teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De leeftijd heb ik geen idee van,de romp is licht verkleurd,dus even afwachten wat het gaat doen.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Dat klinkt goed.
    Ik lees nergens welke flexas er in zit, een ééndelige, of eentje met een los eindstuk (waar de flexas middels een vierkant het eindstuk meeneemt).
    Als het een ééndelige flexas is, zorg dan voor minstens een vingernagel+ speling tussen het eindlager en de prop, zodat de flexas kan samentrekken onder last zonder dat de boel zwaar begint te lopen (of erger).
    Met een klein propje zul je daarvan (nog) niet zoveel last hebben maar bij een grotere prop kan te weinig speling voor serieuze problemen zorgen.

    Succes met de testruns!

    Groeten, Jan.
     
  3. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Het is een 2 delige flexas met een los te maken dogdrive.De afstand tussen de schroef en ashouder is voldoende,nageldikte is een mooi hulpmiddel,plus nog wat ruimte.Bedankt,gr Ard.
     
  4. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De bussen zijn dusdanig versleten,die worden opgevoerd naar 7 mm,daarin past precies een messing pijp,met daarin teflon,waarin de dogdrive mooi past.De messing pijp heeft dezelfde afmeting als de dogdrive voor volledige ondersteuning.

    De plaat voor de stuurservo is gemaakt en geplaatst,het roer zit er inmiddels ook weer op.

    Vandaag word de dogdrive geplaatst en afgesteld.

    Hier een aantal motoren gevonden,de 4092 1520 lengte 92 mm 4200 w,de 4092 1250 zelfde lengte,zelfde w,en de 4082 1600,lengte 82mm 3400 w,allemaal van gool.De andere esc is er een van hobbywing seaking v3 180 a met een burst maximum van 1080 a

    Wat zou de juiste keuze zijn voor de TT?
     
  5. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Moet opgeboord zijn, toetsenbord heeft een eigen willetje.
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Vanmiddag even wezen proefvaren,schroef is definitief te klein.Veel toeren weinig snelheid,motor word nog niet handwarm.

    Door de lage snelheid kwam er niet voldoende koelwater in het systeem,alles is wel open,gecontroleerd met een spuit.Daarom ook maar kort gevaren.

    de grote prop kan er op,een aantal gaatjes dicht maken,schroef nog polijsten,de randen zijn al messcherp gemaakt,nu nog even afwerken.

    Wel een lekkere blubber schoen gehaald,en de boot is nog heel.

    Op naar de volgende proefvaart met meer snelheid.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Ik zou voor de 4092- 1250Kv op 8S gaan, dan heb je 1250 x 29,6V= 37000 toeren onbelast, onder last houdt je daar rond de 33000 toeren aan de prop aan over.
    Stroom rond de 110A continue (3400 : 29,6V= 114,8A)
    Heb je alleen aan een V3 niet voldoende regelaar, die gaat maar tot 6S...

    Een 1520Kv motor is voor 6S, met 4200W zou dat 180A+ continue betekenen, dan wordt zelfs de Seaking V3 wel warm...

    Heb je de prop, behalve scherp gemaakt, ook gebalanceerd?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2018
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,vandaag was de grote dag,de 2e testdag ging van start.Laatste voorbereidingen getroffen,op naar de waterkant,accu,s erin,helaas had ik de verkeerde stekkers erop gezet,dan maar naar huis om de juiste stekkers erop te zetten.Terug naar de waterkant,boot in het water en rustig aan beginnen,dat loopt lekker,meer gas dan maar,nog beter,even wennen hoe de boot reageerd,dat gaat prima,vol gas dan maar,dat gaat wel heel rap,rustig aan de bocht door en gas erop,de boot vliegt weg,een mooie lage boog met water laat de boot zien,er komt ook een hele mooie koelstraal uit de boot.Tussen door de boot naar de kant om de temperatuur in de gaten houden,dik voor elkaar,gauw weer in het water,en verder scheuren maar,nogmaals gecontroleerd en toen doorgevaren tot de boot langzamer ging varen,gelijk naar de kant,en temperatuur gecontroleerd,motor en esc nog niet handwarm,de accu was goed warm,maar was nog normaal vast te houden.Bij 3/4 gas loopt de boot het mooist,vol gas duikt de boot naar voren wat resulteerde in licht afremmen,volgende week accu,s naar achteren verplaatsen zodat de boot mooier op het water vaart bij volgas,de Fins heb ik iets omhoog gedaan om te kijken of het sturen beter ging,dat gaf geen verbetering.De stuuruitslag is beperkt en word nagekeken,een bocht van een meter of 40 is toch wel groot,dat moet beter.Ik heb op 3s gevaren,ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bij 6 s.De boot is nog steeds heel en droog van binnen,meer testvaren volgende week.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Nog niet,volgende week daarvoor iets maken,ik maak me meer zorgen over de dogdrive,ondanks dat de hele dogdrive is ondersteund,zit er veel ruimte op,zijn daar geen waterdichte lagers voor te krijgen,zodat de dogdrive spelings vrij gemonteerd kan worden,met als resultaat een spelings vrije overbrenging,of is dat toerental te hoog voor lagers,en zou je een soort van precisie lagerbus daarvoor nodig hebben.De orginaille bussen waren ook niet helemaal geschikt meer.
     
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Nog even naar de stuuruitslag gekeken,het is de maximum stuuruitslag.Anders moet ik de bevestiging gaan aanpassen,lijkt me geen goed idee.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Goed te horen dat het testen goed ging.

    Als de boot bij vol gas nat begint te lopen is dat, naast een zwaartepunt, vooral een kwestie van lift aan de prop, óf de gebruikte prop genereert teveel lift boven een bepaalt toerental, of de afstemming van de strut is niet optimaal, d.w.z.: als de prop te diep zit, is het de hefboomwerking die de neus naar beneden drukt, óf de hoek die de as maakt mag een fractie meer omhoog wijzen, zodat de neus niet naar beneden wordt gedrukt boven een bepaald toerental.
    Zoals je ziet zijn er meerdere verklaringen voor het fenomeen nat lopen; ik zou eerst uitzoeken op 3S wat de oorzaak is, vóór je op 6S gaat testen, want dit verschijnsel zal zich dan nog prominenter manifesteren, tot het punt dat de boot spontaan onvaarbaar wordt en zal uitbreken.

    Is je servo sterk genoeg om het roer in bedwang te houden?
    Een bocht van 40 meter is aan de ruime kant...
    Een goed getrimde boot heeft aan 20° roeruitslag voldoende, méér levert op hoge snelheid geheid problemen op.

    Groeten, Jan.
     
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zou nu niet echt voor 8s gaan
    regelaars gaan dan duur worden ,is ook niet echt nodig om dit formaat op snelheid te krijgen
    Die 4200 watt is piekvermogen dat trekt die 4092 nooit continu hoor,
    Als je 100 amp continu trekt zit je boven de 2000watt, als je de boot geen 10kg laat wegen zit je zeker aan je 80 km/u die je wou
     
  13. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De strud heb ik minimaal wat omhoog gedaan,heel veel ruimte is er niet,ik had de strud zo afgesteld dat,het zo stil mogelijk en het mooiste zou lopen,een klein beetje omhoog kan nog wel.

    Dit gebeurt inderdaad voordat ik met 6 s gaat varen,word de snelheid verhoogd,zul je zoals je al zeg de problemen alleen maar verergeren.

    De servo houd het naar mijn idee wel,ik heb het roer ook met iets tegenstuur afgesteld,dan blijft de boot mooi rechtuit lopen zonder rare stuurbewegingen of niet vast houden van de servo volgas.Mocht dit niet voldoende blijken te zijn heb ik nog 20 kg servo,s liggen.
     
  14. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Als het met de temperaturen goed blijft gaan,ben ik al heel tevreden met de boot op 3s,uiteraard is het mooi om de snelheid te kunnen verhogen.Met 6 s zal ik meer dan tevreden zijn,snelheid zal er dan ook genoeg voorhanden zijn.

    Vooral het moment van stilstand naar planee is spectakel,de matige boog met water achter de boot en het geluid van de brushless motor maken het verhaal kompleet,super genieten.

    10 kilo daar ga ik niet aankomen,hopelijk kom ik uiteindelijk uit op 7,5 kilo.

    Alles met 3 s goed balanceren,een aantal componenten nog aanpassen(o.a.strud vernieuwen afstellen,accu,s verplaatsen),nog wat aanpassingen aan de boot,en dan naar 6s.
     
  15. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Na wat zoekwerk om de oude strud aan te passen laat ik maar varen,er komt een nieuwe strud op,met de juiste afmeting voor de dogdrive as.

    De temperatuurmeter is onderweg,om accuraat de temperaturen te kunnen meten.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hoort de schroef op/door het water ranselen, de motor zul je niet horen.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Als je moet tegensturen om rechtuit te varen dan heb je last van propwalk, dit ga je tegen door het roerblad naast de prop te plaatsen, voorkant roerblad gelijk met voorzijde prop.
    Als je dat al hebt gedaan, dan is de volgende stap de aandrijving rechts van het midden te plaatsen; de boot wil dan 'uit zichzelf naar links' en compenseert hiermee voor de propwalk.

    Hoe groter de romp, hoe groter de afstand tussen het hart van de romp en de aandrijving naar rechts, is mijn ervaring.
    Op de foto de spiegel van mijn 80 cm Arowana:
    Asgat.jpg

    Zoal je kunt zien ligt de aandrijving (starre as in dit geval) een complete diameter van het laatste deel van de schroefaskoker naar rechts. Dit is nu 10 mm; als ik de boot weer zou opbouwen dan ga ik naar 12-13 mm want zelfs nu moet ik licht tegensturen om rechtuit te kunnen varen.
    Op 6S gaat dit nog een veel prominentere rol spelen, zoals je je kunt voorstellen, dus ik zou eerst dit probleem (ook) aanpakken voor je de Thunder Tiger opbouwt....

    @ Ron: het is inderdaad veel propgeluid, maar je hoort de motor wel degelijk:


    Groeten, Jan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Vandaag gekeken,en de dogdrive staat naar beneden gericht,het is maar minimaal,maar verklaart wel grotendeels waarom bij volgas de boot een soort van duik neiging krijgt en het nemen van bochten moelijk gaat,het is net een duwbak die de hele lengte de bocht moet door duwen,gaat de bocht enkel op de achterzijde door de bocht zal dat het bochten maken aanzienlijk verbeteren.

    Het roer en de schroef staan perfect in positie,zoals je al zo mooi uitlegd.

    De messing as in de tt gaat ook verplaatst worden naar rechts,alleen houd ik de as zo dicht mogelijk bij de bodem.

    Het mooie van deze proefvaarten is dat je de uiteindelijke boot in 1 keer kan opbouwen,en de afstelling alleen maar hoeft te fijn tunen om op het goede resultaat te komen.

    Filmpje is leuk,het is inderdaad het aanzwellende geluid van de schroef en het geluid van de motor bij een steeds hoger snerpen laat horen,wat het zo leuk maakt,nog leuker als de boot daarbij een ongekende acceleratie vertoont,keer op keer.Tot de esc ingrijpt dat de accu leeg begint te raken en dat de boot naar de kant moet.

    Vanavond op naar de nieuwe proefvaart.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Daar zou ik niet zo stellig over zijn; als je uit het midden gaat, komt het gat sowieso hoger in de spiegel, én je wilt stelmogelijkheid houden voor de hoogte van de strut, zodat je verschillende maten prop kunt voeren zonder dat het vaargedrag er onder lijdt.
    Als de prop te laag staat (omdat je het gat van de doorvoer in de spiegel zo laag mogelijk hebt gekozen) dan kun je alleen spelen met de hoek die de propas maakt t.o.v. de spiegel.
    Als dan blijkt dat de prop te laag staat wordt de neus naar beneden gedrukt, ondanks dat je de as omhoog laat wijzen.

    Zorg dat je stelruimte houdt.

    Bij mijn boten met een starre as luistert dat nog nauwer, de voorzijde prop zit tussen de 10 en 13% van de romplengte van de spiegel en de propnaaf heeft 3-4 mm speling ten opzichte van de kiellijn:

    Maten schroefas..jpg

    Groeten, Jan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Jan,duidelijk verhaal.
    Maar hoe ga ik dat oplossen met de flexas,zie tekening,dan moet het in een s en omhoog worden gebogen,je motor en strud zijn vaste punten.
    Of zou je de motor dan uit de midden moeten plaatsen en compenseren met het gewicht van de accu?

    Dan zit je wel in 1 rechte lijn van motor naar strut,en hoef je geen s in de messing as te maken(werkt niet echt lekker,meer weerstand en wrijving flexas,heb ik proef onder vindelijk moeten constateren).

    Als je geen bocht erin zou maken,krijg je dan geen problemen bij het begin en eind van de messing pijp en flexas?
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina