Collega zweefvliegers, Via een vliegmaat heb ik recent een electro Hai2 met een extra set vleugels (met kleppen) gekregen. De E Hai2 vliegt inmiddels. Voor de extra set vleugels met kleppen wil ik een tweede rompje bouwen in zweefuitvoering met sleep- en hoogtestarthaak. Dus zoek ik een tekening. Volgens de (bouw) beschrijving moest het CG op 188 mm liggen. Omdat te halen ging de 3S 2200 mAh lipo bijna tegen het hoofdschot (vleugelvoorlijst) aan. Dat leverde een verrassende remaiden op. Met de motor uit was er vol up nodig om niet te zakken. Afvangen was er niet meer bij. Gelukkig ook niet nodig. Inmiddels ligt de lipo helemaal achterin, door het achterste schot heen en zit er nog 30 gram plaklood op het kielvlak (verder naar achteren kan niet). Nu vliegt de Hai2 behoorlijk maar is er nog steeds uptrim van de roeren nodig. Wie vliegt er ook een Hai2 en kan zijn ervaring delen en/of dit enorme verschil in CG verklaren! groet, Erik
Bij mijn Eycatcher van Sweissgut moeten de hoogteroeren een paar mm up getrimd staan om een s-slag profiel te creeren, misschien bij de hai ook zo?
Bij mijn Swift II (vliegen EPP vleugel) ook maar die heeft striprolroeren. De Hai2 heeft blokrolroeren in de tip. Dan is een S slag niet effectief (en heb ik dan liever ingebouwd in de achterlijst). Erik
Erik, als je mij via pb je mailadres stuurt dan kan ik je het complete bouwverslag uit de FMT uit 2007 toesturen. En ja de roeren moeten iets omhoog staan bij de HAI. Is heel,vaak zo bij staartloze modellen en zeker bij de toestellen uit de HAI familie.
Als deze vleugel echt wat 'up' nodig heeft is het extra aantrekkelijk om de tweede vleugelset vliegklaar te maken daar die behalve ailerons ook kleppen heeft. Dan kan ik nagenoeg de hele achterlijst iets up zetten. Dat komt het rendement ten goede. Erik
Bij een vliegende vleugel met pijlstelling, zoals de Hai, is het efficienter alleen de buitenste delen 'up' te zetten daar heeft de 'stabilo'werking van de S-slag het meeste effect omdat het verder naar achteren zit t.o.v. het dragende deel van de vleugel. Vaak hebben vliegende vleugels met pijlstelling in het midden deel een profiel zonder S-slag dat dan vloeiend overgaat in een profiel met redelijk wat S-slag bij de tip.
Rick Klinkt ook wel weer logisch. Komend weekend ga ik verder met experimenteren. Eerst schuiven met het CG. De Hai begint al langzamer te vliegen en af en toe ( in, of na een bocht) 'kritischer' te worden. Is ook al twee keer 'weggevallen'. Ik zal dus wel in de buurt van het naar achteren schuiven van het CG zijn. Dan het optimum kiezen/bepalen en aansluitend kijken hoeveel up de ailerons moeten blijven om lekker op hoogte te blijven. Het blijft spelen en proberen! Erik PS nog geen tekening gevonden, stond ooit in de FMT weet ik inmiddels
Met mijn Alula (zonder pijlstelling!) vlieg ik met een zodanig achterlijk zwaartepunt dat ik op z'n rug geen of nauwelijks down hoef bij te sturen.
Hello Erik I am have the Hai II Plans as Scan and the Instructionmanual from the Magazine. Greetings Bernd
Voor de HAI uit FMT 6/2003 moeten de flaps 6mm omhoog staan bij de "Erstflug", het Zwaartepunt ligt tussen 150 en 155mm vanaf de voorlijst.
hi , heeft er iemand soms het pdf plan van de HAI-2 , zo ja zou ik het dan eens mogen kopiëren , in ruil daarvoor heb ik de hammer hai op pdf alvast bedankt;
Misschien al voorzien maar toch. Bijgaand een link naar Wetransfer waar de tekeningen staan en ook een paar foto's etc, Alles verzameld van internet dus sommigen zullen hun toestel wel tegen komen. Succes ermee. https://we.tl/t-gnTSFI2lSt
Is het misschien mogelijk dat er iemand nog een tekening van de hai 2 of hammer hai heeft digitaal? Ik zou deze graag eens bouwen deze winter. Je mag me altijd pbtje sturen, alvast dank.