Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik ben niet zo bang dat die motor versleten is, ik ken de verkoper.
    Maar maakt niet uit, we gaan het gewoon zien Bas....

    Maar ALS er geen deal is, dan gaat hij eerst gewoon met zijn originele liner draaien....
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook zijn kunnen? :D Nee, niet vandaar... OS is Pandora's box... geen pijl op te trekken.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's waar.... ze lopen goed, maar kwaliteit is helaas niet om over naar huis te schrijven. Vandaar dat ik er graag een echt ABC setje in wil zetten.... Maar tegen 33 pond is dat ongeveer de helft van de prijs die ik voor de hele kist betaal....
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat is niet te best... moet altijd geld bij?
    Overigens... alle 'interessante' ASP-jes staan nu in stevig in back-order. Zal mij benieuwen! Nieuwe listings worden vast fors duurder! Of bijkans helemaal niet meer aangevuld. Weg is weg...

    Overigens... als je gaat vervangen... neem een setje met conrod... 35.74 Zilveren bijterige Blitse Ponden. Zeg maar 47,- euronauten... dat heb ik zowat ook betaald voor mijn AX setje... :eek:

    De king-pins van OS zijn nogal roestgevoelig en pitten behoorlijk in! FX of AX? Koekblikenstaal voor Sprits! Weet je wat je kunt verwachten.

    Of gaan zoeken naar oude MDSjes. OS carb er op. Die motoren zitten behoorlijk in elkaar.
    Wat je leest dat ze wellicht niet goed af te stellen zijn. Maar van binnen is het schitterend draai en freeswerk. En robuust!
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Conrod is ook een direct-drop-in als ik dat zo van jou begrijp? in dat geval zal ik dat zeker doen, want mijn OS HZ is overleden door een ruzietje tussen conrod en pistonpen over wie van de twee moest draaien en wie niet....
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor de FX een 'direct drop in'. Sterker nog... Het ziet er zelfs uit alsof het uit dezelfde fabriek komt.
    OS maakt ook niet alles zelf? Besteden uit. Vroeger wellicht?

    Hmmm... Die twee horen intens samen te werken. Anders is het idd echtscheiding.

    Anders... om te kijken of er gelijkenis is tussen de rods standaard en heli... even op de OS site nummers checken.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D... die twee kregen het bij mij voor elkaar om de voering het kind van de rekening te laten worden....
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    respect... Das nog eens een vechtscheiding :D

    Moet wel zeggen dat het momenteel een beetje moeilijk wordt om een motortje te vinden, waar je op voorhand van weet dat hij kwalitatief voldoet..
    ASP is naar mijn weten de enigste...
    JEN is gestopt, iig, die maakt ze niet meer. was ook goed spul..
    en de meeste andere concurrerende merken zijn ook gestopt, of niet leverbaar..

    Zouden de "gejatte" gietmallen etc nu eindelijk versleten zijn?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat de GO engines kwalitatief goed zijn, tenminste, die Rotorstar Apache heb ik nog niet kapot kunnen krijgen.
    Die richten zich helaas hoofdzakelijk op automotoren, al word die 56 verkocht als zowel vliegtuig als helimotor.

    Maar da's een ander verhaal....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    benzine motoren zie je raar genoeg dan wel weer voldoende in de shops liggen...
    alleen de echt kleine maten (6,5 cc) zie je niet echt. maar vanaf 10cc heb je keuze zat.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is nogal zoeken.... Maar toch is er nog wel wat keuze.

    Norvel (hier vrij onbekend) heeft een 6,5 cc benzinemotor die met een gloeiplug werkt (maar niet de OS G5 plug, een andere specifiek voorgeschreven plug) waarvan gezegd word dat die het best aardig doet.
    Evolution heeft een 8 cc benzinemotor in het gamma zitten
    En dan zijn daar nog uiteraard de enigszins beruchte NGH9, en de GO GH56, respectievelijk 9 en 9,5 cc.
    Over de OS 10 cc benzinemotoren, met name de gloeiplugvarianten, hoor ik eigenlijk alleen maar slecht nieuws: als ze lopen lopen ze redelijk, maar ze lopen nogal eens in elkaar.

    Maar dat is nu dus precies wat ik wil uitvinden of dat ook echt zo is: Volgens Just Engines wil vrijwel iedere motor, met een hoop gepiel qua afstellen (en een ontsteking) op benzine lopen, en ze zeggen dat dat zelfs met 1:20 mengsmering kan. Op RC Groups lees ik van sommigen dat met rond de 1:5 mengverhouding het afstellen vrijwel net zo makkelijk word als een gewone gloeiplugger (en die ervaring komt deels ook overeen met mijn heli-avontuur).

    Kijken of dat echt zo is, want het is financieel wel erg aantrekkelijk, zeker voor de veelvliegers....

    Als alles goed gaat, morgen naar huis, in de loop van de week die Calmato ophalen, en dan op het gemakje verder kijken...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ben wel benieuwd..
    ben ook wel benieuwd wat het qua gewicht doet.
    Benzinetufjes zijn doorgaans toch wel een stukje groter en zwaarder dan de methanol variant.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik weet niet hoe groot de standard Calmato tank is, maar ik gok op 350 ml.
    Dan zou het grotendeels gewichtsneutraal moeten blijven (uitgaande van volgetankt gewicht) want je kunt de tank halveren als je wilt.

    Want er komt alleen het gewicht van de ontsteking bij, meer niet....
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Standaard is 260 tot 290 ml, de laatste voor de Alpha versie...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK.... zou ik toch minstens een half uur mee moeten kunnen vliegen....
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Minimaal? Zekers!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is hem dan: IMG_2709.JPG

    De verkoper zei dat het een supermakkelijk startende motor was...Ik kan hem alleen maar gelijk geven!
    Hij had hem een jaar of 5 geleden met halve tank weggezet omdat de motor een paar keer in de lucht uitgevallen was, en zo als hij toen weggezet was, heb ik hem meegenomen.

    Vinger op de carb en een paar keer flippen, en ik zag gelijk iets van graspulp o.i.d. meekomen, dus even de slang los, vinger op de uitlaat en nog even flink doorflippen tot er een tiental ml brandstof "doorgespoeld" was.
    Slang er weer op, gloeistroom er op, en de eerste klap was raak: vrolijk pruttelend motortje.

    Kon hem zonder al te veel problemen afknijpen tot ongeveer 2000 toeren, hoewel ik niet denk dat dat een bruikbaar (betrouwbaar) stationair toerental op zou leveren.
    Ik denk dat het met ontsteking en benzine mogelijk wel haalbaar is....
    Lagers voelen niet echt rauw aan, maar lopen niet geruisloos, dus ik denk dat ik die binnenkort vervang.

    EDIT: allereerste inschatting, is dat een ontsteking, ontstekingsaccu en ontvangeraccu precies bovenop elkaar gestapeld achter de tank kunnen liggen, en dan vrijwel geen invloed op het zwaartepunt hebben. Totaal extra gewicht is 240 gram. Volgens mij moet die Calmato daar geen zier om geven, maar hoe het gaat uitpakken met het gelijktijdige vermogensverlies van ruwweg 20%.... dat is nog even afwachten...
    Denk dat één maatje kleinere prop in elk geval het toerental weer wat opkrikt, en daarmee het vermogensverlies zo goed mogelijk beperkt.

    Maar da's allemaal koffiedik-kijkerij....
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2016
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, net bakkie. CG? Neuslastig overleeft ie wel, staartlastig is echt geen feest.
    Zit tussen 80 en 90 mm. Heb het op 85 staan vanaf de voorlijst, iets naar voren hellend met lege tank.
    De sport ondersteboven balanceren... immers laagdekkert.
    Motor FXi idd, wat zit daar nu voor een prop op? 11 x 6? Nog een beetje compressie?
    Bij minder vermogen iets grotere wielen, kom je makkelijker van een iets hakerige grasmat los. Grote lichtgewicht Kavan's...

