Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Dan zal ik wel dom zijn, want ook met je extra uitleg, snap ik het niet?

    Vertraag je nu een servo, of verander je de uitslag? dat is namelijk niet hetzelfde. Vertragen is dezelfde uitslag, maar langzamer.

    Eh, nee? Een servo met een stelbereik van 120 graden, wat hij bv. in 0.15s doet, heeft vertraagd nog steeds een stelbereik van 120 graden, maar doet dat in bv. 0.30s, als ie 2:1 vertraagd is.

    Ah kijk, dit stukje snap ik wel. Wat je bedoelt is dat als je de gashevel zou vertragen, dat dan logischerwijze, de servoslag vergroot moet worden. Dat is inderdaad waar, maar moet dat problematisch zijn dan? De gemiddelde gashevel heeft een bereik van maximaal 90 graden, meestal iets minder. De gemiddelde servo meer dan 90 graden. Dus er is wel wat ruimte. Niet voor 3:1, maar bv. 1.5:1 zou wel kunnen.

    Maar goed, los van de technisch inhoudelijke discussie, is je antwoord dus 'mechanisch vertragen van de gashevel, werkt niet'. Als dat zo is, begrijp ik wel dat OS er verder niets mee doet, behalve het in de handleiding opnemen dat je geen te snelle servo moet pakken.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat maar....

    Je begint weer Hezikiaans te doen.
    Sorry, maar daar zit ik niet op te wachten.

    Kort dit: je KUNT een servo niet mechanisch vertragen....
    De slag van de uitgaande as van de servo blijft gelijk, en daar nog een mechanische vertraging achter zetten verkleint de slag, maakt de servo niet trager.

    Tenzij jij een adresje weet voor "snelle tandwielsetjes" en "langzame tandwielsetjes" voor standaard servo's? Of een methode om de potmeter te koppelen aan die "vertraagde as"....

    Graag stoppen met deze onzin... De oorspronkelijke vraag vind ik niet erg... Maar daarna op onzinnige punten gaan lopen haarkloven, dan gaat er wéér een draadje naar de kloten...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een korte samenvatting van die discussie, stevig wat pagina's (en een ander topic geloof ik) geleden ;-)

    Als je een benzinemotor (met een methanol carb) opeens volgas geeft, verslikt hij zich en slaat af.
    geef je iets rustiger gas, kan de motor het toegevoerde mengsel wel bijhouden.
    een motor toert maar met zoveel toeren/minuut op..
    gooi je er een plons brandstof in, kan het zijn dat de motor die plons op dat moment nog niet nodig heeft, en dus verzuipt.

    Dat is dus ook bij ieder start toerental een tikkie anders.
    En gebeurt dus ook alleen met optoeren.
    Dan zou het niet met een mechanische vertanding werken (dan gaat de schuif gewoon niet open..)
    dan zou er een veer oid toegepast moeten worden. Gewoon zorgen dat die gasklep net ff wat achterloopt op de servo, maar na een tel wel de stand aanneemt die de servo ook heeft..
    aangezien een veer niet echt lekker voorspelbaar is op de lange duur..

    Dat zou dan een printje moeten worden, met een soort throttlecurve, of wat gedragingen geprogrammeerd.
    en dat was ook waar mijn eerdere opmerking over ging.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk net andersom.... Als hij moet versnellen, heeft hij extra brandstof nodig die hij niet krijgt (gasklep gaat vol open, maar motor heeft nog geen toeren, dus het "vacuum" in de carb valt weg=>onvoldoende brandstof voor de aangezogen lucht). Kun je opvangen door hem stationair flink rijk te zetten, maar dan blijft hij weer niet stationair doorlopen voor langere tijd.

    Maar inderdaad komt het er domweg op neer, dat je het gas niet sneller moet openen, dan dat de motor kan versnellen. Een beetje alsof de gasklep het toerental moet volgen in plaats van andersom (al is dat natuurlijk niet zo). Feit is dat voor zover ik heb kunnen waarnemen, het problem alleen speelt in ongeveer de eerste 25% vanaf stationair, daarboven heb ik het verschijnsel niet kunnen oproepen. Dus inderdaad, met een vertraging die zo uitgebreid te programmeren zou zijn dat hij alleen in het onderste stukje actief is, zou het allemaal nog nét even wat mooier zijn.
    Maar weet je? Heb je al eens naar een gyro van 10 jaar geleden en een gyro van tegenwoordig gekeken? 10 jaar geleden kon iedereen dat ene enkele potmetertje instellen, en nu heb je er een studie informatica en meet&regel techniek voor nodig. Dus ik denk dat gewoon een "enkelvoudig instelbare" vertraging méér dan voldoende is.... :D

    Je zult het vast ook met mechanische dempertjes en veertjes kunnen benaderen, maar ik vermoed dat dat nooit betrouwbaar en precies gaat werken. En waarom zou je? Als je zender al geen vertragingsfunctie kent, het blokje electronica ter grootte van een dobbelsteen ongeveer, zal ook het probleem niet zijn...
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De discussie gaat over A
    henry komt met bla bla bla waarom geen B
    Er wordt gevraagd HOEDAN met B
    Daarna gaat henry mekkeren over A

    En weer is het hem gelukt om iedereen bij zijn geschreeuw om aandacht te betrekken.

    Als het straks A doodloopt, komt hij met C.
    Maar uitleg geven over zijn eerste opmerking B zal hij nooit doen.
     
  6. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Sommige mensen hebben gewoon de hele dag niets te doen of zijn getrouwd met hun smartphone en moeten overal op regeren.
    Blij dat ik nog een oranje/zwarte Alcatel stupidphone heb en heel af en toe op het forum kijk :)
    Altijd leuk om deze vorderingen van Brutus te lezen, succes!
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bert, Jij hebt tegenwoordig toch ook zo'n Frsky taranis zender?
    Dan kun je een vertraging voor de servo opgeven.
    Dat kan zelfs voor enkel een deel van je stick bereik.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, ik heb een Taranis... Maar ALS dat kan (vertraging in slechts een deel van de "curve") dan weet ik nog niet hoe dat moet.... :D
    In geval er iemand is die dat wel weet, hou ik mij aanbevolen, al heb ik tot nog toe geen problemen.
    De filmpjes in posts 534 en 580 van dit draadje kun je zien hoe de motor optoert, ik kan niet zeggen dat dat onbenullig traag gaat....
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik probeer wel even een opzetje te maken.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Graag!
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    enkel vertragen over de gehele uitslag.jpg De simpele vertraging over de gehele stick-uitslag. Enkel in "mixers".
    Alleen up en (nu geen down).
    10 seconden is vast overdreven. :D
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb even geen flauw idee hoe ik dit interpreteren moet....
    Ik heb overigens reeds een slowdown van 0,7 sec simpelweg in het mixer menu van het throttle kanaal, alleen werkzaam in de opgaande slag...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Handig hoor ! Je kunt werkelijk alles per kanaal instellen wat je wil.
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je doet precies het zelfde.

    Het lukt me nu ook nog even niet om het enkel voor bv de eerste 25% stick-uitslag te doen..:oops:
    Ik weet zeker dat het kan.

    Zelf gebruik ik een arduino-bordje in een 4,70m zwever met een zelf-geknutseld klapwerk.
    Bij het uitvouwen van het klapwerk controleert de arduino of alles goed gaat en gaat daarna rustig "gas geven" tot het vermogen overeenkomt met de stand van "het gas".

    Maar zonder controlefuncties moet het vanaf de zender ook kunnen.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je echt zonder alle elektronische rommel wil vliegen/varen/rijden, moet je je niet gedragen als een caterpillar-machinist met maar 2 standen: volaan en stop.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan....

    En het is wel vervelend als je even een schielijke beweging maakt en je motor dreigt af te slaan: Die schielijke beweging maak je namelijk vrijwel altijd in een reflex tijdens een "situatie" en dat is nu net waar je het niet gebruiken kunt.
    Bij mijn bootje boeit dat niet: het is hooguit vervelend. Met een vliegtuig kan het hele "interessante uitdagingen" opleveren.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Met mijn huidige zender lukt het prima om van idle naar half gas te schakelen met vertraging. Maar dat gaat via een switch, Op een stick kan dat niet.
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    In mijn geval betreft het een KTW. Een soort mast met een motor en een prop.
    Deze zit in de romp van een zwever en werkt zich vanuit de romp naar buiten.
    (luikjes van de romp openen zich, mast richt zich op naar buiten)

    Wat je niet wilt; is dat de prop gaat draaien voordat de mast zich in de juiste positie bevind en je wilt liever ook niet dat er dan ineens "vol gas" gegeven wordt omdat de de stick (per ongeluk) die positie aangeeft.
    Wat je ook niet wilt, is dat de hele boel zich probeert in de romp te vouwen terwijl de prop nog draait of enkel niet in de juiste stand bevind.
    Servo's die e.a. besturen maar niet per definitie continue kracht hoeven te leveren.
    Uiteindelijk komt er toch wel wat bij kijken. Kwa mechaniek en besturing.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Juist. En die switch moet dus ook een logical-switch kunnen zijn.
    Maar het is me op die manier nog niet gelukt.
    @Tadango is veel beter thuis in open-tx dan ik. Nodig hem anders ook even uit voor dit topic.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ga je nu regelen op de stick of op de servo positie?

    Tot b.v. de eerste 25% van de servo positie moet de servo langzaam lopen t.o.v. van de stick beweging bij het open sturen.

    Als de servo boven de 25% grens komt, moet de servo de stick volgen zonder vertraging.

    Een servo heeft geen directe terugkoppeling, maar als je in de Taranis de uitgestuurde waarde van de servo in een mixer kunt hergebruiken?
    Dan zijn er vaak meer grappen en grollen aan boord om iets creatiefs te configureren.

    Met mijn 2e computerzender, MPX Profi MC4000, nu al weer zo’n 20 jaar geleden is dit te configureren.

    Of het in de praktijk ook echt nodig is?
    Bij methanol 4 takt heb ik vaak 0,3 sec vertraging op de gasklep staan en dat voor het hele bereik.
     

Deel Deze Pagina