Tekeningen Smurf

Discussie in 'Tekeningen' gestart door MrBean, 31 mei 2009.

  1. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    onlangs, op de show in Rozenburg, had ik erg veel succes met mijn (ondertussen 15 jaar oud-zijnde) vliegende Smurf.

    Aangezien er zoveel mensen waren die ook zoiets wilde bouwen, had ik beloofd de plannen ter beschikking te stellen.

    Het was echter moeilijker dan ik dacht om alles mooi ingescand te krijgen. De kwaliteit is erg slecht, dus als er iemand is die hier iets van gemaakt kan krijgen, dan hoor ik het graag.

    Het is ingescand op A3 formaat en ik heb geprobeerd de "Smurf-vorm" enkele keren in te scannen, zodat je na afdrukken alles mooi aan elkaar kan plakken.

    Voor de rest vind je op het 2de bestand de uitleg over dikte, flaps, het bakje voor de servo's ,...

    Het zou erg fijn zijn als er op vliegshows meer en meer vliegende smurfen zouden komen. Dan kunnen we eindelijk nog eens een groep op onszelf krijgen.

    Bestand met de tekening van de Smurf

    Bestand met de uitleg in tekst

    Moesten jullie gaan bouwen, dan ben ik erg benieuwd naar foto's en videos. Je mag me altijd PM'en om mijn e-mail adres te krijgen om ze door te sturen !

    Vriendelijke groeten,

    Davy
     
  2. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    erick (looping) vliegt al met de smurf.
    Die van mij is al geschilderd en ik moet daarvan de schijf nog afmaken... bijna klaar.]
    en ik weet nog een derde die al af is..
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Davy,

    Dank voor het plaatsen!
    Leuk projectje!
    Zou je nog een foto kunnen laten zien met het bewegende gedeelte (benen) van de smurf, deze draaien toch tijdens de vlucht?
    Hoe wordt dit aangestuwd door de luchtstroom?
    Welke motor past erop?

    Groeten, Ralf
     
  4. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
  5. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Erg leuk zo'n smurf met ADHD in de benen! Een paar detail foto's van het trapmechaniek zou wel handig zijn. Wie maakt er een elektro versie van in depron?
     
  6. Christiaan Willemsen

    Christiaan Willemsen

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Veenendaal
  7. Jammer dat de tekeningen idd niet echt duidelijk zijn, maar er moet wel wat van te puzzelen zijn.

    en depron weet ik niet, maar elektro gaat hij wel worden :D
     
  8. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    nu ik zie dat er zoveel interesse blijft, is het misschien een optie om de tekening van de Smurf in Autocad of zo te steken. Maar dan moet ik weten wie het kan van de originele tekening.

    Het belangrijkste van de tekening is eigenlijk de plaatsing van de koppelpunten van de voetjes. M.a.w. waar dat de beentjes boven en onder worden vastgemaakt aan de Smurf. Als die niet goed staan, dan werkt het geheel niet.

    De beentjes worden trouwens volledig door de wind aangedreven, er zit dus geen motortje of zo op. We hebben gemerkt dat een kogellager idd zorgt voor beentjes met ADHD...

    Mijn versie, de oude en dus nog vrij zware, wordt aangedreven met een OS 10 cc motor. Die heb je echt wel nodig. Met de lichtere versies (zoals mijn vader eentje heeft), zou het ook met een 7,5 cc of zo moeten lukken. Een electro versie zou zeker moeten lukken, vraag maar eens aan vosje, die enkele jaren geleden een Gargamel had gemaakt. Deze had toen echter geen fietsende benen.

    Een depron versie heb ik ooit eens gemaakt, maar dan ook zonder bewegende beentjes. :) Dat was trouwens Smurfin die er toen opzat (met een parasolletje).

    Het zou bv erg fijn zijn als we alle vliegende smurfen eens bij elkaar krijgen. Vb op een show. Wie durft het aan een nieuwe Gargamel, Smurfin of Azrael te maken ? Mijn pa heeft alleszins ook al GROTE SMURF (met baard en al)...

    [​IMG]

    Hij heeft er ook wieletjes onder gezet. Vind ik iets minder mooi, maar ja, da's smaak.

    [​IMG]

    Op volgende foto hangt trouwens Gargamel ondersteboven boven de Smurf :

    [​IMG]

    Groetjes,

    Davy
     
  9. Het invoeren in autocad lukt mij wel.... misschien als iemand dan ook nog een 3D-frees heeft staan, kunnen we ook nog frezen :cool: (niet dat ik lui wil klinken)

    johan

     
  10. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Ik vlieg ondertussen deze ex-schotel van Dirk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Geen smurf, wel de grootste lol en hetzelfde principe. Wordt voortbewogen door een gouwe oude OS 40 FP (6,5cc) met een 10x6 prop, power genoeg :).

    Zaterdag en vandaag met veeeeeeel wind (4Bft met 5/6Bft vlagen) gevlogen, trekt ie zich niks van aan, superleuke flips en high alpha harriers. Geweldig, heb geen een kist die zich zo weinig van de wind aantrekt.

    En nee, er komt geen smurf op ;). Ik val graag buiten de kudde :p
     
  11. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    gewoon prachtig :thumbsup: die smurf.
    wie smurft er eentje in elektro :grin:
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2009

  12. post 7
     
  13. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    ik blijf het volgen veel succes ;)
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb ook interesse in een digitale tekening van een smurf of gargamel. Ik zou hem het liefst van depron maken.
    Dit draadje blijf ik in ieder geval volgen!
     
  15. pascaltje

    pascaltje

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    28
    Hoi Davy,

    Ik heb vorig jaar eenfilmpje van je ontvangen van onze fly-in waarop duidelijk te zien is hoe de benen van de vliegende smurf werken.
    Het is ongeveer in de helft van de film te zien,eerst is de funjet met straalmotor te zien.

    YouTube - twinjet met straalmotor

    Gr,
    Pascal
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :smile: Dat blauwe volkje heeft weer een rage met zich meegebracht ... :cool:
     
  17. Jep, ze zijn nog maar net terug op TV en je ziet ze overal voorbij komen ;)
     
  18. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Pascal,

    bedankt voor het filmpje... Hij komt echter niet van mij !!
    Kan je er mij een originele (nog te bewerken) versie van bezorgen ?

    groetjes,

    Davy
     
  19. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Ik wil ondertussen BOUWVERSLAGEN zien jongens !!!

    Groetjes,

    Davy

    :)
     
  20. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Bouwverslag:

    1. Voor:
    [​IMG]

    2. Na:
    [​IMG]

    Was vele noeste arbeid :p.
     

Deel Deze Pagina