Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Je krijgt de (start)slag te pakken.?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... hij wilde voorheen écht niet.... En nu, van het ene moment op het andere, behoorlijk onkritisch qua primen, en in één klap raak....

    Schiet mij maar lek....
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klep afdichting?
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je dat altijd op het oog doet, dan is altijd het ontstekingstijdstip, na een her-montage anders.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... mijn "op het oog" in combinatie met merktekens op de propmeenemer is toch wel op 1 a 2 graden nauwkeurig, en 2 graden mogen geen startproblemen veroorzaken...

    Met "op het oog" bedoel ik dat ik de boel niet met een gradenboog en verklikkerlampje op 28 graden gezet heb, maar gewoon dat de vonk in de buurt van het merkteken vonkt.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niks aan veranderd (niet zelf tenminste) en ik heb ook niet het gevoel dat hij meer of minder compressie had als anders...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De motor is "eindelijk" ingelopen?!?!?!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... nou, dat hoop ik dan toch van wel, want hij heeft al ergens in de buurt van de 50 uur... Ding heeft al minstens 20 uur op de testbank staan draaien destijds....

    Als die nu nog niet ingelopen is, dan gebeurt dat waarschijnlijk ook nooit meer... :p
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vandaag dus toch weer iets geleerd....

    Blijkbaar maakt 2 graden in timing het verschil tussen handstarten en "niet willen al is het nóg zo...". Dat wist ik niet, en ik kan het ook niet verklaren (de Boxer lijkt er namelijk weinig om te geven dat de ontsteking er een haartje naast staat, die start sowiso wel, en ook de tweetakt gaf er weinig om).

    Want ook de 15 cc liet zich nu, zelfs na meer dan 3 maanden niet gelopen te hebben, en dit keer zelfs zonder eerst met de electrische starter "overtuigd" te hoeven worden, met de hand starten....



    Verbaasd, maar happy....
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2018
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Duhhhh... Uitvallende ontstekingsmodule?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat doe ik zelf, zodat ik wat vaker kan genieten van het feit dat dat klereding ( :rolleyes: ) eindelijk met de hand te starten is.... :D
     
    Fuel Monkey en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zo!
    Ieder geval begrijp ik... goed weer in de maak!
    Zie je zondag! :thumbsup:... en wellicht ook de andere vonkengevuurde moonshine-benzeen stokers! :rolleyes:
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het aan mij ligt wel, Bas!
    Hoop BigLift, SpaceWalker, Charter (ééntje maar dit keer) en heli bij me te hebben, maar is nog effe puzzelen of dat wel allemaal in de auto past....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen bleek de 15 cc ASP ook weer een "5 uren periode" volgemaakt te hebben tijdens het prutsen om het handstarten goed te krijgen.
    Klepspeling was nog háárstrak waar ik hem 5 draaiuren eerder op gesteld had. Prettige gedachte....
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Fijn hè als iets een keer gewoon doet waar het voor is bedacht.
    Vele dagen heb ik (zeker in het begin) met mijn stoomsleper steeds wat benauwd aan vaardagen meegedaan.
    Als er dan een keer een dag storingsvrij verloopt valt dat op.
    Ontwikkelen en verbeteren is er nu niet meer bij; het werkt gewoon.
    Nu alleen nog de onderhoudsinterval onder de knie krijgen (en vooral noteren) om storingen te voorkomen.
    Wanneer ik nu de boot in het water zet, gaat hij pas protesteren als de brandstoftank leeg raakt na 6 uur varen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zeker.... Het ene apparaat is alleen veel weerbarstiger als het andere, en soms ben je (ik tenminste wel) voor voortgang in de ontwikkeling afhankelijk van "brainwaves" en "geniale invallen" (die vaak achteraf veel minder geniaal blijken) en die laten zich helaas niet sturen of plannen....

    Die heli bijvoorbeeld, die wás goed op 1:5 mengsmering. Draaide goed en betrouwbaar.... tot ik het idee kreeg 1:10 te gaan gebruiken en toen begon het weer van voren af aan.
    Het is dat ik gewoon wéét dat het moet willen werken, anders was ik al teruggegaan naar 1:5. Wel zo makkelijk, maar ik vertik het om twee mengsels in huis te hebben als het niet nodig is (dat zijn dan toch dingetjes waarin ik tamelijk autistisch kan zijn).

    Maar dat is een ander draadje....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ondertussen....

    De boxer gaf de laatste week een wat horkerig loopgedrag (misfires) bij vol gas, wat aanvankelijk na een paar seconden wel wegging, maar toch wel steeds erger werd en me zeker de laatste 3 vliegdagen noopte aan de sproeiernaalden te moeten zitten.
    Vond ik vreemd, tot ik me realiseerde dat het machientje nu toch al zo'n 30 uur met dezelfde bougies doet, en ik daar eigenlijk verder nooit naar omgekeken had.

    Dus gisteravond die bougies eens nader bekeken, en inderdaad is de centerelectrode bij beide al een aardig eind bezig korter te worden. De vonkafstand lag ondertussen al wel boven de 0,7 mm (de dikste voeler die ik in de gauwigheid omhanden had.
    Teruggesteld naar 0,4 mm, en vanmorgen even getest.

    Et voilá, het horken was weg, motor loopt weer zoals het hoort.

    Hoeveel zinnige uren er nog in de bougies zitten, geen idee, maar ik vermoed hooguit een uurtje of 15 a 20 want de volgende keer is denk ik de centerelectrode "in de bougie verdwenen" en valt hij niet meer te stellen.

    Hoe dan ook, een verwachtte levensduur van 50 uur is sowiso niet slecht voor zulke kleine bougietjes, en ik heb echt héél veel met de motor moeten draaien en vliegen om die 30 uren is zo korte tijd (eerste start was 16 Dec vorig jaar, maar effectief heb ik maar ongeveer 4 maanden de gelegenheid gehad er mee te "spelen") bij elkaar te schrapen.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En ondertussen... ;)

    Hmmm ze zijn klein... maar dat ze toch wel vlot weg eroderen? Mwah!

    Wel... de boxer liep ondanks je binnensmondse gemopper toch wel honds mooi!
    Stil... en een prachtig vermogen. Gister een zeer onderhoudende dag geweest!

    Verwacht dat dat leven op methanol dan nog wel wat korter kan zijn met de zuren die ontstaan?...
    En... erger! Voor je het weet groet er buitenaards leven op die kaars :) Koolstof, zuur en bliksem...
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... wat is vlot? Uitgaande van dat dit geen high-tech bougies zijn, ligt de levensduur niet eens zo heel erg veel slechter als een "jaren 70 autobougie".... Die ging vonk voor vonk ongeveer even lang mee....

    En dan liep hij nog niet eens voluit.... Ik heb hem een beetje teruggetuned naar ongeveer 7200~7400 toeren (volgens Pé is dat ongeveer 1,75 pk) maar als ik alles op alles zet, draait hij statisch 7900 toeren, en dat zou 2,2 pk moeten zijn. Dan klimt de BigLift bijna verticaal, maar loopt de temperatuur er ook wel heel erg hard uit.

    Rustig aan is goed voor de levensduur, zeggen ze :D
    OK... daar ging bijna de koffie van over het toetsenbord.... :rofl:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen wel.... na toch een paar keer gefrustreerd tegen die prop te hebben staan meppen de laatste paar dagen (waaronder uiteraard twee keer een "demo start" op Odoorn), kreeg ik vanmorgen beide motoren vanaf koud letterlijk met de eerste tik aan, en dat meerdere keren (bewust de boel een uur laten afkoelen/uitdampen iedere keer).

    Dus, het begint vorm aan te nemen, ik begin een beetje door te krijgen wat ze lekker vinden....
     
    Huey en verfbrander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina