Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, nou.... heb ik opeens de schone taak de openingspost aan te passen... :D

    Nou daar gaat ie dan: aangezien ik onbedoeld, onbewust, maar ook een beetje onbeleefd hat ingebroken in het calmato-draadje (in het beginners gedeelte) heeft de moderatie gelukkig hier een apart draadje van gemaakt.

    Dit draadje gaat over het "benzine-iseren" van een willekeurige motor die toevallig op een Calmato zat, die ik speciaal voor dit doel 2e hands aangeschaft heb.

    De keuze van de motor en vliegtuig is geheel willekeurig, er is bij mijn weten niks wat deze motor meer of minder speciaal of geschikter maakt dan andere motoren. Het was gewoon de eerste kist van geschikte afmetingen en prijs die op mijn pad kwam.

    De insteek is vanaf het begin, om de motor op benzine te laten lopen, met zo weinig mogelijk ingewikkelde technische aanpassingen.

    Achteraf terug kijkend, geloof ik dat ik daar aardig in geslaagd ben
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welke motor mag VSOP octaan 95 gaan genieten?
    Ik kan wel een paar plaatjes schieten van de patient 'Alpha-mineur' als het zover is.
    Het schot heb ik zojuist ingescaned. Om te werktekenen tot een nieuw schotje uit idiot-proof berkentriplex...
    Ga zo een auto wassen en poetsen... die rode van hiernaast... geel van het balsastof...
    Baat nu 'FFF' voorrang hebben...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke er ook maar op blijkt te zitten... Ik weet dat het een OS 46 is, maar welk type is me onbekend. In elk geval eentje met remote needle, die vierkante powerbox demper en "vierkante" koelribben. Zo eentje.
    Extra headshim, bougie, ontsteking, en tank aanpassing, meer is er niet voor nodig.... En dan gaan we kijken of mijn vermoedens correct zijn....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm...OS op benzeendragers? Peeling is misschien goed voor moeders de vrouw, maar lijdt bij OS tot snelle verouderingsverschijnselen. Ben je niet 'bang' dat de tor te heet wordt? Wat dat vind een FX helemaal niet fijn.
    Nou ja... ach erg is het ook niet... want de ervaring leert ons. Bij een immers oud pruttelbakkie, 'What's me worry'.
    Maar verwacht dat een FX, of FXi het niet zal overleven. De motoren zijn inwendig identiek.
    Een 46 AX MK1... als de zuigerpenveer maar niet 'voor het zingen' de kerk verlaat... Ja, ja.
    Maar doe vooral verslag! En hoe langer het heel blijft, des te beter!

    Voor mijn 11 jaar oude 46 AX MK1 heb ik een nieuw setje gevonden, inclusief drijfstang. Hij is nu binnenin weer als nieuw. Nu met beleid gaan inlopen op de Alpa Spôhgrt... Super!
    Gr Bas
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop, dat het een zuigerveer motor betreft, want met een ABN denk ik er nog minstens even over na.... Dat wist de verkoper echter niet uit het hoofd. Aan de andere kant, ik heb al wel geleerd, dat het niet de hitte op zich is die de motor verneukt, maar dingen als warmteverdeling, en/of voorontsteking. Ook heb ik gemerkt dat de oliesoorten voor benzine, behoorlijk veel beter smeren dan die voor methanolbrandstoffen...
    En zo niet, dan gaat er een ASP helimotor in komen (kost geen drol en heeft zuigerveer)...
    Die dingen zijn behoorlijk bomvrij....
     
    bobt vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm.... interessant oliebetoog kern van waarheid in...etc...
    Maar zuigerveer motortjes bij OS? Bij de FX alleen nog de helimotor.
    Eerst maar dat ding op de werkbank.
    ASP is toch voordeliger... of was het C&A? De HK voorraden slinken behoorlijk.
    Hoop dat er nog aangevuld gaat worden....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ASP.... Ook bij JustEngines nog goed te krijgen (wel fors duurder dan HK) en als het die niet word, dan maar die Rotorstar Apache... daarvan weet ik ZEKER dat hij op benzine wil lopen... (maar ja, da's de uitdaging niet....)

    Maar ik denk, dat die OS ook met een afbladderende voering nog wel blijft lopen: Vonken ontsteken iets eenduidiger dan gloeipluggen....

    Werkbanken doen we niet aan: Tank in het model modificeren, ontsteking er onder hangen, slangen vervangen, en gáán!

