tarot ZYX 3 axis gyro

Discussie in 'Electronica' gestart door Djontje, 15 aug 2013.

  1. Djontje

    Djontje Guest

    Kan iemand mij helpen?

    Een dag of twee geleden wou ik mijn main blade pitch van mijn trex 550e fbl aanpassen in mijn 3gx systeem.(van -10/0/+10 naar -12/0/+12).
    Kheb eerst geprobeerd om mijn graden zo dicht mogelijk teegn de gewenste graden te krijgen ,
    door mijn linkage rods aan te passen.
    Dan heb ik in het menu van de 3gx de setup overlopen en aangepast
    ,dit alles met behulp van de handleiding trex550 .(zender:futaba t6ex)
    Na de aanpassingen heb ik met behulp van usb stick(van 3gx) met kabeltje verbonden met laptop, maar niet in het menu geweest.
    Het begon te regenen ,eenmaal alles binnen was probeerde ik nog eens om de aanpassingen op de laptop te krijgen en de graden te controleren kwestie van zeker te zijn.
    Probleem é krijg die 3gx niet meer aan??? niets van lichtjes die branden niets.
    Kheb dan mijn ontvanger apart gecheckt die werkt nog dusja 3gx kapot zo opeens..
    Weet iemand hoe dat kan gebeurt zijn?

    Nu heb ik een tarot ZYX 3 axis gyro ...
    kheb de nederlands handleiding al eens bekeken.(kheb de handleiding van het engels naar het nederlands vertaalt uren bezig geweest)
    Voordat ik hem installeer mss een paar extra tips
    ik installeer hem graag met jullie alles is welkom .
    Beetje lang verhaal maar tmoest juist uitgelegd zijn .
    Alvast bedankt
     
  2. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Je kan altijd proberen algehele reset van de zyx als niks meer brand. Als ik me niet vergis doe je dit door de oude firmware er eerst op te zetten.

    Weet niet exact de methode voor de ZYX maar denk dat er een klein reset gaatje in de zijkant zit. je verbind hem met de computer druk in het gaatje met paperclip oid. en sluit dan de stroom aan. Volgens mij moet dan het rode lampje gaan branden.
     
  3. Djontje

    Djontje Guest

    oké kzal het eens testen
    en doordat ik eerder een 3gx systeem had en nu verander naar tarot 3axis zyx moet ik mijn servo heeveltjes mee veranderen?
    Er staat in de handleiding van de zyx staat dat mijn balllink ongeveer 14.00mm tot 14.50mm van de center (van de servo)moet staan.
    Dus moet ik normaal al mijn heveltjes vervangen nu staan ze ongeveer 21.50mm van de center.
    Weet je iets meer
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    In mijn ervaring met de ZYX (heb er 4 vliegend van 700 tot 250 size) is het aan te raden de hevellengtes aan te houden. Een belangrijke mod is dat je de deadband van de staart aanzienlijk moet minderen. Hier vond ik nog een screenshot van, ik heb overigens de deadband standaard op 5 staan en niet op nul.

    [​IMG]
     
  5. Djontje

    Djontje Guest

    nog altijd niets ingestelt
    kdacht kga de 550 eerst eens uit elkaar halen eens alles kuisen en opnieuw invetten
    nu zie ik dat er zandkorreltjes van binnen in mijn swashplate zitten ....
    Als ik er aan draai hoor je een schuurend geluid
    Hoe krijg ik die er uit ?
    Kheb al geprobeerd met veel olie?dat was niet gelukt.
    Kan ik mijn swashplate uit elkaar halen?
     
  6. Djontje

    Djontje Guest

    Dus ik moet mijn servo heveltjes aanpassen aan de zyx ongeveer 14.00 mm van de center v.d servo.
    Om te beginnen met afstellen al de servo heveltjes aanpassen aan de zyx.
    Wachten met de heveltjes op de servo's te plaatsen.
    ik moet toch de zyx eerst linken aan mijn zender (futaba 6ex).
    Battery aansluiten aan zyx en dan zender aanleggen?
    Ik mag maar de servo heveltjes terug aan de servo's hangen als ik
    de juiste servo's heb ingestelt in de setup.
    Maar eesrt die swashplate in orde krijgen .
    Iemand tips
     
  7. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Je zyx is geen RX, dus weet niet hoe je die wilt verbinden met je zender maar als het goed is heb je er gewoon een RX tussen zitten.

    Maar doet de ZYX het alweer?

    En voor wat betreft de lagers , zijn denk ik gewoon stuk , dat geluid en wat je voelt is daar een typisch symptoom voor
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    ALTIJD eerst zender aan en dan de ontvanger. De ZYX zit vast verbonden met de ontvanger dus die doet meteen mee als het goed is. In de beschrijving staat wel dat je op moet passen met analoge servo's aansluiten als de ZYX op digitaal staat ingesteld. Dat kan de servo's beschadigen.

    Die tuimelschijf kun je met een spuitbus ontvetter goed doorspoelen (of met een kwastje en een potje thinner of wasbenzine) en (indien mogelijk) met perslucht goed uitblazen. Dan nieuw vet erin (b.v. Vario titanfett). Maar ik denk net als mijn voorganger dat het lager intussen helaas wel naar zijn grootje zal zijn.
     
  9. Djontje

    Djontje Guest

    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb mijn swashplate eens gespoeld met nitro en dan terug ingevet.
    Het is een beetje beter.
    IK heb die zyx proberen te installeren.
    Na al de kabeltjes van de servo's in de zyx en in de ontvanger gestokken te hebben heb ik dan de usb kabel in de pc gestoken en aangesloten aan de zyx.
    Ik krijg signaal maar op het programma zie ik mijn sticks niet bewegen.
    Na een heel eindje kabeltjes te versteken omdat ik dacht dat het daar aan lag dat mijn sticks niet gingen heb ik het dan opgegeven.
    Mijn sticks bewogen nog niet op het programma en volgens de handleidng moeten ze bewegen.
     
  10. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    heb je wel op connect gedrukt in het programma en werd de verbinding toen groen, Heb je wel de lipo op de heli gewoon aangesloten zodat alles stroom krijgt)ff bladen eraf halen), heb je de drivers voor verbinding gebruikt die bij de unit zaten(standaard drivers windows werken niet met de dongle)

    geef is wat meer info stap voor stap en wat er gebeurd
     
  11. Djontje

    Djontje Guest

    Oké een beetje meer info
    -servo type swash: 3servo's align DS 610 digitaal
    -servo type rudder(staart):align DS 620 digitaal
    -ontvanger type: futaba R 617 FS (7 kanaal)
    -fbl systeem: tarot zyx 3 axis gyro systeem
    -zender type: Futaba T6EX
    Khad eerst het kabeltje van de regelaar (batterij) aangesloten aangezien dat kabeltje van mijn gas is zet ik hem op kanaal 3 van de ontvanger .
    Nu brandt er een groen lichtje op de ontvanger.
    Kheb dan op kanaal 4 van mijn ontvanger een los kabeltje die bij de zyx zat op de rudder (staart) aangesloten op mijn ontvanger en het ander stuk aan mijn zyx aangesloten ook aan kanaal 4 .
    nu branden 3 lichtjes van de gyro .
    Ben ik al juist bezig ?
     
  12. Djontje

    Djontje Guest

    Ik had dan de zyx aan het zyx programma gelinkt met de bijgeleverde usb dan op connect gedrukt en toen kwamen die lichtjes groen in dat programma op de pc .
    Dan ben ik naar het servotype menu geweest en op 1520 digitaal sawsh servo's en 1520 digitaal rudder geklikt .
    Dan het swash type 120graden ccpm daar ook op geklikt.
    Dan gezegd waar ik mijn zyx gehangen heb , daar ook op geklikt.
    In mijn geval was dat op de eerste foto .
    Kheb dan als mijn servo's aangesloten aan mijn zyx (of moest ik de servo's aan mijn ontvanger aansluiten).
    Eenmaal dat gdn was klikte ik in dat programma op monitor, normaal moesten die balkjes bewegen als ik aan mijn sticks van de zender kwam ... maar er gebeurt niets..
    Nu zit ik beetje vbast kweet niet meer wat ik moet doen
     
  13. Djontje

    Djontje Guest

    Kan iemand me uitleggen waar ik de servo's moet insteken direct in de zyx of in de ontvanger?
    Ik probeer al de hele tijd maar niets lukt .
    hopelijk weten juliie wat ik moet doen
     
  14. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Eigenlijk staat het antwoord op je vraag gewoon in de manual, heb je deze wel gelezen?
    Dit is wel noodzakelijk, anders wordt het erg lastig voor je..

    Je servo's moet je op de ZYX aansluiten, Ch1 t/m Ch4.
    De uitgangen van de ontvanger gaan de ZYX in; één kabeltje voor Pitch/Elevator/Aux, een kabeltje voor Aileron en een kabeltje voor Rudder.

    Succes.

    M.Vr.Gr. Eric
     
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    als je je sticks beweegt , gaan je servos dan ook bewegen.
     
  16. Djontje

    Djontje Guest

    als ik mijn sticks beweeg bewegen mijn servo's maar niet in dat programma en ik heb nogthans de zyx gelinkt met het usb kabeltje die erbij zat.
    Maar ik heb wel iets raars tegen gekomen normaal is gas ch3 maar om alles juist te kunnen doen bewegen moet ik mijn gas op de ontvanger aansluiten op ch1??
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Djontje, lees de beschrijving aub even goed door, volg de stappen dan gaat het vanzelf. Je moet alle kabeltjes aangesloten hebben, dan zie je straks ook stick movement in je programme.
     
  18. Djontje

    Djontje Guest

    Oke kzal alles nog eens goed doorlopen,de kabeltjes in de zyx heb ik op de juiste plaats kunnen steken dankzij een link dat ik gekregen heb .
    Morgen kijken om de kabeltjes in de ontvanger te steken,ik laat dan nog iets weten om de zyx verder in te stellen.
    Alvast bedankt iedereen voor de info.
     
  19. Djontje

    Djontje Guest

    kabels in de zyx zitten juist maar kabels in de ontvanger niet ben nog aan het uitzoeken hoe ze juist moeten zitten.
    Heli maakt normaal geluid bij aanleggen.
    Als ik mijn sticks naar links of naar rechts of naar boven of onder beweeg dan gaat mijn swashplate gewoon omhoog en omlaag.
     
  20. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)

Deel Deze Pagina