Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik ben echt geen stickbanger(meer) gewoon lekker pruttelen
    voor het stuntwerk werken me hersencellen niet zo goed meer whahah en heb er andere heli's voor.
    Ik zal eens rondneuzen op de site,probleem is alleen leveren op Isla….(een postduif raakt de weg nog kwijt laat staan RC parts)
    vandaar dat ik tzt naar iets anders opzoek ben wat ik mee kan nemen als ik af en toe eens heen en weer vlieg,maar zal alleen een motor worden en niet een complete panthera heli
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2018
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Er is ook een ombouwset voor een align 600.. om een 15 cc kwijt te raken..
    Kan ook een oplossing zijn
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen, is die OS 15 cc benzine-helimotor niet meer leverbaar, en dat is de pest voor dit soort projecten.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt tegenwoordig toch meer 15 cc benzinemotoren?
    Evolution en zo?

    Die ombouwset is puur om ruimte te maken voor de grotere motor..
    (zie hier)
    Wat voor motor je er in hangt, moet je natuurlijk zelf weten
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar geen van die motoren is redelijkerwijs geschikt voor heli-gebruik (geen grote koelkop, en lastig om zo'n kop te installeren).

    Vroeger had je van die koelkoppen die je om een gewone vliegtuig cylinderkop kon klemmen, maar de tegenwoordige motoren zijn daar niet meer voor geschikt, wat betekent dat je moet zoeken naar iemand die een volledig nieuwe cylinderkop voor je kan frezen uit volmateriaal....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hola... da's interessant linkje!... vooral dat bochtje op de inlaat met 'Walbro'...
    Dat werkt dus gewoon!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, waarom zou dat niet werken? Let wel: hij heeft wel een puls-aftakking op het carterdeksel gemaakt....
    Zelf heb ik een soortgelijk bochtje op mijn heli zitten, maar met de gewone standaard carburateur er op, en dat werkt ook tamelijk goed.
    Hun bochtje is hoofdzakelijk ontstaan omdat die Walbro te groot en te lomp is voor een .50 motor, die past niet op de gebruikelijke plek.
    Bij mij dient hij twee doelen: minder obstakel voor de koellucht, en meer afstand (en dubbele isolatie) tussen motorwarmte en carburateur.
    Telemetrie verraadt dat bij mij de carburateur nu 100% gelijk blijft aan de omgevingstemperatuur.
     
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Even een beeld van wat er kan gebeuren indien een benzine viertakt net te arm is afgesteld. 20180621_183817.jpeg
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk niet dat dat van "te arm" (sproeiers) komt, want detoneren zou niet voor mogen komen... eerder van te weinig olie.
    Ik kan namelijk de naalden gewoon dichtdraaien tot hij inkakt of zelfs afslaat, zonder dat er schade optreedt.

    Maar het is niet iets waar ik vaker over gehoord heb tot nog toe. Wel bigends als men schraler dan 1:20 smeert.
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Sowieso erg zonde Renee
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    altijd zonde...

    Wil je eens een foto van de rest maken?
    bovenkant zuiger, binnenkant bus, kop binnenkant?

    ik heb zoiets wel eens met een big end gehad.. daar zat toen waarschijnlijk door roestaanslag een verstopping in het oliekanaaltje, en door het draaien vrat het ding in en creeerde ruimte..
    en met die ruimte kon hij niet omgaan :D
    gelukkig tegenwoordig een andere brandstof leverancier, sindsdien geen roest of aanslag meer..
    nu was dit methanol, geen benzine.

    het zou (gevoelsmatig) in jouw geval wel kunnen zijn dat door regelmatige klemmers de drijfstang ruimte op de zuiger of big end maakt..
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Yep, en detonatie met orginele ontsteking en veelste warm gedraait. Heeft in een Spit MKIX gezeten met extra demper en haakse bocht. Zoals al veel eerder in dit draadje vermeld zit er in de orginele drijstangen geen messing bus. Ga bij de volgende drijfstang toch proberen zelf te fabriceren. Misschien wil verfbrander (Jacques) me daarbij helpen. Ben nu bezig fg20 nr. 2 te tunen met orginele uitlaat en op de bok. De FG36's en de FG30 hebben wel een messing voering aan beide zijde van de drijfstang. Foto's kop wordt lastig daar dat 1 geheel is met de cilinder zoals bij alle Saito's na 1986...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je een foto laten zien van de zuigertop? Dan zie je gauw genoeg of het detonatie is. Als de zuigertop glad is kun je detonatie uitsluiten.
    Vind het namelijk zo raar dat detonatie het small-end beschadigt, maar ik zie wel vreemde vreetsporen op de pistonpen, vandaar dat ik eerder aan een smeerprobleem denk.
    Veel te warm, dat geloof ik best, onder een motorkap en met een extra demper. En dat kan op zich weer tot problemen met de smering leiden.
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Renee, indien gewenst, maak ik wel setje bronzen voeringen... baat het niet schaad het niet.
     
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Ja die vreet sporen klopt, motor zat net zoals de fg36 in m'n 1:3,6 Piper op z'n kop. Heeft toen 1:20 gelopen ben nu over maar 1:15. Let wel de fg36 zit al jaren in m'n Piper in een kap. Heeft denk ik zo'n 150 uur gemaakt.
    @ Jacques, bedankt alvast vriend.
     
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Zuiger kop. 20180622_172053.jpeg
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Detonatie lijkt het niet te zijn...
    een regelmatige klemmer kan het ook veroorzaken, maar dat zou je aan de bus moeten kunnen zien..

    Is die motor “gebaffeld”, luchtstroom met plankjes over de kop heen geleid?
     
  20. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Had een soort geforceerde koeling via "carberateur" inlaat onder de Spit. Bij laatste poging vorig jaar zat de cilinder vrijwel vrij in de open lucht. De uitlaat was verlengt en opgesplitst naar de laatste twee pijpjes van de Spitfire uitlaat. De andere 10 pijpjes (12mm elk) waren open om de kap te "ontluchten".De binnenkant van de kap was geheel met aluminium folie bekleed.
     

Deel Deze Pagina