Tekenen met Rhino

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Bart83, 29 apr 2012.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Goede avond ,

    Het lijkt me super om zelf modelen te kunnen ontwerpen met een 3d tekenprogramma.
    Ik heb er al veel over gelezen en heb de Tutorials gedaan. Ik realiseer me dat dit iets is waar veel tijd in gaat zitten maar dat mag de pret niet drukken.

    Ik hoop dat er meer mensen op het forum zijn die hiermee werken en er wat meer ervaring hebben als mij zodat ik wat verder kan komen.

    Nu leek het me leuk om vor mijn volgend project een onderdeel in rhino te tekenen en ben
    als volgt te werk gegaan.

    Ik een tipdrijver getekend op de volgende manier. Eerst de drijven in 1:16,5 getekend met op A4 en dat ingescand en als achtergrond ingesteld. Nu eerst een frame getekend en vervolgens met sweep 2 rails de midden vlakken gemaakt en met surface edges de voor en achterkant gemaakt. Het resultaat is te zien hieronder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het enige wat me tegenvalt is dat de voorkant niet mooi overvloeid in de rest en er een knik in zit maar voor de rest ben ik best tevreden zo.

    Alleen hoe nu verder , hoe kan ik de spanten er in tekenen en de huid dikte geven ( 1.5mm ) enz.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Mvg,

    Bart
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi ron ,

    Super bedankt , had al wat gezocht en gevonden maar nog echt wat ik zocht , heb even pb gedaan naar Ton van Munsteren , hij heeft er veel ervaring mee.

    Mvg,

    Bart
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb gezocht op discussies met Rhino in de titel, en alleen binnen de constructie- en modelvliegen-subfora, scheelt enorm veel ander rhino zoekresultaten. Zoeken binnen titel en/of binnen (combinatie van) aantal specifieke subfora kan met uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklikken op gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster.

    Meer zoektips, zul je bij google ook veel voordeel aan hebben:
    FAQ zoekfunctie
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Om een mooie en nauwkeurige surface te krijgen raad ik je aan om eerst 1 contour te tekenen (control point curve) en als je er meer nodig hebt, die te kopiëren en daarna aan te passen. Bij het aanpassen moet je de control point ook zo min mogelijk zijdelings (langs de curve) verplaatsen.
    Op die manier krijg je de beste surfaces, met de minste fouten.

    Gr. Dirk.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Dirk ,

    Bedankt voor de reactie , zou je mischien een screenshot kunnen plaatsen van jou werkwijze ? Dit zou het een stuk duidelijker maken.

    Mvg,

    Bart
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kijk eens... speciaal voor jou: :)
    verslag-bouwtekening-zaunkonig-maken-met-rhinoceros

    motorkap-tekenen-met-rhinoceros-probleempje-met-3d-model

    bouwverslag-sbach-scratchbuild

    Als een vlak niet mooi is lukt het mij meestal het beste om het in meerdere delen te maken.

    Huid dikte geven: Solid > extrude surface > straight
    Spanten maken: contour

    Ik vind het ook nog steeds niet gemakkelijk om 3D te tekenen , ben nu met een Sbach bezig, maar gaat erg traag ... zou leuk zijn als je ook een volledig verslag /howto maakt hiervan.

    succes,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ah, ik had dus moeten zoeken op rhino OR rhinoceros :D
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de reacties , vanavond weer eens wat verder gaan , en ik zal foto's posten als ik wat verder ben gekomen,

    Mvg,

    Bart
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dit is goede info , thanks !! even hier zichtbaar gemaakt.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dit is goede info , thanks !! even hier zichtbaar gemaakt.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is wel een hele duidelijke tutorial .... :)
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb 1 ding anders gedaan: maak niet twee gespiegelde helften, maar loft direct de gehele vorm.
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer even bezig geweest , nu opnieuw begonnen.

    eerst op nieuw een frame gemaakt met mooiere lijnen , verticale lijnen geplaatst en control points aangezet , nu met curve trough points de lijnen getekend.
    Vervolgens de verticale gecopieerd en in het front view de dwarsdoorsnede getekend en op de juiste plaats gezet. Nu de control points aangezet van de dwars doorsnede en door de points op de hoeken een lijn getrokken.

    De vlakken heb ik deze keer gemaakt met curve network en dit geeft voor de drijver een mooier resultaat.
    Nu alleen nog uitvogelen hoe ik het achter stukje mooier kan krijgen en dan kan ik beginnen aan de volgende stap : spanten enz tekenen , maar eerst uitzoeken hoe ik dat moet aanpakken.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [ [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Morgen weer verder . . . .

    Mvg,

    Bart

    @Corvl , mooie draadjes om te lezen
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2012
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    Je schiet lekker op in je leercurve met Rhino.
    Als ik naar dit plaatje kijk, zie ik vooraan en achteraan een stukje met een hogere dichtheid in de lijnen. Dat zijn gebieden waar ik problemen verwacht. Waarschijnlijk sluiten de omliggende surfaces niet 100% op elkaar aan (afwijkingen in de 6e of hogere decimaal, heel klein dus). Als je dan bewerkingen op die suface(s) gaat loslaten, zul je merken dat sommige opdrachten niet kunnen worden uitgevoerd omdat er discontinuities e.d. aanwezig zijn.

    De enige manier die ik ken om dat op te lossen, is zorgen dat elke curve die je gebruikt om het surface te creëren (mbv. 'Loft', 'Networksurface', 'Sweep1' of 'Sweep2') hetzelfde aantal en min of meer gelijk verdeelde controlpoints heeft.

    Dirk.
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Goedemorgen Dirk,

    Ik snap wat je bedoeld met het zelfde aantal control points en heb dit ook geprobeerd.
    Ik heb toen dus eerst de bovenste lijn getekend en die dmv copy gecopieerd en met de control points aan deze alleen verticaal te verplaatsen om te zo de juiste vorm te krijgen voor de overige lijnen. De problemen waar ik toen teken aan liep waren,

    [​IMG]

    - Lijn 1 kan ik in de juiste vorm maken , dit word dan 1 curve van voor naar achter.
    - Lijn 2 , 3 , 4 , deze zou ik dan moeten maken d.m.v lijn 1 te kopieren en met de control points in de juiste vorm krijgen. Dit lukt mij niet omdat de step van de drijven in de contour verwerkt moet worden. En lijn 2 moet ik langs de dwars doorsneden teken om de juiste vorm te krijgen en dit krijg ik niet voor elkaar met de gecopieerde lijn.

    Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel want ik vind het lastig om het als text neer te zetten.

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Mvg,

    Bart
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer een stukje verder , ik heb de control points van alle lijnen eens aangezet en tot mijn verbazing stonden ze al in lijn ( curve's zijn gemaakt met ''curve trough points'' ).

    Nu weer opnieuw het model gemaakt en nu dmv '' curve network '' nu is er wel een strakke neus. Geprobeert de indekking te maken d.m.v offset survace solid ( 1.5mm ) maar dit geeft een slecht resultaat , namelijk allemaal uitstekende randjes die ik niet meer weg krijg.
    Om het programma wat verder te leren kennen toch maar door gegaan met het maken van de spantjes en dit is aardig gelukt. ik heb solid vlakken gemaakt door de drijver heen op de plek waar ik een spant wil en toen dmv boolean intersection de spanten gemaakt , toen de langsliggers gemaakt en dmv boolean split de uitsneden in de spanten gemaakt.
    ik had de drijver gecopieerd en van dit copy heb ik met de cutplanes de voor en achterkant gesplit en met ''planar curve'' en ''create solid'' er de voor en achterkant van gemaakt. Nog even een bitmap er aan toegevoegd voor de balsa structuur.

    Hier de foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hey Bart , Hoe hebn je de spanten gemaakt? Is daar een makkelijke manier voor, ik maak ze altijd dmv van "contour" en dan verder uitwerken.

    Voor je indekkeng; dit al geprobeerd:
    Cor
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hallo Cor ,

    ik heb de spanten op de volgende manier gemaakt :

    Op de plek waar ik een spant wil hebbem heb door de drijver heen een cutting plane gemaakt en heb deze vervolgens dmv ''extrude surface solid'' een dikte van 1.5 mm gegeven , nu dmv ''boolean intersection'' de spanten gemaakt , de vorm van de drijver is dan wel weg maar deze had ik hiervoor al gecopieerd.

    Ik zal het vanavond nog eens proberen met die huid.

    mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina