Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe heb je dat geprobeerd? Ik vond het wat vreemd, dat de handleiding zei dat juist KOU de plooien zou laten verdwijnen, maar dat je ook een lauwwarme Föhn zou kunnen gebruiken....

    Ik ben er nog niet mee bezig geweest.... Maar de mijne is redelijk plooivrij: her en der een beetje een "slap" stukje maar meer ook niet....

    EDIT: voorzichtig met een lauwe Föhn op het stabilo blazen liet de boel onmiddellijk slap gaan staan (bobbelig oppervlak) maar toen het afkoelde trok het gewoon weer vlak....
     
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik had het geprobeerd met een folieboutje, letterlijk de gaten vielen erin. Daarom mijn actie om de troep eraf te halen en er nieuw op te doen trouwens HK folie ga ik gebruiken. Ik heb daar aardig wat van liggen.

    Wat betreft die toeren en de gebruikte prop.... dat is helemaal niet beroerd! Ik haalde met een ASP 0.91 9500 toeren met een 14x6 JXF imitatie APC sport prop. (is iets zwaarder en zachter dan een echte) Verder gebruikte ik de klotz huismix van Hobbyin met 5% nitro.

    Groet, Aad dB.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerlijkheidshalve, ik heb dat toerental gemeten vóór ik er een extra headshim onder gelegd heb. Nu zijn die headshims bij ASP maar erg dun, maar toch.... Geen idee hoeveel het scheelt, want ik heb nog niet weer gemeten. Met de .52 kon ik op het gehoor geen verschil ontdekken tussen standaard en 1 extra shim.

    Tot nog toe wijst de telemetrie uit dat de motortemperatuur behoorlijk oploopt als ik vol gas houd, dus dat heb ik nog niet langer dan zo'n 30 seconden achter elkaar gedaan. Verwacht dat in de lucht de temperatuur lager blijft (weet ik nog niet, de .52 heeft geen temperatuursensor), en dat als de motor los komt, de temperatuur ook wat lager blijft.

    Voorlopig eerst maar even vliegen zonder motorkap, éérst een "basistemperatuur" vaststellen.

    Het schijnt morgen beter weer te zijn qua wind.... Bidden! Helaas heb ik geen camera-persoon beschikbaar...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen balen... had Viton O-ringetjes besteld, maar nét niet helemaal goed gemeten, en ze passen dus niet....

    :(
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    VQ zeg je? Die gebruiken polycote, whatever that may be. Waardeloze plasticfolie. Had ooit eens een VQ kitje gekocht waar de stabilo zo krom was als een emmer.
    Sedertdien ben ik sceptisch wat vq betreft.

    Ach ja, het torretje klinkt fijn!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... die kist is overduidelijk niet super gebouwd, maar ook weer niet superslecht.
    Materiaalkeus is niet wat ik zou kiezen, maar het kan er mee door.
    De constructie komt me niet heel erg slecht over, al vond ik met name het brandschot niet erg vertrouwenwekkend overkomen. Maar dat heb ik gewoon aan beide kanten in de epoxy en glasmat gezet.

    De folie, inderdaad... raar spul.
    Maar ja... hoe wil je dat ook anders voor die prijs? Voor de kosten van die kit, heb je in welke LHS of webwinkel dan ook, nog niet eens de helft van het hout....

    De folie is inderdaad waardeloos, maar zolang het er op zit, laat ik het lekker zitten...

    Had de boel al in de auto liggen voor de maiden, maar 500 meter buiten het dorp realiseerde ik me, dat ik de roerscharnieren nog niet voldoende geborgd had. Zekere voor het onzekere, en terug naar huis.
    Morgen nieuwe poging...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien het invliegen niet doorging, en ik tóch wilde "prutsen" heb ik de motor even voor de tachometer gehouden, en dat viel niet tegen: haartje vet, gaf nog steeds om en nabij de 8800~9000 toeren.... Viel me ruimschoots mee....
    Stationair ligt zo rond de 2000 toeren, daaronder word hij onbetrouwbaar, maar ik ben nog niet klaar met finetunen van de carb....

    Op de grond durf ik nog steeds niet lag achter elkaar volgas te geven i.v.m. de motortemperatuur (lang genoeg voor een veilige start en eerste klim) maar half gas lijkt de temperatuur, gemeten aan de bovenste koelribben van de cylinder, nét onder de kop, te stabiliseren rond de 95 graden op de grond....
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bedrukte PVC verpakkingsfolie... niet echt hitte bestendig. In de manual staat ook dat je de bout met een kous bedekt moet hebben... anders is het zo een gatenkaas...
    Gewoon 'ordinaajer' stikkermateriaal :)
    Met warmte komt de folie ook behoorlijk netjes los...

    'Zou' er eerst maar eens mee gaan tuffen. Perforatie gewoon afstikkeren. Later de boel opschoen/opnetten :)
     
    bobt vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was ik ook absoluut van plan, Bas.... Er zit een behoorlijke lap "reparatie-folie" bij, dus we kunnen gerust her en der een gaatje oplopen... :D

    Duimen dat het morgen knap weer wordt....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Lijkt er wel op dat het morgen mooi weer wordt, en woensdag nog mooier met minder wind!!
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm.... weet niet of ik het wel tot Woensdag uit kan houden.... Maar ik kan natuurlijk ook gewoon op beide dagen gaan vliegen.... :D

    (of wilde je weer komen filmen, Frank?)
     
  12. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik zou wel willen, maar ik denk dat mijn baas het niet leuk vind.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D.... dat klinkt logisch... :D
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... de Maiden Flight is achter de rug... Niet een heel lange, hooguit een minuut of drie.... Niet dat dat de bedoeling was, maar ik had blijkbaar het landingsgestel (wat een beetje een rare constructie is) niet voldoende geborgd, en één pootje schoot een beetje los bij de landing.
    Dus toen ik even wat bij wilde stellen en de kist neerzette, was dat ook het einde van de vliegsessie... :(
    Denk dat ik daar maar een aluminium beugel onder ga zetten...

    Wat kan ik er van zeggen? Deels omdat de roeruitslagen nog niet gefine-tuned zijn, en omdat ik al heel lang niet meer met een handzender gevlogen heb, voelde de boel nogal erg onwennig aan, en electronische trims zijn ook iets waar je even aan moet wennen (ik had het gevoel dat er niks gebeurde, omdat ik niet gewend ben te moeten wachten op de trimfunctie).

    De kist kwam verrassend snel los (wat me dus letterlijk een beetje verraste), loopt helaas niet zo "op rails" als dat bijvoorbeeld de Calmato Sport wel doet, maar vliegt verder niet verkeerd.

    De motor doet precies wat ik er van verwachtte, hij trekt de kist met authoriteit verticaal, al ben ik niet "tot oneindig" doorgegaan.

    Wat me wel opviel was dat op de grond de motor mooi loopt in deellast, in de lucht doet hij precies hetzelfde als de .52, een beetje hokkeren. Ik heb het sterke vermoeden, dat dit aan de temperatuur van het spruitstuk ligt: dat is geïsoleerd van de motor, en word dus steenkoud, waardoor de brandstof mogelijk niet lekker verdampt/vernevelt. Het treedt namelijk niet onmiddellijk op na gas bijgeven of terugnemen.
    Dus maar eens een aluminium "pakking" maken in plaats van een 2 mm dikke kartonpakking. Kijken of dat het oplost.
    Maar verder loopt de motor mooi en krachtig, en hoewel ik maar weinig volgas gevlogen heb, heb ik in de lucht alleen maar temperaturen van 90 graden of lager gezien, terwijl op de grond in no-time de 100 graden bereikt wordt.

    Al met al niet ontevreden, maar het moet allemaal nog "net effe wat beter".

    Brandstofverbruik kan ik nog niet heel veel van zeggen, maar het mag duidelijk zijn, dat het ding merkbaar méér verbruikt dan de .52...
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2017
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Goed te lezen dat de maiden geslaagd is. Wat betreft dat landingsgestel dat is een beetje simpel maar bij gebruikers van dezelfde VQ spacewalker op RC groups kwam ik deze tekortkoming niet tegen zij klaagde meer over de plastic vleugeltips die braken. Bij mijn Spacewalker zijn ze bij verwijdering van de folie ook verrot gegaan. Wat dat betreft zit de Spacewalker van Seagull veel beter in elkaar en heeft genuine Oracover maar is gewoon wel een stuk duurder. We zullen maar zeggen alle waar naar zijn geld.

    Wat betreft dat verbruik, ik heb hetzelfde ervaren. Als ik met mijn Saito 56 vlieg dan lijkt het niet op te gaan je tank brandstof, Ga ik daarentegen met een ASP FS 91 vliegen dan zie je het vaatje brandstof zienderogen slinken.

    Vraagje over die kartonnen pakking, dat is toch zeker de pakking tussen je carburateur en de cylinder neem ik aan?

    Veel plezier met je vliegtuig, het wordt mooi weer vandaag, de dagen lengen flink, dus 'vliegen met dat hok'.

    Groet, Aad dB.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had ik ook gelezen, dat het landingsgestel op zich wel sterk genoeg zou moeten zijn. Denk ook wel dat dat zo is, maar sowiso vind ik de wielen er niet mooi recht onder staan.
    Die vleugeltips zijn inderdaad knap waardeloos: bij het uitpakken glipte me een vleugel uit de vingers, en stootte maar heel licht met de tip op de vloer en hij lag al half los... Gelukkig wel goed te lijmen, maar het verwonderde me hooglijk hoe weinig er maar voor nodig was....

    Die kartonnen pakking zit (zat) tussen de cylinderkop en de aanzuigbuis. De aanzuigbuis is een los onderdeel. De carburateur zit immers tegen het achterdeksel geschroefd?

    Het toeval wil, dat ik een oude OS 91 Surpass II had liggen. Bij deze OS is de carburateur 2 mm verder naar achteren geplaatst vergeleken met de ASP (het uitstulpsel op het achterdeksel is gewoon 2 mm hoger bij de OS).
    Bij de ASP heb ik een isolerend stukje kunststof van 2 mm dik tussen achterdeksel en carb geplaatst.
    Vandaar die extra dikke pakking tussen kop en zuigbuis.

    Maar nu bleek dus de OS zuigbuis te passen, zonder pakking.... (uiteraard zit er een heel dun veegje vloeibare pakking tussen).
    Dus vanmiddag maar eens testen, en kijken of dit verbetering in het loopgedrag geeft.

    De tank is een haartje meer als 250 ml, en ik schat dat ik daar ongeveer een half uurtje met wisselend gas mee kan vliegen.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die tips natuurlijk dezelfde kwaliteit als de modellen van E.Z. uit de jaren 80-90... broos styreen, niet een ABS, wat Graupner dan nog wel toepaste.
    Je zou deze -voor het shredden- in gips kunnen afmallen, en dan even snel 1-malig nieuwe tipjes lamineren... maar er gaat altijd weer een hoop tijd in steken om een 1-seizoenskist, meerdere seizoenen mee te kunnen laten gaan.

    VQ gaat er vast van uit dat 80% van de modellen het eerste jaar niet overleefd. Kunnen ze de tips dan ook beter van aardappelzetmeelplastic maken... is het tenminste een goede bodemverbetereraar... en verdwijnt al het plastic uiteindelijk niet in de Marrianentrog...

    Njaw! Succes met alle verbeterpuntjes Bert! Benieuwd naar de volgende ronde vliegnieuws :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was van plan over een uurtje of zo in de auto te stappen....

    De tips zijn overigens volgens mij niet van styreen: ik heb ze gelijmd met Bison heldere contactlijm, en het materiaal loste niet op...
    Neemt niet weg dat welk materiaal ook, die dingen zijn veel te zwak en kwetsbaar....

    Als ik ze ooit overnieuw moet maken, dan uit kruislings gelaagd en uitgehold Balsa....
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vanmiddag wezen vliegen.... Zal al met al ongeveer een half uurtje motorlooptijd gehad hebben, met daarvan mischien een kwartier in de lucht, en een stuk of 8 à 10 starts en landingen. Verbruik was ongeveer 1/3 tank hooguit.

    Wat gelijk al aangeeft, dat het landingsgestel het nu gewoon hield... :D

    Wat betreft de motor, die liep op zich goed, maar het rare midrange gebied ligt dus NIET aan de koude zuigbuis. Ik zal dus (als ik er wat aan zou willen doen) toch die curve van de carburateur nog wat moeten aanpassen....
    Verder heeft de motor geen klap verkeerd gegeven. Gewoon starten en lopen, en alleen uitgaan als ik hem zelf uitzette...

    Het vliegtuig.... Tsja.... ik kan niet anders zeggen, dan dat het ding goed vliegt, maar niet perfect. ik vind hem op lagere snelheden een beetje onzeker aanvoelen op de rolroeren, hoewel de rolroeren op zich absoluut effectief genoeg zijn. Kan zijn dat dat ligt aan minieme speling op de aansturing. Kan ook aan de zender ligger, daarover later meer.

    Wat ik prettig vind aan het toestel, is dat het zich heel erg goed op het gas laat binnenslepen: Een beetje meer of minder gas vertaalt zich onmiddellijk in een vlakkere of steilere daling, zonder al te veel met het hoogteroer te moeten doen. Heel anders dan de Calmato, waar een korte stoot gas even tijd nodig heeft om merkbaar te worden, en gas terugnemen heel véél tijd nodig heeft voor de snelheid er weer uit is. Waar met de Calmato het inschatten van hoeveel gas en wanneer in de nadering altijd een beetje een gok blijft, sleep je de SpaceWalker moeiteloos binnen, en zelfs een ongeroutineerd iemand als ik (met vleugels dan) zette hem vandaag eigenlijk iedere keer binnen 5 meter van de baandrempel neer.

    Maar die Taranis.... wat een raar ding is dat....
    Dit toestel heeft twee rolroerservo's. Aangezien ik nergens in die zender een standaard voorgeprogrammeerde rolroermixer kon vinden, heb ik via het mixer menu uitgang 5 gekoppeld aan de rolroer imput.
    Wat daarbij raar was, was dat ik dit kanaal moest reversen om het tweede rolroer de goede kant uit te laten lopen. Precies zoals het hoort, als je de stick naar links drukt, gaat het rechter rolroer naar beneden, en het linker naar boven...
    Niks aan de hand, TOT je gaat trimmen.... nu gaan opeens allebei de rolroeren tegelijk naar beneden of naar boven, en ik heb geen idee wat hier fout gaat, want een mogelijkheid om de trim te reversen, ben ik niet tegengekomen.... Überhaupt is het vreemd, dat een servo wel correct reageert op de stick, maar tegengesteld op de trim die bij die stick hoort....

    Nou ja... terug naar de universiteit....
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Hallo Bert,
    Ik zal vanavond wat foto's nemen van mijn Taranis schermen van mijn Great Planes Escapade, moet in opzet bijna hetzelfde zijn. Wellicht heb je het 'reversen' van je servo ergens verkeerd gedaan. En met alle mogelijkheden is het wel eens flink zoeken.

    groet, Aad.
     

Deel Deze Pagina