Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Wat let je Bert vanavond ben ik op het veld. Zie graag deze schoonheid vliegen.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitgerekend vanavond kan ik niet, Rob.... (vliegschool).
    Morgen hoop ik in de middag te kunnen gaan maidenen.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een vlotte blik op ebay.de leverde een motorkap op voor 25 Euro incl verzending...
    Blijkbaar worden ze nog nieuw gemaakt (niet origineel, imitatie).
    Dus gaat het kantoortje er binnenkort nog weer wat netter uitzien....

    En hopelijk vanmiddag de maiden op het veld van RLC.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.913
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohwwww.... Mooi :worship:
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag 1 uur en 7 minuten motorlooptijd gescoord (lang leve de draaiuren teller), in ongeveer 8 vluchtjes (niet geteld).
    De BigLift vliegt uitstekend, na wat aanpassingen. Uiteraard had ik die aanpassingen in de maiden nog niet, en die was dan ook wel een beetje spannend: het ding reageerde ternauwernood op de rolroeren: stick in de hoek, en dan 3 tot 4 seconden nodig hebben voor een helling van 45 graden. Met rudder erbij ging dat al wel beter.
    2e vlucht de roeruitslagen voor ailleron vergroot, en 15% rudder meegemixt, en daarna was het goed.

    Maar die motor... WAUW! "kippevel en strakke plassertjes".... Wat klinkt dat ding mooi in de lucht! Verrukkelijke tevreden grom bij kruisvlucht, lekkere brul bij vol gas, en een heerlijke rochel bij teruggenomen gas en daalvlucht.
    Klimmen als een klipgeit, prachtige kruisvlucht rond de 4600~4800 toeren (met een zeer laag verbruik van ruw geschat een halve liter per uur), de kist kan terugnemen tot 3500 toeren voor hij niet meer op hoogte kan blijven.

    Over de hele middag genomen 650 ml brandstof verbruikt (had alleen de BigLift mee) en dat is absoluut goed voor een goed uur airtime met zo'n grote kist....
    De motor is nog steeds bezig los te komen, ik heb vanmiddag 7700 toeren gezien, op de grond (ruwweg 2,4 pk, en daarmee is het vermogen vanaf de inloopperiode met goed een halve PK is toegenomen....

    Overigens: het vuiltankje doet zijn werk perfect, en vult véél minder snel op dan gedacht: vandaag een uur gevlogen, en gister en eergister minstens bij elkaar 3 kwartier getest, en er zit hooguit 1 ml troep in... Maar de benzine blijft brandschoon!

    EDIT: en ook het vermogen blijft nog steeds toenemen... Ik heb 7700 toeren op de grond gezien, ofwel voor deze prop een mooie 2,4 PK....
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2018
    H.B.Busking, verfbrander en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na gisteren lekker een hele dag probleemloos gevlogen te hebben, vandaag wat aandacht besteed aan de motor.
    Klepspeling bleek wat verlopen te zijn (bij de ééncylinder ASP motoren duurt het ook even voor de nokvolgers volledig dragen op de nokflanken vanwege iets wat toch wat op een walshuidje lijkt) maar niet heel schrikbarend. De kleppen weer gesteld op 0,04 voor de inlaat en 0,1 voor de uitlaat.
    Ook de temperatuurvoelers (die toch altijd een redelijk verschil tussen de cylinders lieten zien) opnieuw geplaatst, met aandacht voor waar ze precies zitten (zo goed mogelijk op dezelfde plek).

    Een testrun liet zien dat koud gestart op 4000 toeren (plm 20% vermogen) warmdraaien, de beide temperaturen nog maar op zijn allerhoogst 5 graden uit elkaar liepen, en daarna op stationair laten stabiliseren, liet een verschil van 10 graden in cylinderkoptemperatuur zien, wat bij gasgeven weer in no-time gelijk trok.

    Kan alleen maar concluderen dat beide poten heel redelijk synchroon lopen.

    Ook is, vergeleken met eergisteren (voor het vliegen) de oliestroom naar de kleppendeksels minder geworden (m.a.w. de zuigerveren dichten beter af) en wat er uit komt, wordt schoner.

    Conclusie: motor lijkt in blakende gezondheid te verkeren.... :D
     
    H.B.Busking en verfbrander vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag weer een goed uur (62 minuten) motorloop gescoord, maar ik zit te wachten tot ik het filmpje binnenkrijg....

    Dit is hem dan:

     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2018
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.874
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi geluidje !! en hij sleurt het toestel op zijn slofjes achter zich aan.
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het houd in elk geval moeiteloos een klimhoek van 60 graden of steiler (kan het niet echt meten) aan....
    Verticaal red ie net niet....
    Stationair vliegen wil haast niet, dan moet ik redelijk steil dalen, dan is het net of de handrem er op gaat.
    Netjes landen is best een balanceerkunstje met het gas, en niet eens zo heel eenvoudig....
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.874
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou een andere prop kunnen proberen, iets met minder spoed. Of juist meer. Je zal merken dat dit het vlieggedrag heel erg beïnvloed.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2018
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... de prop die er nu op zit, is meer gekozen op het te verwachten vermogen op de testbok, en het loopgedrag, niet op vliegen.
    Maar daar zit een beetje een verneukeratievigheidje: ik heb nu een 18 x 6 wideblade, en de twee alternatieven (17 x 7 en 16 x 8) zijn gewone props (niet wideblade).
    Maar dit soort props kost toch zomaar 20~25 euro per stuk, en dat nodigt niet uit om er even 5 verschillende te gaan proberen....
    Ze moeten namelijk op de motor pas gemaakt worden, en daarna heeft een ander er ook weinig meer aan....
    Op zich denk ik dat de huidige prop de beste is van de alternatieven die ik heb. De kist kan op hoogte blijven met 3500 toeren (ik heb dankzij Arie Hoogendijk een supergoede toerenuitlezing tijdens het vliegen) en dan vliegt hij zo ongeveer 30 km/u wat wel ongeveer het absolute minimum is. De kist word dan wat waggelig.
    Met 4800 toeren (plm 40 km/u) vliegt gewoon goed, en met 6000 toeren is hij gewoon "vlot" voor een BigLift. Zou ongeveer 50 km/u moeten zijn.
    Vol gas loopt hij door tot tegen de 8400 toeren, maar dan word het machientje te heet als ik dat continue vasthoud. Maar een klim van 30 seconden is geen probleem, en dan zit je zomaar 200 of 300 meter hoger....

    Slepen van niet al te heftige zwevers zou totaal geen probleem moeten zijn, al moet je dan wat geleidelijker klimmen....
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.874
    Locatie:
    Nootdorp
    Als hij stationair niet een te hoge snelheid heeft om te landen zal het goed zijn ! Snel oppakken is ook wel fijn ,
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat eerder te langzaam :D die grote prop is net een muur als je het gas dichttrekt....
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteravond na de laatste vlucht, had opeens de (naar later bleek) linker cylinder minder compressie, en thuisgekomen leek de inlaatklep wat te lekken.
    Erg vreemd, inlaatkleppen lekken niet zomaar.
    Mogelijk heeft de motor wat vuiligheid naar binnen gezogen (het veld was net gemaaid), dus eerst maar even de boel open maken vanavond.

    Nu zit de motor nog in de open lucht, en met de carb onderaan de motor, naar voren wijzend, zit dat ding natuurlijk wel op de ideale plaats om viezigheid op te pikken.
    Komende week de motorkap maar eens passend maken, dan heeft de carb iets meer bescherming tegen opvliegend graspulp etc etc.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vervolg op het verlies van compressie: er bleek inderdaad wat vuiligheid door de linker cylinder gegaan te zijn (er zat een beetje vezelig spul om de klepsteel van de inlaatklep), maar de inlaatklep was met een héél licht schuren met korrel 1000 pasta alweer dicht.
    Wat vervelender is, is dat er nogal wat kool-aanslag op de steel van uitlaatklep van die cylinder zat. Zoveel, dat ik de indruk kreeg dat het de klep niet helemaal 100% liet sluiten.
    Het is de cylinder die duidelijk minder olie krijgt. Het zou me niet verbazen, dat er niet voldoende olie doorheen gaat om de klep schoon te houden.
    Verder blijken de cylinders vanaf het moment dat de motor regelmatig gaat lopen (plm 4000 toeren) toch wel behoorlijk goed synchroon te lopen, de temperaturen liggen echt maar 1 a 2 graden uit elkaar, en beide cylinders lopen dan rookloos. Vanaf dat de motor wat gaat rochelen (onder de 4000 toeren en lager) begint de rechter cylinder wat kouder te worden dan links, en er komen dan ook zo nu en dan pufjes rook uit die pijp,

    Maar ook bij gelijkmatig lopende motor, laat een vinger onder de uitlaat zien, dat de rechter cylinder nog steeds meer olie krijgt.

    Dat is dus een probleem waar ik toch wat dieper over na moet denken....
    Ik dénk de oorzaak te kennen (luchtopening niet in het midden bij gedeeltelijk geopende gasklep, in combinatie met lage luchtsnelheid in het inlaatsysteem), en ik dénk te weten waar ik de oplossing moet zoeken (vormgeving van de luchtverdeelkamer in de ruimste zin van het woord), maar met de oplossing die ik tot nog toe gebruik, het kleine "schoepje" heb ik niet echt controle over wat er gebeurt.

    Ik moet dus maar eens goed nadenken over hoe ik dat wél afdoende oplos.
    Er is weinig mis met de motor, hij loopt prima, maar het is niet de bedoeling dat ik iedere plm 5 draaiuren die kop moet trekken, want uitlaatkleppen uit de kop halen is een vervelend karweitje met risico de kleine onderdeeltjes kwijt te raken.
    Op zich was de cylinder nat genoeg, geen smeerproblemen, geen andere rare dingen.

    Testrun liet weer normale toerentallen en loopgedrag zien, en de compressie is ook weer nagenoeg gelijk.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Huizen
    Dat komt mij bekend voor.
    Het is best wel goed opletten anders heb je zo een stuiter te pakken.
    Het vervelende is als het goed lukt het er zo simpel uitziet.
    Maar wel een mooie uitdaging en met een Huckepack wedstrijd is dat al snel zo'n 50 landingen/uitdagingen.
    Zeker met veel wind.
    Bij de laatste Snertwedstrijd stond er minstens windekracht 5 en is het zeker een uitdaging.
    Het taxiën bleek toen nog wel het meest linke want al bij een hele lage snelheid kreeg hij lift en dat wil je niet dus het was heel behoedzaam taxiën.

    Jan
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dit is überhaupt mijn eerste vleugelkist boven de 3 kilo (en dan gelijk 6,5 kilo en best veel vermogen) en waar ik het meeste last van heb is de "timing" omdat bij lage snelheden, en zeker in het grondeffect, er merkbaar wat tijd overheen gaat voordat de boel reageert, met name op het hoogteroer.
    Dus ben je met afvangen een haartje te laat, dan is het nét of er niks gebeurt, ben je een haartje te vroeg of teveel, dan klimt hij wat, verliest snelheid en valt neer....
    Het gas dichttrekken veroorzaakt ook tijdelijk een "dood" hoogteroer, en tegelijkertijd remt het als een muur, al met al is het best tricky....

    Maar wel heel erg leuk....
     
    bobt vindt dit leuk.
  18. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    167
    Je zou het eens kunnen proberen zonder jouw eigengefrabriekte olievoorziening van de klepjes. Dus via de stoterstangbuisjes en geholpen door het (kleine) drukverschil. Jouw systeem heft dat verschil op en de pompwerking van de carterventilatie is te klein om dat te ondervangen.

    Groet,
    Sam.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp even niet waar je heen wilt.... Zonder die loodgieterij komt er vrijwel helemaal geen olie bij die tuimelaars en klepgeleiders. OS en Saito hebben daar een oliekanaaltje langs de nokvolgers, ASP niet, en ASP vermeld ook dat je de kleppen handmatig dient te smeren.
    Bij alle tests die ik gedaan heb zonder de loodgieterij bleven de tuimelaars gortdroog (en "droogden ze op" als je ze handmatig smeerde en een uurtje later weer keek).
    Maar dat heeft IMHO heel weinig met de koolafzetting op de klepsteel te maken...

    De kool die op de klepsteel neerslaat, dat gebeurt ONDER de klepgeleider, in het uitlaatkanaal. Zeg maar op de ronding van de klepschotel, tot aan waar de steel de klepgeleider in gaat. Wat er boven, in het klepdeksel gebeurt, heeft daar geen invloed op volgens mij.
    Het is de linker cylinder (de verbrandingsruimte dus) die minder olie krijgt, en dus passeert er minder olie door het uitlaatgas kanaal, dus word de klep minder "gewassen". Tenminste, dat is mijn aanname voor de oorzaak van de koolaanslag. De ééncylinders hebben er namelijk geen last van.
    Uit de rechter uitlaat komt (vrij veel) zwarte olie, uit de linker cylinder een veel "drogere" zwarte substantie, en in kleinere hoeveelheden.
    Beide klepdeksels krijgen echter wél bij benadering evenveel olie (kan de uitstroom per kant visueel beoordelen), maar zoals gezegd, is dat een heel ander "systeem".

    Voor mij reden om te concluderen dat ik het in het inlaat traject moet zoeken, niet in de rest van de motor.
    Olie en benzine scheiden van elkaar in de eerste centimeters na de sproeier. Dat is een ding wat ik weet. Dat principe is niet veel anders dan destilleren: een van beide verdampt, de andere niet. De damp verdeelt zich netjes over beide cylinders, de olie (die vloeibaar langs de wanden blubbert) om een of andere reden niet
    "Iets" in het inlaattraject veroorzaakt dat er meer olie de ene kant op gaat, en daar moet ik een oplossing voor zien te verzinnen. Eentje die werkt in tegenstelling tot de oplossing die er nu in zit (dat schoepje...).
     
  20. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    167
    Sorry voor het misverstand, ik probeer zo weinig mogelijk "techniekerig" te praten. Maar ik bedoelde precies wat je nu zegt, hoe is het met de smering in de originele (door de fabrikant bedoelde) configuratie. Dat had je dus al geprobeerd met het resultaat wat ASP al voorspeld had. Ik wist niet dat je zo'n ASP handmatig moet smeren, ik heb alleen maar Saito's en die smeren zichzelf. Niet alle Saito's hebben een oliekanaaltje langs de nokvolgers, niet degene die ik ooit vervangen heb de rest weet ik niet.
    Maar je hebt gelijk, staat los van koolafzetting op een klepsteel. Zeker op een inlaatklep. Koolafzetting is verbrande olie en dat dan op de "koudste" klep van de twee. Kan niet anders dan dat de klep open is blijven staan (te strak?) maar dat had je dan ook moeten horen en zien. Ben benieuwd naar je bevindingen.
    Groet,
    Sam
     

Deel Deze Pagina