Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geeft niks :D
    Geen kool op de inlaatklep, ondanks dat die wat lekte.
    Normaal komt er wat "teerachtige" afzetting aan de verbrandingszijde van de uitlaatklep, maar word de koude kant van de schotel "gewassen" door de met kracht en snelheid voorbijkomende olie. Blijkbaar krijgt deze cylinder té weinig olie om de klep voldoende schoon te houden.
    Ik vraag me af hoe dat uitpakt in de Saito benzine motoren, die maar 1:20 gesmeerd worden.

    Kan ook zijn, dat ik de compressieverhouding moet verlagen, want dat heb ik bij deze motor nog niet gedaan. Dat de verbranding gewoon bij te hoge druk en temperatuur plaatsvind en daardoor de olie te ver kraakt.... De motortemperatuur zelf lijkt lager te zijn dan van de ééncylinders (ik vermoed dat hij veel warmte kwijtraakt via het cartergietstuk wat relatief tamelijk groot is.

    Maar eerst iets verzinnen op die olieverdeling. Dat zijn altijd van die dingen die ik even "neer moet leggen" en dan komt er plotseling, op de raarste momenten, opeens een idee binnenrollen. Kan morgen zijn, kan volgende week zijn, kan midden in de nacht zijn. Heb ik geen controle over....
     
    verfbrander en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen, in het kader van
    de motor uit het begin van dit draadje er bij gepakt (eerste start 16 Juni 2016, post #81), en ik ben ondertussen de tel kwijt hoeveel die ondertussen gelopen heeft.
    De motor voelt gewoon nog "als nieuw" aan qua compressie etc.

    Beetje experimenteren met een mini-craptrap, lijkt goed uit te pakken qua werking, maar de "mechanische uitvoering" is nog niet wat het wezen moet.
    Probleem met dit soort dingetjes is niet zo zeer verzinnen hoe het moet, maar het vinden van een geschikt "dingetje" om het tankje van te fabrieken.
    Deze is van een bougie "verpakking", maar het materiaal is niet heel erg geschikt.



    Maar het werkt wel, heb de motor een minuut of 20 laten lopen, en daarna de tank leeggehaald, en de geretourneerde brandstof was nog glashelder en schoon.
    In het opvangdingetje zat een paar mm water en wat pruttige olie.

    Overigens was de motor, na ongeveer 5 maanden stilstand, bij letterlijk de eerste flip met de ontsteking aan (uiteraard na gewoon fatsoenlijk primen) tot leven gewekt, en liep van meet af aan gewoon goed.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En een tweede projectje in het kader van
    is het restaureren van de Charter die van mijn lieve meissie is geweest.
    Die had na een ongelukkige handstart opeens geen motorschot meer, en tsja, trek je het een los, dan komt het ander tevoorschijn, de romp-bespanning was ook niet echt geweldig, dus....
    IMG_20180426_104938.jpg

    IMG_20180426_104946.jpg

    Het mooiste is natuurlijk om de romp met papier en spanlak te bespannen, en maar eigenlijk moet hij in Stadskanaal (10-13 Mei) weer vliegen, en ik denk niet dat ik dat redt voor die tijd.... :(

    Maar het motortje.... dat heb ik nu weer eens goed en grondig bekeken, en het machientje is mechanisch werkelijk in 100% topconditie. Prachtige compressie, supersoepele lagers, geen enkel ritseltje of rateltje (op het zacht klikken van de tuimelaars etc na), gewoon helemaal top!

    Ik zie dat als een bevestiging, dat benzine als brandstof in mechanisch opzicht ondanks de best wel hoge temperaturen volledig probleemloos is.

    Ik ga gauw verder met de restauratie, en hopelijk schiet me dan ook "opeens" een oplossing voor de ongelijke olieverdeling van de Boxer te binnen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Hoe moet ik me dat voorstellen Bert? Een van de meest voorkomende problemen van de moderne benzine-injectie is een ophoping van kool en andere resten op de klepsteel en "binnenkant" schotel. En dat komt echt met geweld binnen en recht op die klep gespoten. Hoe moet een beetje olie dan een klep schoonhouden in een motor die eigenlijk niet eens voor bijmenging bedoeld is? Tijd voor een onderwijsmomentje.:weetnie:

    De olieverdeling..., kun je geen aanpassing maken als op een OS twin? Ik zou niet weten hoe dat er uit ziet maar dat apparaat smeert zichzelf. Ook na ombouw op vonkjes en dus minder olie. Die ombouw was trouwens na het zien van mijn omgebouwde Saito, je zou mogen zeggen dat "het woord" zich verspreidt.:thumbsup: Uit jouw (en anderen) verhalen blijken die ASP motoren lang niet slecht te zijn. Wel jammer dat ze een motor namaken die zichzelf niet smeert terwijl het origineel dat wel doet.

    Groet,
    Sam.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De condities rondom de inlaatklep zijn natuurlijk wel wat anders dan de condities rond de uitlaatklep. O.a. de gassnelheden en temperaturen liggen heel anders, en benzine "wast" niet zo heel erg op kool, terwijl moderne oliesoorten toch wel behoorlijk detergerende eigenschappen hebben. Olie "wast" de boel schoon (of in elk geval, heeft die neiging). Op zich is deze motor natuurlijk WEL voor mengsmering bedoeld, het is per slot van rekening een ex-gloeipluggert, die normaliter met 15 tot 20% olie draait.... Als je een (heel klein) beetje olie bijmengt, verbrand dat min of meer. Meng je meer olie bij, dan verbrand er niet per se méér olie. Wat er onverbrand blijft, "wast" de kool weg. Snelheid heeft daar mee te maken: in de cylinderkop zelf zie ik nog wel afzettingen, maar op de zuigerkroon, helemaal niks, noppes, nada.

    Ik stel me zo voor, dat bij het openen van de uitlaatklep, de rookgassen, die een redelijke hoeveelheid olie bevatten, met enige snelheid en geweld langs die openstaande klep naar buiten racen, en dat dat de kool wat van de klep wast. Gezien de energie (en de snelheid) die er in die gassen nog aanwezig is, kan ik me voorstellen dat dat heel wat meer geweld optreed, dan een injector die een beetje brandstof op een klepsteel spuit.

    Dat is zo ongeveer mijn gedachtengang.

    Nauwelijks.... OS gebruikt gewoon materialen die beter tegen weinig smering kunnen. Mijn OS Surpass II bleef altijd vrijwel even droog bovenin. Alleen leverde het daar geen problemen op.
    Maar dat is een HEEL ander probleem dan het probleem van de ongelijke olieverdeling bij stationair/laag gas. Een en ander heeft er ook mee te maken dat benzine en de bijbehorende oliesoorten zich fysiek nogal anders gedragen dan methanol en diens bijbehorende olie (methanol verdampt veel minder hard, de olie blijft dus dunner, en het is sowiso véél grotere hoeveelheden per tijd (4 keer zoveel) en dus MOET die olie zich wel gelijker verdelen, gewoon omdat het zo véél is.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2018
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen vanmiddag plm 20 minuten met de Calmato (OS FXi 46), plm 30 minuten met de Spacewalker (ASP FS91), en ongeveer 40 minuten met de BigLift (ASP FT160) gedraaid, en in totaal een haartje meer dan 500 ml brandstof verstookt....

    Het blijft héérlijk, dat vlotte starten en niet afslaan....
     
    MicropropSport en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En de Calmato heeft een ander tehuis gevonden... :D

    Ik ben er van overtuigd, dat die motor de nieuwe eigenaar nog vele jaren prezier gaat geven!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... :( Deze is weer vliegklaar, maar het verlossende idee over de olieverdeling van die Boxer is nog niet binnen komen waaien....

    IMG_20180430_215600_2CS.jpg

    Edit: en gewoon omdat het zo'n verschrikkelijk lief motortje is:
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu wel.... maar ik moet het nog uitwerken....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Vertel...
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    De drank ?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet nog uitzoeken HOE ik het precies moet maken, maar ik denk dat ik het op kan lossen met een dunne aluminium "wokkel" in het inlaatkanaal: een strip dun alu, ter breedte van de diameter van het inlaatkanaal, en met een tordering van ongeveer 45 graden, die bij kleine gasopening het mengsel precies naar het midden van de T-splitsing leidt, en bij vol gas (grote gasopeningen) verder geen of weinig invloed meer gaat hebben.
    Dat stelt wat eisen aan de nauwkeurigheid, en ik weet nog niet of me dat gaat lukken.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wie de Boxer van dichtbij zijn werk wil zien doen....



    Helaas is de HD kwaliteit om een of andere reden bij het uploaden verloren gegaan....
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
    Beton vindt dit leuk.
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Knap hoor om zo`n kist zo dichtbij te volgen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Het clublid wat dit doet is gerust wat je een "natuurtalent" noemt!
     
  16. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Mooie film!! En inderdaad knap gemaakt. Leuke club daar, ben vandaag even langs geweest.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, jammer, ik was er niet....
     
  18. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad een heel gaaf filmpje!

    Jan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als alles goed gaat issie Donderdag en Vrijdag in Stadskanaal IRL te zien....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sinds 18 April (maiden BigLift) heeft de Boxer ongeveer 6 draai-uren bij elkaar gesprokkeld, waarvan het merendeel in de lucht uiteraard.
    In die 6,5 uur heeft hij geen klap verkeerd gegeven en is het topvermogen nog toegenomen van 2,4 pk naar 2,55 pk (van 7700 opgeklommen naar 7900 RPM) en ik vraag me af waar het gaat eindigen... (het zal toch wel eens een kéér ophouden met steeds harder gaan????).

    Ben nog steeds mega-happy met het machientje, geen seconde spijt van de aankoop, de ombouw, en er is geen haar op mijn hoofd die ooit nog terugdenkt aan methanol.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2018
    Huey vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina