Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Zonder het motor project was dit een stuk minder interessant geweest Bert! Wanneer je weer aan wal bent mag, nee moet je zeker een tankje leegvliegen. En je weet hoe zuinig ze zijn

    En vooruit nog een foto.. Ik werk ook als vrijwilliger in de T2 hangar van het Aviodrome en laten we in het Avio nou net een originele Fokker F7a uit 1928 hebben staan...



    [​IMG]
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, nou... dan mag ik wel brood mee, en van te voren naar de WC.... :D :D :D

    Maar ik zal hem absoluut met genoegen een half tankje aan de tand voelen.... Zo'n prachtkist doe ik lieven niet deadstick landen!

    Schitterende foto's bij het origineel, Merlijn! Je hebt daar toch écht iets heel bijzonders in handen!

    PS: ik zie de typische vormgeving van die prop van het origineel.
    Lijkt heel erg veel op een APC wide blade die ingekort is.... Wie weet kun je daar wat mee?
     
    Jonkje en H.B.Busking vinden dit leuk.
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.044
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Holy Molycote! Ik dacht even dat het gras niet goed op schaal was! :thumbsup: :worship:
    Maar ook iets van de Aero-Naut Cam-Carbon voor brandstof...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik zal eens even zien Bert, goede tip. Eigenlijk baal ik een beetje van die prop. Ik had een mooie houten gelaagde klassieke prop in gedachten maar dat gaat helaas niet op in dit geval...
     
  5. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Gefeliciteerd ! Hoor het wel wanneer ik weer stalker mag spelen achter deze mooie Kist op roden
     
    H.B.Busking en Jonkje vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Merlijn hoopte al dat je dat zou zeggen, Rob.... :D
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Whoehoe!!
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... zo te zien was dat vanmiddag? :D
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou....

    Motortje heeft weer een 15min vliegtijd er bij. Wat een genot.

    Beetje jammer van de turbulente wind, Rob moest daardoor iets verder achter de Fokker blijven hangen.

    Zouden dit dan de eerste luchtfoto's van de F7 zijn sinds de originele in 1954 voor het laatst landde op Schiphol? [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ergens jammer, dat zo'n drone geen noise-cancellation en een richtmicrofoon heeft....
    Heb het tufje natuurlijk de nodige uurtjes bij mij op de testbank gehad, maar ben uiteraard zéér benieuwd hoe hij in de lucht klinkt...

    Het vliegbeeld lijkt me prachtig, al is dat altijd lastig te beoordelen vanaf een joeptjoepje!

    Hoe is het met de olieresten, blijft de boel een beetje schoon?
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Het motortje is zo stil dat je em waarschijnlijk met een tweetakt in de lucht al niet meer hoort.. Heerlijk rustig en past perfect bij het vliegbeeld. Olie... Een paar spetters aan de onderkant van de romp in het verlengde van de uitlaat. Mij hoor je niet klagen
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Top! Dat van dat geluid, daar heb ik ook last van (vandaar dat ik een "motor uit" melding via telemetrie ingezet heb).

    Heerlijk he, die olie? Veel makkelijker schoonmaken dan de gebruikelijke methanol/water/oliesmurrie...
     
    Jonkje en H.B.Busking vinden dit leuk.
  13. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.608
    Locatie:
    Rosmalen
    Zo vanaf het begin lees ik mee met dit topic.
    Zelf heb ik een paar nitro kisten waar ik nooit mee vlieg. Te veel gedoe..
    Ombouwen naar benzine is een aantrekkelijke optie.
    Maar dit topic heeft heel veel pagina's waar de info over verspreid is.
    Dus, Bert het is tijd om een keer een mooie handleiding te schrijven waar in stappen wordt omschreven hoe de ombouw te doen...:rolleyes:
     
    Q Brand, Jonkje en H.B.Busking vinden dit leuk.
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.049
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat had ik dus ook, dat gedonder met die methanol en olie bagger (enkel de heli nog). Was daar helemaal klaar mee.

    Ik ben gen electro vlieger dus ja dan worden het grotere benzine modellen. Maar nu ik zelf deze conversie heb... Dit is zo veel leuker dan de grote benzinemotoren.. En opeens de wereld aan opties qua modellen!
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een prachtige foto`s zeg !! En ja, die bagger op je mooie kist weerhoud je bijna om ermee te gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan niet... Er is geen "een handleiding" of een "reeks stappen", want het hangt af van de specifieke motor.
    Er zijn een aantal punten waarop te letten, hoofdzakelijk warmte-isolatie voor de carburateur, modificeren van de brandstof-lineariteit, compressieverhouding, maar die zijn voor ieder type motor weer net even een haartje anders.
    Dus dat word een verhaal wat weer door iedereen (mogelijk) verkeerd geinterpreteerd kan worden, en voor mijzelf is het onmogelijk om van alle verschillende types motoren (en vooral carburateurs) precies rekening te houden met alle eigenaardigheden.

