telemaster 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door frank3, 8 dec 2013.

  1. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ben bezig met een telemaster 40.

    Ik bouw hem van tekening en dit zijn de vorderingen tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik gebruik de tekening van hobbylobby, Telemaster 40 de luxe.

    Deze tekening hoort bij een laser kit, en is wel vrij uitgebreid maar niet compleet. Dus ik moet het één en ander zelf bedenken. Verder wijzig ik het één en ander:

    Vleugel bevestiging met een 20 mm alu buis
    motorschot naar voren geplaatst

    De vleugel is volgens tekening ook op gebouwd uit laser gesneden delen. Ik ga hem meer traditioneel bouwen en heb de volgende rib getekend.

    [​IMG]

    Later volgt meer en waarschijnlijk heb ik t.z.t. ook nog wel wat te vragen.
     
  2. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Onderstaande foto heb ik van internet gehaald, zo wil ik de vleugel ongeveer gaan maken. Als ik de foto bekijk dan lijkt het of de liggers van balsa zijn.

    Zou dit sterk genoeg zijn? Grenen latjes van dit formaat (10 x 10) worden wel erg zwaar.

    [​IMG]

    de spanten komen er nu zo uit te zien:

    [​IMG]

    Ik heb de gaten voor de buis in de romp verplaatst naar voren omdat het niet uitkwam met de ribben.

    [​IMG]
     
  3. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Inmiddels ben ik iets verder en wil ik met de vleugels gaan beginnen.

    Ik wil de vleugels wat minder V-stelling gaan geven. Ik heb al wat gezocht hierop en ik kom vlakke vleugels tegen tot en met een flinke v stelling. Mijn idee op het moment is om een lichte v-stelling aan te houden.

    Graag zou ik jullie mening hierover horen.

    Frank.

    [​IMG]
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Mijn voorkeur zou gaan naar een kleine V-stelling. Dit geeft toch nog wat eigen-stabiliteit en een lekkere wendbaarheid om lekker te kunnen dollen :)
    Ziet er zo netjes uit.
     
  5. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Bedankt Huibert, dus een kleine v-stelling. Op de tekening staat niets over v-stelling. Zou 2 graden goed zijn?


    De eerste spanten zijn gemaakt:

    [​IMG]
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Vind het lastig om in graden uit te drukken, doe dit soort dingen vaak 1 op het gevoel :)
    Zou zo zeggen: ene vleugelhelft vlak op de tafel en dan aan de andere tip zo'n 2cm omhoog. Voor liggers is 10x10 hard balsa uitstekend, zeker icm middelharde 1.5mm neusbeplanking. Wel heel erg belangrijk is een deugdelijke webbing van kops middelharde balsa tussen/tegen de liggers !!!
     
  7. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    De vleugel wordt vrij lang (spanwijdte 185 cm) en breed, daarom wil ik 2 mm balsa gebruiken voor de neusbeplanking en voor de webbing tussen de binnenste spanten wil ik gamma timmerplaat gebruiken.

    Ik ga nog wel even meten hoeveel 2 graden v stelling is.

    Frank.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2014
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Heb net bij mijn Goldberg Piper J3 gemeten. Bij de ene helft plat op tafel bij de andere helft op 70cm vanuit midden vleugel meet ik 35mm. Bij een spanwijdte van 2 meter gaf dit een trage reactie op rol bij een vrij grote eigen stabiliteit. Heb deze vleugel nu ingekort (clipped wing) naar 1.7 meter, dit moet volgens de manual een vlot te sturen toestel geven.
     
  9. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    V-stelling hangt een beetje af van of je er wel of niet rolroeren in gaat bouwen.
    Meer V-stelling zorgt ervoor dat je kist stabieler wordt.
    Als je een beginner bent zal ik je dat aanraden.
    Hang je er rolroeren aan dan moet je er maar een klein beetje V-stelling in bouwen.

    Boelenslaan, oh dat is hier vlakbij.
    Vraag ik mij natuurlijk af op welke locatie je vliegt?

    Deze V-stelling zit er in mijn MiMMi:
    [​IMG]

    Edit zag ergens een foto van een vleugel met rolroeren en flaps, dan zou 2 graden genoeg zijn.
    Die buis naar voren verplaatsen, ik had dat niet gedaan, het ideaal is dat deze op de plek van de liggers zou komen te liggen.
    Nu dat anders is zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je op 1 of andere manier een vaste verbinding naar je liggers hebt. Desnoods een paar triplex ribben maken die zorgen dat de krachten naar die op de vleugelverbinding komen naar je liggers geleid worden.
    Zou toch heel jammer zijn als je vleugel breekt in volle vlucht.
     
  10. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi Ked,

    ik ben lid van de Dokkumer modelvliegclub, ik ben geen beginner maar heb de laatste tijd niet veel gevlogen. Alleen achter het huis in het weiland om het een beetje bij te houden.

    Er komen rolroeren in de vleugel maar geen flaps, en ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk V-stelling. Ik ga vanavond even kijken hoeveel graden je hebt als je onder elke tip van de vleugelhelft een blokje van 1 cm legt.

    De vleugelbuis heb ik naar voren geplaatst omdat hij niet tussen de liggers past, hij zit overigens wel vlak voor de liggers. Er komt wel extra versteviging, hoe precies zie ik wel als ik er aan toe ben. Dan laat ik wel een foto zien en hoop ik dat er wat mensen willen meedenken.

    Frank.
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Dokkumer modelvliegclub, leuke club.
    Ken daar wel een paar mensen, in ieder geval oud Aeroclub Drachten leden.

    Anders zou ik je nieuwste bouwsel eens meenemen naar de club en daar laten zien. Zijn daar genoeg leden met heel veel ervaring. Kan je hele goede adviezen krijgen.
     
  12. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Het heeft even geduurd maar ik heb dit voorjaar de telemaster afgemaakt. Heeft inmiddels al aardig wat vluchtjes gemaakt.

    zal binnenkort wat foto's plaatsen als ik weet hoe dat ook alweer moet.
     
  13. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
  14. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi resultaat!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey.... Dat bushokje komt mij bekend voor :D

    Jij bent de Frank die ook het filmpje van mijn Charter geschoten heeft.... Nogmaals, dank daarvoor!

    Heb je kist zien vliegen, en hij is prachtig gebouwd (die manier van LiPo aansluiten is echt een fotootje hier waard vind ik) en vliegt uitstekend!
     

Deel Deze Pagina