Test FAQ

Discussie in 'Duikboten' gestart door Paul Konings, 23 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een drogelading schip is, zul je niet vaak meemaken dat de lading in het midden ligt of op de uiteinden, i.v.m. buigkrachten en tanktopbelasting.
    Bij tankers kan het wat meer voorkomen, omdat de lading nu eenmaal in "blokken" ligt.
    Bij ons (3000 kuub laadruimte, 5 x 2 tanks) merk je het wel of de lading alleen in het midden ligt of op de uiteinden, alleen gezien de aard van ons bedrijf (bulkladingen, we zijn vol of we zijn leeg) komt die situatie niet heel veel voor.
    Bij mijn vorige baas (wereldwijd, parceltrade, grote schepen) was de verdeling wel altijd heel erg wisselend, en moest je er wel degelijk rekening mee houden tijdens manouvreren.
    Je ziet het vaak goed als je naar versnelde opnamen van afmerende of ontmerende grote zeeschepen kijkt, dat er erg veel "geslingerd" wordt....
    :D da's ook een oplossing... in de binnenvaart word dat blijkbaar wel vaker gedaan, in de zeevaart heb ik er om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord (en ik heb toch wel met schepen gevaren die een veel te klein roer hadden).
     
  2. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Aan boord
    Met reguliere ladingen is het inderdaad netjes verdeeld, maar met stukgoed/ projectlading, en soms ook wel met meerdere partijen bouwstoffen kan die gewichtsverdeling wel sterk verschillen. Wat denk ook wel verschil maakt is dat zeeschepen zijn ontworpen om de meeste tijd rechtoe rechtaan te varen, en binnenvaartschepen qua roeren een beetje overkill zijn, maar wij maken vaak ook meer bochten als dat we rechtuit varen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ja... wij varen meestal wel aardig lang achter elkaar rechtdoor :D
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    en zoals altijd buigt het topic helemaal een andere kant in.
    jammer
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Deels met je eens.
    Het gaat nog steeds over bootjes.
    Niet over kerstbomen of voetbal.
    In eerste instantie was er helemaal geen topic, alleen een pdf.

    Nu komen er zaken aan de orde waarna je iets kan gaan zeggen over waar gooi je lood in de boot en waarom.
    De "deskundige FAQ opsteller" zou meer van dit soort discussies op gang moeten helpen, dan komen de antwoorden vanzelf doordat de bezoekers hier gaan praten.
    Het leek er op dat kritische opmerkingen in eerste instantie helemaal niet gewenst waren, dan valt alles stil en gaat men door op de op dat moment toevallig ingeslagen weg.
    Over het vermogen dat nodig is bij een bepaalde grootte van de boot is na 2 weken nog steeds niets uitgelegd door Paul, net als over de schroefas afdichting.
    Als je vindt dat je een faq wil schrijven is het wel zo handig dat je iets van het onderwerp af weet.
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Paul,
    ben je in een winterslaap gesukkeld?
    Het is zo stil.

    Hein
     

Deel Deze Pagina