Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik weet dat de tach uitgang van de ontsteking een +, - en puls heeft. De + hebben we niet nodig (er is geen sensor te voeden die de puls moet genereren), en de puls is t.o.v. -

    Dus tenzij ik een enorme redeneringsfout maak, zou het met de - en de puls moeten werken....
    Ik heb dat al eens rechtsstreeks geprobeerd (zonder elco) en dat werkte in elk geval niet.
    Ik concludeerde toen (vermoedelijk onterecht) dat het interface een polariteits-wisseling wil zien, en dat LEEK bevestigd doordat het ding het wel deed met een spoeltje bij de timingsmagneet (die levert een 'sinusvormige" puls met polariteitswissel).
    Maar het kan heel goed, dat het interface gewoon domweg helemaal niks zag vanwege het ontbreken van een pull-up weerstand (dat probleem had ik in "pokkebootje" met de hallsensor voor de toerenregelaar, zonder pull-up zag de governor de sensor niet) of dat het juist komt vanwege het ontbreken van die Elco.

    Ik heb namelijk niet het flauwste idee wat die Elco daar nu eigenlijk precies doet, wat voor effect hij heeft op het signaal....
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, geveld door griep helaas niet de klusjes in de garage (te koud en tochtig) kunnen doen die ik op de planning had, dus maar een beetje bibberend, hoestend en rochelend bij de centrale verwarming verder gegaan met het boxer project....

    Valt verder weinig aan te zien, maar hij zou nu gereed moeten zijn voor de maiden. Nog wel wat provisorisch, want eigenlijk moet de motor nog ruim 2,5 cm naar voren i.v.m. de motorkap, en de olie-afvoeren zitten ook nog wat "knullig" maar dit moet het eerst maar even doen tot hij de lucht in geweest is.

    IMG_20180130_052134_1CS.jpg

    EDIT: Na een beetje wachten tot een christelijk tijdstip:

     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
    Beton, MicropropSport, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... :( vandaag maiden geprobeerd, liep helaas niet zo geweldig af....

    Had alle roeren neutraal gezet, en een beetje expo op de roeren, zoals de verkoper me destijds aanraadde.
    Had ik dus niet moeten doen (dat neutraal zetten), want de kist wilde heel erg naar rechts rollen (met de prop mee, dus het lag niet aan het motorkoppel), en hij stuurde erg onvoorspelbaar: beetje niks, en opeens heel veel, dus Expo was ook duidelijk een minder goed idee, al zal dat eerder liggen aan dat ik zelf ook niet zo'n expo liefhebber ben.

    Doordat ik nogal veel stick moest houden lukte het me niet om in de lucht te trimmen, en dus geprobeerd de kist weer binnen te halen.
    Ik denk dat ik me bij de landing blijkbaar verschatte in het remmende effect van die enorme 18 x 6 lepel, of ik was door de kou het gevoel in mijn vingertoppen kwijt, maar hoe dan ook, ondanks een volgens mij goed vlakke aanvlucht brak bij het allereerste grondcontact het landingsgestel er finaal onderweg, bodemplaat en al....
    Gelukkig is dat wel de enige schade, verder nergens wat mis.

    Pluspunten die ik in de korte vlucht opmerkte, was dat zolang ik de sticks "hield" de kist redelijk neutraal en behoorlijk strak vloog, en dat hij niet heel veel snelheid nodig heeft, dat de Boxer MEER dan voldoende vermogen heeft, ook al draait hij maar 7500 toeren met een 6"spoed prop (plm 65 km/u).

    Dus dat word een avondje plakken (het mooie is er dan wel vanaf... :( ) en de boel nog eens goed nalopen qua zenderinstellingen.

    Dat rechtsom rollen had ik niet verwacht. Ik herinner me, dat ik met alles in de zender Neutraal, de aillerons redelijk scheef vond staan, en dat ik dat rechtgezet heb, maar ik heb er niet op gelet welke kant dat uit was.... Mischien had ik dat niet moeten doen, maar ik dacht dat wellicht de neutraalstand van FrSky iets anders kon zijn dan die van Futaba....

    Hoe dan ook, de kist heeft gevlogen, vliegt in potentie goed, dus ik denk dat het wel goed komt.

    En tussen het "knokken" met de besturing door, toch wel een beetje kippevel van dat prachtige Boxersoundje....
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik moet ook nog een maiden doen Maar met deze temperaturen is dat geen doen
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... achteraf had ik thuis moeten blijjven, al is het maar de vraag of me dat deze schade bespaard zou hebben, want bij nadere beschouwing, krijg ik sterk de indruk dat het multiplex van de bodemplaat bezig was te de-lamineren. Die plaat bleek helemaal uit elkaar gerukt, en de reparatie gaat toch wel wat voeten in aarde krijgen helaas.
    De hele verdere romp is onbeschadigd, op de tab-verbindingen tussen romp en bodemplaat na, dus daar moet even flink greatief met nieuw hout en glasmat gespeeld worden.

    Jammer....

    Maar och och och, wat loopt zo'n Boxer mooi....
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat is erg leuk speelgoed inderdaad.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen ben ik, na de goede ervaringen met een vuil-opvang reservoirtje in de tankdruk aansluiting, bezig alle benzinemotoren hiervan te voorzien.
    De uitvoering hiervan hangt een beetje af van de lay-out van het betreffende vliegtuig: voor de Camping-Charter werkte een simpel benzinefilter al erg effectief en practisch, want dat soort toestellen heeft geen motorkap en je kunt overal goed bij. Zo'n filter kun je na een of twee vliegmiddagen even doorspoelen en de benzine blijft mooi helder en watervrij.

    Voor vliegtuigen zoals de Spacewalker en de Cap 231, waar de motor normaal gesproken onder een motorkap zit, en je dus eigenlijk in practische zin NIET "effe vlot" bij dat filter kunt komen, maak ik gebruik van een klein, enigszins aangepast brandstoftankje.
    Hier komt het feit dat benzinemotoren zo lekker weinig verbruiken goed van pas.
    De Spacewalker heeft origineel een tank van 250 ml, en die tank is ruim groot genoeg voor drie vluchtjes van 10 minuten zonder bij te tanken. Da's leuk, maar ook best wel overbodig, dat kan gerust wat kleiner en dan komt er ruimte vrij voor dat opvangtankje.

    Ik heb dus de originele tank vervangen voor een van 180 ml (nog steeds genoeg voor 2 vluchten zonder bij te tanken), met een "piggy-back" opvangtank.
    IMG_20180205_103907.jpg

    Het tankje heeft drie aansluitingen. De slang van de uitlaat komt op een aansluiting die direct achter de dop eindigt: de prut spettert gewoon het tankje in. Dat "spetteren" valt overigens reuze mee, er zit geen kracht achter, meer pruttelen dan spetteren.
    De druk word doorgegeven aan de brandstoftank via een aansluiting die precies in het ruimtelijke midden van de tank uitkomt: het tankje kan dus half vol komen, in alle oriëntaties (rugvlucht, meskant, verticale klim of duik) zonder dat de viezigheid in de brandstoftank terecht komt.
    De derde aansluiting loopt door tot het laagste punt van de tank, en kun je gebruiken om de derrie met een grote injectiespuit uit het tankje te zuigen wanneer nodig.

    Ik had er voor kunnen kiezen, de uitlaat op die laagste aansluiting te verbinden, en theoretisch zou dan bij iedere tankbeurt het vuil via de uitlaat naar buiten gedrukt worden, maar ik heb nog geen ervaring met hoe dat gaat, en ik wil voorkomen dat door drukopbouw tijdens het tanken, brandstof ongecontroleerd naar de carburateur gedrukt wordt. Dat ga ik nog wel eens proberen, maar dan wel in een toestel waar een en ander wat makkelijker visueel te controleren is.

    Ik heb nog geen exacte data over hoeveel vuil er per vlucht geproduceerd word (hoeveel je kunt vliegen voor het tankje geleegd moet worden) maar daar ga ik denk ik nu vlot genoeg achter komen.

    De oude brandstoftank woog 65 gram leeg, dit samenstel weegt 80 gram. Maar de brandstofvoorraad is met 70 ml (50 gram) afgenomen, dus het vliegklaar afgetankt gewicht is toch niet toegenomen.

    Zometeen maar eens een proefritje maken in de achtertuin (motor op 5000 toeren een tank leeg laten draaien).
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bert,

    Je hebt een hekel aan expo.. die snap ik..
    maar hoeveel heb je erin gezet?
    het gedrag wat je beschrijft, klinkt me in de oren als 30% of meer... en dan de verkeerde kant op.
    dan wordt hij juist gevoeliger rond het midden. en bij 30% of meer wordt dat spannend.
    misschien in combinatie met een grotere uitslag dan eerst, of een zwaartepunt wat een tik is gewijzigd..

    Wat ik wel eens heb gehad met een alles of niets situatie, is dat de servo's niet voldoende volts kregen om te blijven werken.
    erg dunne kabels in de vleugel, bij het vervangen van de servo's was me dat niet opgevallen.
    bleek dat de servo meer verbruikte dan er door het snoertje paste.
    dus servo aan/uit.
    nu weet ik niet of het toestel volledig alles of niets was, of dat het alleen aileron was?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo uit mijn hoofd (zender staat nu aan, en ik kan niet even in het andere geheugen kijken) 25% maar echt wel de goede kant uit. (EDIT: blijkt 50% te zijn.... OEPS....)
    Alleen te veel, want het reageert té rustig (bijna niet) rond het midden, en bij ongeveer 1/3 stickuitslag komt hij heel erg plotseling "om"....
    En dat is knap vervelend als hij ook nog eens "krom" vliegt....

    Ik had dat gewoon niet moeten doen, ik had gewoon lineair moeten blijven, zoals ik normaliter altijd doe. Tot nog toe gebruik ik eigenlijk nooit Expo, en de enige kist waarin wel, is die Camping charter, die rond het midden van nature erg traag reageert, die heeft JUIST wat negatieve expo, zodat er rond de middenstand wat meer gebeurt.
    Wat ik normaliter wil, is een kist die (met of zonder expo) lineair reageert: als volle stick 1 rol per seconde is, moet halve stick 1/2 rol per seconde zijn en 1/4 stick ook 1/4 rol per seconde (bij wijze van voorbeeld, 360 graden per seconde is me in werkelijkheid véél te agressief).
    Wat ik NIET wil is de boel vertragen rond het midden "om preciezer te kunnen sturen" want dat werkt bij mij tussen de oren gewoon niet zo.

    Ik heb het gewoon niet goed ingeschat, en wat meer is, door een combinatie van (toch wel) wat zenuwen, en érg koude vingers, heb ik mezelf niet de tijd gegund om wat tot rust te komen en de kist wat aan te leren voelen.

    Achteraf gezien, gewoon heel erg dom.
    Vanmiddag maar eens kijken of ik hout kan scoren, en dat landingsgestel er weer onder kan plakken (zal best nog wel een klusje worden ben ik bang....).
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is de testrun met het opvangtankje achter de rug. Motor blijkt op 180 ml brandstof bij rond de 5000 toeren constant (ongeveer kruisvlucht) en zo nu en dan wat spelen met het gas, nagenoeg 1 uur te blijven draaien.... o_O

    Maar goed....

    Een foto na het eerste kwartier laat nog niet zo heel veel zien.
    IMG_20180205_113006.jpg
    Beetje prut, maar niet veel.
    Foto na een half uur, laat al iets meer zien:
    IMG_20180205_115117.jpg Op de foto niet zichtbaar, maar met het blote oog is wel te zien, dat de brandstof in de tank nog precies dezelfde kleur heeft, als toen ik hem vulde.
    Dat was zonder het opvangtankje wel anders, dan was na een halve tank duidelijk zichtbaar dat de brandstof langzaam zwarter werd.

    Nadat de tank leeg was, heb ik het toestel schuin achterover gezet, en nu is te zien hoeveel prut er opgevangen is, en (dankzij een waterig zonnetje op de achtergrond) is nu ook duidelijk te zien dat het tankje niet alleen vieze olie opvangt, maar ook behoorlijk wat waterdamp.
    IMG_20180205_122004.jpg
    Ik denk dat dit te weinig is om goed te kunnen "meten" hoeveel bagger er word opgevangen, een voorzichtige poging leverde ongeveer 3/4 ml aan waterige olieprut op.
    Heel cru, zo ik dan minstens 5 liter benzine weg moeten kunnen stoken voordat het tankje werkelijk leeggehaald moet worden.
    Aangezien het me nog nooit gelukt is een halve liter op een middag weg te stoken met deze kist, is dat dus minstens 10 vliegmiddagen, mischien wel 20....

    Ik denk dat dit wel gaat werken....
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hierboven... ja, dat heb je weer listig verzonnen ;)

    Nee, echt geen weer voor maidens... minimaal boven 10 graad :) Dappere actie dus!

    Weet je ook zeker of de vleugel goed 'recht' is gebouwd... instelhoeken of eventuele tipverdraaiing gelijk is? Kan maar zo?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zeker weten doe ik niks, maar ik heb die Cap overgenomen als een vliegende kist, en te oordelen aan de toestand, is hij ook echt wel gebruikt waar hij voor bedoeld was....

    Dank je! Het lijkt goed te werken in deze uitvoering.
    De "oer-uitvoering" in de campingcharter voldeed al goed, maar moest wel eigenlijk na iedere vliegmiddag even doorgespoeld worden, en dat zou problematisch geworden zijn met de motorkap van die Spacewalker, want dat is niet een ding wat je voor je lol iedere middag loshaalt.

    Overigens, ik was aangenaam verbaasd over hoe schoon de boel was onder de kap. Motor gortdroog, en nergens olie, een heel klein randje zwartigheid rondom waar de uitlaat door de kap naar buiten gaat, en wat marginale vettigheid in de buurt van de luchtinlaat was eigenlijk alles. Dat heb ik met Methanol eigenlijk nog niet meegemaakt.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Kijk even naar de functie: instant trim.
    Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar het biedt je de mogelijkheid om d.m.v. een schakelaar direct de trims aan te passen op het moment dat je je toestel neutraal stuurt met de knuppels.

    Na de maiden kun je de functie gewoon weer verwijderen/uitschakelen..
    Op de "gewone" manier trimmen (fijnafstelling) blijft gewoon werken
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's best een handige functie.... Als ik er aan gedacht zou hebben... :D

    EDIT: en inderdaad een fluitje van een cent om te activeren....
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2018
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een kort overzichtje van de reparatie:

    De restanten van de bodemplaat, inclusief lijmresten zo goed mogelijk verwijderd en de resterende constructie schoongemaakt.
    IMG_20180206_115643.jpg

    Het oude stuk hout was volledig onbruikbaar, zelfs om de maten over te nemen had ik er niks meer aan (de lagen hadden onderling losgelaten, dus er zat geen vorm meer in). De oorspronkelijke bodem was 6 mm watervast multiplex, maar dat was nogal lastig om aan te komen. Daarom uit 10 mm dik meubelplaat als alternatief, een vervangende bodemplaat gemaakt.
    Deze bodemplaat eerst met "véél" UHU plus in de romp gelijmd, en nadat dit ongeveer uitgehard was, éérst met de Föhn een half uurtje het hout warm gestookt, daarna op het warme hout lamineer-Epoxy gesmeerd, en gewacht totdat dit net wel, net niet meer plakkerig was. Dan blijft het glasmat beter liggen.
    Glas mat er op, dat ook goed doordrenkt, en vervolgens het glasmat afgedekt met een boterhamzakje, zodat er geen lucht onder het glasvezel kan trekken
    IMG_20180207_115709.jpg
    Dat geheel een uurtje onder de warme lucht van de Föhn gehouden, en daarna de gaten geboord en het landingsgestel teruggemonteerd.
    Volgens mij moet dit het wel weer een tijdje volhouden.
    IMG_20180207_182114.jpg
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De bodem er onderuit bij een harde landing is vervelend maar de schade aan de rest van het model is gering. Nu zit de nieuwe bodem "bomvast" aan de rest van de romp. De kans wordt een stuk groter dat bij een volgende "harde landing" niet de bodem er onderuit gaat maar dat de romp zal scheuren. Dat lijkt me een stuk vervelender dan de bodemplaat vervangen. :rolleyes:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou kunnen, al denk ik dat ik dan eerder het landingsgestel breek.
    In dat opzicht toch al over zitten denken om dat te vervangen voor Aluminium, want ik vind dat Carbon maar naar stug en hard. Aluminium werkt tenminste nog een beetje als een kreukelzône.

    Sowiso, het model heeft duidelijk wel wat vettigheid geabsorbeerd, dus ik denk dat dit de laatste reparatie is (wat op zich dan wel weer jammer is, want hij is verder nog mooi strak en netjes).

    Maar we gaan het zien.... Dit ongemakje was voor mij nogal een verrassing, normaliter laat ik het landingsgestel er toch wel onder zitten, en de landing waarbij dit gebeurde, had normaliter nooit tot deze schade mogen leiden, zo hard ging het allemaal niet.
    Ik had begrepen dat de kist al een aantal jaar stilgestaan had, en ik denk dat de oorspronkelijke bodemplaat gewoon langzaam uit elkaar heeft staan vallen.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit soort kistjes zijn gewoon zo licht mogelijk geconstrueerd om 3D te vliegen. Daarbij is er ook over nagedacht dat bij een lompe landing niet meteen de romp uiteen wordt gereten. Maar hij zal nu best wat steviger zijn lijkt mij dus met goede moed op naar de volgende vlucht !!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is voor zo ver ik kan zien NIET een 3D kist: de rolroeren lopen niet door tot aan de romp, dus als je zou proberen te hoveren, heb je geen ailleron-control.
    En zo licht is hij eigenlijk ook niet: goed 5 kilo voor 165 cm span. Hij zou wel wat lichter zijn geweest met de originele motorisering, maar niet schrikbarend veel....
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik had de Diabolo van EZ. Man wat vloog dat heerlijk en bij die kist zaten er breekbouten onder de poten.
     

Deel Deze Pagina