Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan.... ik was een beetje verbaasd, dat toen ik het "tweede kanaal" voor de rolroerservo aanmaakte, dit roer de verkeerde kant uit bewoog, want de servo's zijn zo ingebouwd, dat met een Y-kabel de boel ook de goede kant uit beweegt, dus ik had verwacht dat dit geen probleem zou zijn.

    Ik zal er zo nog eens even mee spelen...

    EDIT: na twee tekens omwisselen (eentje in de imput-pagina, eentje in de mixer pagina), werken de roeren de goede kant op, EN de trim werkt de goede kant op....

    Héél wazig, dit....
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... nu begin ik het te zien (begrijpen doe ik het nog niet...).

    Het richtingsroer bewoog ook de verkeerde kant uit aanvankelijk, en die had ik ook gereversed in het imputmenu.
    Het roer ging wel de goede kant uit, maar ook hier bleek de trim nog steeds de verkeerde kant uit te gaan....
    Dus het roer weer "gewoon gezet" in het imputmenu, en gereversed in het mixer menu, en nu beweegt het roer de goede kant uit EN de trim gaat de goede kant uit....

    Dit is iets héél erg gemeens... want ik kan je verzekeren dat als de kist goed stuurt, maar wat trim nodig heeft, en de trim reageert verkeerd om, dan ga je echt niet begrijpen wat er aan de hand is....

    Toen aanvankelijk de rolroeren op de trim reageerden door allebei omhoog of naar beneden te gaan, snapte ik er geen drol van, waarom als ik de aillerons trimde, er niks veranderde aan de rolneiging, maar ogenschijnlijk leek alsof het hoogteroer vertrimde....
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Hierbij mijn Taranis schermen misschien heb je er iets aan.

    Mijn inputs scherm

    Ik maak gebruik van Tri rate op Aileron / Hoogte / Richting. 100 = grote uitslag, 40/50 = lage uitslag, 75 = middelmatig met expo. Gas heb ik een curve voor zodat je een beter regelbereik hebt met name in het weinig gas gebied.
    [​IMG]

    Hierbij mijn mixer, niet zoveel anders als bij jouw.

    [​IMG]

    Hierbij mijn gascurve.

    [​IMG]


    Hierbij mijn outputs.

    [​IMG]

    Hierbij een plaatje van special functies, dit om een idee te geven wat kan.

    [​IMG]

    Verder wat een prettig ding is unlimited trims, Je komt nooit trim te kort. Ik heb gemerkt dat dit met een brandstofmodel erg prettig is.

    Nu weer gauw terug naar de vettigheid. Als je meer wilt weten laat het weten.

    Bijgevoegd alle schermen in PDF vorm.

    Groet, Aad d B.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jazeker heb ik een vraag: ik begin een klein beetje te begrijpen hoe je verschillende rates in het imput menu aan een schakelaar kan koppelen.
    Helaas ga ik dergelijke functies niet gebruiken....

    Wat ik graag wil weten, maar niet goed kan zien, is hoe je die curve 1 koppelt.... is dat wat ik in dat imput scherm zie? door achter throttle "CV1" in te stellen?

    Hoe stel je unlimited trims in? Mijn trims stoppen gewoon na ongeveer 15% uitslag....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het lukt wel die CV1 in te stellen op 7 punts, en er een leuke vorm aan te geven, maar het lukt me niet om die curve vervolgens aan het gas te plakken... Hoe doe je dat?
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    :) u vraagt wij draaien :)

    Tri rates ik vind ze handig... vele anderen niet, ach ieder zijn ding. Dat is juist zo fijn aan deze zender. Wat je wilt hebben kan je maken en al het andere wordt je niet opgedrongen.

    Hierbij de gascurve in het inputscherm van je THR oftewel gas. Je komt hier vanuit het inputs scherm door thr te selecteren en dan edit(door enter knop langer ingedrukt te houden.), dan kom je in onderstaan scherm en kies je bij curve de curve die je hebt gemaakt in mijn geval is dat curve 1 afgekort CV1. Hierna is curve 1 gekoppeld aan je gas.

    [​IMG]

    Hierbij de extended trims, Ik noemde ze unlimited maar het heet extended.

    [​IMG]

    Spreekt voor zich zou ik zeggen.

    Nogmaals groet, Aad
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... OK.... dank je....

    Nog een kleine vraag.... wat is er met die laadstekker van die Taranis? Mijn automatische lader (Graupner Ultramat 14 Plus) verdomt het dat ding op te laden?

    Ik heb uit arren moede maar de accu er uit gehaald en een servo verlengsnoer gemolesteerd en tot tijdelijk laadsnoer gebombardeerd....
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    De lader zit al in de taranis, gewoon aan de langzaamlader of de bijgeleverde adapter gebruiken led gaat uit wanneer hij vol is.

    Twee intelligente laders achter elkaar werkt niet.

    Groetjes Aad
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er geen lader bij gekregen....

    Ondertussen weer terug het vet in: of beter gezegd, het vliegende hout: zojuist even de klepspeling gecontroleerd, en tijdens het verplaatsen van het vliegtuig maakte het rechter rolroer een raar geluid.... Blijkt de kwiklink van de stuurstang dus gewoon een aantal gangen vrijelijk over de schroefdraad van de stuurstang te kunnen ratelen....

    Dat had best fout kunnen gaan....

    M.a.w: de hardware die er bij die VQ modellen zit, die is blijkbaar volkomen kut....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK, gelukt! Dank je!
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, omdat ik het niet laten kan:



    Opvallend is dat in elk geval op de grond, de motortemperatuur behoorlijk oploopt van het plaatsen van de motorkap: stationair toch zeker een graad of 15.

    Hopen dat dat in de lucht wat beter wordt want anders gaat hij er, hoe mooi ook, toch weer af....
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of de gaten in de kap wat groter/handiger positioneren. al is daar volgens mij niet veel ruimte voor..

    of zorg voor een uitgang voor de inkomende lucht, scheelt ook nogal in ventilerende mogelijkheden.
    Daarnaast, als de lucht niet uit de kap kan, wordt de druk hoger, en gaat je motor de hogere druk inademen.
    waardoor je afstelling weer de soep in gaat.
    mijn ultimate heeft aan de onderzijde, bij de overgang kap naar romp, ongeveer 5 cm ruimte waardoor de lucht vrij af kan stromen
    nu is die ook wel weer een maatje groter, maar alles scheelt in jouw geval ;-)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De opening rondom de motor is tamelijk groot, de opening waar de uitlaat doorheen steekt is ook redelijk ruim, en er is een (kleine) tunnel in de romp aanwezig.

    Vermoedelijk kan er nog wel wat meer "geruimd" worden, maar vanmiddag, als het weer het tenminste toelaat, eerst maar eens in de lucht testen....
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. Maar als je de standaardregel van 1:3 aanhoud, zit je erg vlot op het simpele feit dat de ingaande openingen groter zijn dan de uitgaande openingen
    als je snapt wat ik bedoel.
    tov zonder kap, verlies je in principe een groot deel van de koeling binnen de kap

    zou je bv de onderkant van de kap een stuk open maken, desnoods een sexy lamellenopening van maken..
    kan de lucht er in ieder geval uit.

    Maar, meten is weten ;-)
    goed is gewoon goed natuurlijk
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag effe snel gevlogen (maar een minuut of 5, want de vingers begonnen alweer te protesteren bij 7 graden en 4 Bft).

    Had gisteren, nadat warmte in het spruitstuk niet bleek te helpen tegen de midrange stutter, de electrodenafstand van de bougie een haartje wijder gezet: je krijgt dan een langere vlamboog-afstand, dus een hogere vonkspanning en dus meer energie in de vonk.
    Had het niet verwacht, maar de midrange stutter is volledig verdwenen! :D
    De motor loopt nu eigenlijk gewoon prachtig.... (Je snapt dat ik gelijk nog twee bougies open ga buigen...)

    Een ander ding, wat ik niet verwacht had, maar de motor liep in de lucht met kap KOELER dan zonder.... Na de 1e landing ging de temperatuur tijdens het taxiën onmiddellijk weer omhoog, bij de tweede landing wilde ik weten of dat aan het taxiën lag, dus landen, uitrollen en wachten, en ja, ook dan ging de temperatuur onmiddellijk omhoog.

    Vliegend met wisselend gas (meest half, soms vol, soms een kwart) hing de temperatuur rond de 85~88 graden, stationair op de grond stabiliseert de boel rond de 92 graden....

    Ha'k niet verwacht....

    Kwam er gisteravond ook achter dat de kwiklinks bezig waren van de stuurstangen te rammelen op de rolroeren. Vandaar dat het ding zo onzeker aanvoelde (veel speling). Dat is gefixt, de kist voelde veel beter aan nu
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2017
    Tbird2 vindt dit leuk.
  16. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Super dat de motor nu zo mooi loopt, nu maar wachten op wat mooier(warmer) weer.
     
  17. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ben met deze bezig, is bijna klaar.
    1487264554302.jpg
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... ik was ook totaal verrast, van zowel het loopgedrag als de temperatuur....

    Was ook prettig dat de speling uit de rolroeren is, want ondanks toch wel wat wind en turbulentie, voelde de boel een stuk zekerder aan....

    Leuk kistje... wat is het en hoe groot?
     
  19. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Het is een blackhorse 1.60 met een mvvs 26. Ik heb hem ongeveer 10 jaar geleden gecrasht, en nu, met de nodige veranderingen weer opgebouwd.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier is dan toch eindelijk een (kort) filmpje van de Spacewalker en hoe die presteert.



    De klim direct na de start is nagenoeg verticaal, en de klim na de doorstart IS verticaal. De kist gaat in elk geval zo lang verticaal door, dat ik nog niet heb meegemaakt dat hij achteruit terug kwam....

    Helaas is de beeldkwaliteit in het tweede gedeelte om een of andere reden heel slecht, geen idee waarom; zelfde camera, zelfde instellingen, zelfde vlucht alleen de pause knop even gebruikt... :weetnie:

    Overigens net even de "voorraad" gechecked: en het vliegen van vanmiddag (totaal ongeveer 20~25 minuten, redelijk halfom met de OS FXi46 en de ASP 91 FS, en niet "zuinig" gevlogen) heeft 150 ml brandstof gekost, ofwel ongeveer 45 cent.... :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
    blaauwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina