Taranis of futaba t14sg

ik heb nu al een 6tal jaar een futaba t7c als zender.
Aangezien ik toch een uitgebreidere zender wil met telemetrie zit ik
Te twijfelen tussen een taranis en een t14sg.
Qua programmeren zie ik geen problemen. Ik moet wel een
Betrouwbaar en kwalitatief goede zender hebben?

Wat zijn jullie ervaringen?

Uh, ik vind het jammer dat je nu een draadje opent nadat we van de week uitgebreid gebeld hebben over de zenders.

Er zijn er ook genoeg die de t14sg verkopen voor de taranis en dat lijkt me een duidelijk signaal.

Vragen staat vrij natuurlijk, maar echt heel blij word ik hier niet van

Uh, ik vind het jammer dat je nu een draadje opent nadat we van de week uitgebreid gebeld hebben over de zenders.

Er zijn er ook genoeg die de t14sg verkopen voor de taranis en dat lijkt me een duidelijk signaal.

Vragen staat vrij natuurlijk, maar echt heel blij word ik hier niet van

Hoi sander,

Ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie/ervaringen van gebruikers weten betreffende de 2 zenders. Daar is toch niks mis mee? Jij hebt in ieder geval super positieve ervaringen over de taranis.

Toch nog even een uitgebreidere uitleg. Zoals gezegd ben ik heel erg tevreden over de Taranis. Maar ik heb geen ervaring met de Futaba T14sg dud echt vergelijken kan ik het niet. Er wordt nog wel eens geroepen dat de Taranis moeilijk in te stellen Is, maar voor mijn gevoel is dat niet moeilijker als bij een Futaba. Het Is ook een beetje afhankelijk van de mogelijkheden natuurlijk. Als een zender meer functionaliteit biedt wordt het daardoor misschien ook wat complexer.

Omdat ik naast modelvliegtuigen en bouwen ook wel geïnteresseerd ben in elektronica heb ik er met de Taranis ook nog een extra hobby bij. Ik maak nu zelf de vario's en sbus componenten voor mijn toestellen. Door de open software zijn de mogelijkheden bijna onbegrensd.

Tegelijkertijd is het nu heel eenvoudig om een model in te stellen met een menu waar je stap voor stap alle kanalen toewijst en insteld.

Ik ben zeer tevreden met mijn T14SG, wil voorlopig geen andere. Op de zender kan ik alles instellen voor mijn zwevers, als je de conditieprogrammering eenmaal snapt is het een fluitje van een cent. Een nadeel: de enorme prijsstijgingen van de Fassttest ontvangers (met telemetrie). Om onduidelijke reden zijn deze ineens enorm gestegen (van 100 naar 150).

Is ook geen probleem, maar het komt nu op mij over alsof je nog helemaal geen info had. Dat vond ik jammer om te lezen, meer niet eigenlijk hoor :)

Bijkomend voordeel voor de taranis is idd de prijs van de ontvangers, die liggen nu rond de €20-30 euro wanneer je die bij HK besteld.

Kijk bij de aanschaf van je systeem ook naar de ontvangers en sensoren (qua prijs, maar ook zeker qua functionaliteit)

Mijn aanbod blijft staan, kom een keer langs dan kan je de Taranis eens vasthouden.

Echt heeel veel zender voor een nette prijs.

Ongeveer 35 FrSky ontvangers in bezit. Hoeveel Futaba ontvangers zou ik voor dat bedrag kunnen hebben????
Ik gebruik nog steeds een FF9, maar dan wel met FrSky module. Maar ik zou op dit ogenblik onmiddellijk voor een Taranis kiezen.

Hier ook nog een Futaba FF9Z WC2 in bezit.
Niet meer gebruikt sinds de wat steile leercurve, van de Taranis plus, de gebruiksgemak-curve van de FF9 is gepasseerd.

Deze zender was des tijds top of the bill en voelt wel wat degelijker aan dan de Taranis plus.
Maar dat is enkel een gevoel, voor wat mij betreft.
Deze zender kon zo genaamd "alles", maar was/is een crime met al zijn 3-letter-afkortingen, vastgelegde mixers en beperkte vrije mixers.

De leercurve voor de Taranis is wel wat "steil" te noemen.
Voornamelijk omdat de documentatie, min of meer, achter blijft bij alle (snelle) ontwikkelingen.

Probeer jezelf te leren denken in:
Waar wil ik het mee "bedienen"? (inputs)
Wat moet daar mee gebeuren? (mixers, curves en wellicht Lua)
Waar moet dat heen? Het kanaal (of meerdere, als je dat wil).

Geen idee. Maar die Wc2 heb ik nog van jou overgenomen. Toch?
Nee! je krijgt hem niet meer terug.
Dat dan ook weer niet. :p

hehe, moeilijke he:) ikzelf bezit momenteel ook nog de futaba ff9tc zender maar met assan module erin, echter dode pixels in het scherm gekomen, en mijn menu knop blijft wel eens hangen(tegen alle frustraties in)
ik denk om ook stilletjesaan uit te kijken naar iets nieuw, en de taranis springt ook in mijn oog... maar komt hun nieuwe zender niet uit binnen hier en enkele weken...
even wachten dus

Als je op de Horus zit te wachten dan kan het denk ik nog wel even gaan duren, pas begin januari zijn er pre-productie of ontwikkel modellen uitgegeven om te testen en het product verder te verbeteren. Zal eerder maanden dan weken zijn ben ik bang...

En eerlijkheids halve zou ik je aanbevelen om niet de A01 versies te kopen, maar even te wachten tot de eerste kinderziektes zijn verholpen. Iets waar ze gelukkig bovenop zitten.

Taranis, leuk om met naze32 te gebruiken (telemetrie etc..)
Plastiek zendertje met een luidspreker noem ik het. Voelt erg goedkoop aan.
Low budget zendertje..met goedkope componenten.

Futaba T14, top kwaliteit, zeer goed ontvangst, duur in aankoop, dure ontvangers.
Telemetrie niet te combineren met Naze32.
Fasst is het betrouwbaarst systeem op de markt.
Futaba gaat meestal tientallen jaren mee!

Vlieg, rij al lang met Futaba zenders, wat betrouwbaarheid en kwaliteit betreft komt er niets in de buurt.

Laatst bewerkt:
@QuadRon Beetje kort door de bocht die uitspraken. Voor de prijs van een T14SG koop je twee Taranis Plus setjes en heb je een zender die qua mogelijkheden bijna eindeloos is. Bij Futaba zit je vast aan de mogelijkheden die Futaba je biedt en als zij stoppen met ontwikkelen van firmware dan houdt het op qua mogelijkheden. Dit is bij vele andere merken ook zo, maar bij de Taranis heb je dat niet omdat je de opensource OpenTX erop kunt zetten die intensief ontwikkelt wordt door een team van developers die niet direct aan FrSky gebonden is. Standaard zit er een customized versie van OpenTX van FrSky op de zender, maar de meesten zetten volgens mij de OpenTX versie erop omdat die actief doorontwikkeld wordt en daarmee dus meer mogelijkheden biedt. Voordeel van de Taranis is verder dat onderdelen redelijk goedkoop te krijgen zijn en men staat het toe dat je zelf modificaties toepast, binnen bepaalde grenzen. De filosofie is dus anders dan andere merken en dat spreekt je aan of niet. De een zweert bij Futaba, de ander bij Spektrum, Graupner, Multiplex, Jeti of welk merk dan ook. Om dan te zeggen dat er niets boven Futaba gaat of in de buurt komt doet al die andere merken te kort vind ik.

Back