Te diep ontladen Lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Theo, 31 mrt 2004.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Dom Dom Dom :oops:

    Twee week geleden even een kennis de power van mijn brushless laten voelen. Even mijn 3pack 1200 lipo's er in en gassen.
    Einde demonstratie heb ik het gemak genomen om doormiddel van de schakelaar op de regelaar de ontvanger even uit te zetten. Het gevolg was dat ik uiteindelijk vergat de Lipo's af te koppelen en alles twee week lang in de hoek van mijn hobbyzolder stond voordat ik het ontdekte. De lipo's schoon leeg. Zowel de Schulze als de Jamara lader wilden het pakket niet meer laden. Laadcyclus werd gestart op 4 volt en na enkele foutmeldingen afgebroken. uiteindelijk heb ik na zo'n klein uur steeds weer opnieuw een laadcyclus starten er toch net voldoende spanning in gekregen zodat het laadprogramma zonder foutmelding gestart werd.
    Eerst volgende aktie is dus de schakelaar er tussen uit.

    Wat is de beste manier om te diepontladen lipo's weer op gang te helpen?
    En voor mensen die nog ook de schakelaar er nog tussen hebben zitten...... opletten dus. :!:
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    eeh, weg gooien? Lipo's en diep ontladen is STUK. Als je ze nu gaat gebruiken, vooral met iets hoge stroom, dan gaan ze bollen en mischien zelfs ploffen. Ik zou heeeeel erg oppassen met lipo's die mishandeld zijn. Ik gooi ze zelf altijd meteen weg. Ook al blijven ze plat, ze zijn beschadigd en er zijn genoeg verhalen wat dat voor eind resultaat kan hebben.
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Waar heb je die info vandaan?
     
  4. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    dus jij hebt er vaker last van???
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    toedeloe lipos.
     
  6. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Ook ooit gehad, slechts tot 2.4 v/cel onbelast ontladen, :oops: jamara x peak wilde gaan laden met 4 ma, dit ging mij te langzaam, en ik heb er een 8.4 volt adaptortje aan gehangen, en dit even laten laden met 200 ma, gedurende een "tijd" van 20 seconden, daarna weer aan de xpeak, die nu weer vrolijk met +- 1 A begon te laden... de capaciteit is wel sterk afgenomen, maar ik kan gelukkig nog steeds vliegen met dit pakketje, en nu, zon 20 cycles verder zijn de cellen nog steeds niet ontploft... :lol:

    Groeten, monkey
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ze gaan ook niet altijd stuk. Maar de kans is er en als het gebeurd vliegt de boel wel in de fik. Als je mazzel hebt ben je een vliegtuig kwijt. Als je pech hebt je auto of huis....
     
  8. Is toch geen probleem? Gewoon vliegen, en als ze finaal opbollen, spijtig, maar dan zijn ze kapot. Ik vlieg ook al een tijdje met lipo's die een beetje bol zijn. Gaat prima, ze zijn bijna geen capaciteit kwijt.

    Lipo's ontploffen niet, ze bollen enkel, behalve natuurlijk als je ze erg zwaar probeert te mollen door bijv. zeer lang door te laden terwijl het misgaat met veel te hoge stromen, of kortsluiting.

    Natuurlijk moet je opletten bij laden. Aangezien je met lipo's gekocht hebt veronderstel ik wel dat je er ook mee kan omgaan. Overal waar ik al lipo's gekocht hebt moest je eers een disclaimer lezen, of zat er een infoblad bij. Als je dit niet leest of opvolgd, sorry, maar eigen fout als dan je huis nog afbrand.

    Niels
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    laad een 2s pakket maar eens met zon el cheopo ladertje met jumpertjes die nog op 3 cellen staat en let dan maar eens op. zon foutje is zo gemaakt.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wel alles quoten he ;)
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik had ook een 3s pakket met 1 cel beetje bol. De fut ging steeds sneller uit het pakket tot hij na 2 min vliegen al zover leeg was dat het met 3D vliegen niet meer wou terwijl hij net opgeladen 1/2 gas recht omhoog wou. Echt stuk dus die bolle cel. Spanning van die cel zakt ook enorm ver in. Er lijkt een weerstand op te treden door de bolling. Dat is niet leuk met 10C belasting.
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    joost, hoge stromen om te laden is nog niet zon punt als een te hoge celspanning
     
  13. welja, inderdaad. Met hoge stromen doorladen komt een beetje op het zelfde neer als met een te hoge celspanning, anders zouden er nooit hoge stromen lopen als de akku vol was :wink:

    Tadango, komt waarschijnlijk doordat het pakket niet goed gebalanceerd was, en de 2 andere cellen hebben dus hun ene vriendje dat wat voorstond of achterstond op de andere genadeloos gelyncht...

    Niels
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    ja dat is zo. Heb ze nu ook netjes gebalanceerd :) Ik moet wel steeds hard leren :( Kost me enorm veel zo die hobby....
     

Deel Deze Pagina