teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het maximum koppel dat een motor kan leveren is onafhankelijk van de grootte van zijn Kv constante, en onafhankelijk van aantal wikkelingen.
    Wel: hoe lager Kv, hoe hoger het koppel voor gegeven stroom Kt:
    Kt = 1/Kv (in SI eenheden!)​

    In SI-eenheden!, dus newton·meter per ampère respectievelijk radialen per seconde per volt.

    Maar voor opgenomen vermogen en verbruikte energie (= 'accu massa') maakt het weer niets uit.
    Bij gelijk blijvende accu-massa (= 'energie') zal boot met beide motoren even lang kunnen varen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2018
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Kv motorconstante (in toerental per volt) zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in toeren per minuut, per volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      Kv = rpm_onbelast /spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2018
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    ik zou mijn post van een week of 2 geleden nog eens lezen , gaat u veel geld besparen
     
  4. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Ook bedankt voor de tip,het antwoord wat je heb gegeven heb ik zeker doorgelezen en opgeslagen.(net zoals alle andere tips)Inmiddels komt er 2 3s lipo,s naast de motor te liggen.Deze opzet komt in een kleinere boot.De andere motor gaat in de thunder tiger,met waarschijnlijk een zwaardere esc.
     
  5. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Een degelijke uitleg,bedankt daarvoor,motor word of een 1400 of 1200 kv,esc word zeer waarschijnlijk een zwaardere.
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Maar eens aan het knutsellen geweest,motor,accu en esc steunen geplaatst,ook de flexaskoker is geplaats,flexas ingekort en past mooi op dogdrive,een nieuwe teflon inliner in de koker en in het deel waar de dogdrive inzit.Tijdelijk ga ik de hardware gebruiken van de thunder tiger,alles is mooi op elkaar afgestemd.

    Er komt nog een nieuwe koeling voor de motor,bij ontvangst was 1 water inlaat gebroken.

    Tevens komt er nog een 3s lipo bij.

    Ik heb no
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Houdt er rekening mee dat als je lipo's in serie gaat gebruiken, deze bij voorkeur even oud moeten zijn en een even groot aantal laad- ontlaadcycli achter de rug.
    Anders loopje het risico dat de laadtoestand van een oudere lipo en een nagelnieuwe op voorhand al uit elkaar lopen, iets wat zich wreekt als de lipo's bijna leeggevaren zijn; de oudste zal eerder leeg zijn dan de nieuwe en warm worden (heet zelfs, als je te lang doorvaart aan het eind van de vaartijd) meestal duurt het dan niet lang voor de oudste lipo gaat opbollen.

    Lipo's die in serie gebruikt worden laad ik ook zo op, in serie, je hebt hier een balancer bordje nodig dat laden/balanceren in serie mogelijk maakt.

    Groeten, Jan.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zelfde merk, en zelfde C-waarde.
     
  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Allebei nieuw,zelfde merk en zelfde waarde,worden tegelijkertijd opgeladen met 2 identieke opladers
     
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Van de week nog maar eens bezig geweest,inmiddels stekkers voor de motor binnen gekregen,gesoldeerd en aangesloten,motor en esc met elkaar gekoppeld,en rustig laten proefdraaien,loopt mooi en gelijkmatig.Tijdelijk de 4s accu erop gehad.

    Ook de hard ware van de thunder tiger gedemonteerd,helaas kan ik na wat pas en meet werk niet alles monteren.De trimplaten en enkel het roer met het draaipunt kan ik daarvoor gebruiken.Als er dan nog ruimte voor de vinnen is, worden die geplaatst.

    De steun voor de dogdrive word gemaakt,het roer komt er pal achter,met voldoende ruimte.Niet ideaal,maar het is maar tijdelijk,uiteindelijk komt er een dubbel roer op met dogdrive houder in 1.

    Van de week de vaste koppeling binnen gehad,helaas is het verschil met de dikkere flexas te groot,alles gemeten flexas 6,2mm,asgat bus 6,75.

    Dat gaat niet goed komen,even verzinnen hoe ik dat gaat oplossen,andere koppeling inmiddels onderweg.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Een boot van dat formaat (eigenlijk elke boot) kan tot een bepaalde snelheid zonder trimtabs, indachtig de zegswijze: "Trimtabs Are A Bandaid For A Poor Set-up!"

    Geen enkele van mijn boten heeft trimtabs; als de set-up deugt en de boel is goed uitgetrimd heb je pas trimtabs nodig als je ruimschoots over de ontwerpsnelheid van de romp heen gaat, dán zorgen trimtabs voor aanvullende stabilisatie.
    Bij een boot van een meter, zit je dan al ruim over de 120 km/h...

    Turnfins echter is geen luxe artikel als je niet wilt dat elke bocht op snelheid eindigt in een spin waarbij de boot achterstevoren (of erger) in het water komt te liggen.

    Een roerblad vlak achter de prop zorgt voor een enorm agressief stuurgedrag, ik geloof niet dat je daar erg gelukkig van gaat worden, helemaal niet in de afstem fase.
    De meeste mono's hebben het roerblad rechts naast de prop, met de voorzijde gelijk met de prop om propwalk tegen te gaan. Naast de prop hoeft het roerblad ook minder lang te zijn, omdat het niet in de turbulentie van de prop staat, maar in de niet verstoorde flow onder de romp door, scheelt in weerstand (en snelheid).
    In termen van weerstand is een dubbel roer een vreselijk onnodig ding...

    Groeten, Jan.
     
  12. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam

    Hallo Jan,bedankt voor de info,daar ga ik mee aan de gang,het gat voor de stuurstang word aangepast,dan past het enkele roer wel in zijn geheel.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Foto's?
     
  14. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Deze boot word het test exemplaar,2e foto zoals de orginaille achterkant,laatste foto,word de nieuwe spiegel,de roersteun komt andersom,gaat alleen om het idee.
    Ik vind meerdere gaten in de romp niet mooi,alles word op de spiegel plaat gemonteerd,en die word vervolgens op de boot gemonteerd het enigste gat wat erbij komt is het nieuwe gat voor de stuurstang,bij de roerhouder van de tiger thunder is het gat anders.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • boot 1.jpg
      boot 1.jpg
      Bestandsgrootte:
      134,7 KB
      Weergaven:
      193
    • boot 2.jpg
      boot 2.jpg
      Bestandsgrootte:
      108,7 KB
      Weergaven:
      179
    • boot 3.jpg
      boot 3.jpg
      Bestandsgrootte:
      94,3 KB
      Weergaven:
      186
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Dat is een totaal andere romp dan de TT Outlaw, om te testen prima, maar daar zou ik niet het vermogen van de 4074 -2000Kv op 4S in los willen laten, dat gaat a) ontstellend hard b) zal de romp vervormen onder last en c) als het tegenzit vaart het zichzelf stuk.

    Ander punt; waar is de waterkoelmantel op de motor?
    Alleen de watergekoelde motorsteun is bij benadering niet voldoende voor een binnenloper.

    Groeten, Jan.
     
  16. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Klopt dat het een heel andere romp is,momenteel is de outlaw romp volledig gestript,daar komt een heel andere opzet in,ook ga ik even in overweging nemen of ik de outlaw romp ga lamineren,met glasvlies of carbon,maar daar ga ik nog over nadenken.

    Nieuwe koelmantels zijn vandaag binnen gekomen,de koelmantel die erbij zat had een afgebroken aansluitnippel.
    Met testen word het rustig aan opbouwen(half tot maximaal 3/4 gas)en kijken hoe het zich gaat houden,varen is in ondiep water,dus mocht er iets gebeuren dan ben ik er zo bij,en mocht de boot dan afgeschreven zijn,het was een koopje.

    Ik heb er dan nog 2 hier liggen om te testen,ook bijna gratis.Overzetten van de komponenten is dan ook zo gebeurt,het opbouwen gebeurt zodanig dat alles weer relatief gemakkelijk heel is te verwijderen.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Dat kan ik je op voorhand wel vertellen; de boel wordt warm, érg warm, als je lang genoeg doorvaart in deellast, destructief warm.

    In deellast (niet vol gas) moet de regelaar het hardst werken en genereert de meeste warmte; omdat je niet hard vaart, is er minder koeling en alles wordt heet, ook de motor; zoals gezegd, doe dat een halve acculading lang en je zit op het randje van fik.

    Een speedboot vaar je 90% van de vaartijd vol gas, de resterende tijd is van het gas af voor een bocht, of wegvaren vanuit stilstand.

    Ga je toch te werk zoals je beschrijft, zorg dan voor een cameraman/vrouw met stalen zenuwen, die wat er ook gebeurt, de boot blijft volgen, het kunnen de laatste opnamen van je boot in intacte staat zijn.
    Ook willen we die filmpjes natuurlijk graag zien...

    Liever een kleinere prop zodat je vol gas kunt gaan zonder dat de boot uitbreekt (of het jou dun door de broek dreutelt) en je kunt blijven varen dan gehannes met half gas.

    Groeten, Jan.
     
  18. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zoals Jan schrijft: dat gaat hier niet goed komen hoor !
    Veel te veel power voor dat arme ABS rompje, dat gaat eindigen in brokstukken.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de leeftijd van het ABS? Kwaliteit gaat achteruit, barst/scheurt makkelijker.
     
  20. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Word vol gas dan maar,met de kleinste prop(zie foto)die ik heb voor deze schroefas,varen doe ik alleen,sturen en filmen op hetzelfde moment gaat een nog leuker beeld opleveren.Het water is niet als te groot,en ander groter water is te diep om er makkelijk bij te komen,zwemmen lijkt me geen goede optie,mij nog wat aan de frisse kant.Vandaag even kort nog wat droog getest,de as ingevet met vaseline,loopt redelijk,na nog wat afstelwerk aan de dogdrive kan het ermee door.

    De strut zal nog aangepast moeten worden,daar zit teveel ruimte op naar mijn idee,ik begrijp dat de as niet te strak in de dogdrive mag zitten,daar ga ik nog naar kijken voordat de boot het water opgaat.De bussen in de dogdrive zijn ook wat aan de ruime kant,dat zal dan ook vervangen moeten worden.

    Roer word vandaag gemonteerd.

    Motor los loopt mooi,koppeling is goed gecentreerd,de flexas na smering ook goed,enkel de dogdrive word nagelopen en waar nodig onderdelen vervangen.

    Mocht het onverhoopt mis gaan,dan zal ik de foto,s plaatsen,mocht het goed gaan,dan ook uiteraard.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • boot 4.jpg
      boot 4.jpg
      Bestandsgrootte:
      96 KB
      Weergaven:
      165
    • boot 5.jpg
      boot 5.jpg
      Bestandsgrootte:
      131 KB
      Weergaven:
      158

Deel Deze Pagina