliteit (draaien snel dol) dus goed gereedschap is een must.
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Vandaag eens even aan het shoppen geweest naar lagertjes en een goede kruiskop schroevendraaier. Bedankt voor de tip Roger. ;)
    Had inderdaad geen schroevendraaier die goed paste, dus maar een schroefje mee genomen voor het shoppen zodat ik in de winkel kon passen of ik de goede schroevendraaier had.

    En zo waar heb alles voor een paar eurie kunnen vinden.

    [​IMG]

    Nu kan de bouw dus echt gaan beginnen.
    Tekening 1 laat zien hoe het differentieel in elkaar moet worden gezet en welke onderdelen er voor nodig zijn.

    Dus alles eerst maar eens verzamelen.
    Heel handig hierbij is de linker kolom van de handleiding, daar staan de onderdelen op ware groote afgebeeld. Dus ingeval van twijfel gewoon even op de tekening passen of het het juiste onderdeel is.

    [​IMG]

    Eerst eens even buiten de behuizing controleren of de tandwielen goed passen en of er geen braampjes aan zitten.

    [​IMG]

    Daarna de eerste shim en tandwiel er in.
    [​IMG]

    Vet er op, hoop dat het genoeg is..
    [​IMG]

    Kruistandwielen en opnieuw vet er in,
    [​IMG]

    het laatste wandwiel en shim er in met nog weer een laagje vet
    [​IMG]

    en de behuizing kan dicht.
    [​IMG]

    Na het sluiten van de behuizing het geheel nog even gecontroleerd op speling.
    Dit heb ik gedaan door de tandwielen tussen twee vingers vant te pakken en de behuizing heen en weer proberen te bewegen.
    De speling die ik hierbij voelde was echt mini minimaal.

    Eerste stap geklaard en project is begonnen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  7. Rogier

    Rogier Guest

    Ziet er goed uit! Nog een klein tipje; neem eens het asje en steek deze DOOR het diff heen. Even alles goed draaien zodat het vet verdeeld is. Dan een tijdje laten liggen en kijken of het dan nog soepel loopt. Mijn eerste reactie is dat het aardig veel vet is. Dat had ik destijds ook en kreeg na verloop van tijd behoorlijk wat weerstand erdoor...Juist omdat je ze zo stevig op elkaar schroeft. Iets wat je natuurlijk niet wilt.

    Oh ja; was me nooit opgevallen dat de parts in de manual op ware grootte waren.. :)
     
  8. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Hoogerheide
    Lang leve bouwbeschrijvingen van Tamiya, vandaar een aanrader voor beginners in modelbouw...
     
  9. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.416
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Kan niet echt kwaad, die weerstand in het diff. Wij rijden met ongeveer hetzelfde chassis in de M-auto Swift-klasse en er zijn veel rijders die nét hun diff vol vet stoppen om deze wat stroever te krijgen.
    Anderen gaan zelfs echt diff-olie gebruiken met een zeer hoge viscositeit, nét om die diff wat trager te krijgen.
    En let maar op, na eene aantal ritjes zal al dat vet netjes opzij geslingerd zijn en loopt je diff als een treintje.
    + Kan ook wel dat een deel van het vet eruitgeslingerd wordt (deze diff is niet 100% dicht), en aan de binnenkant van je chassis hangt.

    Ik maakte ook een bouwverslagje van mijn Swift, te lezen ergens in dit forum. Deze chassis' liggen erg dicht bij elkaar :)
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2008
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Heb voor de zekerheid even gedaan wat Roger als tip gaf, baad het niet dan schaad het niet denk ik altijd maar.
    Gisteravond even het de asjes in het differentieel gestoken en het goed heen en weer gedraaid. Alles liep soepel en gevoelsmatig op enkele 100ste na spelingsvrij. Vanmorgen het geheel nog een keer herhaald, en merkte niet echt een verschil in het draaien ten opzicht van gisteravond. Dus de werkzaamheden maar even voortzetten.

    Heb me vandaag bezich gehouden met het in elkaar zetten van de versnellingsbak.
    Eerst maar weer even de benodigde onderdelen bij elkaar gezocht.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna de plastic en bronzen glijlagers uitgewisseld tegen de kogellagers.
    [​IMG]

    Als ik het zo zie liggen ziet het er al gelijk een stukje degelijker uit.:cool:

    Nu de lagers en de asjes in de tandwielen zetten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat me op valt, is dat de lagertjes vrij los in de tandwielen zitten. Ze klemmen zich niet echt vast. :confused:
    Ik hoop dat dit zo hoort. Had zelf eigenlijk verwacht dat ik ze er met meer kracht in zou moeten duwen. Als ik de tandwielen op de kop hou en een keer goed schud, vallen ze er zo weer uit.

    Nu de zaak in de behuizing plaatsen.
    [​IMG]

    Ook hier wissel ik de plastic glijlager weer uit tegen een kogellager.
    [​IMG]

    En poppetje gezien, kastje dicht.
    [​IMG]

    Heb na het dicht maken van de versnellingsbak nog weer even de asjes in de differentieel gestoken en alles nog eens laten draaien. Eerst ieder kant apart, daarna via het tandwiel waar de motor straks tegenaan wordt geplaatst. Moet zeggen, loopt allemaal als een zonnetje. Heb er niet echt kracht voor nodig om het motortandwiel te laten draaien:D

    Zo weer even genoeg gedaan voor vandaag. De familie heeft nu mijn aandacht weer even nodig. Dus tot de volgende ronde.:bye:
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  11. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Om de lagers wat steviger in hun behuizing te klemmen, kun je ze een beetje omwikkelen met teflontape, wat men normaal gebruikt om de schroefdraad in waterlijdingen waterdicht te maken. :)
     
  12. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Vandaag toch naar weer even de versnellingsbak uit elkaar gehaald en de lagertjes even vastgezet met een stukje teflon tape. Heb daar toch een beter gevoel bij.
    Bedankt Sandermt2 voor de tip. Had niet zo snel aan die oplossing gedacht. Lijmen was voor mij niet direct een optie. Moet in geval van wel de lagertjes makkelijk kunnen wissellen.

    Daarna weer een stukje verder gebouwd aan de auto.
    Achterarm in elkaar gezet,
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    en aangebracht.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu de rubber ringetjes in de asjes,
    [​IMG]

    en dan zijn de wielassen aan de beurt,
    [​IMG]

    Weer even de onderdelen bij elkaar zoeken,
    [​IMG]

    en in elkaar zetten,
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna kan het geheel aan de achterbrug worden gemonteerd,
    [​IMG]

    Weer even de onderdelen op een rij, weet ik of ik alles heb,
    [​IMG]

    en maar weer aan de bouw,
    [​IMG]

    Alles nog een keer na lopen en met de hand laten draaien,
    [​IMG]
    [​IMG]

    en dan, de motor er in,
    [​IMG]

    Tandwieltje er op,
    [​IMG]

    en inbouwen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo de achterbrug is klaar. En natuurlijk kon ik het niet nalaten om even de accu te pakken en op de motor aan te tippen toen alles in elkaar zat:).
    Het geheel liep als een trein, niet lang laten draaien natuurlijk omdat het toch op vol vermogen gaat. Maar was wel even leuk:D

    Weer genoeg gedaan voor vandaag de volgende keer komt de vooras aan de beurt. Kan me weer helemaal voorstellen dat ik in het verleden met de statischmodelbouw, nachten lang zat te bouwen. Moet me nu echt inhouden om dat niet weer te doen.:rolling:

    Tot de volgende ronde maar weer:bye:
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2008
  13. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Na een dagje niets, weer verder met de bouw van mijn Volkswagen.
    Vandaag is de voorbrug van de auto aan de beurt.
    De voorarmen heb ik al in elkaar gezet.
    [​IMG]

    Nu de brug zelf, even de onderdelen weer op rij,
    [​IMG]
    [​IMG]

    en alles aan elkaar bouwen. Hierbij kwam ik net als bij de achterbrug me zelf weer tegen. Normaal zet ik alles lekker vast. Dat ging nu ook weer niet op. Als je dat doet, gaan de armpjes niet meer lekker soepel op en neer. Dus zo de armpjes steeds maar weer iets los gedraaid zodat alles lekker soepel kan bewegen. Ben er hierbij van uit gegaan, dat zodra de armpjes door hun eigen gewicht naar beneden vallen de zaak goed is gemonteerd.
    [​IMG]

    Nu is het de beurt aan de voorwiel ophanging.
    [​IMG]

    Weer even de spullen bij elkaar zoeken, en in elkaar zetten
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna zijn de schokbrekers aan de beurt,
    [​IMG]

    Als ik het spul zo zie liggen, denk ik dat dit straks maar eens uitgewisseld moet gaan worden tegen olie gevulde schok dempers. Ziet er niet echt jofel uit vindt ik.:(
    De stukjes rubber krijg ik niet precies gelijk, dus denk ik dat hierdoor wel verschil zal ontstaan in de dempers onderling.
    Maar goed voor nu moet dat maar even.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de schokdempers in elkaar te hebben gezet, kunnen de achter- en voorbrug afgemaakt worden.

    De voorbrug:
    [​IMG]
    [​IMG]

    en de achterbrug:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo, het begint er al op te lijken. Nu is het de beurt aan de spoorstangen.
    Na eerst de servo te hebben getest, kan het feest weer beginnen;)

    Hier ga ik maar even vrij precies te werk, kan me denk ik straks een hoop werk besparen bij het afstellen van het sporen van de auto. Dus maar even precies de handleiding aanhouden.
    [​IMG]

    Had uit de handleiding begrepen dat beide stangen precies op 18 mm moesten worden afgesteld.
    [​IMG]

    en na het stellen aan de servo monteren.
    [​IMG]

    Nu kan het chassis in elkaar worden gezet.
    [​IMG]

    Naar wat ik heb begrepen, is het enigste verschil tussen het M-04L en het M-04M model de onderdelen boven midden op de foto. Dit is bij de M-04L een extra verlengstukje t.o.v. het M-04M chassis.
    [​IMG]

    en zo ziet het chassis er uit na de bouw.
    [​IMG]

    Dit was wel weer genoeg voor vandaag. Moet me weer even in houden met bouwen, anders is het zo weer in de kleine uurtjes en dat is de bedoeling nu ook weer niet.
    Dus tot de volgende keer maar weer:bye:
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2008
  14. Rogier

    Rogier Guest

    Ziet er mooi uit!! Leuk om te zien en te lezen! wellicht nog een handig tipje; de bijgeleverde regelaar (zit toch ook bij de Beetle??) kan je IN het chassis doen. Het voordeel hiervan is dat je hem laag in je chassis hebt en daardoor het zwaartepunt van de auto lager hebt liggen. De M-chassis van Tamiya heeft redelijk snel de neiging om om te rollen bij 'scherpe' bochten. Al het gewicht wat dan omlaag zou kunnen is meegenomen. Bij mijn Swift destijds pastte de regelaar precies op de bovem van het chassis.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.743
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mooi verslag, zeker met de bouwhandleiding erbij, en dan het gemonteerde voilgens die handleiding, staat zeer netjes...
     
  16. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Zo vandaag weer eens driftig aan het sleutelen geweest.

    Hallo Roger bedankt voor de tip.
    Ik heb het chassis weer los gemaakt om te kijken of ik de regelaar er ook in kon monteren. Helaas kon ik hem nergens kwijt:sad:
    De bij mij meegeleverde regelaar is het type Teu-101BK en is 41x37x16 mm. Dus net te groot om ergens in te bouwen.
    Jammer maar in ieder geval de moeite waard om te proberen.

    Psygho (Emil) bedankt voor je compliment. Ben er wel blij mee:D
    Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe, ben helemaal nieuw in de RC wereld en is dus leuk om te merken dat mede forumers mijn verhaal waarderen en mij ook met tips ondersteunen.


    Maar nu weer verder met de bouw.
    Het chassis is weer in elkaar gezet en nu kunnen de achter- en voorbrug aan het chassis worden gemonteerd.
    Eerst de achterbrug.
    [​IMG]

    De schroeven gepakt,
    [​IMG]

    en de delen aan elkaar zetten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna is de voorbrug aan de beurt.
    [​IMG]

    Eerst weer even de schroeven pakken,
    [​IMG]

    en de delen weer aan elkaar monteren.
    [​IMG]

    Op de foto zijn de spoorstangen nog niet aan de wielophanging bevestigd, maar dat is inmiddels al wel gedaan. Wat me hierbij opviel, is dat er toch wel vrij veel kracht voor nodig was en ik op een gegeven moment eigenlijk een beetje angstig werd de zaak kapot te drukken.
    Is gelukkig niet gebeurt, en het spul zit netjes aan elkaar:)

    Nu is het de beurt aan de electronica. De ontvanger, regelaar, servo en in- en uitschakelaar kunnen worden gemonteerd.
    [​IMG]

    Voor het gemak hou ik voor de plaatsing nu even de tekenig aan. In een later stadium ga ik nog weer even aan de slag met de tip van Roger om te kijken of ik er een ander plaatsje voor kan vinden.

    Maar weer even de onderdelen op een rijtje gelegd. Zo houdt ik persoonlijk toch een beter overzicht en vergeet ik niets.
    [​IMG]

    Daarna de onderdelen volgens tekening gemonteerd.
    [​IMG]

    Tot zover weer voor deze keer.:bye:
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  17. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    hey,

    ik vind het erg leuk om dit te lezen!

    zo zie je dat je nooit te oud bent om te modelbouwen! :D
     
  18. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Pandaboy, bedankt voor je compliment.
    Ben het helemaal met je eens, hoe verder de bouw vordert hoe meer plezier ik er in krijg.:D
    En heb ik in de gaten, dat je nooit te oud bent om te leren. Dat spreek woord klopt dus nog steeds.
     
  19. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Het weekend weer eens even lekker aan het bouwen geweest.

    Als eerste stap heb ik deze keer de uitlijning van de spoorstangen nagekeken en bijgesteld.
    [​IMG]

    In tegenstelling tot wat de handleiding aangeeft heb ik voor het afstellen de spoorstangen niet los gemaakt, maar met een tangentje de draadasjes verdraad. Wel heb ik voor ik begon met stellen even de servo m.b.v. de zender in zjin middenstand gezet en een kleinstukje doek om het draadasje gedraaid. De doek dient als bescherming tijdens het draaien, op die manier beschadig ik de draadas niet met de tang.
    [​IMG]

    Na het afstellen ben ik met de velgen en de banden aan de gang gegaan.
    Heb voor het gemak meteen alle vier de wielen klaar gemaakt. Als je toch een keer bezig bent kun je ze net zo goed allemaal tegelijk doen.
    [​IMG]

    Ook hier ben ik weer iets van de handleiding afgeweken. Heb de banden nog niet aan de velgen gelijmd en nog niet gespoten. Weet op dit moment nog niet goed wat ik straks er me ga doen. Mis de VW wieldoppen nog en moet nog even uitzoeken hoe de echte Kever wielen er nou precies uitzien.

    Weer even de spullen op een rijtje.
    [​IMG]

    En in elkaar zetten.
    [​IMG]

    Na dit klusje kan ik de wielen aan het chassis gaan monteren.
    Als eerste doen ik de achterkant.
    [​IMG]

    Weer even de onderdelen er bij gepakt,
    [​IMG]

    En het monteren kan beginnen.
    Eerst het wiellagertje in de ophanging, dan het pinnetje door het asje en daar de wielmeenemer overheen waarna het wiel kan worden aangebracht.
    [​IMG]

    Ook deze constructie moet ik nog eens gaan bekijken. Als men niet goed oppast valt het pinnetje wel erg snel uit het asje bij het plaatsen van het wiel. Lijkt mij persoonlijk niet echt de ideale oplossing. Eens gaan zoeken of dit ook anders kan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is de voorkant aan de beurt om afgebouwd te worden.
    Naast de wielen worden meteen de steunen voor de kap en de voorbumper gemonteerd.
    [​IMG]

    De onderdelen weer even op een rijtje.
    [​IMG]

    En sleutelen maar weer:)
    Borgveertje uit de as,
    [​IMG]

    Pinnetje in de as,
    [​IMG]

    en afmonteren.
    [​IMG]

    Nu is de achterkant aan de beurt voor de afmontage.
    [​IMG]

    De onderdelen weer op rij,
    [​IMG]

    en de montage aan het chassis.
    [​IMG]

    Zo, het chassis zit in elkaar.:D

    Nu nog kijken hoe hij zich gaat gedragen. Maar dat doe ik de volgende keer wel. Voor nu is het weer genoeg geweest en weer een latertje geworden.

    Tot de volgende keer maar weer:bye:
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  20. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Hallo,

    Had je het idee dat het draaien van de stuurstangen effect had ?
    Ik denk namelijk dat die standaard 2x rechtse draad hebben en dat de stang als het ware 'verplaats' binnen de platic cupjes. Als je echt wilt afstellen dmv het draaien moet je turnbuckles hebben die aan een kant linkse en aan een kant rechtse draad hebben.

    Joost
     

Deel Deze Pagina