Te Arm?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Daffyeend, 29 apr 2009.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je 60 tot 70 euro uitgeeft aan onderdelen terwijl je voor 100 euro een nieuwe motor hebt ben je niet slim bezig....
     
  2. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
    Ik heb een nitro auto ik weet echt niet hoe afstellenwerkt heb altijd weer een drama
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim


    Ergens op de helft begint het afstellen.
     
  4. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
    Hij staat nu in fabrieks instelling alleen er komt benzine uit de uitlaat wat moet ik doen welke kan en wat?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan heb je ook veel rook en weinig toeren.
    Begin dan de hoofdsproeier (bovenop) een kwart slag in te draaien, dan moet het beter worden.

    Kort samengevat zorgt de naald in de schuif voor de acceleratie en de naald bovenop voor zowel de toptoeren als ook een deel van de acceleratie, je moet dan ook een balans zien te vinden tussen die 2 wat niet zomaar uit te leggen is als je niet eens het filmpje begrijpt of gewoon niet wilt bekijken.
     
  6. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
    Links of Regts ik snap er niks van want er komt geen rook maar de moter stopt alsmik de gloeistert er uit haal
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... als de motor uitvalt als je de gloeistekker eruit halt kan het zijn dat de motor of veel te rijk staat, of dat de plug niet goed meer is of dat de motor nog niet warm genoeg is. In dit forum staan bovenaan een aantal vaste topics met veel info. In 1 van die topics wordt ook aangegeven dat je de motor met de gloeier er nog op een beetje gas moet geven om de motor iets op temperatuur te brengen.

    Misschien is het beter als je meer info geeft.
    - Is het een gebruikte of een nieuwe auto/motor?
    - Wat voor een auto/motor is het?
    - Indien nieuw, kan je terug naar de winkel voor hulp?
    - Welke brandstof gebruik je?
     
  8. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
    Ik heb een gebruikte auto gekocht
    Het is een 3,5 cc moter
    Het is een vertex16 moter
    Ik gebruik 16% nitro brandstof
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Vertex16 is geen 3.5cc motor, begin eerst eens met een nieuwe gloeiplug.
     
  10. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
    Het is 2.5 cc sorry en er zit net een nieuwe gloeiplug op en nieuwe gloeistarter hij gaat zomaar aan in 1 x draaien want ik heb roto start maar ik weet niet aks ie nu uitvalt niet geprobeerd hij valt niet meer uit maar er komt nog wel benzine uit de uitlaat
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor die motor zal je nu met dit weer een plug als een R3 moeten gebruiken, Een R4 zou nog net kunnen maar een hoger nummer kan problemen geven.

    OK, nog 1 poging om het uit te leggen.

    Als je de motor gestart hebt hou de gloeier op de motor en geef wat gaspulsen zodat de motor langzaam opwarmt. Een warme motor verbeterd de betrouwbare loop.

    Als bij het gas geven er veel prut uit de uitlaat komt en de motor veel roggelt zonder veel toeren te maken staat de motor te rijk. De hoofdsproeier moet je dan iets indraaien en dat is net als een gewone schroef in een opject draaien RECHTSOM. Let op, niet meer dan een kwart slag voor een grove instelling.

    De naald bovenop doet de afstelling over het hele toeren gebied dus en de acceleratie vanuit de lage toeren en de constante toptoeren.
    De naald in de schuif doet alleen de lage toeren en dus de acceleratie.
    Toptoeren is makkelijk af te stellen tot je op het moment komt dat de auto met een mooie constante zoemtoon op topsnelheid rijdt.
    Acceleratie stel je in met de schroef in de schuif maar als je dicht bij de perfecte afstelling zit moet je met alle 2 een compromis zoeken en dat gaat soms in hele kleine stappen tot zelfs een 1/16e slag. Als de motor gaat hikken of even twijfelt te reageren staat die te arm en moet er een naald een stapje open geschroefd worden, en dat lis LINKSOM.

    Verder heeft het echt zin om de instructievideo goed te bekijken vanaf het moment dat ze de motor echt gaan afstellen, hier kan je heel goed zien en horen hoe een motor jou verteld wat je moet aanpassen.
     
  12. rutgerh333

    rutgerh333

    Lid geworden:
    23 okt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Joure
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    blijft toch interessante materie dit. duidelijk roelof.
    ik luister en kijk ook mee want moet wel wennen aan die derde verstelling. dat is degene boven op. snap de h/naald en de l/naald.(meer zitten er ook niet op bootmotortjes :).).
    grt tom
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    3e verstelling bovenop?
    Als je een draai carburateur hebt dan zit er naast de HSN nog de stationair schroef, een andere schroef bovenop dan een HSN en eventueel een stationair kan ik mij niet voorstellen..

    Bij automotoren wil er nog wel eens 2 LSN schroeven zitten, 1 voor de naald in de schuif en 1 er tegenover die het spuitmondje versteld. Beide doen inweze hetzelfde. Als je de ene net zoveel in draait als je de ander uit draait verander je inweze niets dan alleen de positie van de versproeiing in de luchtstroom. Dat kan met name in het middengebied een verandering geven, daarom noemen ze die 3e schroef ook wel de midrange needle. Aangeraden wordt dan ook om die 3e schroef (groot messing kleurige) gelijk met de behuizing van de carbeurateur te laten staan maar soms door er mee te spelen is er een merkbaar winst uit te halen.
     

Deel Deze Pagina