Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Typevaudtje? Ik vermoed dat vermogen is toegenomen tot 2,6pk (want evenredig met rpm³).
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... typefaudje... moet 2,55 pk zijn....
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu zie ik dan toch weer wat vreemds:
    Zoals eerder vermeld, heb ik om het vervuilen van de brandstof tegen te gaan, opvangtankjes in de tankdruk leiding geplaatst.
    Als ik die met elkaar vergelijk, zie ik heel verschillende dingen.

    Dit is het vuiltankje van de 15 cc ééncylinder, na het leegdraaien van één tankje brandstof (180 ml):
    IMG_20180205_122004.jpg
    Onderin een prutje van olie, en redelijk wat condenswater, eigenlijk volledig volgens de verwachtingen.

    Dit is het vuiltankje van de boxer, na 6 uur vliegen (ongeveer 2 liter brandstof):
    IMG_20180509_085430.jpg
    Veel minder olie dan ik verwachtte, en geen zichtbaar water. De olie is echter in tegenstelling tot die van de bovenste foto, erg dik. Veel stroperiger dan de olie zoals ik die door de benzine meng. Echt vies spul dus.

    Ik kan dit niet verklaren, ik had met name verwacht dat de hoeveelheid water ongeveer in verhouding met de hoeveelheid verbruikte brandstof zou liggen. Verschillen in de hoeveelheid olie kan ik me nog voorstellen omdat de dempers in verschillende posities liggen (olie komt makkelijker of minder makkelijk in die leiding terecht), maar in mijn redenering is het verbruik van een X volume brandstof maatgevend voor het passeren van een X volume uitlaatgas door het opvangtankje, en uitlaatgassen bevatten nu eenmaal een tamelijk constant percentage waterdamp.... Ik vind het water echter ook niet terug in de brandstoftank (het is dus niet zo dat het niet condenseert maar in dampvorm in de brandstoftank terecht komt).

    Mischien speelt hier de T-verbinding tussen de dempers van de Boxer een rol, geen flauw idee.

    Is het belangrijk? Vermoedelijk TOTAAL niet... het is alleen een beroepafwijking van me dat ik dingen met elkaar vergelijk en probeer te begrijpen wat ik zie, en voorlopig begrijp ik dit nog totaal niet....
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het gevoel, zou ik zeggen at het een stromingsdingetje is..
    Dat bij de 1 cilinder de waterdamp en olie vrij makkelijk neerslaat in het tankje, en dat het bij de boxer bijna niet neerslaat.
    waarschijnlijk blaast het gewoon via de uitlaat eruit..

    kan ook nog dat het formaat bij de 1 cilinder er mee te maken heeft.
    stromingssnelheid in een grote tank is lager dan bij een kleine tank. als de snelheid niet omlaag gaat, slaat er ook niets neer en blijft het in de uitlaatgassen "gevangen"
    maar, dan zou het in je brandstof moeten zitten. wat je zou moeten zien in je filter.
    en dat lijkt me sterk, want dat zie jij best..

    die T splitsing heeft er misschien veel meer mee te maken...
    Goede kans dat de 2 zuigers, en dus de 2 uitlaten, elkaar "helpen"
    dus wanneer de druk in uitlaat 1 hoog is omdat de klap net is geweest, zal de druk in uitlaat 2 laag zijn, omdat die klap straks pas komt
    dus misschien dat de twee uitlaten enigszins richting elkaar blazen ipv de tank in.
    gevolg zou zijn dat je een mooie gemiddelde tankdruk hebt. maar minder rommel in je opvangtank..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan goed zijn hoor, dat de waterdamp rechtdoor vliegt de andere demper in (beide dempers zijn middels een T-stuk op de drukleiding aangesloten, en de cylinders ontsteken om en om, dus daar zal gerust een hoop "heen en weer gesjees" optreden). Maar je zou toch verwachten dat dat water ook in het opvangtankje terecht komt, en het lijkt letterlijk gortdroog te blijven.

    De brandstof blijft brandschoon, en er komt ook geen water in de tank terecht. Dat was bij de ééncylinder wel het geval (vóórdat ik dat opvangtankje installeerde), daar werd de brandstof vrij snel "gitzwart" en zat er ook altijd na een vliegdag een tot twee ml water in de tank....
    Ik heb met deze motor nooit zonder dat opvangtankje gedraaid.

    Ach, nou ja, het is (denk ik) niet echt belangrijk... wel heel erg opvallend.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan eens kijken wat er gebeurt als je op de uitlaatdruk van 1 uitlaat draait...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou wel interessant zijn, maar ook een beetje "gedoe"....

    Sowiso niet vóór het weekend: morgen en overmorgen moet het ding de hele dag zijn beste beentje voorzetten....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ach...
    ding starten, 10 minuten pruttelen, kijken wat het doet
    1 leiding dichtklemmen, en weer 10 minuten laten lopen.

    als het verschil tussen de twee motoren zo groot is, zou je verwachten dat er na 10 minuten al een significant verschil te zien zou moeten zijn..

    en daarnaast: klemmetje eraf, en je hebt de "oude" motor weer
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach ja, zo simpel kan het zijn (soms denk ik écht te ingewikkeld... :rolleyes: ).

