Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Ik denk dat die gaten al in de body zaten, tamiya kennende. Maar even goed kan het dan nog, de body post net zo lang maken dat ze met de bovenkant gelijk zijn.
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Westy1969 heeft gelijk door te stellen dat de gaten reeds in de kap zaten en dat Tamiya dit al had voorbereidt.:sad:

    Het is inderdaad geen gezicht dat die bodypost er uitsteken. Moet jullie daar helemaal gelijk in geven. Had alleen nog geen idee om dit aan te passen.

    Ik ga er dan ook mee aan de gang om ze weg te werken. Begint mij, helemaal na jullie opbouwende kritiek, steeds meer te irriteren.
    Heb wel oren naar het idee met de magneten. Zal dat eens verder uit proberen te werken en kijken hoe ik het beste de gaten dicht kan maken.

    Bedankt voor de link westy1969 zal de site eens goed doornemen. Misschien dat ik daar nog meer ideeen op kan doen.
    Het is voor mij niet nodig dat de body zo vast zit als een huis. Ik gebruik de wagen toch hoofdzakelijk voor de fun en dit is een project om te kijken of de RC modelbouw wat voor mij zou zijn.

    Ben er dus nu achter gekomen dat dit inderdaad helemaal mijn hobby gaat worden.:D

    Allemaal bedankt voor de op- en aanmerkingen. Ben hier heel blij mee en kan er ook wat mee.

    Hou jullie nog wer op de hoogte van de vordering:bye:
     
  3. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    :shock:

    echt een prachtwerk! en helemaal voor een 1e body!

    echt geweldig gedaan!

    nu wachten op een rijverslag :D
     
  4. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Uitbreiding basis auto

    Vandaag de verlichtingset voor de Kever binnen gekregen.
    Hieronder een klein overzicht van wat het moet kunnen.

    [​IMG]

    Dit is het hele pakketje met inhoud.
    [​IMG]

    en hier een beter overzicht van de inhoud.

    Het geheel bestaat uit:
    1 schakelunit
    2 Y kabels
    1 set witte LED's, koplampen
    1 set rode LED's, achter- en rem verlichting
    2 sets oranje LED's richting aanwijzers
    1 handleiding
    en setje kabelbevestigingen voor in de kap

    [​IMG]

    Heb het setje al even getest, kon het niet laten:)

    Nu kan het inbouwen beginnen.

    Heb ook al de magneten om de kap op het chassis te monteren bij SuperMagnete.be besteld.
    Ga het proberen met schijf- en bolmagneetjes.

    Tuut tuut tuut de garoeten van Ruud:bye:
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2008
  5. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Schokbreker voorzetje gevraagd

    Ben gister proef wezen rijden met het chassis. Het stuurt enorm scherp. Een iets te ongecontroleerde beweging met de stuurknuppel laat de wagen met gemak 180 graden draaien:)
    Het gas reageerd ook heel erg scherp. Heb met een klein beetje gas al een vrij grote snelheid.
    De wegleging is goed. Heb de auto niet op de kop kunnen krijgen. Zelfs met volgas in een keer scherp draaien blijft het geheel keurig op de vier wielen staan. Heb hierbij op een klinker weg en een asfalt weg gereden.
    Ik ben nu van plan om de schokbrekers uit te wissellen. Heb gezien dat er aan de onder kant van het chassis enige lichte beschadegingen zitten aan de achterkant bij de motorophanging.:( Dus de auto veert daar dus iets te ver door. Denk dit met andere schokbrekers misschien te kunnen voorkomen.

    Mijn vraag is: welke schokbreker zou ik voor het M04L chassis het beste kunnen aanschaffen?

    Graag een voorzetje in deze.

    Verder ben ik zeer tevreden om het het geheel.

    Groetjes Ruud:bye:
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat verlichting setje is dat niet normaal voor drift wagens, heb je hier wat meer info over, merk type waar gekocht hoe duur ???
     
  7. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Heb je hop-ups nodig Emil? :wink:

    Als je een spacer tussen je veer en de schokbreker steekt (zit er vaak bij in zo'n kit) dan kan je daarmee je veer wat onder voorspanning zetten, waardoor hij dus wat harder veert, dat zou ook al iets moeten helpen, maar het beinvloed wel het weggedrag. Als je vanachter een spacer bijsteekt, dan kan het zijn dat de wagen wat meer overstuurd wordt.

    Hier thuis hebben we ook 2 elektro's: een Sprint 2 en een TT-01D, de sprint 2 heb ik met behulp van zulke spacers en de 'droop' stelschroefjes ongeveer een cm hoger op z'n poten gezet. Nu zal ik de circuitracers hier wel over horen foeteren, maar voor op een parkeerplaats rond te rijden is het echt stukken beter, totaal geen last meer van steentjes. Jammer genoeg is dit niet mogelijk bij de TT-01, door de vorm van het chassis.
     
  8. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Emil.

    Het light system is van 3 racing. Het heeft mij 29,60 USD gekost. Dit was inclusief verzendkosten. Ik heb het systeem besteld bij RCMODEL Online shop.
    Had het met 5 dagen in huis vanaf Hong Kong.

    Ik zag trouwens dat RC Discounter het zelfde systeem nu ook leverd voor 25,65 euro excl. verzend kosten.

    Even een linkje daar na toe; Tuning RC Discounter - Top quality parts for HPI, Tamiya, Xray, Kyosho, by GPM, 3racing and Topcad
    Scroll de pagina even door naar beneden en je komt het systeempje tegen.


    Het systeem is niet specifiek voor driftcars, het is een universeel systeem, zowel voor electro als nitro cars.

    Even voor alle duidelijkheid over het systeempje een linkje naar de handleiding. Hier kan je alle info op vinden die je denk ik nodig hebt.
    http://www.3racing.com.hk/manuals/led_manual.jpg

    Zelf heb ik met de zoekterm; 3RAC LED LIGHT SYSTEM met Google gezocht naar de goedkoopste dealer. Er zit n.l. nog al wat verschil in de aanbieders. Zeker de moeite waard dus om dat even te doen.:)

    Zal zo snelmogelijk weer een updateje plaatsen van de inbouw van het LED LIGHT SYSTEM. Heb het er bijna in zitten.

    Groeten Ruud:bye:
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bedankt voor de info, het is inderdaad hetzelfde systeem wat ik zou mee willen bestellen bij Stella,maar daar was deze dus uitverkocht, vandaar....

    Ik wacht je vorderingen af....
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Montage 3Rac LED Light system

    Na een poosje "prutsen" zit de verlichting in de auto.

    Voor dat de eigenlijke montage begon, heb ik eerst even het setje getest.

    [​IMG]

    Na wat heen en weer geproberen van de mircoswitchen kreeg ik het geheel aan het werk zoals ik wou. Het setje is vrij simpel naar wens in te stellen en werkt perfect.

    Na de test de ledjes in de koplampen gemonteerd.
    Dit was nog even een kritisch werkje om dat de reflectoren van de koplampen van vrij dun hard plastic zijn en ik het idee had dat deze snel zouden kunnen barsten.
    Dus de gaatjes voor de leds maar met de een 5mm boortje en de hand op maat gemaakt. Gelukkig is alles zonder barsten en goed verlopen.

    [​IMG]

    Daarna de koplampen weer in de kap gemonteerd.
    [​IMG]

    Toen die er eenmaal in zaten kon heb feest pas echt beginnen.
    De rest van de LED's moesten op hun plaats worden gemonteerd. Er waren echter geen ledhouders en daar was ook geen ruimte voor. Dus alles maar op zijn plaats gelijmd met een lijmpistool.

    Het monteren verliep tegen alle verwachtingen in vrij soepel en zonder al te veel problemen.

    Na het lijmen zijn de LED's afgedekt met stukjes Lexan die ik nog over had gehouden bij het uitknippen van de kap.

    Deze stukjes weer netjes zwart gemaakt zodat de LED's niet terug schijnen in de kap en alleen aan de buitenzijde van de auto zichtbaar zijn.
    Echte autoverlichting zie je immers ook niet in de wielbakken schijnen dus bij mijn auto mocht dat ook niet gebeuren.:)
    [​IMG]

    Zoals hierboven op de foto is te zien, heb ik het systeemkastje in de kap gemonteerd. Dit heeft als voordeel dat ik maar twee Ykabels van het chassis naar de kap hoef te leiden en de LEDkabels in de kap zelf kan onder brengen.
    Scheelt een hoop werk met het op- en afzetten van de kap.

    Het eind resultaat is als volgt:

    Dimlicht voor bij stilstand.
    [​IMG]

    Grootlicht voor bij rijden.
    [​IMG]

    Richting aanwijzer rechtsvoor.
    [​IMG]

    Normaal licht achter.
    [​IMG]

    Richting aanwijzer linksachter.
    [​IMG]

    Remverlichting.
    [​IMG]

    Het is alleen nog jammer dat ik geen achteruitrij lamp heb, hiervoor is wel een aansluiting op het systeem aanwezig.
    Misschien nog iets voor de toekomst als ik ergens een geschikte lamp kan vinden.

    Tot zover maar weer voor deze keer.
    Ga me nu concentreren op de bevestiging van de kap.
    Heb de magneten binnen gekregen en nu eens uit denken hoe ik dit het beste kan gaan monteren.
    Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eerder zulke sterke magneten in zo'n klein formaat heb gezien.

    Van mijn vorderingen hiermee houd jullie ook weer van op de hoogte.

    Tuut tuut tuut de garoeten van Ruud:bye:
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2008
  11. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    ziet er echt heel vet uit man!

    willen we een filmpje van hoor, rijdend :wink:
     
  12. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Zal kijken of ik een filmpje voor elkaar kan krijgen. Kan wel even duren, heb dat nog nooit gedaan.
     
  13. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Damn dat ziet er goed uit man, ben benieuwt hoe je het gaat oplossen met de magneetjes.
    Mss dat je nog een savetylight achterop kunt maken ipv achteruit lichten, kevers hadden vroeger ook geen achteruitrijlichten. suc6 verder.

    [​IMG]
     
  14. echt mooi die lampjes en zo. nu nog die bodysteunen weg.

    succes

    Daniel
     
  15. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Dank je voor het compliment, aan de bodysteunen word gewerkt. Hoop er aankomend weekend een verslagje van te kunnen laten zien.

    Duurt allemaal even omdat de lijm die ik gebruik bij elke poging 12 uur moet uitharden. Nogal tijdrovend dus.

    Maar het is me bijna gelukt.
    Groetjes Ruud :bye:
     
  16. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Wegwerken bodyposts

    Het was even hersenkraken, maar ik heb toch een goede en goedkope oplossing kunnen realiseren voor het wegwerken van de bodyposts.

    Mede dankzij een tip van jullie, de magneten, is het gelukt.:D

    Mijn eerste opzet was deze,

    Posts ingekort tot minimale lengte.
    [​IMG]

    Daarna met twee componentenlijm op elke post een staafmagneet van 6mm diameter en 10mm hoogte gelijmd.
    [​IMG]

    Onder de magneet is een koperkleurig hulsje gemonteerd om de post op de zelfde diameter als de magneet te krijgen.

    Als laatste heb ik nog een koperhuls over de magneet en de post geschoven voor extra versteviging van het geheel.

    Achterzijde chassis
    [​IMG]

    Voorzijde chassis
    [​IMG]

    Aan de binnenzijde van de kap heb ik daarna in de reeds aanwezige gaten 4 bolmagneten van 8mm gelijmd.
    [​IMG]

    Achterzijde kap
    [​IMG]

    Voorzijde kap
    [​IMG]
    Daar kwam ik het eerst probleem tegen. Even niet gedacht aan de nood- zuidpool van de magneten. Bij de eerste plaatsing van de kap op het chassis leek de Kever aan de ene kant wel op een Bigfoot.
    Een van de magneten was verkeerd geplaatst en daardoor stoten ze aan de ene kant van de auto de kap van het chassis af, ipv deze aan te trekken.:hammer::rolleyes::nosmile::sad:

    Probleem 1:bad-words:. De zaak was zo stevig verlijmd dat los trekken de hele kap zou vernielen. Dus maar heel voorzichtig aan het snijden en kerven gegaan in de lijm. Heeft me een dagje gekost, maar de bollen waren weer los.

    Toen de werkwijze maar gewijzigd, Eerst de bollen op de staafjes geplaatst en daarna de bollen aan de kap verlijmd. En ja hoor deze keer klopte het. De kap klikt nu goed aan het chassis vast.

    Probleem 2 :bad-words:. De kap zat niet helemaal recht op het chassis.
    Het is misschien "muggen ziften", maar er zat verschil in de lengte van posts. Het ging dan maar om milimeters, maar dat is voor een modelbouwer dus toch te veel.

    Modificatie. De staaf magneten weer van de posts gehaald en er schroeven aan vast gelijmd.
    [​IMG]

    Na het plaatsen van de schroeven heb ik in elke post een gaatje geboord waar de schroeven ingedraaid kunnen worden en het geheel weer gemonteerd.
    Nu is elke posts dus appart in hoogte verstelbaar en kan het geheel mooi op elkaar worden uitgelijnd.

    [​IMG]

    Op de foto zijn ook een kubusmagneetjes te zien. Deze is 5 x 5 mm en hebben de hoogte die overeen komt met de afstand van de gaatjes in de posts. Door de kubusmagneetjes op de staafmagneetjes te plaatsen is de juiste hoogte van de kap weer te realiseren.

    Ook nu weer de hulsjes gebruikt voor extra versteviging.

    De ham vraag is nu natuurlijk, hoe sterk en stevig is de hele constructie?

    Kijk en huiver:p
    [​IMG]

    Het geheel zit behoorlijk stevig aan elkaar vast en er is echt wel enkele kracht nodig om de kap weer van het chassis te trekken.

    Een aandachtspunt voor deze constructie is echter wel dat de lak in de kap goed vast zit op de Lexan kap. Anders heb je kans dat je door de kracht die nodig is om de kap van het chassis te trekken de lak los trek van de kap. De magneten zitten immers ook op de lak verlijmd. Om dit gevaar te ondervangen heb ik de lijm vrij ver uitlaten lopen in de kap, zodat je een kachten meer over de kap verdeeld worden.
    [​IMG]

    Hoe ziet de "Kever" er nu uit zonder bodyposts, nou zo.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat heeft de hele operatie gekost.
    10 bolmagneten 6 euro
    10 staafmagneten 3.50 euro
    10 kubusmagneten 2.80 euro
    schroeven en lijm uit de hobbybak

    De volgende stap is het weg werken van de antenne. Kijken of dat ook gaat lukken zonder al te veel ontvangst verlies.

    Houd jullie weer op de hoogte.
    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  17. integradical

    integradical Guest

    ziet er vet uit zo zonder bodypost en voor de antenne kun je mss de antenne plat leggen
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Erg netjes gedaan met die bodyposts, mijn complimenten. De Kever ziet er geweldig uit:)
    Welke lijm heb je gebruikt om de magneetballetjes vast te lijmen aan de body ?
     
  19. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    Mooi project..!
    mischien alleen de kever wat lager leggen..(oftewel de kap)
    als je een spektrum dx2/dx3 zender koopt heb je geen antenne meer nodig ;) haha

    Greetz Rob
     
  20. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Ik heb voor de bolletjes "UHU plus endfest 300" gebruikt.
    Heb tijdens het verlijmen regelmatig de delen met een haardroger verwarmd. Hierdoor wordt de verlijming nog sterker.

    :bye:Ruud
     

Deel Deze Pagina