Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies.... maar die mensen maakt het sowiso niet uit waar ze mee vliegen...
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn elektrovliegers die speakertjes in hun model bouwen .....
    Dit om te verbloemen dat hun P51 Mustang het geluid van een wasmachine maakt.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... raar he? En dat terwijl je er voor luttele euro's een pracht van een viertaktje in kunt hangen....
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Electro is soms ff leuk..
    Maar de beleving van brandstof.. dat is het..

    Anders is het een beetje als circuit rijden met je schoonmoeder op de bijrijderstoel..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... had nooit verwacht dat ik na al die jaren toch nog gewoon plezier zou beleven aan een 3 kanaals Chartertje....

    Maar als het ding volkomen relaxed met een rustig snorrend viertaktje voorbij komt....

    En STIL meneertje... Vanmiddag was ik alleen op het veld, en bij de landingsaanvlucht kon ik letterlijk niet horen of de motor nog liep....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, helemaal vergeten te vermelden: na de eerste vlucht met de viertakt van vanmiddag, lukte het direct na het afzetten van de motor meerdere keren om hem met de hand aan te slaan. En redelijk vlot ook nog.
    Gek genoeg, werd dat na een minuut slechter, en na twee minuten kreeg ik hem niet meer met de hand aan. Met de electrische vinger startte hij echter wel nog steeds gewoon.

    Het moet dus toch een kwestie van primen zijn, want het is "technisch mogelijk"....
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ook hier iemand die ook van een simpele Charter kan genieten.
    Vandaag topdag. Of lekker volgas raggen of juist zo langzaam mogelijk rondjes vliegen met een langzaam lopende viertakt. En ik pak er lekker een stoel bij. Gemak dient de mens. Heerlijk!
    Electrisch is prima maar niet voor mij. Dan mis ik toch de grootste uitdaging.
    De OS FS 48 Surpass loopt overigens 10.800 toeren /min met de Master Airscrew 11x6 volgens mijn HK toerenteller. En dat is zonder nitro.
    Starten gaat prima met de hand. Wel flink verzuipen.

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's toch een fiks pak meer vermogen (als die meting klopt, maar wie ben ik om daar aan te twijfelen....). Hoewel de MA wel een tamelijk lichtlopende prop is volgens mijn lijstje.

    Die Charter moet dan wel min of meer onbeperkt verticaal willen....
     
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Verticaal omhoog zeker niet maar gaat prima.:) Het is niet overdreven. Het motortje past goed bij de Charter vind ik.
    Het toerental was ook hoger dan ik dacht. Vandaar mijn opmerking dat het een HK toerenteller is want ik heb hem nog niet vergeleken met een andere.
    Mijn ervaringen zijn inderdaad ook dat een MA weinig weerstand heeft.

    Jan
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik mijn propcalc goed interpreteer, draait mijn motor 0,52 pk, tegen die van jou 0,58, maar blijft de trekkracht bij die MA prop wat achter, relatief dan:. Je hebt maar ongeveer 150 gram meer trekkracht (1,96 kg tegen 2,1 kg).

    Maar... da's uitgaande van correcte toerental metingen (zowel van jou als van mij, want hoe zuiver mijn meting is weet ik ook niet)
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    heb je veel power verlies?
    heb zins jaren weer een methanol motor verder alleen benzine.
    maar vind dat methanol maar niets.

    en was aan het zoeken maar kon geen os 55 ax setje vinden:(
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet.... wel wat natuurlijk, en niemand heeft me tot nog toe kunnen vertellen hoeveel deze ASP draait op methanol, dus exact weet ik het niet.
    Maar volgens mij valt het reuze mee.
    Maar het is natuurlijk wél wat zwaarder (alleen al de ontsteking weegt ongeveer 100~150 gram) en het is minder goed thermisch belastbaar, of op zijn minst moet je de eerste tijd wat voorzichtig aan doen, tot je weet wat het kan hebben. Het draait gewoon een fors stuk heter.
    Daar tegenover staat dat goede tweetakt olie beter over hoge temperaturen kan als de olie die voor methanol gebruikt word....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen dacht ik met de vliegtijd van gisteren meegerekend, dat ik weer voldoende draaitijd had verzameld om weer eens onder de kop te kijken. En in tegenstelling tot vorige keren, is het dit keer vrijwel allemaal vliegtijd, geen tijd op de testbank. Vrijwel geen stationair-looptijd (alleen warmdraaien vóór, en kort nadraaien na de vlucht)

    IMG_2866.JPG
    Wat opvalt is het volgende:
    -De uitlaatklep is niet langer bedekt met een laag afzetting, ik kijk gewoon grotendeels tegen donker verkleurd metaal aan. Alleen langs de rand een heel klein beetje verkoolde olie. Het afronden en glad slijpen van het schoteloppervlak lijkt dus goed te helpen.
    -Er zit nagenoeg niks geen aanslag meer op de massa-electrode van de bougie.
    -Het radiale stromingspatroon rond de uitlaatklep is veel minder duidelijk. Dit patroon word veroorzaakt door "flow reversal" bij stationairloop dus helemaal te voorkomen is het niet.

    Verder de nokkenas nog even bekeken, die lijkt nu ook geheel te dragen waar het moet (op de toppen van de nokken) en op de basis-cirkel zijn er geen contactsporen te zien, dus klepspeling niet te klein in elk geval :D

    Verder viel het op, dat ondanks dat er maar heel weinig olie uit de carterontluchting lijkt te komen, de krukkast en nokkentrog min of meer zwommen in de olie. Ook bovenin, alles drijfnat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Plaatsje je telkens een nieuwe kopring?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, waarom? Het zijn heel dunne aluminium ringen, die niet verharden Kun je tot in het oneindige hergebruiken.

    Gewoon een geinigheidje: in verband met een discussie op RCGroups geschoten videootje van het verloop van het ontstekingstijdstip van een standaard RcExl ontsteking:


     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het weer was dan ook schitterend gister. Echte toegift. Wel fris hier. De 50SX zoop als een alcoholverslaafde gek aan drankinfuus... met een langere siliconenslang de reso in tune proberen te zetten. Daarmee kon 3300 gram balsameuk laten prophangen aan 11 x 8. (niet te lang, want dat is niet goed voor de motor zo in de cowl geplaatst...) :D

    Goed plan Bert... maar dat gaat je wel veel tijd kosten... en je wil ook wel eens wat anders...
    Ja, mooi met een stroboscoopje...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet slecht... 3,3 kilo prophangen met een .50....
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dan hebben jullie geluk gehad.
    Bij ons was het gans de dag mistig en koud.
    Natuurlijk toch wat gevlogen :) maar na een vijftal vluchtjes zeiden de handjes van "het is genoeg geweest". Languit vertikaal gaan zat er gisteren niet in. Op 100m zat je in de erwtensoep...
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... Dries, het was hier geen best jaar in Odoorn... pas laat in het jaar hadden we meer geluk in de weekenden. Bar ende boos wat dat betreft... dit weekend 'weer' geluk...

    Bert, dat was niet slecht, ik verbaasde me ook, maar je mist bij de kist dan net de uitslagen en de grootte van de stuurorganen om hem lang recht te houden. Heel snel gaat de kist ook niet, wel vlot, en ook mooie krappe bochten en loops... liert ie leuk doorheen, wordt de snelheid ook begrenst door het vleugelprofielen de span van 180 mm. Je merkt dat hij op een gegeven moment niet harder wil, ook al joelt de motor van de pret...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen een paar keer aan het kloten geweest, en ik blijk wat meer leven te krijgen tijdens het handstarten, als ik het gas héél ver dicht heb. Zowaar, wil hij dan na een aantal keer terugploffen en hikken, aanslaan en lopen... Maar dan loopt ie weer zo langzaam, dat hij niet blijft lopen.... (en net niet lang genoeg om op tijd gas te kunnen geven....)

    Dat lijkt dus op een choke probleem.

    Eens kijken of ik een choke-klepje kan fabriceren....

    Hoe dan ook, ook in de oplossing voor dát probleem zit vooruitgang....
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina