Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... Helaas.... Op zich vloog die kist absoluut strak en goed... Maar ik ben bijna 25 jaar weggeweest van vleugelvliegen, en geen 25 meer.... Ofwel, ik pas me blijkbaar niet meer zo makkelijk aan aan een toestel.
    Die Cap is echt een kunstvlucht toestel, super neutraal en rechtlijnig. Gas er af, en de neus zakt niet, rol 45 graden naar een kant en er volgt niet automatisch een bocht, etc etc.
    Ergo: ik voelde totaal niet aan wat het ding nu precies deed qua snelheid, en blijkbaar vlieg ik heel erg op gevoel en dat gaat niet met zo'n ding.
    Nul moeite met de Calmato en de Spacewalker toen ik vorig jaar , daar vloog ik zonder enige moeite zo mee weg, maar die Cap wilde niet "in de vingers" komen.

    Geloof het of niet: ik heb hem geruild tegen een sullivan stuurkabel... :D
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.579
    Locatie:
    zuid holland
    lijnbesturing?
    ga je ook een grote grasmaaier nadoen?
     
  3. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.317
    Locatie:
    Rutten
    Bedankt Bert voor alles
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.579
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Klinkt als een goede deal:D
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... daardoor heeft de boxer wel vanmiddag al zijn kantoortje kunnen bevuilen, euh.... inwijden
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    StuurKABEL.... niet stuurLIJN :D
    Graag gedaan, hoop dat je er plezier van gaat hebben!
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  7. Wings

    Wings Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Ik vlieg ook met een originele Big Lift waar nadien van die kleine rolroeren opgezet zijn.
    Gaat op zich wel maar als je rap de hoek om wilt moet er toch nog wel behoorlijk wat rudder bij.
     
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Huizen
    Vanmiddag hadden we een huckepack zweef wedstrijd.
    De Big Lift deed het prima tot er een strut bevestiging van de vleugel compleet afbrak.
    Gelukkig kon het model nog goed geland worden met aan een kant wat meer v-stelling.

    De gebroken strut bevestiging van de vleugel.

    Zo hoort het.

    Ik weet niet of het de originele bevestiging is maar ik ga ze maar beide vervangen.
    Controleer het voor de zekerheid goed!!

    Kijk ook of de pennen die in de vleugel zitten en de romp in gaan om de vleugels tegen de romp aan te houden.
    Ik heb ook een keer gehad dat deze los schoot.

    Gelukkig hadden we nog een setje vleugels en konden we de wedstrijd afmaken.
    Heerlijk weer trouwens!!

    Jan
     
  9. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb bij de vorige Big Lift de accu ook in de staart geplaatst. Een zware ook nog van ik dacht 200 gram en nog moest er veel lood bij. Ik denk totaal wel een 500 gram.
    Het werkte maar degene waar we nu mee vliegen heeft dat niet en die vliegt toch een stuk beter.
    Hij wordt wat sloom op het hoogte roer.
    Voor ons niet zo's probleem want we gebruiken hem alleen als huckepack dus zo snel mogelijk naar de 300 meter en weer zo snel mogelijk naar beneden voor de volgende zwever.

    Jan
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.882
    Locatie:
    Woerden
    Met het richtingsroer mee sturen is heel normaal. Hoe groter het model wordt des te meer het als een "echt" vliegtuig zal reageren dus des te meer je het richtingsroer nodig hebt. De rolroeren vergroten lijkt een goede oplossing maar je moet daar wel mee oppassen. Hoe groter de roeren en/of de uitslag van die roeren des te erger het haakeffect zal zijn. Maar je beïnvloed ook de "geometrie" van de vleugel. Dat kan bij grote roeren behoorlijk sterk zijn en zelfs een crash tot gevolg hebben.
    Met andere woorden maak de rolroeren niet te groot en gebruik bij het sturen het richtingsroer.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vermoedde ik al... Tsja, het is nu eenmaal geen klein rap scheurkistje....
    Bij mijn exemplaar is er een reparatie te zien op de bakboordsvleugel, en daar ziet het oogje er anders uit. Stuurboordsvleugel ziet het oogje er uit zoals op jouw foto, maar zo te zien zit het nog stevig vast.
    Ik denk dat "zo snel mogelijk naar 300 meter en zo snel mogelijk weer terug" overigens de vleugel best wel zwaar belast tijdens de terugreis....
    Het bleef beperkt bij de ontvangeraccu achter het achterspant van de cockpit, en ongeveer 150 gram lood in de staart.
    Totaal vliegklaar blijft beperkt tot 6,5 kilo, en dat valt me nog reuze mee: de motor neemt al 1,2 kilo voor zijn rekening.
    Gelukkig "kan ik dat al" want heli's moet je altijd met rudder meesturen, groot of klein. Ik moet me dan alleen "even" aanwennen het bij deze kist ook te doen.

    Hij is "in principe vliegklaar" nu, moet alleen nog wat verfijningen aanbrengen in het brandstofsysteem (fatsoenlijke tankaansluiting en nog wat bedrading fatsoeneren en zo).
    IMG_20180415_232330.jpg
    De tankruimte is lekker toegankelijk, en ruim, dus ik heb de "craptrap" maar naast de brandstoftank gezet.
    Dat houd al die loodgieterij die ik op de Cap 232 nodig had, buiten zicht.
    Brandstoftank ligt op de bodem, en da's wel fijn, want de Boxer heeft de carburateur erg laag zitten:
    IMG_20180415_232827.jpg

    Verder is het neusje tamelijk "opgeruimd" gebleven, de bougiekabels piepen mooi kort onder het deksel door, in gootjes die in de zijwanden uitgehaald zijn.
    IMG_20180415_232816.jpg

    En zoveel lood had ik nodig:
    IMG_20180415_232437.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Druten / NL
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.579
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij kleine kisten wel, maar voor zover ik weet, gaat dat bij toenemende afmetingen steeds minder goed op (heb je "extreem veel" diff nodig).

    Ik ga het wel zien. Ik verwacht eigenlijk een behoorlijk lui stuurgedrag....
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vliegklaar....

     
    H.B.Busking en verfbrander vinden dit leuk.
  16. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    13
    Locatie:
    oldeholtpade
    tis mooi weer. Omhoog met dat moois
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met dit soort dingen ben ik liever niet alleen op het veld, Micha....

    Maar het kriebelt wel héél erg.... :D
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is de Big Lift al wel vliegklaar, maar hij was (en is) nog niet "af"...

    Een van de dingen die nog beter moesten, was het tanksysteem.
    Op het oog lijkt dat een nogal ingewikkelde bende te zijn geworden:
    IMG_20180416_201419.jpg
    Maar dat lijkt maar zo, en valt in de praktijk reuze mee... :D

    Wat ik gedaan heb, is vier korte stukjes buis als schot-doorvoer in de rompwand gelijmd, en twee kogelkoppen (oud heli-materiaal) in de zijkant van het motorschot geschroefd.

    Daarop zijn drie "elleboogjes" van brandstofslang gestoken.
    IMG_20180416_201513.jpg
    Hoe werkt dat nu?

    De voorste twee elleboogjes zijn aan de voorkant (bij het motorschot) op een kogelkopje gedrukt, die als stopje en tegelijkertijd als "slang-vasthouder" fungeert.
    De bovenste is de vul/leeg aansluiting voor de brandstoftank, de onderste is de afvoer van het vuiltankje.
    In het model is de uitlaatdruk op een opvangtankje aangesloten, om te voorkomen dat vieze olie en water van de verbranding in de schone benzine terecht komt.
    Vanaf dat opvangtankje gaat de druk via het achterste verticale elleboogje door naar de brandstoftank. Het elleboogje heeft twee functies:
    1-tijdens het vullen van de tank, dient het als overloop als de tank vol is. Daarvoor moet je het slangetje even los trekken van de onderste aansluiting.
    2-tijdens gewoon bedrijf dient het als indicatie voor wanneer het vuiltankje vol is: dan word het slangetje donker/vies. Het is dan tijd om het vuiltankje leeg te halen.

    Het vuiltankje kan plm 30 ml bevatten, en dat is zomaar een hele maand of meer vliegen....

    In elk geval hoef ik nu niet meer het neusdeksel te verwijderen voor tanken of leeghalen.
     
  19. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    13
    Locatie:
    oldeholtpade
    Is Tweety binnekort ook boven de ruskenmadenweg te bewonderen?
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.011
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, voorlopig niet: die kist is wat groot om op te gooien, en landen in dat hoge gras zie ik ook niet zo zitten.... Een Charter kan het nog wel hebben om een buitelingetje in hoog gras te maken, maar dit is allemaal wat groter en zwaarder....

    Wel zojuist even het tanksysteem getest, en dat werkt flitsend: makkelijk, duidelijk en gewoon "practisch".
     

Deel Deze Pagina