Teken programma

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

  1. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik doe mijn best ik heb tot nu toe niet zo heel veel fouten gemaakt.
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    In bijna elke post van je mis ik het woordje "maar" ..... :)
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Meer verwachten we ook niet. En een typfoutje maakt iedereen wel eens.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    oke bedankt voor de info :) MAAR nu goed ik denk dat het duidelijk is welke programma's er zijn en 2 programma's doen het in iedergeval niet op mijn schoollaptop. Ik probeer nu eens die van siemens.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Rhinoceros is geloof ik nog niet voorbij gekomen ... ook illegaal te downloaden . MAAR ook een trial versie met 30 keer "saven".

    Cor
     
  6. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zal even kijken of dat wat is. dankje in iedergeval.
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Deze drie leveranciers zijn de marktleiders als het om tekensoftware gaat.
    Die positie verdien je alleen als je een goed product en ondersteuning levert.

    Beste betekent overigens niet meest gebruiksvriendelijk, want dat is persoonlijk en hangt sterk af wat je ermee gaat doen en wil doen.
    Ik gebruik zelf Autodesk Inventor, domweg omdat mijn werkgever dit heeft en ik er dus op mijn werk ook mee werk.

    Collega's die ook ervaring hebben met Solid Edge vinden dat prettiger, dus een geval van wel goede software, maar misschien niet de meest vriendelijke.

    (Bijna) zeker is wel dat je geen gedonder krijgt met instabiliteit van je PC.
    Bovendien zijn de formaten waarin de tekeningen worden gemaakt gangbaar, erg handig als je er meer mee wil als alleen tekenen. En het is hier al eerder gezegd, printen op schaal is ook wel erg handig, en daar zijn deze pakketten voor ontwikkeld.

    Om even 1 ding nog duidelijk te maken, Autocad is een 2D pakket waar wat 3D functionaliteit in is gestopt, maar niet te vergelijken met een volwaardig 3D pakket als Inventor, Solidworks of Solidedge. Solidedge2D, de naam zegt het al is een 2D pakket, evenals Draftsight.

    Deze pakketten zijn echt gericht op het maken van werktekeningen, de 3D pakketten kunnen ook stress analyses doen, iets wat tegenwoordig steeds meer gedaan word.

    Een heel interessante nieuwkomer is Spaceclaim, werkt niet zoals de gevestigde programma's en slikt alle formaten en kan ook weer converteren. SpaceClaim|3D Direct Modeling Software for Engineering, Manufacturing and CAE
    Helaas geen freeware of trail.
     
  8. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    heeft er misschien iemand een link voor een van de gratis tekenprogrammas voor een 32bit laptop?
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Gratis of illegaal ?? (sorry kon het ff niet laten :) )

    Ik heb Rhinoceros vroeger op m'n oude laptop met windows 98 kunnen draaien>
    Download
     
  10. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    oke dankje zal eens kijken wat het is:)
     
  11. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Solid edge 2D moet draaien op 32bit.
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik ben niet bekend met SolidEdge 2D.
    Kan je in dit pakket de x en y coordinaat van het geometrisch zwaartepunt van een willekeurige veelhoek te weten komen?

    In DraftSight (en volgens mij ook AutoCAD LT) krijg je enkel omtrek en oppervlakte. Ik heb wel een excel sheetje gemaakt om de beide coordinaten te berekenen van het geometrisch zwaartepunt van een willekeurige veelhoek, maar x en y coordinaten overtikken van alle hoekpunten van bijv. een 100 hoekige veelhoek is nogal tijdrovend.
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  14. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ja de scholen en universteiten zullen blij zijn met hun gratis software. Een discussie met een ervaren Acad gebruiker, en hij wist het zeker, leverde op dat de tekening verkleint weergegeven op het A4'tje noemen we 'zoomen'. Dwz de afdruk maken van het ontwerp die normaal gezien nooit op het papierformaat zou passen, met de ware afmetingen erbij. Ik, en alle andere niet-ingewijden, vinden dat je je fotocamera in zo'n geval moet meebrengen. Er is iets aan de hand met Acad dat je nooit iets kunt zeggen door het simpel te houden. Ze hoeven niet over de vloer te komen al zouden ze geld meebrengen.
     
  15. fourstroke

    fourstroke

    Lid geworden:
    4 mrt 2012
    Berichten:
    0
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo Jarvin,

    Zelf werk ik veel met Solid Edge 2D.
    Het is een gratis programma (na registratie) met bijna al de mogelijkheden van AutoCad.

    M.Vr.G.
    Paul
     
  16. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Of maak gebruik van https://www.autocadws.com/ Een ander gratis Autodesk produkt!

    Dan kan je je files "in the cloud"opslaan, en zelfs buiten op het veld je tekeningen bekijken op je i-foon, of android toestel...

    Alle basis functies van Acad zijn gewoon beschikbaar, en de kosten zijn nul!
     
  17. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    NIET juist. Dat downloaden (in Nederland) niet illegaal is geldt alleen voor muziek/ films. Het geldt NIET voor software!

    De enige uitzondering voor software is als de licentie expliciet vermeldt dat je de software vrij mag gebruiken. Dit is bijvoorbeeld bij open source software zoals Firefox of LibreOffice het geval.

    In de genoemde tekenpakketten mis ik overigens BricsCAD (Bricsys). Is een tegenhanger van AutoCAD en erg goed.
    Géén open source :) maar veel goedkoper als de standaardversie van AutoCAD (vanaf 350 euro). Bovendien zowel voor Windows als Linux te verkrijgen.
     
  18. zhangshi

    zhangshi

    Lid geworden:
    5 mrt 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    paris
    Ligt er een beetje aan wat je wil gaan tekenen
    Wil je techische tekeingen maken dan is denk ik Solidworks een goede keuze . SolidWorks is vrij toegankelijk als beginner .
    Wil je 3D modelen maken waar je dan leuke animaties reders of spelletjes mee wil gaan spelen dan is Blender 3D de enige keuze

    Sketchup is een makkelijke omdat het gratis is maar . Ik heb een tekentablet XP-Pen Deco Pro ! Ik ben zelf erg blij met mijn pen . Voor Sketchup is het alles wat ik nodig heb, Verder werkt de drukgevoeligheid erg goed en soepel.
     
  19. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Solidworks student versie kun je voor $40 per jaar gebruiken. Gewoon lid worden van EAA in amerika.
     
  20. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Inmiddels lijkt bovenstaande achterhaalt te zijn. Nieuwe versie kan ik nu niet installeren. Fusion 360 is gratis beschikbaar voor prive niet commercieel gebruik. Iemand ervaring hiermee?
     

Deel Deze Pagina