Taranis, gesproken telemetrie klopt niet.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 11 feb 2017.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Sorry, maar ook die zakken spontaan in.
    Er is geen accu bewaker die verteld hoeveel prik er nog aanwezig is. De verbruikte stroom zou nuttige informatie zijn.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Net als de elektrische auto`s, hij geeft aan dat je 50 km kunt bereiken maar je mag blij zijn als je de helft haalt.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... da's niet helemaal waar natuurlijk.... Een NiMH cel heeft een nominale spanning van 1,2 V, en word als leeg beschouwd bij 1 V per cel, onder belasting. Dan is het heel simpel, als ik 1,1V (ofwel 5,5V totaal) onder "belasting" als ondergrens aan houd, heb ik gewoon een goede veiligheidsmarge. Dat zal echt niet binnen enkele seconden volkomen in elkaar storten, zeker niet gezien de verhouding tussen belasting en capaciteit.
    Sowiso zou er ongeveer 7 uur non-stop vliegen in die accu moeten zitten....
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Zou moeten zitten ja.. maar als je lader voortijdig is afgeslagen heb je daar geen weet van. Tenzij je op je lader kunt zien wat er is geladen natuurlijk. Daar gaan heel veel mensen mee de fout in.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... dat heeft er weinig mee te maken. Of die lader nu voortijdig afgeslagen is of niet, een geladen cel is nominaal 1,2V (onbelast zelfs bijna 1,4) en een ontladen cel is 1V. Daar verandert niks aan. Alles boven de 5,5V is gewoon domweg veilig en heeft (gezien de verhouding tussen belasting en nominale capaciteit) RUIM voldoende restcapaciteit om het toestel veilig neer te zetten (wat heet: en nog twee vluchtjes er achteraan....).

    EDIT: zelfs als er bijvoorbeeld één cel kapot zou gaan en terug zou vallen naar 0V, hou ik 4,8V over gedurende de resterende capaciteit van de overige nog goede cellen.
    Laag genoeg om de balk volledig nul te laten worden, en hoog genoeg om de ontvanger veilig "aan de praat te houden".
    De op de zelfde accu aangesloten electronische ontsteking begint al te protesteren vóór de ontvanger dat doet...

    Overigens heb ik inderdaad een lader met capaciteitsuitlezing
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Net als anderen was ik van een aandrijfaccu uit gegaan en dan ook nog van een LiPo. :oops:
    Maar ook een NiMH heeft een redelijk vlak verloop, juist ook bij dergelijk lage belastingen. De spanning zal minder en minder snel inzakken. Wanneer je dan van 5,5V uit gaat zal je nog een voldoende marge hebben. Maar je zit wel dicht bij de limiet!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi, ik heb het nog maar vanaf post 1 over "ontvangerspanning".... :D

    Denk echt dat dat meevalt hoor... (dat "dicht bij de limiet zitten"....).

    Maar waar hebben we het over? ik heb meer bedrijfstijd in de ontvangeraccu, dan in de zender accu....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om de mensen toch maar even gerust te stellen: ik heb de accu ontladen tot 5V open klemspanning. Da's behoorlijk "leeg"....
    Als ik dan driftig aan de sticks ga roeren (5 analoge servo's) zakt de spanning (afgelezen op telemetrie) tot 3,5 volt, en blijft daar min of meer stabiel ondanks 2 minuten woest "roeren"... de ontvanger geeft dan nog geen brown-outs....
    EDIT: na deze test was de teruggeladen capaciteit ruim 3800 mAh op een nominale capaciteit van 3600....

    Ik denk dat het gerust gesteld kan worden dat als ik boven de 5,5V onder belasting blijf, dat ik dan écht veilig ben....
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017

Deel Deze Pagina