tekening van een varende boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door jaco1988vis, 30 dec 2014.

  1. jaco1988vis

    jaco1988vis

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    29
    Beste lezers ik ben alvast bezig met het zoeken naar iets nieuws voor als mijn zeilboot af is. De modelbouw is me namelijk in de smaak gevallen en nu wilde ik graag een varend model nabouwen. Wie kan mij helpen aan een tekening dit mag een werkschip zijn of een plezierjacht of zeilboot.

    Vriendelijke groet Jaco
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]

    zo het gevraagde "een afbeelding van een varend boot"

    gr raf
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Herstel:

    tekening varende boot
    [​IMG]
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik was het niet hè deze keer.;)
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zal ik dan maar een serieus blijven?:D

    Gratis tekeningen vind je niet zo makkelijk denk ik, of je moet geluk hebben.
    Een heel groot bestand aan tekeningen vind je in het NVM Tekeningenarchief. Dat varieert van heel goedkoop tot redelijk duur. Maar in de goedkope vind je toch altijd wel een spanten- en lijnenplan en dat is tenslotte de basis van de romp. De rest kan je dikwijls via foto's en dergelijke er wel bij fantaseren.
    Wil je echt "historisch correct" bouwen. dan kom je waarschijnlijk in de wat duurdere categorie terecht.

    Succes ermee.

    Groet, Ad Bakker
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Schip met een mooie geschiedenis.
    "Hutten" zijn ook niet mis. Deze is 108 vierkante meter:

    [​IMG]
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ad als ik een schonen boot plaats dan is't ook een schone hé
    als jaco nu eens beter zijn profiel invult dan zou dat ook wat kunnen helpen
    misschien zit er iemand in de buurt die nog originele bouw plannen heeft en ze wil verkopen/ruilen
    gr raf
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Werkschip is ook een ruim begrip, als hij nu gewoon weer zo'n zeesleper (wat er in mijn ogen niet eens onder valt, maar dat geheel terzijde) bedoelt :rolleyes: :rolleyes: heb ik geen tekeningen.
     
  10. jaco1988vis

    jaco1988vis

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    29
    Nou bedankt voor de reacties ook voor de flauwe opmerkingen ik dacht dat dit een forum met serieuze mensen was die graag beginnende modelbouwers wilde helpen of zie ik dat verkeerd.
    Sorry voor de mischien verkeerd gebruikte woorden in mijn vraag naar hulp.
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat helpen komt helemaal in orde hoor Jaco, maar iedereen is ook wel eens in voor een dolletje. Het moet ook weer niet allemaal te serieus worden, het is ten slotte een hobby. Wel een hele mooie trouwens.:D

    Ik krijg als lid 33% korting op de ledenprijs. Als ik iemand daarmee kan helpen dan doe ik dat.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ja Ad gelijk geven want het leven is reeds serieus genoeg dus als we effe kunnen lachen doen we dat ook maar helpen doen we zeker zo goed we kunnen

    wat zoek je precies en hoe groot (lang)moet de boot worden
    ik heb wel wat plannen liggen en een copie daarvan kan wel
    maar het zijn oude plannen van BV een coaster van rond 1.25 meter
    mooie boot die ook goed vaart maar natuurlijk vroeger was het een boot bouwen en nu is het modelbouw
    alles is zoals het hoort maar de details zijn dus zoals 40 jaar gelden en haast onbestaand
    je zult dus veel moeten gaan zoeken naar zulke afbeeldingen van zulke schepen
    maar google is je vriend
    ik zal van de week eens kijken of ik er foto's van kan nemen dan kun je zien wat ik in huis heb

    gr raf
     
  13. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    kijk hier eens Freeshipplans.com
    zal wel iets tussen zitten zeker?
    groeten,ronny
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2015
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Jaco,
    zoals Ad al opmerkte, kwaliteit heeft zijn prijs. Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar op de website van de uitgever van het tijdschrift " SchiffsModell " kan je af en toe een modelbouwplan gratis downloaden. Nu is het plan van de US Navy-Transporter "JHSV-1 SPEARHEAD" gratis te downloaden.
    Downloads | SCHIFFSMODELL Magazin
    Misschien heb je hier wat aan.
    Groetjes, Jos
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo Jos
    das pas mooi
    zulke tekeningen vind je niet veel
    bij ons zijn er mensen die hebben de tekeningen van NVM maar waren daar verre van tevreden over.3 bladen en allemaal in een verschillende schaal vergemakkelijkt het bouwen voor een beginner niet echt

    dit is mooi en zelfs het deel voor de te etsen delen zit er bij
    dit kan je in een kopie center mooi laten verschalen op een maat die je zelf bruikbaar vind .
    en nadien het ets masker maken op transparant en etsen of laten etsen in messing.
    link ga ik bij houden

    bedankt
    gr raf
     
  16. jaco1988vis

    jaco1988vis

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    29
  17. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    Mooie boot
    Thanks voor de link
     
  18. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Sorry, dat ik ook zo moest lachen op de reacties op je vraag mbt een foto of tekening. Maar een feit is, hulp krijg je echt van alle kanten heb ik gemerkt en dat kan ik best gebruiken omdat hetgeen ik onder handen heb van tekeningen komt die nauwelijks nog leesbaar zijn door het verbleken. Beslag etc is dus ook van de vorige eeuw. Zoeken en vragen. Grtjs, Peter
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben wel benieuwd of Jaco nog aan het bouwen is geslagen. ZIjn laatste posting is al bijna 2 jaar oud. En als je dan een tekening hebt ben je er nog niet natuurlijk. Een en ander moet worden "vertaald" in hapklare brokken om zelf te kunnen bouwen. Niet iedereen heeft een goed uitgeruste werkplaats. Is ook niet altijd nodig, maar geeft wel beperkingen en een hoop extra werk. Maar dat zie ik juistweer als een uitdaging. Gelukkig is er op het Forum een hoop kennis aanwezig en de wil om elkaar te helpen. Daar heb ik met plezier gebruik van gemaakt. Dus Jaco, laat eens zien waar je aan bent begonnen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina