TechTeam fleet trucks

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 12 jan 2018.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    een dingetje wat nu nog geen bouw verslag is. maar het binnenkort wel gaat worden.
    misschien weten sommige het maar ik mag me ook voorzitter van de vereniging TechTeam noemen.
    en in het algemeen gaat het verenigingen niet heel erg voor de wind. het TechTeam heeft op dit moment een erg laag leden aantal. maar er zijn genoeg mensen die wel eens mee zouden willen rijden. maar geen truck hebben. Daar is de "TechTeam Fleet" voor bedacht. (kort gezegt een huurvloot) Technisch gaan die trucks gelijk worden aan de DD16. uiterlijk gaan die truck weinig verschillen. alle drie 4x2 trekkers. alle drie de kantelcabine in slaapcabine uitvoering. maar wel de 3 generaties. de jaren 70 (witte strips) , de jaren 80 (grote zwarte grill), de jaren 90 de 3 strepen. ook gaan er voor elke truck 2 opleggers gebouwd worden. een flatbed en een kieper.
    het zijn dan straks ook modellen van vloottrucks. dus weinig toeters en bellen.
    de budgetten zijn voor de trekkers ongeveer 90 euro. de flatbed ongeveer 40 euro. de kieper iets duurder 60 euro.
    in het begin zullen hier voornamelijk de tekeningen komen te staan.
    foto's van de cabine's en het chassis zullen daarna volgen.
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Eerst maar de tekeningen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    De 3 verschillende cabine’s zullen tegelijkertijd worden opgebouwd.
    En omdat de verschillende generaties dezelfde basis hebben zal dit waarschijnlijk de snelste manier zijn.

    Dit is het magere begin.

    [​IMG]

    Gisteren de stap van 2d naar 3d gemaakt met de cabine’s maar het was laat. En geen fotos meer gemaakt. ik ga proberen elke bouwdag op de foto te krijgen. Dus straks eerst een line-up. Dan pas weer verder.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2018
    Rakthi en Cor vinden dit leuk.
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ook deze gaat lekker ;-)
    fleet102022018.jpg
     
    Rakthi, Cor en luchard vinden dit leuk.
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    een weekendje knippen en plakken gehad
    2 cabine's zijn een leuk stukje opgeschoten

    F2700105022018.jpg

    er is zelfs al een begin aan een interieur.
     
    Cor vindt dit leuk.
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    voor de 3 daf's zijn de chassis al een eind op weg.
    het originele plan was om een strip van 15x2 rond te buigen en daar dan een U van 1mm plaat overheen te zetten. het is uiteindelijk een strip van 10x2 geworden. dat leek me ook genoeg.
    de delen worden straks als de hele "mook-up" klaar is verlijmt en vast gezet met popnagels. tot het zover is zullen er op de diverse plaatsen boutjes en moeren gebruikt gaan worden.
    en om de spullen niet kwijt te raken. zit het met schilderstape tijdelijk aan elkaar
    fleet112022018.jpg

    de uiteindelijke techniek in dit model zal niet heel ingewikkeld gaan worden.
    de vooras zal pendelend gemonteerd gaan worden.
    voor de achteras zal vering met spiraalveertjes gebruikt gaan worden. als imitatie luchtvering.
     
    Rakthi, Cor, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de 2300 is ook weer een beetje opgeschoten.
    3 trucks te gelijk bouwen betekend ook de ene even weg leggen om de andere op te pakken.
    nu is deze het langste blijven liggen. en dus nu aan de beurt
    f2300116022018.jpg

    er is nog genoeg aan te doen dat is wel duidelijk ;-)
     
    Cor en arm1948 vinden dit leuk.
  7. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hoi Peter,

    ik vraag me af hoe jij je DAF cabines maakt?
    Gebruik je als basis karton en doe je het dan plamuren?
    Ben eigenlijk wel benieuwd.

    Gr.
    Raymond.
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    90 euro voor n truck,wat voor assen komen er dan onder tamiya of wedico
     
  9. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Timmi na het bouwen van karton. Laat ik er kunsthars intrekken. Dan wordt het net zo sterk als een cabine van kunststof plaat.

    Markioo
    De vooras wordt een kopie van de oude wedico vooras gegoten uit giethars. Heb ik gegoten uit de hars die na het mengen van de hars voor de cabine kist. Kost mij in principe niets.
    De achteras is een feiyue. 1:10 die aangepast gaat worden. 13 euro bij aliexpress. 8 euro bij banggood. ze moeten daarna wel goed gangbaar gemaakt worden. De rijregelaar wordt een 320A van aliexpress. Voor ongeveer 5 euro. De regelaar voor de kieper in de truck. Wordt een 20A regelaar. Kost 2,3 euro. Een zender 4kanaals en ontvanger. Kost ongeveer 28 euro. Voor het chassis zijn een klein deel van een plaat van een tientje. Met een deel van een strip van 6 euro. De accu komt uit de verenigingspool. Waarschijnlijk red ik het met die 90euro (per truck).
     
    Rakthi, Tjalldeboer, markioo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de as en het motortje staan overigens ook bij de 16DD torpedo. alleen bij die wordt het huis terug gebracht naar een breedte van 9 cm. voor deze modellen zal het op 10cm gaan komen.
    om mijn hoeveelheid reserveonderdelen tot een minimum te beperken probeer ik zoveel mogelijk terug te grijpen op dezelfde onderdelen. de 95 en de 3600 krijgen deze assen ook.
    er is inmiddels ook een uitvoering met een doorvoering. dus voor een 6x4 of 8x4 zijn er ook mogelijkheden.

    oja na de hars inderdaad alabastine autoplamuur en motip autolak.. maar met het karton zo goed mogelijk aan de vorm komen. en met het plamuur het laatste beetje doen.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    gister de "tien minuten gesprekjes" gehad. en geen zin om alles tevoorschijn te halen. en maar aan de koppelschotels voor de fleet begonnen.
    deze zijn van 0.5mm koper als basis. op de benodigd plaatsen zal er versteviging in gesoldeerd worden. fleet schotel.jpg

    er zullen meer van deze schotels gemaakt gaan worden.
    al mijn trekkers en dolly's gaan een schotel krijgen van dezelfde afmetingen. al zal het misschien niet altijd ook het zelfde materiaal zijn.
    ik had voor deze keer zin in het bouwen met koper. koper en messing solderen lijkt mij meer schokken te kunnen hebben dan verlijmd aluminium.
     
    Cor en arm1948 vinden dit leuk.
  12. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    weer een leuk stukje verder met 2 cabine's
    deze 2000 is het front al een heel eind. maar ik ben nog niet tevreden
    F2000123022018.jpg

    de 2300.
    daar zitten ook nog een aantal dingen die volgens de tekening moeten kloppen. maar volgens de foto nog niet.
    F2300123022018.jpg
    Nu gaan deze trucks gebouwd worden volgens het principe, wat er niet aan zit kan ook niet kapot.
    nu moet ik nog even een kleine opmerking maken over het budget. via via heb ik wat 2 componenten gietrubber gekregen. de bedoeling was om dat voor deze serie trucks en opleggers te gaan gebruiken. maar er is grote kans dat dit materiaal reeds onbruikbaar geworden is. Dus de banden gaan het budget breken. zonder banden ligt het nu op €89.
     
    Rakthi, Cor en arm1948 vinden dit leuk.
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    nu de 2700 weer een keertje wat aandacht gekregen.
    f2700101032018.jpg

    f2700201032018.jpg
    en nee klaar is het nog niet. volgens het tekeningetje zitten de koplampen op de juiste plaats.
    maar het klopt nog niet. vooral het knipperlicht dat ernaast moet heeft nu te weinig ruimte.

    het zijn dan wel in de basis 3 keer dezelfde cabine in een andere tijdfase.
    de verschillen beginnen zich nu toch wel af te tekenen.
    binnenkort de 3 chassis maar eens goed merken, welke cabine bij welk chassis hoort.
     
    Cor vindt dit leuk.
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Het weekend niet heel veel aan de modellen gedaan.
    Maar bij de 2700 zitten de koplampen inmiddels tegen elkaar aan.
    en dat oogt wat beter. goed is het nog niet. maar wel beter.
    verder had ik een "bumper dag" gisteren.

    fleetbumper06032018.jpg

    de bovenste is voor de 2000
    de middelste voor de 2300
    de onderste voor de 2700
    de bovenste 2 zouden op de koplampen na gelijk moeten zijn.
    maar dat gaat zo niet lukken.
    ik moet nog even uitzoeken of ik bij de ene, de andere of beide de lijnen moet gaan aanpassen.
    bij de onderste moeten de 2 rechter gaten gecorrigeerd worden. die moeten meer naar de randen.
     
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    weer een paar foto's van deze 3
    de ruwbouw voor de cabine begint voor de meeste aan het einde te komen.
    eerst maar de "oudste"
    f2000114032018.jpg

    de 2300
    f2300114032018.jpg
    f2300214032018.jpg

    de 2700
    uiteindelijk zijn de buisjes voor de lampen tegen elkaar aan gezet en er een plaatje voor gemaakt, dan lijken ze alsnog een redelijke afstand uit elkaar te zitten.
    f2700114032018.jpg f2700214032018.jpg
    er moet nog een hier en daar een aanpassing maken. de lampunit links lijkt wat af te hangen.. nouja niet alleen "lijkt" dat zijn nog dingen die gecorrigeerd worden.
    dan zijn langzaam aan de eerste onderdelen klaar voor de hars
     
    Rakthi en luchard vinden dit leuk.
  16. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    Knap hoe je alles zo uit karton maakt
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de techniek voor deze trucks is inmiddels aangepast. de JJRC assen van aliexpress lijken ook een prima alternatief, de diffs in de eerder genoemde assen zitten echt serieus vast, gelukkig was het prijsnivo zo dat deze in de reserve bak kunnen.
    en met het JJRC 6x6 chassis en een B-floot bedacht. voor de reserve onderdelen is het handig om de A en B vloot met dezelfde aangedreven assen uit te voeren.

    6x6-Bvloot.jpg
    de B vloot ook in de basis 3 trucks. ook allemaal de 6x6, het gaan ook allemaal kiepers worden.
    een DAF AZ1900, een ginaf TF12 frontstuur, en een ginaf TF12 normaal stuur.
    de verwachting is dat het standaard 6x6 chassis 4 cm verlengt moet worden.
    de daf en de ginaf frontstuur zullen op kleine uiterlijke details gelijk gaan worden, bij de originele trucks was het uiterlijke verschil ook niet erg groot, de Daf had ronde koplampen in de bumper, de Ginaf ovale. en dan natuurlijk de naam op de grill. Technisch was het verschil groter. Ginaf bouwde op basis van een niet of weinig gebruikte REO army dump truck, waarvan de onderdelen waar nodig aangepast werden. met een Daf cabine en een Daf motor. Daf bouwde een nagenoeg gelijke truck maar dan met nieuwe onderdelen uit eigen huis.
    de normaal stuur versie. had de REO neus nog, een DAF of Scania motor en daarachter een nieuwe cabine. de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn was bij de Ginaf nog de originele van REO.
    als ik alle wielbasis hetzelfde hou, wat volgens de originele gegevens ook zou moeten. betekend dat dus dat de kiepbak van de normaal stuur een stukje korter zal zijn van van de andere 2.

    er zullen alternatieve aandrijfmotoren in komen. de standaard alternatieve aandrijving is bedoeld voor meer snelheid, ik zoek meer kracht.
    als ik niet het standaard alternatief gebruik. is de verlenging van de wielbasis ook makkelijker op te vangen.

    en de alternatieve achterwielophanging gaat er ook in komen, maar niet meteen.
     
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ik had graag hier nu laten zien hoe een kikkerdaf cabine op een 6x6 chassis zou staan.
    maar ik ben op het verkeerde been gezet. en ik dacht een 6x6 chassis besteld te hebben, daar was de afbeelding van. maar de type aanduiding was van een 4x4. en ik heb dus een 4x4 ontvangen
    nu heb ik daar ook een plan mee. alleen zou ik die later in het jaar gaan doen. zowel de 4x4 als de 6x6 moeten 4.5 cm verlengt worden. en in feite is het chassis op de lengte na gelijk.
    dus wat bij de 4x4 past, gaat ook op de 6x6 passen.
    v1600 jjrcq61.jpg
    de vooroverbouw is net te lang. en ik ga proberen de wielen met een vulring iets verder naar buiten te zetten.
    de spatbord randen zijn wat ver uitstekend. maar die waren nog niet op maat gemaakt.
    het gaat vervolgd worden. en het 4x4 ding zal ik nog wel eens een draadje voor gaan maken. voor vele van mijn leeftijd of ouder (40+) zal het een bekend voertuig gaan worden. en verdient een eigen draadje
     
  19. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de 6x6 en de 4x4 zijn technisch bijna gelijk.
    maar omdat ik deze al in bezig heb, en de 6x6-sen nog onderweg zijn. was ik hier alvast mee begonnen. de vooras gedemonteerd, daardoor kon ik de fusees wisselen.
    zodat de spoorstang achter de as geplaatst kon worden. uiteraard past dan het origineel niet. en heb ik van aluminium een nieuwe gemaakt.
    ook de standaard motor voor het sturen is eruit. hiermee het alles of niets stuur gedrag aangepast. het chassis is net te krap om de servo liggend te plaatsen, dus dan maar staand
    ook is de voorvering van een bijzondere sterkte (niet dus). nu zal de 4x4 niet veel extra gewicht gaan dragen. en hoop ik er mee weg te komen.
    mogelijk zal deze wel enige balast moeten krijgen om de beoogde combinatie van de plek te krijgen. maar dat zal proefondervindelijk ondervonden moeten worden.
     
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de eerste 6x6 begint vorm te krijgen.
    reo ginaf.JPG

    het chassis van JJRC is uit elkaar gehaald. het is 4 cm tekort.
    de alternatieve aandrijflijn is ook in huis. en de standaard bij het chassis geleverde ligt al in de "overbodige onderdelen" bak
    een keer geen DAF cabine. nee. maar deze Ginaf was wel met een DAF motor leverbaar.
     
    bvdh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina