Terug beginnen met modelvliegen

Discussie in 'Beginners' gestart door drestar, 7 jan 2018.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Ja maar dit valt dan wel moeilijk te handhaven want meten in de lucht vanaf de grond lijkt mij niet erg makkelijk.
    ik ga hier op de sportvelden proberen. eerst een beetje rondjes en 8 tjes taxieen met de kist op de grond om het gevoel wat terug te krijgen en daarna eens opstijgen.ik weet van mezelf dat ik bij wijze van spreke kon landen op een vierkante meter dus veel ruimte heb ik niet nodig. ik ben zelfs al vanaf de straat waar ik woon in mijn woonwijk opgestegen,en dan landen onder de lantaarnpalen door.
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.201
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb hier toch niet de meest aangename gevoelens bij dit draadje..

    Anno 2018 zou ik windvliegen met zware brandstoftoestellen zeker afraden..

    En vliegen in woonwijken al helemaal..

    Maar goed blijkbaar vinden er meer dat hier ok dus stopt het hier voor mij :)
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Waalwijk&Haaren
    Ik zou beginnen met een langzaam vliegend brandstof trainertje om weer in te komen, heb ik jaaaaren geleden ook gedaan en dan kun je weer een stap verder in het snellere en zwaardere spul.
    Ik heb nog eea staan aan trainertjes, nieuw en gebruikt.
    Pb maar even!
     
  4. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi bedankt voor je aanbod maar ik heb een kyosho calmato hoogdekker en nog een snoopey 2 ,span 2 meter 60 met de vleugel bovenop. dus aan trainers geen gebrek, bij de calmato heb ik zelfs nog floats dus kan nog opstijgen en landen vanaf het water ook, en uiteraard begin ik weer met een trainertje om in te komen.en ik vind trainers ook leuk als je al goed met laag en midden dekkers kan vliegen, daarom heb ik mijn trainers nooit weg gedaan,
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    926
    Toch wel een bizar geval van toeval dan, 2 verenigingen waar je bent geweest die het helemaal bij het verkeerde eind hebben en allebei met 2 maten meten.
     
  6. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Ja dat vond ik inderdaad ook al erg vreemd maar het is toch zo .dit is mij letterlijk verteld.bij die eerste club in hulst moesten er steeds andere propellors op mijn vliegtuig zogenaamd voor minder geluid waardoor ik ze kon blijven kopen.daarna begonnen ze te zeuren over mijn zendkristallen omdat ik als enige hetzelfde kanaal had als een oud lid die bijna nooit vloog moest ik toch andere kristallen kopen.je moest een hangertje op een bord hangen met kanaal nummer als je ging vliegen zodat ze wisten welke kanalen er in de lucht waren dus 2 leden met hetzelfde kanaal is dan niet zo'n probleem lijkt mij,want waar heb je anders dat bord voor....maar hun vonden dat ik maar geld moest gaan uitgeven voor andere kristalen ,en ik mocht op een gegeven moment ook geen 2 takt meer vliegen en wilden ze dat ik overging naar 4 takt weer voor het geluid terwijl andere leden gewoon met 2 takt mochten vliegen.

    ik heb ook jaren lang bij een club gezeten waar je wel gewoon mocht vliegen zoals je vliegtuig was met prop naar keuzen zoals jij het fijnste vliegt.daar heb ik echt een leuke tijd gehad en ook het clubgevoel ervaren..helaas is deze club wegens omstandigheden door slecht beleid ter ziele gegaan. een persoon van die andere club uit Eeklo kwam later ook bij ons vliegen en was alles met mij eens als ik het over die club uit hulst vertelde met die vreemde regels. hij vond het zelf ook vreemd en belachelijk en kende mensen die om die redenen ook daar opgestapt waren zei die tegen mij ,en toen ik bij hem op de club kwam vliegen werden door hem zelf ook allerlei vreemde regels aan mij opgelegd en deed hij zich ineens heel anders voor toen bleek dat hij daar een beetje baas was.
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    926
    Als je met bijv. een 10cc 2T of andere grote motor wilt vliegen die i.c.m. je model niet onder de 80 dba komt dan kan een andere prop soms een oplossing bieden. Of, geheel afhankelijk van het geval, een 4T welke rustiger een grotere diameter prop kan draaien.
    2T of 4T maakt geen verschil en bij de meeste clubs mag met beide gevlogen worden zolang je maar aan de geluidsnormen voldoet.
    Ik denk dat die club waar je mocht vliegen met een prop en motor en van alles wat het fijnste vloog dan geen eisen stelde aan geluid?
    Kristalnummers is met de komst van 2.4Ghz ondertussen eigenlijk al verleden tijd.
     
  8. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Ik praat ook over 15 jaar geleden toen werd er voornamelijk nog met kanaalnummers op zendkristalen gevlogen,
    en ik vloog toen enkel nog met een calmato trainer met 7,5cc motor ,ik weet ook nog dat ze toen ook al over mijn motor begonnen en dat ik misschien ook beter een 6,5cc had kunnen nemen, het was nooit goed ,overal hadden ze wel iets van commentaar op. bij die club waar ik leuk heb kunnen vliegen hadden we inderdaad niet echt geluids eisen en ook geen muggenzifterij .op dezelfde calmato heb ik nu nog een 8,5cc Irvine made bij os, grote prop met lage spoed, ik kon hem eraan laten hangen.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    926
  10. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Terneuzen
    Beste Drestar,

    Ik ben secretaris bij MCA en ik kan me niet herinneren dat je recentelijk bij ons op het veld was?
    Bovendien kan ik me niet helemaal vinden in je verhaal en vind dat we er erg bekaaid afkomen met deze berichten.
    Beetje vriendelijkere toon mag wel, het is een hobby.

    Bij MCA wordt gevlogen met 2-takt, 4-takt en electro. Onze geluidsgrens ligt op 80, we streven naar <76dBA en dat lukt prima tegenwoordig.
    Er is ruimte voor heli's, zwevers en motorvliegtuigen.
    Als je een 35MHz kanaal wil gebruiken hebben we daar inderdaad een (eeuwenoud:)) goed werkend systeem voor met wasknijpers.
    Maar de meeste kanalen zijn beschikbaar tegenwoordig.

    Volgens mij allemaal redelijk algemeen gebruikelijke zaken voor de gemiddelde modelvlieger?

    Maar, eerlijk is eerlijk: prophangen met een Calmato met een 8,5cc Irvine worden wij niet enthousiast van.

    En als er iemand bezoekers wegjaagt met gezeur, dan wil ik graag weten wie. Ik krijg graag een PB van je.
     
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Niet recentelijk nee ,het was 15 jaar geleden, ik weet niet of jij zelf daar toen ook al was,
    in ieder geval heb ik mijn hobby nooit opgegeven vanwege mijn vele vliegtuigen die ik nog bezit,en ben dat niet van plan ook..alleen mis ik dat ik mijn hobby niet kan delen met anderen.
    en prop hangen met een calmato is best fun. maar ik stuur je bij deze een pb,
     
  12. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Jazeker en ik heb er ook eens een paar keer als gastvlieger gevlogen. leuke club,en iets verder weg,en ik moet dan steeds de tunnel door wat geld kost. op zich geen problemen mee maar als je dan bv je zender een keer vergeet kan je weer 2x tunnelkosten betalen om terug erom te moeten anders niet vliegen en dat is ook weer balen.daarom zoek ik het lieverr wat dichterbij zonder al teveel hindernissen
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Almere
    Gemeten op 7 meter ?
    80 dBA is standaard reeel en haalbaar.

    < 76 dBA ? Dat lukt tegenwoordig prima ? Daar ben ik benieuwd naar.

    Met een standaard 2 / 4 takt motor vrijwel onmogelijk. Ik vlieg al vele tientallen jaren en ken alle methoden om een model stil te maken. O.a stillere / extra uitlaat, motor op rubbers, vleugel op rubbers, vleugel met schuimkern, prop en spinner balanceren, grotere prop, etc, etc.. Allemaal leuk en aardig maar verwacht er geen wonderen van.

    Als je echt lager wilt dan 76 dBA dan moet je de 2 / 4 takt motor compleet dichtknijpen met als gevolg dat deze bloedheet wordt, dat moet je echt niet willen.

    Met een grote elektro kist wordt 76 dBa ook een lastige zaak. De prop maakt het meeste geluid.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.399
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Arnoud, ik ga hier wat meetdata bijvoegen ;-). We hebben op ons electroclubje ook vrij veel geluidsmetingen gedaan (niet voor de fun, neen...)

    Een "modale middelgrote setup" voor bvb een Sebart 50 klasse (6S, Hacker A50, 16x10 prop) is populair bij ons en komt uit rond de 70, 71 dB
    M'n grotere Sebart kisten (Sukhoi 140, Mythos 125) kwamen uit op 75 dB.

    Dit jaar hebben we 81 metingen gedaan en komen we gemiddeld uit op 70,1 dB

    Heel veel hangt af van de prop idd
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.153
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb bij de ACK gevlogen en daar hadden we een heel streng geluidsbeleid.
    Ik kan je 1 ding zeggen, 76 dB met een 5 puntsmeting op 120cm hoogte met een geijkte dB meter gaat niet lukken.
    Ongeacht de prop, we hebben allerlei props uitgeprobeerd met allerlei dempers en allerlei modellen.
    77dB lukt nog wel met een ongeknepen motor.
    En electro is echt niet stiller, ik stond een keer bij mijn auto en ik dacht, wat is er en koe aan het loeien.
    Toen ik naar het veld liep (600 meter van de weg) zag ik dat iemand zijn F3A programma met electrokist aan het oefenen was.
    Dat maakte dus meer herrie dan een brandstofkist.

    Toen Gerben en ik met F5B begonnen kregen we klachten van de molenaar, de props van die modellen overtrok als je de motor aanzette dus dat gaf een brul van 1 seconde.
    We hebben toen met Rob Metkemeijer gesproken en aangezien je een vergunning hebt voor een bepaalde hoeveelheid geluid in een bepaalde periode zou je voldoen aan de eisen van de vergunning.
    Dus als je bijvoorbeeld 1 minuut op een dag 100dB zou maken dan zou dat kunnen, als het de rest van de dag stil is.
    Maar daarmee zet je wel de toekomst van de club op het spel.

    Het beste is gewoon proberen alles zo stil mogelijk te maken, een laagtoerige motor te gebruiken en ook zorgen dat het model niet resoneert en dan niet gaan provoceren door te gaan prophangen en dat soort dingen.

    GJ
     
    Leontumm vindt dit leuk.
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    566
    Locatie:
    Almere
    Dag Dries,

    Dank voor de meetgegevens. Bij de modellen die jij opnoemt zijn de motortoerentallen relatief laag. (ca 7500 rpm ?) Anders zijn de gemeten waarden onmogelijk.
    Wat is de nauwkeurigheid van de gebruikte geluidsmeter ? Ik vermoed dat dit ca +/- 2 dB is. Dan kan het dus zijn dat jouw gemiddelde meting uitkomt op 72,1 dBa. Ik vermoed ook dat de gemeten modellen op de grond stonden tijdens de meting ? Dat maakt heel veel uit, gras dempt enorm.

    Zelf gebruik ik een professionele geluidsmeter van Bruel en Kjaer, daar kun je ook het geluidsspectrum mee meten. Voor gebruik wordt deze meter gecalibreerd met de bijbehorende calibrator.

    De "grote" elektromodellen die ik bedoel zijn modellen van ca. 2,5 tot 3,0 meter. Die maken heel wat meer geluid door de grote propellor.

    Een "standaard" brandstofmotor laten we zeggen 10 cc 4 takt / 10 cc 2 takt longstroke heeft een max. toerental dat ligt tussen de 9500 en 10500 rpm met de voorgeschreven propellor. Ga je dit soort motoren meten kom je op meetwaardes van ca. 78 - 82 dBa gemeten op 7 meter afstand.
    Er zijn een aantal wetenschappelijke artikelen beschikbaar op internet en ook hier wordt over dergelijke getallen gesproken. Lager kun je niet meten bij dergelijke toerentallen.
    Zoals je zelf al aangeeft overstemd de propellor het geluid en propellor geluid kun je niet wegnemen of dempen.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.399
    Locatie:
    Oordegem
    Dat zijn idd vrij laagtoerige toestellen (een normaal belaste Hacker A50-16L zoals in de Sebartjes heeft ongeveer 7000 t/min).
    De nauwkeurigheid is inderdaad niet heel erg groot. Wel is het zo dat we een officiƫle meting laten uitvoeren hebben door een akoestisch instituut tijdens een vliegdag op het veld (driepunt opstelling, omgevingsgeluid, de ganse trammelant), met ook o.a. geluidsmetingen van enkele toestellen. We hebben met onze geluidsmeter 'meegemeten' en we kwamen vrij dicht in de buurt, genoeg om hem te gebruiken voor intern gebruik.

    Modellen worden op ca 1m boven het maaiveld gemeten in een vrije omgeving.
     
    Leontumm vindt dit leuk.
  18. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    terneuzen
    Vanmiddag was het dan zover,
    na enige voorbereiding kon ik de accu van 10 jaar geleden in mijn calmato nog gebruiken.
    ik heb enkel zelf een zender accu 8 cellen aan elkaar gesoldeerd omdat ik de batterij daarvan niet vertrouwde,

    moest wel de gasschuif van de Irvine 8.5cc motor losmaken omdat deze vast geroest zat, maar de motor is van OS kwaliteit en na tanken met morgan coolpower fuel met 10% nitro startte die dus meteen weer,

    ik ging vliegen aan het busstation in mijn woonplaats .opstijgen en landen op en vanaf de weg,
    trok hem binnen 10 meter al los ,wat een power! en had toch even trillende vingers na 10 jaar niet gevlogen te hebben want dat calmatootje met apc prop vliegt toch best snel hoor.er vloog nog een echt vliegtuig laag in de lucht die op een calmato leek en met zijn 2 en in de lucht leek mijn calmato bijna net zo groot, dat was best gaaf om te zien. ik heb wat rondjes gevlogen en toen wat loops getrokken enz
    na 5 minuten kwam er al een politie auto aanrijden,
    5 minuten later toen ik net geland was kwam er nog eentje aan
    normaal zie je nooit zoveel politie als het echt nodig is maar voor een motor modelvliegtuigje dus wel,
    ik werd er wel wat nerveus van maar we leven gelukkig in Nederland waar wild vliegen is toegestaan,

    daarna de boel weer schoongemaakt en met vliegtuig naar huis

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018
    Frits37 en renetl50 vinden dit leuk.
  19. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    125
    Locatie:
    langezwaag
    Dan hoop ik dat er gauw een keer een bus overheen rijdt..
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.243
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Lijkt mij ook een erg ongeschikte locatie.
     
    Leontumm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina