Taranis, gesproken telemetrie klopt niet.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 11 feb 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Wie weet kan iemand mij helpen?
    Ik heb kort geleden een Taranis aangeschaft (nieuw, EU versie) en de software is nog gewoon zoals hij uit de doos kwam. Niks ge-updated of wat dan ook.

    Nu heb ik het vreemde verschijnsel, dat de telemetrie-waardes wel goed op het display komen, maar niet correct uit de speaker.

    De temperatuur klopt qua getal, maar het ding zegt "Watt" in plaats van "degrees" dus als de motor 75 graden is, zegt de zender dat hij 75 Watt is....
    Het ontvangervoltage, klopt gewoon niet, de display geeft gewoon de correcte waarde aan (rond de 6,4V), maar de stem zegt OF "6 Volt" OF "6,9 Volt". Waardes er tussen heb ik nog niet gehoord, en er valt weinig peil op te trekken wanneer of waarom hij 6 of 6,9 zegt.

    Heeft er iemand een idee wat hier fout gaat? In de special functions menu is gewoon gekozen voor "play Value" en het desbetreffende telemetrie-kanaal. Ik zie nergens een functie om in dat spraakmenu te komen om te kunnen veranderen wat het ding zegt....

    Groet, Bert
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Heb je wel bij zowel de functie play value en bij het telemetrie screen dezelfde waarde ingeschakeld.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij wel....
    Ik heb in het telemetrie scherm op Screen 1 de waardes "RxBt" (met de range 5,0 tot 7,0 volt) en Tmp1 (range 0 tot 200 gr C) geselecteerd als "BAR representatie" en in bij "play value" staat ook RxBt en Tmp1

    Ik zag dat ik daar ook RxBt+ en RxBt- kan selecteren (en Tmp1+ en Tmp1-) maar dat maakt geen verschil. Ook geen idee wat die plusjes en minnetjes inhouden trouwens....

    Edit: ik heb de range van de ontvangerspanning vergroot van 0 tot 10 V, maar dat maakt ook geen drol uit. Soms....

    Voor de gein de temperatuur veranderd naar "Farenheit", en tot mijn stomme verbazing noemt hij nu de temperatuur "deciBell".... het getal klopt, maar hij zegt nu "68 dB"....

    Raar????
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om nog verder te gaan: je kunt blijkbaar de eenheden vrijelijk selecteren, en als ik voor de temperatuur de unit op "mAh" zet, noemt hij de temperatuur als "20 miles per hour".
    Als ik hem op % zet, noemt hij de temperatuur "20 feet"
    Farenheit noemt ie "dB"
    graden C noemt ie "Watt"
    Ft (voet) noemt ie "mili Amphours"
    m (meter) noemt ie "miliamps"
    mph noemt ie "percent"
    kmh noemt ie "degrees"....

    Het hele rijtje eenheden doorlopend, blijken alleen Volts en Ampères correct uitgesproken te worden...

    Wat is hier aan de hand, en wat moet ik resetten om dit in orde te krijgen?

    EDIT: als ik voor de ontvangerspanning RxBt+ selecteer achter "play value", zegt hij opeens "7,6 Volt", zonder dat de werkelijke waarde veranderd is....

    Ik begrijp hier bitter weinig van....
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik heb geen Taranis, maar al googelend kom ik hierop. Misschien helpt dat je verder.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt verdraaid veel op waar ik last van heb

    OMG....

    Als er iets is waarin ik een complete digibeet ben, is het dingen als software downloaden en installeren...

    Daar ga ik hulp (practische hulp bedoel ik) voor nodig hebben....

    Nou ja, weet ik in elk geval ongeveer waar ik het zoeken moet...
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Praktische stap-voor-stap-hulp is vast wel op Youtube te vinden. :)
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld.... Maar zelfs dan, zie ik kans dat verkeerd te doen.
    Geen idee waarom, want qua techniek ben ik de domste niet, maar zodra het met software en installeren van doen heeft, gaat het bij mij altijd mis....
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Welke versie van OpenTX staat er nu op (MENU ingedrukt houden en met PAGE doorklikken tot je de versie tegenkomt)? Ik zie namelijk geen aparte download van de Sounds op de FrSky site staan voor OpenTX 2.1.6 die je vermoedelijk hebt. Heb het vermoeden dat ze alleen de OpenTX firmware hebben bijgewerkt maar niet de soundpack op de SD kaart, zou dan wel slordig zijn.
    Kun je gelijk versie 2.1.9 erop (laten) zetten: http://www.open-tx.org/2016/09/15/opentx-2.1.9 (je download Companion, stelt het juiste type zender in en dan download hij de juiste firmware voor je en kan de zender updaten (zie ook het FrSky topic in het Model elektronica forum)).
    Als je nog firmware 2.0.9.2 hebt zou het probleem niet mogen spelen of ze moeten de SD kaart per ongeluk wel van een nieuwere versie hebben voorzien...

    Soundpack voor OpenTX 2.1.x staat hier: http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/ (staan diverse talen).
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie hier staan:

    opentx-taranis-plus
    Versie 2.1.6
    Datum 2015-12-29

    Als ik die software ververs (laat verversen, zulke dingen kom ik zelf niet uit), moet ik dan ook weer de modelgeheugens opnieuw instellen? of blijft dat allemaal behouden?

    Het zal een prachtig ding zijn als het allemaal ingesteld is, zo'n openTX geval, maar tot nog toe bevalt het me van geen kanten. Wat een ondoorzichtig gebeuren, die programmeermethodes....
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Vanuit Companion kun je een backup maken naar je computer, in principe zouden alle modellen wel bewaard moeten blijven, maar een backup kan zeker geen kwaad. Je kan ze ook vanuit de zender opslaan naar eepe files op de SD kaart (dat gaat via MENU, je selecteert het model en drukt lang op ENT, vervolgens kies je backup model). Die komen dan in de models map te staan op de SD kaart. Zo lang de SD kaart niet gewist wordt en alle mappen met inhoud blijven staan kun je ze dan ook altijd weer inladen. Voordeel van Companion is dat je alle instellingen in een enkel backup bestand hebt en niet stuk voor stuk hoeft te doen (gaat dus sneller).

    Als de Engelse taal geen probleem is moet je vooral de video's van Painless360 eens bekijken op YouTube, da's heel verhelderend. OpenTX heeft een behoorlijk stijle leercurve inderdaad, maar er kan dan ook ontzettend veel mee.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal er eens een vliegmakker met gevoel voor computers naar laten kijken....
    Want wat je allemaal vertelt over back-ups en eepe files en SD kaarten, da's al chinees voor mij.... :D
     
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wat was de reden om een Taranis Plus te kopen, iemand die ook zo'n zender heeft en je kan helpen? Vraag het me gewoon af, want ik had zelf eerst wat video's met uitleg bekeken en toen me het aansprak zo'n zender gekocht. Beetje handigheid met computers is voor zo'n ding niet verkeerd als je alles zelf moet/wilt doen. ;)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had omdat ik een vliegset voor Indonesië wilde hebben, een zender nodig voor niet al te veel geld, en had er positieve berichten over gehoord. Heb me niet verdiept in hoe het ding was qua gebruiksgemak, en inderdaad gebruikt een van mijn vliegmakkers hem ook. Er is dus hulp beschikbaar....

    Had verwacht dat ik er vlotter uit zou komen (want op zich ben ik bepaald niet onnozel) maar ik had niet verwacht dat er SD kaarten, downloads, en, laat ik maar lomp zo noemen, "niet uit-ontwikkelde software" in zou zitten. Want linksom of rechtsom, dit is geen kant-en-klaar consumentenproduct, maar een vorm van software waarbij de consument bèta-tester is.
    En dat had ik niet verwacht.

    De reden dat ik een zender nodig had is in principe niet meer van toepassing, maar het spul was al besteld....
     
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het is niet zo dat er beta firmware in zit, FrSky heeft er een customized versie opgezet van de originele OpenTX en dat is het probleem niet nu. Men heeft alleen in jouw zender de sound-files niet bijgewerkt lijkt het, hopelijk is het gewoon een foutje die alleen op jouw zender (SD kaartje om precies te zijn) van toepassing is, maar het is gelukkig simpel op te lossen voor iemand die handig is met computers.
    Alle software heeft wel fouten die door nieuwere versies weer worden opgelost, maar dat maakt het nog niet een beta. Wil je bij 2.1.6 blijven dan kan dat natuurlijk, maar 2.1.9 is gewoon verder ontwikkeld (ondertussen al een maandje of 5 uit).
    Ook Futaba, Multiplex, Spektrum en andere fabrikanten brengen af en toe nieuwe firmware uit om zaken te verbeteren of toe te voegen. Ook daarbij is het de keuze van de gebruiker om te upgraden of niet.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe dan ook, het probleem is verholpen dankzij Michel (boy-named-zoen hier op MBF) die nieuwe software op de zender gezet heeft (2.1.9, waarna de gesproken telemetrie nog steeds verkeerd was, en een nieuw voicepakket wat het probleem oploste) die hier aangeraden werd.
    Het ding zegt nu "degrees Celsius" en ook de ontvangerspanning word nu correct uitgesproken, met een decimaal, en de juiste decimaal ook nog... :D

    Iedereen die hier advies gegeven heeft, bedankt!

    Ik moet zeggen: het feit dat je van zo'n "Bar" representatie vrijelijk de range kan kiezen maakt e.e.a. wel stukken overzichtelijker: 0 tot 10 volt, en een snelle blik uit je ooghoek zegt niet veel over of je accu nu 6,5 of 5,5 volt is, maar een bar van 5 tot 7,5 volt laat onmiddellijk zien hoeveel restcapaciteit er in de accu aanwezig is....
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Pas daar goed mee op! De accu spanning zegt niet zo erg veel over de restcapaciteit. Je vliegt lekker rond en je kijkt af en toe uit een ooghoek naar die "bar". Die is nog steeds lekker lang dus voldoende capaciteit
    Na een minuut of vijf vliegen kijk je nog een keer en sjips, de bar is "plotseling" een stuk korter geworden. Het is dan zaak zo snel mogelijk te landen want de accu raakt echt leeg. Eigenlijk zou je een minuut of twee, drie korter hebben moeten vliegen want je komt nu toch wel erg dicht bij de minimum spanning waarbij de regelaar de motor stopt.
    Een timer werkt dus toch beter, veiliger in ieder geval!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och.... daar ben ik niet zo bang voor Ernst....
    Het is een 5 cellige accu, dus als ik in de buurt van de 5 Volt kom, ben ik écht veel te ver aan het gaan.
    Zeker gezien het een 3600 mAh accu is met een belasting van hooguit 500 mA...

    Ik durf gerust te stellen, dat een bar van 5 tot 7,5 V, voldoende veiligheid biedt, als de bar van 5,5 tot 7,5 zou lopen heb ik zeer zeker bij 5,5 V (1,1 V per cel) voldoende restcapaciteit om nog te landen.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Met de huidige lipo`s heb je ook bar weinig aan zo`n bar.:D

    Na de waarschuwing heb je slechts seconden om te landen
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is geen LiPo, maar NiMH ontvangeraccu....
     

Deel Deze Pagina