    Ondertussen beetje spielereitje met de Taranis: "start assist"....
    Had gemerkt, dat bij warm weer de motor een beetje gas nodig heeft om te starten, en bij koud weer start hij daar ook goed op maar heeft hij het niet nodig.
    Een haartje gas (ongeveer overeenkomend met 3000 a 3500 toeren) is blijkbaar een goede allround startpositie.
    Maar dat vergeet ik wel eens en dan ben ik weer een keer of wat aan het slaan voor het me te binnen schiet. Vandaar een beetje met de Taranis gespeeld:

    Als de motor stilstaat, maar de ontsteking is ingeschakeld, gaat het gas naar een vaste voorgeprogrammeerde stand toe, om bij gedetecteerd toerental gelijk weer terug "naar de gasknuppel" te springen. Werkt goed!

     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dit houdt wel in dat, als om wat voor reden je toerental signaal wegvalt, dan gaat ook je toerental omhoog.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, naar ongeveer 3500 toeren....Daarmee blijft hij niet op hoogte, maar het gaat ook weer niet zo hard dat ik er geen landingsaanvlucht mee kan doen (op het juiste moment de ontsteking uitschakelen).
    Kan hem nog steeds "overriden" richting méér gas, dus een probleem is het niet, en het kan me ook niet verrassen, want de zender meld het wegvallen van het toerental signaal middels audio.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Zou het kunnen zijn dat op de ene of andere manier het vocht een emulsie vormt met de olieresten? Daarom zie je minder, of geen, water in het tankje en zijn de olieresten dikker.
    Hoe die emulsie kan ontstaan is me niet geheel duidelijk maar ik heb ooit een speedbootje gehad waarbij het koelwater via de uitlaat werd afgevoerd. Daar ontstond ook een olie/water emulsie wat als een soort pasta rond het uitlaat gat bleef plakken. Het leek wel een beetje op vieze bruine boter. ;)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou kunnen, maar dan klopt het volume nog steeds niet, en ik ben nog nooit een emulsie tegen gekomen die zwart bleef. Meestal word dat een heel vies grijzig papje.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat zijn wel punten ja. Bij mij werd het ook een vieze bruinige drap in plaats van zwart.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarom... wat je zegt (dat een emulsie dikvloeibaar of zelfs helemaal niet vloeibaar is) klopt wel... maar de kleur heb ik nog nooit onveranderd zien blijven.

    A propos, vandaag lekker in Stadskanaal gevlogen, ruim een uur draaitijd met de boxer, en 55 minuten met de 15 cc, en ongeveer 10 minuten met het kleine 5 cc-tje (maar die leggen geen gewicht in de schaal), en wel ongeveer 700 hele mililiters verstookt....
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En aangezien de draaiurenteller gisteren de 10 uur passeerde, vond ik het tijd om de klepspeling eens te controleren.
    De rechtercylinder was nog steeds haarscherp goed, de linker cylinder stonden beide kleppen een heel klein beetje aan de ruime kant.
    Een heel klein beetje maar, allebei echt op de grens van "moet ik hier nu wat aan doen of niet?" als je begrijpt wat ik bedoel.

    Toch maar gedaan, en nu over 5 uur maar eens weer kijken.
    Vanmiddag eerst maar eens weer een leuke middag in Stadskanaal gaan beleven, kijken of het me nu lukt om er een liter door te stoken :D
     
    serge pot en Jonkje vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De liter is niet gelukt.... het bleef steken bij ongeveer 850 ml dit keer...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje... een vlotte inventarisatie levert op, dat ik sinds de "maiden" op 18 April, al 9 uur met de Boxer gevlogen heb, wat zou betekenen dat er al ruwweg 3,5 liter benzine doorheen gesabbeld is... (word een dure hobby, heeft me dus al 7 Euro gekost... ;) )
    Daarnaast iets van 3 uur met de Spacewalker, een uurtje of anderhalf met de Charter en Calmato elk....

    Ik vlieg mezelf suf....
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je wel eens die speciale peut van Shell geprobeert ? (ben effe de naam kwijt) maar dat schijnt ook minder te meuren.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je V-power? Nee... niet geprobeerd, en ook weinig reden toe: de dichtstbijzijnde Shell pomp zit op 20 km rijden aan de snelweg... Moet ik dus alsnog "speciaal op pad" om brandstof te kopen, die duurder is dan aan de lokale pomp. Of V-power minder stinkt weet ik niet.
    Daarnaast, ik heb dat spul wat van gewone benzine V-power maakt in huis (of in elk geval een soortgelijk product), voldoende om ongeveer 6000 liter benzine te mengen, en ik wéét dat dat spul verschil maakt, maar in deze kleine machientjes merk je er eigenlijk maar héél weinig van.

    Zou ook Stihlmix kunnen gaan kopen (8 km rijden, 2,50 per liter plus heftig bijmengen van Stihl Ultra HP die 21 euro per liter kost).... Is nog steeds goedkoper als methanol vliegen, maar ook dat vind ik A) duur, B) te veel gedoe....

    De kosten zijn overigens maar bijzaak, het gaat me hoofdzakelijk om het gemak van "peut halen om de hoek".... De kosten zijn in principe dubbeltjeswerk, maar maken dat het voor mij "onlogisch" aanvoelt. Net zoiets als het licht in de WC uitdoen terwijl dat eigenlijk maar een dubbeltje per dag oplevert....

    Ik heb geen last van de stank, en ik heb nog nooit nadelige effecten gemerkt van het verouderen van benzine (wat ik dan ook hoofdzakelijk als fabeltje beschouw, ook al gebeurt er wel degelijk "iets" met benzine).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina