tekening gezocht van Hai2

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Erik van Nes, 10 apr 2018.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Collega zweefvliegers,

    Via een vliegmaat heb ik recent een electro Hai2 met een extra set vleugels (met kleppen) gekregen. De E Hai2 vliegt inmiddels. Voor de extra set vleugels met kleppen wil ik een tweede rompje bouwen in zweefuitvoering met sleep- en hoogtestarthaak. Dus zoek ik een tekening.

    Volgens de (bouw) beschrijving moest het CG op 188 mm liggen. Omdat te halen ging de 3S 2200 mAh lipo bijna tegen het hoofdschot (vleugelvoorlijst) aan.
    Dat leverde een verrassende remaiden op. Met de motor uit was er vol up nodig om niet te zakken. Afvangen was er niet meer bij. Gelukkig ook niet nodig.
    Inmiddels ligt de lipo helemaal achterin, door het achterste schot heen en zit er nog 30 gram plaklood op het kielvlak (verder naar achteren kan niet). Nu vliegt de Hai2 behoorlijk maar is er nog steeds uptrim van de roeren nodig.

    Wie vliegt er ook een Hai2 en kan zijn ervaring delen en/of dit enorme verschil in CG verklaren!

    groet,

    Erik
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij mijn Eycatcher van Sweissgut moeten de hoogteroeren een paar mm up getrimd staan om een s-slag profiel te creeren, misschien bij de hai ook zo?
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Bij mijn Swift II (vliegen EPP vleugel) ook maar die heeft striprolroeren. De Hai2 heeft blokrolroeren in de tip. Dan is een S slag niet effectief (en heb ik dan liever ingebouwd in de achterlijst).

    Erik
     
  4. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Erik, als je mij via pb je mailadres stuurt dan kan ik je het complete bouwverslag uit de FMT uit 2007 toesturen.
    En ja de roeren moeten iets omhoog staan bij de HAI. Is heel,vaak zo bij staartloze modellen en zeker bij de toestellen uit de HAI familie.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Als deze vleugel echt wat 'up' nodig heeft is het extra aantrekkelijk om de tweede vleugelset vliegklaar te maken daar die behalve ailerons ook kleppen heeft. Dan kan ik nagenoeg de hele achterlijst iets up zetten. Dat komt het rendement ten goede.

    Erik
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Bij een vliegende vleugel met pijlstelling, zoals de Hai, is het efficienter alleen de buitenste delen 'up' te zetten daar heeft de 'stabilo'werking van de S-slag het meeste effect omdat het verder naar achteren zit t.o.v. het dragende deel van de vleugel.

    Vaak hebben vliegende vleugels met pijlstelling in het midden deel een profiel zonder S-slag dat dan vloeiend overgaat in een profiel met redelijk wat S-slag bij de tip.
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Rick
    Klinkt ook wel weer logisch. Komend weekend ga ik verder met experimenteren. Eerst schuiven met het CG. De Hai begint al langzamer te vliegen en af en toe ( in, of na een bocht) 'kritischer' te worden. Is ook al twee keer 'weggevallen'. Ik zal dus wel in de buurt van het naar achteren schuiven van het CG zijn. Dan het optimum kiezen/bepalen en aansluitend kijken hoeveel up de ailerons moeten blijven om lekker op hoogte te blijven.

    Het blijft spelen en proberen!

    Erik

    PS nog geen tekening gevonden, stond ooit in de FMT weet ik inmiddels
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik heb een pdf met de basisinstellingen, en sg.
    pb je e-mail even
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Met mijn Alula (zonder pijlstelling!) vlieg ik met een zodanig achterlijk zwaartepunt dat ik op z'n rug geen of nauwelijks down hoef bij te sturen.
     
  10. Bernd_57

    Bernd_57

    Lid geworden:
    24 jan 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Lohne / Emsland
    Hello Erik
    I am have the Hai II Plans as Scan and the Instructionmanual from the Magazine.

    Greetings Bernd
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    803
    Voor de HAI uit FMT 6/2003 moeten de flaps 6mm omhoog staan bij de "Erstflug", het Zwaartepunt ligt tussen 150 en 155mm vanaf de voorlijst.
    IMG_1351.JPG IMG_1352.JPG IMG_1349.JPG IMG_1350.JPG
     
  12. stark

    stark

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    hi , heeft er iemand soms het pdf plan van de HAI-2 , zo ja zou ik het dan eens mogen kopiëren , in ruil daarvoor heb ik de hammer hai op pdf alvast bedankt;
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien al voorzien maar toch.
    Bijgaand een link naar Wetransfer waar de tekeningen staan en ook een paar foto's etc,
    Alles verzameld van internet dus sommigen zullen hun toestel wel tegen komen.
    Succes ermee.
    https://we.tl/t-gnTSFI2lSt
     
  14. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Is het misschien mogelijk dat er iemand nog een tekening van de hai 2 of hammer hai heeft digitaal?
    Ik zou deze graag eens bouwen deze winter.
    Je mag me altijd pbtje sturen, alvast dank.
     
  15. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Inmiddels voorzien
    We weten weer wat bouwen
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Toppie, mooi project!
     

Deel Deze Pagina