technische vraag charter met neuswiel

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door erikP, 11 mrt 2016.

  1. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Goedemiddag allemaal,

    Ik ben bezig één van de laatste charters uit de doos te krijgen. geen purist, maar met wat wijzigingen. De vleugel bijvoorbeeld met elastiek ( ja, ik heb al wat gelezen hier en daar...) Er begint al vorm in te komen:yes:. Maar ik loop tegen een leuke vraag aan:
    Ik wil in plaats van een taildragger een neuswiel maken. Qua dubbele wielen onder de vleugel dacht ik die met de voorste beugel in de achterste sleuf te zetten en daarachter nog een sleuf te maken zodat de wielen achter het zwaartepunt komen. Verder niet echt spannend zolang ik de bodem maar versterk.
    Maar dat neuswiel, dat past natuurlijk niet zomaar. Het lijkt me dat het achter het schot achter de motor moet komen (ervoor zit denk ik helemaal geen plek). Maar daar is ook weinig ruimte.
    Heeft iemand dit al gedaan en dan toevallig ook de mogelijkheid een paar foto's te posten of te pm-en?
    Alvast bedankt voor de reacties,
    Erik
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Voor zo ver ik weet heeft de Charter oorspronkelijk altijd een neuswiel gehad.
    De neuspoot wordt meestal onder de motorsteun tegen de voorkant van het motorschot gemonteerd. Zo kan je er indien nodig het makkelijkst bij en er blijft maximale ruimte voor de tank (of accu) beschikbaar.
    Verder is het eigenlijk aan je eigen inventiviteit hoe je de constructie maakt. Besef wel dat er behoorlijke krachten op de bevestiging komen dus alles moet goed stevig in elkaar zitten en goed gelijmd worden.
    Goed gelijmd wil niet zeggen dat er grote hoeveelheden lijm gebruikt moeten worden!
    Zorg voor een goede passing van de delen, lijm werkt meestal niet zo heel erg best als een constructieve opvulling.
    Gebruik wel voldoende lijm zodat alle te lijmen oppervlakken van lijm zijn voorzien.
    Zorg er voor dat de constructie goed samengevoegd wordt, gebruik bijvoorbeeld lijmklemmen of iets soortgelijks.
    En gebruik natuurlijk een goede lijmsoort die past bij de gebruikte materialen. Let er daarbij ook op dat de lijm tegen brandstof bestand is als je een verbrandingsmotor gaat gebruiken. Hoewel velpon prima lijm is zal het niet geschikt zijn om een motorspant in je model te lijmen. ;)
    Misschien dat DEZE tekening je wat de constructie betreft kan helpen..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ernst heeft gelijk: De neuspoot bij een charter zit aan de voorkant van het neusschot, dan kun je er goed bij. Het kan aanbeveling verdienen, om aan de binnenkant van de neus een lapje glasmat te leggen over het neusschot en de rompzijwanden (de onder en boven kant ter plaatse zijn balsa, dus daar helpt glasmat niet), en dat ook te doen bij de rompbodem waar het landingsgestel aan vast zit.

    Inderdaad kun je het hoofdgestel gewoon omdraaien, zo is het ook in het oorspronkelijke ontwerp bedoeld, dat je op die manier kunt "wisselen" tussen driepoot en taildragger.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2016
  4. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    dankjewel voor de snelle reactie. De tekening op outerzone is van het oude model zonder rolroer. Ik ben de nieuwe aan het bouwen met rolroer.(elektro uitvoering) En die heeft oorspronkelijk geen neuswiel. Maar de tekening helpt mij wel op weg. Ik zal kijken of ik genoeg ruimte kan maken.
    erik
     
  5. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    hier een afbeelding van een charter met neus wiel, deze zit aan de voorzijde van het motorschot.
    De bodem plaat moet naar achteren verplaats worden, en het hoofd landingsgestel wordt dan omgedraaid.

    gr EJJK.
     
  6. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    [​IMG]

    [​IMG]


    foto's van EJJK(vergeten)
     
  7. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    :thumbsup: Dankjewel allemaal. Ik ga puzzelen op de plek voor het motorschot. Ik zal proberen hier later mijn oplossing te laten zien. Kan de volgende dan misschien iets mee.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    zijn daar niet gewoon houders voor?

    Ik heb/had hier nog een paar motorsteunen liggen (voor brandstof...) waar al een ruimte in was gemaakt om een landingsgestel mee vast te zetten
    poot in de motorsteun, en klem schroeven tegen het motorschot. kon nooit weg.
    je hebt ook losse stuurbare neuspoten, die komen met een eigen blokje om hem vast te zetten. iig, degene die ik hier heb liggen wel (erfenisje van iemand die uit of business ging)

    al doet een goede sandwichconstructie ook veel natuurlijk.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo staat het geplanned op de oudere bouwserie Charters...een standaard Robbepootje.
    Weet niet of die nog in de handel verkrijgbaar zijn. Robbe is natuurlijk einde oefening. Vast nog wel restpartijen of eBay.de Anders pootjes via HK?


    Schermafbeelding 2016-03-18 om 17.41.37.png

    Je kan ook met een ander merk pootje aan de slag natuurlijk.
    Ik heb die van mijn 11 jarige Calmato zelf gemaakt. Bullit-proof, heeft zich inmiddels bewezen, maar weegt ook wel wat. Maar ja, dat is dan ook weer zoiets.

    Hier wat vergelijkbare probleempjes, ander kistje, maar dat maakt voor de principes niet uit.
    Het betreffende Robbepootje staat er ook bij.

    De aansturing gaat bij mijn Calmato via de roerservo. En onderlangs opdat ik het motorschot niet hoefde te perforeren, opdat er ook geen brandstof residuen langs konden sijpelen...
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/246779-U-Can-Fly-von-Hype/page2

    En zo zit het op m'n oude trouwe Westerly'tje van eeuwen gelee. Niet bepaald een flakbunkerconstructie... maar dat hoeft ook niet op zo een licht trainertoestelletje. Volstaat al zowat 44 jaar... :confused: 100% certiefied-walflowerproof!

    DSCN5085-LR.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    HANGAR modelbouw heeft deze neuspoothouders in ieder geval op voorraad
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat zijn dan 'De laatsten der Mohikanen'... snel bij wezen, want het zijn goede pootjes!
     
  12. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Gebruik bij voorkeur en dubbele neuspoot omdat deze veel stabieler is, zie foto.
    Deze is verkrijgbaar bij Lindinger.
    gr EJJK.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina