Tantalus goes molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door de materiaalverzamelaar, 14 dec 2009.

  1. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja jullie lezen het goed "Tantalus goes molded", althans de romp in eerste instantie, en wellicht later de kielvlakken en de vleugel....

    De plaatjes van de LUPIN (r.i.p :() waren tot nu toe een vingeroefening...

    Het project gaat dus gewoon verder maar onder een andere naam (zoals ik al schreef JJ en ik hebben dit in goed overleg afgesproken). Wel denk ik dat om onderscheid te maken met de gebagde Tantalus er een toevoeging moet komen, zo iets in de trant van Competition of 8C Competizione.

    Zelf heb ik een lichte voorkeur voor het laatste (voor de kenners, het is een referentie naar een legendarische auto van een al even legendarisch Italiaans merk) en JJ inschattend denk ik dat hij misschien ook wel kan leven met deze toevoeging (hij houdt naar ik weet van nummers, inmiddels is T10 in de maak en van Italie)

    Maar goed terug naar het onderwerp...

    Zoals gewoonlijk is in mijn geval het ontwerpen van de romp het meeste werk:

    De vorm van het voorstuk is min of meer klaar, ik heb afgelopen weekend gekeken of alle apparatuur er in past (zie plaatjes). Zelfs de vrij brede ASSAN!! ontvanger :D

    Snel ballast kunnen wisselen tijdens een wedstrijd is een must, en het zou mooi zijn om de ballast zo dicht mogelijk in het zwaartepunt te hebben (zie plaatjes, 4x Wolfraam las elektrode rond 4mm goed voor ca. 160 gram)

    Van het zomer heb ik een Sirius romp bemachtigd en die heeft mijn inziens een aantal interessante design features, zoals het stabilo onder de pook en een niet ovale maar meer rechthoekige doorsnede (naar beide moet ik nog in detail naar kijken en trachten te begrijpen waarom die Zweden dat zo doen :cool:.....) Ook viel mij op dat de vleugel in de werpstand op de romp zit, dus geen spleet bij de romp omdat de flaperons omhoog staan)

    Het stabilo (HT22) en het kielvlak (HT23 mod) zijn zo goed als klaar. Ze zijn beiden relatief groot...

    Nog wat plaatjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en wat het misschien uiteindelijk gaat worden (nog een oud plaatje inmiddels is de romp enigzins aangepast)

    [​IMG]

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Stabilo onder de pook???

    Die feature ga je toch niet copieren? :hammer:

    Ik ken de geschiedenis van de Lupin en Evo niet zo, maar... wie is JJ :confused:
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2009
  3. Jan Janszen

    Jan Janszen

    Lid geworden:
    29 jan 2007
    Berichten:
    55
    Locatie:
    planet earth
    Dat ben ik.

    Jan
     
  4. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Leon,

    Kan je uitleggen waarom niet? Het filmpje van Martin ken ik...
    Cheers

    Bart
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    In het filmpje van Martin kun je zien dat de wervelingen van de vleugel onder de staartboom door gaan, precies waar zo'n omgekeerd stabilo zou kunnen zitten.
    Volgens mij wil je niet dat het stabilo in de wervelingen van de hoofdvleugel zit.

    Zie jij voordelen dan?

    Ah, aangenaam :)
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2009
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Stabilo onder of boven de pook

    Leon,

    Of het stabilo al dan niet in het zog van de vleugel zit hangt van een aantal factoren af o.a. onder welke hoek staat de vleugel tov. de romp / pook, hoe gewelfd het profiel is en de afstand tussen de vleugel en het stabilo, dus het is nog niet zo eenvoudig om op basis van een filmpje zonder deze waarden te kennen conclusies te trekken :cool: ....ik zit me wel af te vragen waarom de Sirius het stabilo onder pook heeft, ik heb er nog geen eenduidig antwoord op...dus zie ik voordelen ? ja de scharnierlijn kan aan de onderkant van het stabilo zitten, maar er is ook gelijk een nadeel (af gezien van het zog)....bij het breken van de stuurlijn krijg je full down..
    Cheers

    Bart
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    OK, Bart. Het is me duidelijk. Iets te simpel gedacht.
    Enne... na een halve looping is full down ineens full up ;)

    Succes met het nemen van de beslissing.
     
  8. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Weer een stukje verder..

    Zo de eerste 2 dagen van de vakantie weer met SW bezig geweest,
    bijgaand de plaatjes

    de complete romp zoals hij er nu uit ziet

    [​IMG]

    de nose cone..

    [​IMG]

    de tailboom..

    [​IMG]

    nog wat detail 'foto's'

    [​IMG]

    en wat details van het vleugel zadel, hier ben ik dus echt lang mee bezig geweest..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Bart,

    Ziet er goed uit.
    Vraagje, is de radius die je tussen de romp en het HR-pylon/RR-sleuf niet wat klein?
    Of kan het weefsel dit makkelijk volgen?
    Met een grotere radius lopen de krachten ook wat mooier over.

    Frans
     
  10. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    R 1,2 mm

    Frans,

    Geen idee, er zit nu R 1,2 mm in..:D
    Cheers

    Bart
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Brrr, da's wel erg klein.
    Ik denk dat dit te scherp is. (onderbuik gevoel)
    Is een radius Tangent aan de romp en eindigend perpendiculair aan het opleg vlak niet beter?
    Hierdoor krijg je een mooie grote radius die vloeiend overloopt.
    Of gewoon een radius van 5 of 8 eens erin plakken.

    Frans
     
  12. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Radii

    Frans,

    Ik heb vandaag zeker een paar uur lopen prutsen met radii, variabel, op een edge, op een vlak, etc. maar ik zal er eens naar kijken of een grotere afrondingsstraal werkt...nog wat plaatje 'just for fun'...2,4 gHz friendly deze keer...:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    [​IMG]

    Zo iets bedoel ik.
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Het weefsel kan de scherpe radii (spelling?) wel volgen mits je maar hard aanduwd.
    Maar wat ik me afvroeg of de frees het wel kan maken.
    Met de mini-romp die ik ooit liet freezen bij Loet mocht de radius niet onder de 2 mm komen (van een ...eh...'buitenbocht', een 'binnenbocht kon wel scherp zijn).

    Bart til je voor mij een tipje van de sluier op hoe je het zadel maakte? Ik had bij de mini (en de F3K romp die op mijn harde schijf staat) één loft met verschillende doorsnedes en 'guidelines'. Bij jou ziet het eruit als iets Booleaans....

    Ziet er verder wel gelikt uit!
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    De reden dat ik niet graag onder de 2 mm ging was dat ik dan van frees moet wisselen, opnieuw moet inmeten, bepaalde gebieden moet nafrezen die ik zelf moet gaan opzoeken. Het had dus meer een praktische kant.
    Alles frezen met b.v een 0.5 mm frees kan maar dan duurt het proces werkelijk dagen en ik wilde mijn buren te vriend houden (nog steeds).:D

    Loet
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Je kunt natuurlijk positief fresen en daarna afmallen. Kun je een mal zelf houden en 1 bij Jan Janszen onder brengen.

    Alex

    P.S Ballonnen houden niet van dat soort moeilijke hoekjes. Dan kun je achter de pijlon de radius beter nog veel groter maken zodat hij een grotere hoek maakt met de pylon.
     
  17. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Extruded en subtracted

    Eric,

    Het zadel heb ik met combine parts gemaakt. Ik heb eerst de vleugel gemodelleerd. Daarna heb ik een zadel op de romp ''extruded'' en daarna de vleugel van de romp ''subtracted" (begrijp je :)...zoals ik al zei ben er een paar uur mee bezig geweest, en ik denk dat ik het ga veranderen..)

    Frans, Alex,

    Ik moet alle radii nog weer eens nalopen...ik begrijp dat ballonnen niet van radii houden, ik wil echter naar een PE binnen zak, of dat gaat werken weet ik nog niet, zeker niet bij deze relatief complexe vormen.

    Bart
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Front end

    Zo het binnenste "front end" ook min of meer af, dus hier gaat de "nose cone" overheen :rolleyes:, wederom een paar plaatjes, morgen bouwen want ik heb vierkante ogen..

    [​IMG]

    [​IMG]

    de 'shell', niet echt nodig voor de mal, maar wel leuk, ik heb een laminaat dikte aan gehouden van 0.8 mm (49 g/m2 glas - 60 g/m2 kevlar - 49 g/m2 glas & 120 g/m2 UD glas of kevlar), zou meer dan genoeg moeten zijn..

    [​IMG]

    en weer wat studies van de inbouw van de RC componenten, had ik al eerder gedaan, maar om het zekere voor het onzekere te nemen nu met wanddikte van het laminaat en de balast "laadruimte''..

    hier twee lengte doorsnedes

    [​IMG]

    [​IMG]

    en wat dwars doorsnedes (allemaal heel gemakkelijk in SW), yep ik zie daar nog een scherpe rand :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    that's it folks, morgen bouwen..:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Bart,

    Ziet er goed uit!

    Zie ik goed dat je vier ballast ruimtes hebt? Mooie oplossing om dat zo vanaf de onderzijde te doen.

    Peter
     
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Peter,

    Heb dank...dat van het ballast had een paar jaar geleden bij een F3J (?) kist gezien, volgens mij wordt het wel vaker toegepast...ik heb het alleen aangepast voor een DLG. Volgens mij heeft 'mijn' ontwerp een aantal voordelen:

    1. je kan snel ballast wisselen (maar dat kan bij meedere oplossingen die ik gezien heb).

    2. je kan het realitief dicht bij het zwaartepunt leggen (maar ook dit is niet echt nieuw)

    3. het ballast ligt onderin de romp en kan niet "in de war" raken met de stuurkabels

    4. ik kan 4, Wolfraam laselektrodes er in plaatsen met een diameter 4 mm, ongeveer 180 mm lang, goed voor (uit mijn hoofd) circa 160 gram.

    5. de bovenkant van de ballast ''kamer" is gelijk de 'vloer' van de servos

    Zoals je ziet er is over nagedacht..:D

    Cheers

    Bart


    ...zo en nu weer verder met de STING 30
     

Deel Deze Pagina