Testpiloot gezocht

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Yorben, 19 jan 2018.

  1. Yorben

    Yorben

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    5
    Beste dames en heren,

    Samen met een vriend ben ik voor school een profielwerkstuk aan het maken. Wij proberen hiervoor met behulp van een neuraal netwerk een automatische piloot te maken die in staat het vliegtuig 'straight and level' te houden. Om dit netwerk te 'trainen' hebben we testdata nodig. Om dit te verkrijgen hebben we een modelvliegtuig aangepast zodat het data genereert terwijl het vliegt.

    Helaas hebben wij, en dan vooral ik, door een crash wel bewezen dat we niet kunnen vliegen. Het vliegtuig is hierbij erg beschadigd, maar dit is redelijk gerepareerd. Maar wij zoeken nu iemand in de regio Den Haag die voor ons kan en wil vliegen. Wij hebben helaas nog maar erg weinig tijd en onze eerste piloot heeft geen tijd meer nadat de eerste poging niet door ging door de storm van afgelopen week.

    Is er iemand die tussen nu en eind januari tijd en zin heeft om ons te helpen met dit project?

    Het vliegtuig is een Horizon Hobby Artizan (foto bijgevoegd).

    Alvast hartelijk dank en hopelijk tot snel,

    -Y
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Tot er zich iemand meldt die dichterbij woont. Ik vlieg in Woerden. Je bent welkom om daar langs te komen. Een vrij gelegen veld met flink ruimte. Zie op mvcwoerden.nl

    groet,

    Erik
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of je komt eens langs bij mv-europoort...
    Naast de heinenoordtunnel in barendrecht.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    of bij de GMVC. Morgen is er weinig wind, goed vliegweer maar misschien minder geschikt om data voor jullie doeleinden te verzamelen?
     
  5. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kom op de woensdag avond langs op de LLC (Leidsche luchtvaartclub). http://www.leidscheluchtvaartclub.nl/
    Daar zijn zat mensen die jullie graag willen helpen. De clubavond is van 20.00 uur tot 23.00 uur.
    We vliegen op Vliegveld Valkenburg.
     
  6. Yorben

    Yorben

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    5
    Super bedankt voor alle reacties, we gaan woensdag een kijkje in Leiden nemen. Tot dan!
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Succes met het profielwerkstuk Yorben.:)

    Hebben jullie nog een linkje naar het project van jullie school/klas?

    Ben benieuwd naar de opgestelde vragen uitkomst en conclusie.

    Groet:Robin
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En toen bleef 't stillekes...
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ik denk dat het te laat is:(
    700AD882-03D7-4E0B-A97F-8D81DBAF529E.jpeg
    Resistance is futile!

    Nog even wachten,misschien zijn Yorben en zijn vriend op dit moment een nieuwe interface aan het ontwikkelen (P.b.)

    Groet:Robin
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    De jongens hebben wel op de Leidsche luchtvaartclub gevlogen maar het laatste wat ik er van gezien heb was een vliegtuig wat in een boom hing...
    Hoe het precies gegaan is weet ik echter niet.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zie het helemaal voor me...
     
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Conversatie/Pb-tje naar Yorben gestuurd.....................:rolleyes:

    Groet:Robin
     
  13. Yorben

    Yorben

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    5
    Hallo iedereen, sorry voor de radiostilte maar we waren keihard aan het schrijven! Het is gelukt om bij LLC data te krijgen, het is helaas niet gelukt om het netwerk hiermee te trainen omdat het 450 datapunten waren, wat eigenlijk veel te weinig is.

    De rest van het profielwerkstuk is echter een groot succes geweest en is vandaag ingeleverd bij school.

    Om even op Robins vraag terug te komen, het PWS is helaas niet online beschikbaar, maar wat info (uit het Engels naar het Nederlands vertaald):

    Titel: Het gebruik van kunstmatige intelligentie in autopilootsystemen in de commerciële luchtvaart.

    Hoofdvraag: Hoe kan kunstmatige intelligentie gebruikt kunnen worden om een automatische piloot te creëren?

    Deelvragen:
    1. Hoe kan een neuraal netwerk ontworpen worden om als automatische piloot gebruikt te worden?
    2. (Hoe) Kan een vliegtuig zichzelf leren vliegen met het ontworpen netwerk en binnen de beschikbare tijd?
    3. Hoe kunnen automatische piloten gebaseerd op neurale netwerken geïntegreerd worden in de commerciële luchtvaart?
    Om 80 pagina's PWS even samen te vatten:
    • Het is ons niet gelukt om een neuraal netwerk te trainen (een automatische piloot te creëren).
    • Het is ons wel gelukt om data te verzamelen, hetzij redelijk invalide en weinig.
    • Het is gelukt uit te werken hoe neuraal-netwerk-gebaseerde-autopiloten te gebruiken zijn in de luchtvaart. Het ligt er maar net aan hoeveel data, training en macht over het vliegtuig men het geeft.
    • Met behulp van simulatoren, geen model- of echte vliegtuigen, zouden hele interessante resultaten te behalen moeten zijn.
    Nogmaals dank aan LLC en modelbouwforum.nl!

    En eeeh, ja, hij heeft in een boom gehangen. Still5.PNG Still7.PNG Still10.PNG In boom.JPG
    Vleugel gebroken achter.JPG

    Groeten,

    -Y
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Yorben,

    Je bent lang niet de eerste die hier op het forum informatie en hulp vraagt voor een PWS. Iedereen wordt geholpen maar meestal wordt er niets meer van gehoord. Jij (jullie) bent/zijn een positieve uitzondering en daarmee een gunstige ervaring die het voor volgende PWS schrijvers gemakkelijker maakt om weer geholpen te worden.

    Gelet op de korte tijd tussen je eerste post en het inleveren vermoed ik dat jullie met het PWS schrijfwerk al een heel eind waren half januari. Klopt dat?

    Gaat de Artizan, na reparatie, weer vliegen?
    groet,

    Erik
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt voor de aanvullende informatie Yorben!

    Door jouw vraag bij de eerste posting heb ik zelf ook wat meer gezocht op neurale netwerken......

    Kwallen zijn ook “Cool” had ik begrepen.o_O

    Ik wens voor jullie een goede beoordeling toe met het profielwerkstuk.

    Groet:Robin
     
  16. Yorben

    Yorben

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    5
    Hallo Erik,

    Goed om te horen dat jullie PWS'ers veel helpen en blij dat wij toekomstige PWS'ers zo ook een beetje helpen.

    Het schrijfwerk was inderdaad al ver gevorderd omdat het vliegen slechts een gedeelte van het onderzoek was, dus de rest kon wel alvast.

    Of de Artizan nog de lucht ingaat is nog niet bekend, we hebben er nog geen concrete plannen voor maar we hebben lang vrij na de eindexamens, dus wie weet als hobby project.

    Groeten,

    -Y
     
  17. Yorben

    Yorben

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    5
    Graag gedaan en super bedankt voor de interesse en de goede wensen!
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Laatst bewerkt: 17 feb 2018
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB

Deel Deze Pagina