Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn veel modernere ASP 91 draait met een APC 14 x 6 een kleine 10K op de grond. Mogelijk haal je inderdaad die 8000 toeren, en afgaand op de ervaring met die stokoude FS120 van Merlijn, lopen die oude OS viertakten het mooist rond de 8K
    Dus dat zou een heel mooie richtwaarde zijn.
    Helaas vertelt OS je er nooit bij, op welke brandstof, en met welke propmaat... Mijn ervaring met de OS fabrieksopgaven is dat ze meestal erg onrealistisch zijn.
    Kijk eens aan.... je hebt al bijna het recht verdiend om bij Raymon Fraters een "Brutified" stickertje te bestellen :D :D :D
     
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Het oude OS manual geeft wel degellijk propellor maten:D. (11x7-8, 12x6-7, 13x6-7 or 14x5-6.) logische reeks.:rolleyes:
    Die sticker daar gaan we voor ! :worship::thumbsup::worship:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jawel... maar ze vertellen je niet met welke prop die 11000 toeren gemeten zijn.... 12 x 6 en 14 x 6 is nogal een verschil, en tussen de merken onderling zitten ook enorme verschillen: bijvoorbeeld het verschil tussen een MA 14 x 6 en een Graupner 14 x 6 is bijna 30% meer vermogen voor hetzelfde toerental.
    Dus die gegevens, die zeggen niet zo heel veel... Die moet je meer opvatten als "ga niet boven de 11000 toeren"...
     
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Yup, gebruik vnml. MA op al m'n Saito's. Zou wel gaaf zijn 11000 op benzine...:D:D:D al hoewel ik liever 7000 draai met een zwaardere prop alleen al voor ut geluid.:cool:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... dat vergat ik helemaal te zeggen: Modificeer de carb het liefste met de prop die je in de lucht wilt gebruiken. Dan kom je nog het dichtste bij het gewenste resultaat.
    De motor afstellen op een prop waarmee je maar 6500 toeren haalt, en dan gaan vliegen met een prop waarmee hij 8000 toeren haalt, is mischien minder verstandig.
    Ik weet het niet, ik heb er maar heel weinig ervaring mee: ik lees me altijd goed in over de motor, en het toestel waar hij op moet, en ik kies een propmaat waarmee ik vervolgens zowel het testwerk doe maar ook uieindelijk ga vliegen.
    Enige uitzondering is de .30, die met een 10 x 6 van de testbank kwam, maar na een seizoen vliegen uiteindelijk met een 10 x 5 net even beter presteerde. Ik kon wel merken, dat het middengebied er van veranderde, maar moeilijk te beoordelen welke kant uit... Het werd "gewoon... anders"
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ah ook hier geprutst. Motor wilde eerst niet aanslaan . Aanzuigende van brandstof door de uitlaat af te dichten gaf een bruisfestijn uit het filter.in de tank. Distributie dus eerst maar op tijd gezet. En asngezien het een Saito 91 fa uit de jaren kruik is gelijk maar een shim tussen Carter en cilinder gezet van 0,1 mm. Distributie en Carter een tuf kettingspray gegeven aangezien mijn benzine 1 op 45 is. En ik toch eerst een motor loop wil zien. Kleppen gesteld op 0,15mm.
    Weer naar buiten en nu dus wel benzine aan züigen . Startmotor er op en jawel leven in de brouwerij . Hoofdnaald staat op 1,5 slag open . De prop een 14x7 is te groot dat mag een 13x6 worden. Volgende keer gelijk ook de tygon slang dus niet op de uitlaat nippel van de tank druk deze smolt dus weg. Hier ga ik dus 3mm inwendig onderdruk slang op zetten welke in de auto's gebruikt wordt, die werkt ook perfect op mijn rook systeem van de corsair . Ik ben blij
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wowowowow!!!! GEEN 1:45 gebruiken, tenzij je je motor naar de bliksem wilt hebben... Jaar kruik of niet, dat is gewoon zonde! Dat is gewoon veel te weinig olie.
    Pas hier mee op, want je motor loopt er gewoon op, en je hebt kans dat het een aantal uur goed gaat... Maar vroeg of laat gaat het mis....

    Voor de drukslang gebruik ik de eerste 5 cm (of 3 cm of 4, wat voor jou het beste uitkomt) gewoon siliconen, als opofferstukje, dan een stukkie buis en dan tygon.
     
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Na m'n werk nog ff aan het prutsen geweest. 12x6 (Robbe) prop, sorry had ff niks anders , gemonteerd en gaan, krijg er nu vol gas 9200 tpm uit! Zou graag met een 13x6/7 Xoar scimitar (zie aerobertics.be) op 8000 tpm uit komen.
    Filmpje volgt zodra m'n zoon z'n wijk heeft gelopen. Opnemen gas gaat goed, betrouwbaar stationair op +/- 2100 tpm. Zag dit het liefst nog iets lager (1800 of zo) dit i.v.m. door stuiteren wanneer op de Pander. Pinch test ala Brutus werkt ook.
    Vanavond kijken hoe die in de Pander past..
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Opgenomen vermogen is rechtevenredig met spoed, en rechtevenredig met diameter⁴.
    Van 12" naar 14", bij gelijkblijvend toerental, is een factor (14/12)⁴ = 1,9.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er inderdaad naar uit, dat 13 x 6 om en nabij de meest ideale prop is.
    Stationair kan liggen aan dat die 12 x 6 prop wat licht is (minder "vliegwiel"), want dat zou toch wel lager mogen. Maar wat niet is, kan komen.

    Ik ben heel benieuwd hoe die motor in zo'n klassieke Pander uit gaat komen...
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Bertus daarom had ik eerst de bewegende delen en lagerwerk ingespoten met kettingvet van motip op teflon basis . Silicone slang heb ik de ervaring mee dat dit met benzine niet goed gaat . Silicone zwelt en lost op door benzine. Leg maar eens een stukje in benzine voor een 2 uur . De onderdruk slang kan hier volledig tegen en kan ook zeer goed tegen de uitlaat Temperatuur.
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    T.a.v. silicone slang op uitlaat t.b.v. overdruk, het is de vraag hoeveel benzine er nog in het residu zit wat uit de uitlaat komt.;)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen....

    Ik gebruik gewoon het eerste stukje silicone slang, en dat blijft minstens 1 a 2 jaar heel. Er zit inderdaad, geen benzine meer in de uitlaatgassen. Olie, roet, water, CO en CO2, maar geen benzine.

    Ik vind het, door schade en schande wijzer geworden op mijn werk, altijd dood-eng om verschillende "types" smering (smeermiddelen met een verschllende chemische achtergrond) met elkaar te mengen: Teflon en gewone tweetakt olie, ik heb werkelijk geen idee of dat goed gaat.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    "Vroeger" had je van die toevoegmiddelen die je met de olie in het carter van je auto moest doen om de olie te "verbeteren". Je kent die reclame verhalen wel, minder wrijving, langere levensduur en zo meer. Op een modelbouwbeurs stond toen een keer een stand waar iemand kleine flesjes met soortgelijk spul verkocht om te mengen met de olie van modelmotoren. Dat was toen nog bijna altijd wonderolie, maar het was volgens de verkoper ook geschikt voor de toen opkomende synthetische olie soorten.
    Ik had toen een wankel motor die behoorlijk versleten was, vooral langs de flanken van de driehoek lekte veel compressie weg. Starten lukte nog wel maar wanneer de motor goed warm werd bleef hij niet meer lopen en stopte. Alleen vol gas bleef hij nog even lopen maar stopte uiteindelijk toch. Volgens de mensen van die stand zou hun olietoevoeging een goede film vormen en zo voor afdichting zorgen. Ik trapte er in en heb een flesje gekocht, het zal duidelijk zijn dat het niet hielp.
    Ik heb het ook bij andere motoren geprobeerd en daar hielp het wel iets. De motoren draaide zo rond de 500 omw/min meer door een geringe vermindering van de wrijving. Het flesje is ondertussen al lang leeg dus kan ik er nu niets meer mee doen.
    Overigens heb ik de flanken van de wankelmotor weer vlak "geschuurd" en liep de motor weer prima. Helaas is er toen een keer zand in gekomen en zaten er zulke diepe krassen in dat de motor niet meer te redden was.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Speciaal voor Bertus nu lopend op een mengsel van 1 op 20 Castrol vol syntheet. met een basis afstelling en de groef iets aangepast. Het geheel staat te vet zowel onderin als midden. Prop is te groot. Maar het loopt. BTW deze teflon smering wordt zelfs door valach aangeraden voor de kleptuimelaars .

     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Loopt toch al heel behoorlijk, dacht ik zo, al is hij inderdaad baggervet, vooral op stationair.... Maar vanwege die te grote prop, dan eerst nog maar even niks veranderen, tot je er een goede prop op hebt.... Lichtere props neigen voor zover ik kan beredeneren, naar schralere mengsels bij ongewijzigde naalden.
    Helaas zegt dat helemaal niets... zowel niet dat Valach dat zegt, als niet dat het geschikt is voor tuimelaars. Want bij een Valach komt er verder geen olie bij die tuimelaars voor zover ik weet.
    Het punt waar ik wat angst voor heb (maar het is jouw motor, niet de mijne) is dat Teflon niet een heel geschikt smeermiddel is voor in een carter. Het werkt vrij goed samen met gewone carterolie, en dan is er niets op tegen... MAAR.... tweetakt-olie is GEEN carterolie, en tweetakt-olie en carterolie bijten elkaar... (tap maar eens de helft van de olie van je auto af, en vervang het door tweetakt olie... dat gaat flink fout).

    En eerlijk is eerlijk, ik weet NIET, of teflon en tweetakt-olie elkaar zullen bijten. Ik weet wel dat "alleen teflon" in een carter niet voldoet, dat 1:45 te weinig is om voldoende te smeren, en de onzekerheid over of teflon en tweetaktolie elkaar bijten, en dat is voor mij reden genoeg om het ten sterkste af te raden.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Maar dit gefreubel is net zo leuk als het grote spul.
     
    bladak vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... is écht gaaf he? Als je zo wat losse onderdelen aan elkaar knoopt, en het loopt dan ook nog....

    Blijf dat fascinerend vinden....

    En je word helemaal gelukkig als je na een lange dag met intensief vliegen naar huis gaat en tot de ontdekking komt dat je maar een kwart litertje verstookt hebt....
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Er zit nu een tankje op van 200cc
    .....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, kerel.... die hoef je dan de eerste drie vluchtjes niet bij te tanken... :D
    Mijn Boxer heeft maar 250 ml bij zich, en de 15 cc zelfs maar 180....
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina