Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou er Nylon onder kunnen schroeven... Maar zou 6 mm sterk genoeg zijn? Ik ben wat benauwd dat die bouten bros worden in de winterkou, en dat het dan iedere landing prijs is: die bouten zitten bij dit ding vrij dicht bij elkaar, dus het is een heel grote hefboomverhouding....
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eindelijk tijd gevonden, en dit idee uitgevoerd. Gebruikte Elco is 100 uF.
    Wat kan ik zeggen? Perfect, van minimum gas tot vol toerental, een stabiele uitlezing. Uitlezing nagenoeg 100% identiek aan de tacho in mijn FC-28
    Waar het spoeltje al gauw een slingering in de toerental-uitlezing gaf van een paar honderd toeren (terwijl het motorgeluid nogal constant leek), laat deze manier van meting mischien 25 tot 50 toeren slingering zien, en ik denk eerlijk gezegd, dat die slingering er daadwerkelijk ongeveer wel in zit, want geen enkele motor loopt 100% constant.

    Hoe dan ook, ik heb nu weer een betrouwbare "motor-uit melding" (erg handig als er veel toestellen in de lucht zijn en je viertakt een van de stilsten is), en ook de draai-uren teller functioneert weer zoals het hoort: geactiveerd door het toerental in plaats van door de ontstekingsschakelaar of andere "hulpwaardes" zoals motortemperatuur.

    Uiteraard heb ik niet het exacte schema zoals door Arie getekend gebruikt, omdat in mijn geval de puls vanaf de ontsteking komt, en er dus geen "sensor-voeding" nodig is. In mijn geval, is het gewoon een twee-aderig snoertje tussen ontsteking (tacho-uitgang) en interface ingang, met een Elco in de signaaldraad, plus-zijde van de Elco aan de puls komend vanaf de ontsteking.

    Ik ben happy....
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor alle duidelijkheid...

    Zo simpel kan het zijn:
    IMG_20180209_115622_1CS.jpg

    IMG_20180209_183831.jpg
    En ik maar klootviolen met spoeltjes en optocouplers en wat nog meer niet....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Kraanvogelei

    Kraanvogelei

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Dronten
    mbt het naar rechts rollen, heb je de kist ook gebalanceerd in dwarsrichting? dus ff bij neus en staart pakken, optillen, en kijken of ie links- of rechtsom wegvalt? Dat kun je ook vliegende wel uitsluiten, dan zou hij niet doorrollen als de zwaarste kant beneden is gekomen.

    Wat je tegen expo hebt, begrijp ik overigens niet. Afhankelijk van de geometrie van je roeraansturing, kan dit juist betekenen dat je een ingebouwd 'verkeerdom' expo hebt, daar we niet met lineaire servo's werken. Verder is 50% expo helemaal niet 'teveel'. Ik heb zelf kisten waar wel 70% op de rolroeren staat. Dit hangt ook van je zender af, waar je flight condities aan kunt hangen etc, expo kan, als je geen binaire stuurder bent - en dat ben jij neem ik aan niet gezien je reputatie - als goede vervanger voor dual rates gebruikt worden. Er is gewoon helemaal niets mis met expo anders dan dat het je persoonlijke voorkeur niet kan zijn, wat je goed recht is.

    Let op dat bij futaba expo andersom is, dus NEGATIEF expo. Hoe dat bij FrSky zit, geen idee.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goeiemorgen Henri.... (vandaag lid geworden, reeds 5 berichten, en toch al op de hoogte van mijn reputatie, en een naam met een uit duizenden herkenbare stijl)

    De kist rolt door, en was bij de vorige eigenaar achteraf ook al een beetje "krom" getrimd. Balans is niet de oorzaak.
    De rest ga ik niet op in, dat word weer een Hezikiaanse discussie.
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Blijft creatief..
    wees netjes.. blijf netjes.. no problemo.
    Te ver.. en iemand kan weer een naam verzinnen.
    Maar dat mag ondertussen bekend zijn.

    Bert,
    Zijn de roeren misschien krom?
    Hebben de roeren een torsieprobleem ( kom ik de laatste tijd veel tegen bij nieuwe kisten in de club..)
    Geef je roer, buigt het.. knalt opeens door..

    Kan makkelijk trouwens dat die 70 je probleem was
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van mijn kant geen probleem, ik geef alleen aan wat ik zie en waar mijn grenzen liggen, verder maak ik er geen punt van. Dat begint pas als ik weer voor forum meubel uitgemaakt word na een eindeloze, nergens over gaande discussie.

    Roeren ZIJN goed en stevig (gecontroleerd), roerhevels zijn van aluminium, servo's zijn gewoon S3001 (één per rolroer) met dikke stuurstangen, zou ruim voldoende moeten zijn voor een toestel met een theoretische topsnelheid van ongeveer 70 km/u.

    Ik denk dat mijn koude vingers ook een grote rol gespeeld hebben....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik denk dat die 50% expo zeker invloed gehad kan hebben. Kou natuurlijk ook. Dat helpt zeker niet weet ik uit ervaring.
    50% hoeft niet veel te zijn maar kan wel teveel zijn.
    Als je een voor jou normaal vliegend toestel hebt en je zet opeens 50% expo op de rolroeren zet kan dat heel naar zijn.
    Dan lijkt het net of je niet kan vliegen want je gaat alle kanten op. Eerst haast niet reageren en vervolgen over reageren.

    Jan
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    D'euhhhhhh.... Eureka! 'k'k'k'k'koude lucht is 'd'dikker?
    Had je de de-icer wel aan? :D
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Bovendien sta je heel de tijd een kant op te sturen waardoor je de finesse mist om de kist netjes te landen. Vorig jaar had ik een nieuwe Viperjet van HK. Die ging ook nat bij de maiden. Ik check altijd de roeren en in dit geval de rechter aileron die keurig omhoog ging bij rechts. Dat ze allebei omhoog gingen had ik even niet gezien. Dan sta je dus met een kistje wat keurig rechtuit gaat met een noodvaart en niet wil banken.
    Dan moet je dus in een split second gaan denken wat er aan de hand kan zijn, wat bij mij opkwam is rudder. Het kistje was al ver weg maar warempel, het reageerde daar prima op dus snel oplijnen met de baan. Ik heb hem geland maar ook hierbij gingen de wielen er onderuit en helaas ook een deel van de constrtuktie.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Van jou weet ik dat bert...

    Ach, weekje, 2 weekjes.. misschien beter weer..
    Remaiden?

    Wel erg prettig te horen dat de boxer het zo mooi doet
    Grappig dat 1 cilinder toch wat meer bevoorrecht werd dan de andere. Zou dit op methanol minder zijn..
    of zou 1 cilinder gewoon in elkaar lopen, terwijl de 2e precies goed staat?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooral als je halve stick links moet houden: naar links reageert hij dan op het kleinste beetje, naar rechts moet je bijna halve stick geven (loslaten dus) voor er überhaupt iets gebeurt, en dat vliegt héél raar....

    Ik moet sowiso heel erg wennen aan dit ding, want ik ben niet zo heel erg gewend aan zo'n neutraal gedrag: in een klim de kist op zijn kant leggen, en dan gas er af, ben ik gewend dat de neus uit zichzelf omkomt, en dat doet dit ding niet echt.
    Binnenkomen is ook zoiets, met het gas spelen leid niet tot klimmen of dalen maar gewoon sneller of langzamer, en alles voelt gewoon heel onwennig aan.
    Klimmen wil hij wel (verticaal, voor zover ik kan beoordelen), maar echt hard gaat hij niet in vlakke vlucht.
    Kortom, het is een ding waar ik echt aan moet wennen.

    En daarnaast zijn de wielen te klein, en het landingsgestel VEEL te stug, dus landen komt érg precies, een precisie die ik momenteel nog niet op kan brengen.
    Dus eerst maar eens op zoek naar grotere wielen en poten die beter veren (Aluminium, of wellicht staaldraad).

    Wat dan weer wel héél apart is, ik kan het niet verklaren, is dat hoewel de motor al een hele tijd geen toename van vermogen meer liet zien "op de testbank", 2 vluchtjes van elk minder dan 5 minuten een toename van 150 toeren op de grond lieten zien, en een voelbare verbetering van de compressie.
    Ik zit nu op 7500 toeren en ongeveer 2,2 pk.

    Verklaren kan ik het niet, maar ze deden dit allemaal, alle omgebouwde viertakten: úúúren op de testbank, zo constant als wat, en na een paar vluchtjes merkbaar vermogen er bij....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het niet precies....
    Ik denk, dat bij lage toeren, één cylinder méér olie krijgt als de ander, en die olie bevat nog steeds wat brandstof.
    Dus ze krijgen allebij even veel "vernevelde" brandstof, maar niet evenveel "vloeibare" brandstof. Bij benzine maken kleine afwijkingen in het mengsel al vrij veel uit, bij methanol is dat verschil veel minder sterk merkbaar, en er is ook méér olie, dus een verschil zal hier ook minder merkbaar zijn.
    Ik denk niet dat er een poot in elkaar staat te draaien, want de motor krijgt sowiso al 2 keer zoveel olie als werkelijk nodig is, dus ook al krijgt de een wat minder dan is het nog steeds voldoende.

    Hoe dan ook, met wat meer gas lopen beide cylinders gewoon (nagenoeg) gelijk en eindigen beide temperaturen binnen een paar graden van elkaar.
    Maar het ding loopt wel véél kouder dan een ééncylinder: na een paar minuten stationair zijn de cylinderkoppen nog steeds maar ongeveer 30~35 graden.
    Vol gas lopen ze overigens erg rap naar de 130 graden, ik heb nog niet gekeken waar het eindigt overigens.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de kogel door de kerk gejaagd, en de Boxer een nieuw kantoortje gegeven....

    IMG_20180413_214343.jpg
    Dit al wat oudere beestje kwam ik op Facebook tegen voor een vriendelijk prijsje. Is duidelijk al wat ouder, maar nog helemaal "hard", niet versjompt met olie.
    Strak en recht gebouwd, met achteraf aangebrachte rolroeren. Die zijn wat klein naar mijn smaak, maar we gaan er eerst mee vliegen, aanpassen kan altijd nog.
    Zou wel jammer zijn, want hij zit nog mooi strak in de bespanning, en bespanning verwijderen en opnieuw aanbrengen is best een grote klus.

    Volgens de verkoper had hij deze kist met gewone standaard servo's op hoogte en richting gevlogen (en er staat mij van bij dat heel vroeger bij mijn eerste vliegclub de BigLift óók met gewone servo's gevlogen werd) maar ik zit er toch over te denken in elk geval iets van S9202 of zo te gaan gebruiken, die zijn tenminste wat sterker...

    Hoe dan ook.... lijkt er op dat het vliegklaar maken niet een mega-klus gaat worden. Enige wat me wat zorgen baart zijn de nogal oude Multiplex rolroer-servo's.
    Vrijwel iedereen beweert dat ze goed zijn, ik heb eigenlijk altijd pech gehad met Multiplex zenders, ontvangers en servo's. Hopen dat ze geen last hebben van de ontsteking.

    IMG_20180413_221612.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
    MicropropSport, Beton en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik vlieg al heel wat jaren met de club Big Lift. Eerst met een 32.5 cc Super Tiger en nu met een 30 cc DLE.
    Ik gebruik standaard S3001 servo's en dat werkt super.
    Ik heb er ook rolroeren en flaps op gemaakt maar heb de rolroeren wel met het richting roer gemixt. Dat gaat prima. Ik dacht iets van 50%.
    Op de club gebruiken we hem als huckepack en dat gaat prima.
    Vroeger deden ze dat met een 10 cc.
    Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. ...

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk, dat geeft weer wat vertrouwen.... Maar sinds ik toch twee 9202 over heb, ga ik die maar gebruiken, want hoe dan ook, het zijn grote roeren....

    Gevoelsmatig zijn de rolroeren in mijn exemplaar wat aan de kleine kant (38 x 4,5 cm).... Afwachten of dat wat sturen wil. Het hoeft niet te stunten natuurlijk, maar een béétje respons op met name rolroeren vind ik wel prettig...
    Heeft het ding grote uitslagen nodig?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm....

    Dat die Boxer "een beetje zwaar" is, wist ik al.... Maar ik had niet verwacht dat ik bij de Big Lift 250 gram helemaal bij het kielvlak zou moeten aanbrengen om de boel in balans te krijgen....

    Nu zit ik een beetje te twijfelen of ik de ontvangeraccu helemaal achter in de romp zal leggen, want dat is nogal een gedoe: luikje in de romp, lange draden voor de voeding....
    Ik ben wat verbaasd, want de staartvlakken lijken mij massief hout toe, dus ik had verwacht dat de Big Lift wel wat gewicht op de neus zou verdragen....

    Hij weegt nu met alle spullen er in maar nog niet gebalanceerd ongeveer 6,3 kilo (nog steeds geen enkel probleem) dus hij zal toch uiteindelijk dichter tegen de 7 kilo aan gaan komen.
    Wat er nog gebeuren moet: de tank en craptrap moeten geïnstalleerd worden, ontvanger en ontvangeraccu moeten een mooi plekje krijgen, de gasaansturing moet nog gemaakt worden, en het zwaartepunt moet in orde. Ook moet ik nog stuurstangetjes fabrieken voor de rolroeren....
    Vandaag ziet er uit als een regenachtige dag.... dus het zou vanavond klaar moeten kunnen zijn, je zult alleen nét zien dat ik een aantal kleine dingen voor de stuurstangen niet in huis ga hebben.... :frustie:
     
  18. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Die heb ik dan wel voor je liggen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ruilen tegen een Cap 232?
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is de Cap toch niet wat je er van verwachtte?
     

Deel Deze Pagina