    Om kort te gaan: ik ga bij iedere voor mij nieuwe motor gewoon te werk volgens mijn "instinct".
    Ik help iedereen graag, en beantwoord gerichte vragen, ben ook niet te beroerd om een motor voor iemand om te bouwen (maar wil wel nog graag wat vakantie over houden, want als ik thuis ben, is dat wat het is: vakantie), maar ik begin niet aan een "handleiding" want het enige wat er dan gebeurt, is dat er iemand iets verkeerd begrijpt, zijn motor verstiert, en dan krijg ik de schuld :D

    :D Buiten dat, ik wil jullie het plezier van 63 pagina's en 1235 berichten niet onthouden :D :D :D

    Maar om het toch wat makkelijker te maken: de informatie staat over het algemeen het dichtst bij het in bedrijf stellen van de afzonderlijke motoren, hier een lijstje (wat ik ook in de openingspost zal plakken:

    2-takt OS FXi 46: Pagina 4, post 61
    4-takt ASP 52: pagina 25, post 482
    4-takt ASP 91: pagina 25, post 482
    4-takt ASP 30: pagina 35, post 689
    4-takt ASP Boxer: Pagina 44, post 875

    Daarnaast kun je natuurlijk de zoekfunctie gebruiken voor dingen als "vapourlock" of "dampbellen" of "timing", en als je het echt niet kunt vinden, is er altijd de "Conversatie" en kun je het me rechtsstreks vragen....

    De klantenmotoren zijn duidelijk minder uitgebreid beschreven.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, met een beetje gevoel en enthousiasme kom je er ook ;-)
    anders heb je hier altijd de goeroe zitten... vraagbaak :D

    Toendertijd toen mijn methanol heli motor naar vonken overging ging ik er ook van uit dat het extreem moeilijk zou zijn.
    dit bleek naderhand gigantisch mee te vallen.
    zeker nadat ik in overleg en hulp van bert een timing stroboscoop in elkaar had gefreubeld ;)

    Voornaamste uitdaging is gewoon dat de methanol carbs een gigantische doorvoer hebben.
    het moet ver genoeg dicht kunnen, zonder dat je meteen van "rijk" in 1 tik naar "arm" gaat.

    Je moet ff aandacht besteden aan de stroomvoorziening van de ontsteking.
    losse accu, of kill switch met interne bec zoiets. iig, het moet even een beetje los zitten van de stroomvoorziening in de ontvanger.

    Rest eigenlijk alleen nog een klein lesje in het afslijpen van de barrel.. het hoe, waarom, en tot waar.
    en dat staat ook al beschreven.. ergens..

    En opnieuw leren hoe het spul afgesteld moet worden. maar ook dat is hier stiekem al beschreven.
    en lijkt extreem op de normale manier van een benzine motor afstellen.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.216
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... Als je er aan begint, lijkt het een onoverkomelijke klus. Dat was voor mij net zo.
    Maar ik heb gewoon op een gegeven moment de koe bij de hoorns gevat, en de verrassing was groot, dat het ding eigenlijk vanaf de allereerste poging liep (Post 61 in dit draadje).
    Daarna werd het langzaamaan met het toenemen van de kennis steeds makkelijker.
    De mensen die het zelf geprobeerd hebben, melden over het algemeen ongeveer gelijkluidend: het is makkelijker dan het lijkt.

    Het is "anders" dan een gloeiplugmotor, op dezelfde manier als dat een druktoets telelfoon anders is als een draaischijftelefoon, NIET "anders" op de manier dat naar de winkel op de hoek lopen anders is dan een supertanker van Rotterdam naar New York te navigeren....
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    Rotterdam
    bij mijn heli (op vonk, nog wel methanol) is met name de startprocedure gewijzigd.
    Ik moet wat meer primen..
    en daarna heeft ie nog even wat aanmoediging nodig.
    even spelen met het gas.

    eigenlijk net als een benzine tuf, die loopt meestal ook niet helemaal bij de eerste slinger.
    maar als je het eenmaal weet, is het absoluut geen probleem.
    en eenmaal aan, stopt ie ook niet meer..
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Nootdorp
    Best apart, mijn Zunndap liep altijd met 1 trap. Ook al had hij een jaar niet gelopen. Mijn Kreidler moest ik na een week al aanduwen . En dan duurde het lang voordat er wat leven in kwam.
     

Deel Deze Pagina