Teveel spanningsverschil bij gebalanceerd laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Govert, 2 dec 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat doet het dus niet.... Dat probeer ik je juist te zeggen....

    Als je een meetinstrument hebt wat een meetnauwkeurigheid van bijvoorbeeld 2 cijfers achter de komma vertoont, hebben alle overige cijfers achter de komma nul komma nul toegevoegde waarde.

    En die significantie, die staat op goede meetapparatuur vermeld, maar niet op laders.

    Ik heb een goedkope Kijkshop multimeter (overigens geheel zonder nauwkeurigheidsklasse aanduiding) die een meetnauwkeurigheid heeft van om en nabij de 0.02 Volt. Beter is het ding niet. Toch krijg ik op het kleinste meetbereik 3 cijfers achter de komma, en het enige wat je er van kunt zeggen, is dat "1.235 V" vermoedelijk hoger is dan "1,225 V", maar beide waardes bevinden zich "Ergens tussen de 1.21 en 1.25 Volt"....

    Vandaar dat ik met mijn Robbe LiPo testertje, die ook op 3 cijfers achter de komma aangeeft, mij niet zo heel veel aantrek van eventuele kleine verschillen, want we hebben hier drie van die identieke dingen, en ze geven alledrie iets anders aan. Wel iedere keer hetzelfde, maar welke van de drie heeft er nu gelijk? Van de ingebouwde meting in de lader hoef je echt niet méér te verwachten....
     
  2. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    @ Brutus en anderen: Ik vind zelf ook de aangeven waardes op de laderdisplay minder interessant. Wanneer hij voor cel 1 4.14V aangeeft op het display, is de kans groot dat een geijkte multimeter 4.12V aangeeft. Tot dusver is dat geen enkel probleem. De slordigheid zit hem wel in het feit dat de lader afslaat bij 4.20V en 4.18V wat ik eerder aangaf. Ik vind dat de lader sowieso moet streven naar de ingestelde afslagwaarde 4.20V voor beide cellen.
    Wanneer ik de cellen meet met een multimeter, geeft die wel 0.02V verschil aan. Het verschil wat de laderdisplay ook aangeeft. Nu zou een geijkte multimeter misschien wel 4.19V en 4.17V aangeven. Dat houdt in dat het verschil van 0.02V in stand blijft. En dat verschil is nog altijd meer dan de fabrikant opgeeft. De fabrikant geeft zelfs aan 10mV of minder!
    Dus de werkelijke spanning vind ik minder interessant. Het verschil in spanning juist weer wel. En die is juist inconsistent. De ene keer geen verschil tussen de celspanning, de ander keer 30mV verschil tussen de cellen, de volgende laadbeurt weer 20mV verschil enz enz. En bij storage is er vaak genoeg een verschil van 50mV. En mijn beide multimeter geven alle twee elke keer dezelfde waardes aan, verschillend merk multimeter.

    Wat betreft terugsturen en/of update; ik heb vandaag zeer uitgebreid met de servicedesk gesproken. Al met al geeft het me geen lekker gevoel om de boel terug te sturen. De ervaring leert met dit soort dingen dat er teveel mis kan gaan in alle schakels en daar zit ik niet op te wachten. Als ik ook jullie berichten lees dat de spanningsverschillen in principe geen kwaad kunnen, stelt mij dat weer een beetje gerust. Soort van. En een update is helaas niet mogelijk, geen pc/usb poort op de lader.

    Nu bedenk ik me wel dat sommige laders met de bekende '4 toetsen' te kalibreren zijn. Ook al is dit geen echte kwestie van kalibreren, omdat de spanningsverschillen inconsistent zijn, zoals ik hierboven al beschreef. Er is dus geen vaste afwijking. Een vaste afwijking was makkelijk te verhelpen als kalibreren mogelijk zou zijn. Maar wellicht is het geen slecht idee en kan het geen kwaad. Iemand een idee hoe die toetsencombinatie ook alweer werkte om te kalibreren?

    Voor zover enorm bedank voor de reacties :thumbsup:
     
  3. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ik haak even in..

    Ik haal mijn accu's eigenlijk altijd al van de lader af op t moment dat ze beide een paar keer 4,2 V hebben aangegeven. Ik zie dat de lader dan nog maar heel langzaam laadt en ik vind het dan in de 1e plaats niet het wachten waard...en daarnaast lijkt het mij een onnodige belasting voor de apparatuur.
    Bij het rijden en varen zal het toch ook geen bal uitmaken zolang als je geen topcompetitie rijdt of wel?

    Ik las hier ook over de "veilige" marge (0.1V), maar ik ga ervan uit dat dit toch niks met echt gevaar heeft te maken.... in die zin dat de accu kapot gaat of erger..
    In t verleden reed ik vaak genoeg met lipo's die veel verder in onbalance waren. Niet optimaal maar kon er toch nog lang plezier van hebben. Ik ben dan ook maar een amateur.

    Ik laad wel altijd gebalanceerd en altijd met 1C, en altijd terwijl ik zelf aanwezig ben.
     

Deel Deze Pagina