    Was er niet iets met dat je de voering van een OS kan vervangen voor die van een ASP??? Die zijn echt ABC, en kosten maar weinig, en kunnen uitstekend tegen hoge temperaturen...
     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    FX en FXi, is onderling uitwisselbaar. En ja, daarin passen de HK setjes voor de 46. Poorten zijn gelijk.... iets slordiger afgewerkt. Is de cilinder aan de onderrand vergelijkbaar met een maanlandschap. Just Engines zal vast nettere setjes uitleveren?
    SF is uitwisselbaar men LEO (zijn gemaakt met de machines die OS verkocht heeft aan een Taiwaneese ondernemen (in lengten van jaren gelee)... en dat is hetzelfde als de de HK INC motoren... en met dat drijfwerk heb ik dus een 46 SF mee opgelapt. En dat was wel heel net spul overigens. En zo van twee SF motoren ook weer 1 SF ring patent weten te maken. Grote wisseltruc. De slechtste had een dreun of bonkement met een hamer gehad... die heb ik weer schoon weten te draaien door hem in te spannen in de draaibank, En is ook weer top. Nu heb ik 3x SF voor ziel en zaligheid.

    FX-H helipoorten zijn wel behoorlijk anders in timing... vanwege het koppel dat de heli moet afgeven op een constant toerental. Ook het gietstuk is anders van binnen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is deze motor.... Ik weet niet welk type dit is.... 13275096_629253083897905_1407467228_o.jpg
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    FXi! Period! Binnenwerk gelijk aan FX... Maar dan ook helemaal.
    Prettig is de remote needle-valve. Wel mogelijk het rubbertjes vervangen... bijkans aangetast door alcoholica? Als het niet hoeft zou dat mooi zijn.
    Powerbox demper MK1 van de AX... bijkans 10 jaar oud?

    Ik zie een Calmato Sport oude stijl. Dat is tenminste een stevig gebouwd bakkie! Mooi in een ander jasje gestoken. En direct ook taildragger... beter voor het frontje en minder grashappen.

    Mijn 'gebruikte' op de Alpha heeft doorgesleten voering bovenin. Verder kan de zuiger er door en door er doorheen... dus de klempassing van deze sjompie is over ende uit. Ik geeft hem nog een krimp bovenin... toch eens een keer testen of dat werkt. Leeft ie mogelijk nog een paar vluchten... en zal deze gaan peelen... Rest? Ombouwen in ASP-safe-modus.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dan is het simpel he? Dan bestellen we gelijk een setje (HK of anders JE) want ABC in combinatie met benzine werkt met zekerheid, getuige de Evolution motoren....
    En dan gaan we weer lekker aan het klooien, eerst met het OS loopsetje, weten we ook gelijk of dat wel of niet werkt....

    (wel een mega verschil in prijs, HK: 12,5 pond, JE 33 pond, maar HK staan ze in backorder en zal wel heel lang duren voor ze terug komen....)
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
    Budgie vindt dit leuk.
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zal ik je de maten van de lagers ook even doorgeven? Kan je direct nieuwe bestellen!
    Als je nu immers toch bezig bent?

    Die backorder... direct nadat er flink over geschreven is op het MBF... Haha Op RC-Groups heb ik ook nog wat geschreven. Had beter alles direct kunnen opkopen! Ik denk dat ze wat schappen hadden opgekocht, of een containerlading. Op is dan op.

    Ik hik ook tegen die prijzen van JJ... is gewoon geen 'sport' aan. Massaproductie in het land zonder normen, en JJ importeert zo ook zonder boe of ba... maar ja... ze staan daar voorradig en gas en licht moeten ook betaald worden, de bank is uiteindelijk de echte baas. Gewoon 1 tas minder boodschappen van de Appie Happie.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, kan nooit kwaad.... Al denk ik dat ik ze ook bij de locale landbouw mechanisatie kan krijgen, maar laat maar komen.

    Liefst in SKF-nummers....
     
  14. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    SKF nummering... nee die heb ik niet. Wel de maatvoering.
    SKF of FAG zit je altijd goed. Bovendien heb je op benzine geen last van zuurvormingen. Nooit ooit meer.
    Voorop zit een R6 lager achterop een 6901 Zijn vaste lagermaten.
    Variaties op op open of shielded (info voor de meelezer)

    Kan geen kwaad om voor de R6 een hoge temperatuur kunststof shield te kiezen.
    Zoals je ook dit bij Saito lagers wel eens tegen komt.

    Heb hier sets liggen met hele goedkope CODEX lagertjes. Benieuwd hoe deze zullen gaan kopen op de herstelde 46 AX MK1. Heb m'n twijfels bij de kunststof shields. Lopen niet over van kwaliteit.
    Maar goed... doosje pepermuntjes is duurder...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoelde ik met SKF nummers....

    En inderdaad.... Benzine heeft nadelen (geur, tricky afstellen, hogere motortemperatuur) maar je bent gelijk volledig en 100% overtuigd, zodra je de achterplaat van je motor trekt....
    Goed om de lagernummers te weten, maar ik ga (zeker nu ik weet dat de ASP zuigersetjes een direct-drop-in zijn) eerst met de motor draaien zoals ie is (op peut uiteraard).
    Loopt de voering in elkaar, dan zij dat maar zo.

    Weet jij zo uit je hoofd of de propmeenemer met een konus op de krukas zit, of naar meer OS-gebruikelijk, met een of twee pasvlakjes?
     
  16. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, pasvlakjes 2x en een spacer-ring tussen lager en propmenemer.
    SFis nog conus-klemming.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah.... dat maakt het timen van de ontsteking stukken makkelijker. Goeie gozer, die OS ontwerper!
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... maar pas op, wel met een paar graden speling... niet op de as-diameter, maar op de borgvlakken.
    Zet je de meenemer van een Kyosho GX-40 er op... dan is die speling nagenoeg verdwenen. Bovendien geeft die meer houwvast aan een ring om een magneetje te huisvesten met imbusborgstiftjes etc. Omdat er een inkeping in zit om een trekker te kunnen inhaken zoals bij een conusklemming nodig is.
    Die van OS loopt iets taps toe... en zou ik zelf dan verspanen om je magneet-timing-ring goed te kunnen plaatsen.

    Heb beide motoren hier open liggen in doosjes wachtend op gunstig geprijste revisies. (geduld en tijd)

    Mocht je geen belang meer hebben bij cilinder en bus FXi (tenzij ook stevig sjompie) wel, dan houdt ik mij ernstig aanbevolen. :confused: Anders wordt het toch ook ASP!

    Het merk FROST voor automotive spul, heeft setjes om oud metaal spul opnieuw te vernikkelen. Zoals gasmanetten voor antieke 'fietsen' of oude Fordjes etc. Elektrolytisch. De oplossing wordt kant en klaar in kannen aangeleverd. Prijstechnisch loont het niet. Funfactor zal hoog zijn. Is in Nederland verkrijgbaar. Vervolgens Flexhoning en dan een stevige stalen ring er om heen met een sleuf er in, dan die zaak eens even stevig klemmen in een forse 3-beks klauwplaat. In 3 stappen 120º graad per slag roteren, en zo inklinken met de zuiger in de aanslag om te testen op klemming. Ofwel 'lappen'.
    Ring in sluitende diameter buitenkant bus. Vierkantsmaat 5 x 5 mm. Het gaat om 0,001 passingen. Dat lukt je niet met standaard afdraaien. (daar gaat het ook fout bij OS, die vernikkeling is mogelijk niet constant, en peelt de ene motor sneller dan de ander)

    Wel heb ik het vermoeden dat de spoelgangen in de casting van de 46 ASP 'beter' zullen zijn. Ook die van Kyosho zijn ruimer dan van de FX en FXi. En de GX-40 is een totaal niet bijzondere kloon uit velen.. alleen het spuitgiet-merkstempel is anders.
    Magnum, ASP of Lindinger PH motoren. 1 pot nat.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.555
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was van plan een gat "2.9 mm ruim" te boren in de propmeenemer, en daar een 3 mm magneet in te persen. Zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan met die Hobbyking benzinemotor. Maar dat hangt af van wat ik in handen krijg uiteraard.

    Ik snap je gedachte over voering en bus, en eerlijk is eerlijk, persoonlijk heb ik weinig tot geen vertrouwen in die OS nikkel-bende. MAAR.... als die nu nog 100% blijkt te zijn, kan ik je wel een handeltje voorstellen.
    Just Engines bied de ASP loopset aan voor 33 pond, en de OS loopset voor 70 pond. (gek genoeg is de "OS-compatible" loopset maar 30 pond, had verwacht dat die 33 pond zou kosten, net als "je weet wel"....)

    Dus de waarde van een originele OS loopset, tweedehands en in goede conditie, die zou volgens mijn inschatting echt nog wel ergens tussen de 15 en 20 pond liggen (helft van de ASP set).... dacht je ook niet? :p

    Dus ALS mijn loopset nog 100% is, how about dat jij mijn originele OS setje overneemt (foto's van te voren is een vanzelfsprekendheid) dan heb ik de ASP loopset voor ongeveer de prijs van HK....

    Is dat een deal?
     
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, geen deal. OS biedt geen garantie voor de toekomst. Zelfs niet bij een nieuwe motor van Graupner, haha :D
    Overigens was ik voor mijn nieuwe AX setje + drijfstang slechts 50 USD kwijt en inclusief verzenden! eBay. Wel even 2 jaar geduurd voordat het voorbij fietste...
    Britse Ponden leiden aan ernstig overgewicht overigens.

    Niet op ze zaken vooruitlopen. En eerst maar eens die motor inspecteren!!! :)
    80% van de 10 jaar oude motoren is op! Is te mager afgesteld geweest.
    Zitter er groeven in gelijk de voren in de akker hier aan de overkant.

    Een FX(i) zuiger klemt overigens niet bovenin, maar een paar mm lager bij de diameter verbreding.
    Mogelijk vanwege een betere warmte afvoer en afscherming van de verbranding. Vergelijk een zuigerveer.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016

Deel Deze Pagina