    Je kan hem natuurlijk eerst zo eens even testvliegen... daarna de grote vonkendoostruuk :)

    Wat betreft de lagermaat dat kent SKF nummering niet achterste ook niet,
    Eerste heeft een maat van 22 x 9,5 x 6 mm achterste is 28 x 15 x 7 mm
    Ofwel... niet hier helaas direct zo gevonden?...
    http://www.detechnoshop.nl/eenrijig-kogellager/p-1/?d=asgat=010 mm&D=buitendiameter=022 mm
    En het grotere edoch:
    http://www.detechnoshop.nl/eenrijig-kogellager/p-1/?d=asgat=015 mm&D=buitendiameter=028 mm
    Verder Neita eens gecheckt... even zoeken... maar stond in andere rubriek...
    Helemaal onderin de pagina...
    Miniatuur kogellagers met ZZ afdichting, SR6ZZ

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2016
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is inderdaad een net bakkie.... EN.... opnieuw gefolied, dus geen last met verblekende Kyosho plastic... :D

    Die lagermaten zijn geen probleem, Bas... R6 en 6901 zijn gewoon bij de landbouwmechanisatie te krijgen. 5 minuten rijden, en met 90% waarschijnlijkheid op voorraad....
    Zal denk ik maar een C3 versie voor die 6901 nemen, i.v.m. hogere temperaturen bij gebruik van benzine.
    Zie dat de remote needle van OS van plastic is, dat vertrouw ik niet i.c.m. benzine, maar gelukkig heb ik nog een ASP remote needle liggen, die is geheel van metaal.

    Compressie is uitstekend... Had ik al gezegd, dat het ding letterlijk met de eerste klap startte, op brandstof die al minstens 5 jaar in het tankje zat?
    Zit inderdaad een 11 x 6 op, zit nog even te puzzelen, of ik een 11 x 5 of een 10 x 6 zal gaan gebruiken straks.
    Denk een 11 x 5.
    Hoe dan ook, zal het toerental weer terug omhoog moeten zien te krijgen om het vermogensverlies zoveel mogelijk te beperken.

    We gaan het zien. Zal nog wel even duren voor de boel vliegklaar is (moet wachten op viltclunks, voor de rest is het simpel een kwestie van de spullen er in prutsen).
    Eerst maar de motor er voor weg, i.v.m. het door de romp priegelen van de bougiekabel, kan ik gelijk die lagers effe wisselen.
    Voorste Lagerhuis laat prima toe om de sensor met een tie-rap er omheen te binden, geeft lekker eenvoudige timing-verstelling :D

    CoG op 85 mm, da's goeie info. Thanks!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert, let nog even op de lagermaten!
    Hierboven neergeschreven. 6902! Bij SKF zit daar meen ik ong een 1 tussen, 61902... maar de D28 x d15 x b7 mm is correct.
    Erg benieuwd naar je bepropping. En wat dat oplevert aan 'gedrag'.

    Nog een klein verschil tussen FX en FXi is de bewerking van de zuiger. FX lijkt een gegoten of gesmeedde zuiger te hebben, dat van de FXi is een gefreeste.
    46AX, 50SX hebben dat ook, CNC. Zal er later voor de leut een fototooje van schieten...

    Zo nu FFF de Rascal 40 met e-brommer uitlaten ('ouwe wijven bak' die op het veld niet wil sporen, slechts Jiven...)
    Gisteren niet aan het werk gezet door door een te sterke onderstroom van een cumulus-interruptus-donderklapperwolkenmassief... Gezeik ook met dat weer...
    Gr Bas
     
    Borgo en Jeroen ehv vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina