Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Da's heel simpel:

    Maak een logical switch (L1) a < x met CH1 (gas kanaal) en -50 als waarde. Deze switch is actief zolang je minder dan 25gas geeft.

    Gebruik nu 2 mixers op je gaskanaal:
    - 1 mixer met ADD 100% Thr zoals normaal (zonder vertraging dus oid)
    - 1 mixer met REPLACE 100% Thr switch L1 en een vertraging UP zoals gewenst.

    Bij accelleren onder de 25% gasstand heb je een vertraging en verder niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2017
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... "da's heel simpel" zegt ie.... :D :D :D

    Hoewel ik 100% begrijp wat je zegt en hoe het zou moeten werken, heb ik niet het flauwste benul hoe ik het zou moeten programmeren (welke knopjes ik in moet drukken om het voor elkaar te krijgen)....

    Maar wat ik niet weet, kan ik leren, dat dan weer wel natuurlijk...
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja Bert, het is heel wat dat ze hier niet lomp zeggen "het staat in de datasheets" zoals je altijd op circuits-online te horen krijgt als je met een vraag komt.
    Modelspoor forum belgie hoor je ook: "is redelijk simpel en google geeft je zo de antwoorden".

    Gelukkig staan er nog mensen met beide benen op de grond en geven gewoon antwoord.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, OpenTX is niet eenvoudig in gebruik, maar daarvoor is het ook absoluut niet bedoeld. Het is een technische alles kunner en daardoor ook lastiger in het gebruik.

    Maar goed, eens kijken of je zo verder komt:

    Dit zijn de mixers op het gas kanaal. Van de 2e heb ik de belangrijke details geplaatst:

    Dit is de logical switch waarbij CH1 hier het gaskanaal is.

    Ga maar eens spelen met een leeg model dan wordt het wel duidelijk.
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik wil toch even reageren op de opmerking dat opentx ingewikkelder is. Zolang je gebruik maakt van functies die ook in "closed software" type zenders beschikbaar zijn is opentx voor mijn gevoel niet per definitie ingewikkelder dan de gevestigde orde. Maar als je gebruik maakt van de extra functies dan wordt het complexer.

    Ik vind het gewoon jammer dat de FrSky producten vaak worden omschreven als ingewikkeld want dat zijn ze echt niet. Oke in het begin is het meestal even zoeken, maar dat is ook zo als je van Futaba overstapt op MPX of Graupner.

    Ik heb elders wel eens geopperd om een training te organiseren voor de Taranis. Zou hier belangstelling voor zijn
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja dat is natuurlijk met alles.
    Solid works is als je er 8 uur per dag gedurende een maand mee hebt gekloot, ook simpel.
    Maar als je het opent en je ziet vele rijen met gereedschap en een verder leeg scherm, zit je toch echt wel met een idee van "en nu?"

    Als ik nu hier zie staan "multiplex---replace" is dat gewoon chinees.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is natuurlijk gewoon onzin....

    Vergelijk het met wat ik hier in dit draadje doe: een gloeiplugmotor ombouwen naar benzine.
    Een benzinemotor die door de fabrikant ontwikkeld is, is in principe door iedereen te gebruiken.
    Een gloeiplugger ombouwen, is goed te doen, maar lang niet door iedereen.

    Wat FrSky feitelijk doet met OpenTX, is een gloeiplugmotor en een ontstekingsunit in een doosje stoppen, met wat benzinebestendige slangetjes er bij, en een Dremel slijpschijfje, en dan zeggen "Hier heb je een benzinemotor, lees het draadje van Brutus maar door, dan komt alles goed"....

    Futaba en JR hebben, zeg maar, beide een uitontwikkelde benzinemotor, ze werken alleen anders, net zoals bij Mercedes de schakelaars op het dashboard anders zitten als bij Chevrolet....

    Het verschil is, dat als ik een gloeipluggert ombouw, zegt iedereen "Goh, da's mooi, maar veel te ingewikkeld voor mij" en als FrSky het doet, zegt iedereen "Geweldige zender, je kunt er ALLES mee als je maar weet hoe het moet"....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gezegd hebbende, ga ik zometeen eerst eens kijken of het me lukt te impliceren wat Tadango daar allemaal gepost heeft.
    Begrijpen doe ik het wel, maar zoals altijd, "the devil is in the details"....
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat klopt aardig. Voor mij is dat utopia omdat elke oplossing mogelijk is en er geen kant en klare opties zijn, met bijbehorende beperkingen.

    Ja, daarom denk ik dat de scherm voorbeelden gaan helpen. Als je op jouw zender hetzelfde voor mekaar krijgt wordt het wel duidelijker. En zo niet, dan gaan we een stapje verder met de uitleg :) Het beste is als je dingen zelf gaat ontdekken, dan blijft dat het beste hangen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt....
    Een van mijn beperkingen, is dat ik absoluut en 100% begrijp wat zo'n programma nu precies doet, maar niet in staat ben de punten en komma's die verkeerd staan, op te merken.
    En dan werkt het niet en kom ik er geen stap verder mee....
    Dat probleem heb ik ook met instellen van printers op computers, of met mijn smartfoon, waar je vijf dingetjes moet doen om een bericht te wissen o.i.d.... Sla ik een van die stapjes over, zie ik dat niet en loop ik vast....
    Daar heb ik geen last van met gesloten software, waar ik alleen maar getalletjes hoef in te vullen...

    Altijd al gehad, zal ook altijd zo blijven....
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    even de schrijfstijl wat opgepoetst...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn dank is groot...:worship:
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee... dit bericht had ik even helemaal gemist....

    Vertel? Waar dient die vertraging voor? Heeft dat ook te maken met de gasrespons?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen weer even gevlogen (of tenminste, een poging tot... want het waaide helaas nogal).
    Laatste keer was het 7 graden en erg vochtig, en liep de motor prima, en nu 20 graden en kurkdroog, en de motor startte zonder problemen, en liep zonder zelfs maar naar de naalden te hoeven wijzen....

    EDIT: vanavond ging de wind liggen, dus toch nog even heerlijk rondgeprutteld. Was wel ondanks bijna geen wind, tamelijk onrustig in de lucht, maar dat werd gedurende de vlucht gaandeweg rustiger...
    3 kwartier non-stop is per slot van rekening lang genoeg om veranderingen in het weer op te merken :D.
    Ongeveer 40 ml van de aanvankelijke 180 over....
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2017
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja precies hetzelfde probleem.
    Ik vind het wel mooi om nu te lezen waardoor het wordt veroorzaakt.

    Dit probleem treed tegenwoordig best wel vaak op en zeker met de modernere snellere servo's.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2017
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grappig....

    Ik heb maar heel weinig ervaring met glow viertakten en die ene die ik had liep op een vast toerental....
    Was een beetje in de veronderstelling dat gloeipluggerts door de invloed van het mengsel op de ontstekingshoek (vroege ontsteking assisteert de acceleratie) er een soortement van ongevoelig voor waren...
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik moet eigenlijk zeggen dat mijn 4 takt (saito 125) 0,0 uitdagingen heeft met in 1 klap volgas gooien..
    nu zit daar gewoon een 3001 op het gas. scheelt misschien..

    Toen hij helemaal vers was, had hij dit wel een beetje.. maar dat was na wat liters, en wat afstelsessies weg..
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt goed kans, dat kleine afwijkingen in de hoeken tussen gashevel en servo hevel ook al hele grote verschillen maken....

    In de linker situatie zal een motor stukken makkelijker het gas kunnen volgen dan in de rechter, omdat links de gasklep in de buurt van stationair langzamer beweegt t.o.v. de rechter opstelling.
    (excuses voor mijn middelmatig tekentalent)

    IMG_3039.JPG
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik snap iig ongeveer wat je bedoelt :D

    Voor het idee: Ik stel het spul altijd af met grote resolutie, veel mogelijk gebruik van servoweg
    hierbij kom je dan uit op het feit dat mid servo = +/- halfgas
    de "hoeken" van het bereik probeer ik altijd een beetje practisch te houden.
    als de hevel op de servo helemaal vlak ligt krijg je extra spanningen in de materialen..
    je aansturing moet best veel heen en weer gaande beweging opvangen, wat niet altijd even makkelijk is, en ook regelmatig niet echt wenselijk (ivm spanningen in de materialen)

    in mijn geval zou de motor richting volgas ongeveer hetzelfde moeten reageren als richting stationair.

    Maar.. nu is een 3001 niet echt vlot..
    kan zijn dat die vertraging al afdoende is
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik denk dat je "de beweging van de gasklep" bedoelt... want de meeste motoren reageren verre van gelijkmatig, meestal heb je al ongeveer de helft van het vermogen in de eerste 1/3e van de gasslag....

    Maar inderdaad is die zijdelingse beweging bij vliegtuigen best wel een practisch probleem. Bij heli's speelt dat niet zo, en daar gebruik ik bovenstaand in elk geval met de benzine heli's
     

Deel Deze Pagina