TFL Rocket

Discussie in 'Speedboten' gestart door zeldzame, 19 mei 2017.

  1. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo medeforumers

    Na dat ik een paar jaar terug een cat had gekocht en die te vaak crashte waardoor hij 2 x bij Pompebled stond omdat ik geen kennis van boten repareren had(waarvoor dank Jan).
    Heb ik nu besloten om een kleine V-hull aan te schaffen.
    Het blijft toch op de een of andere manier in mijn hoofd zitten zon boot;)


    https://www.banggood.com/TFL-Hobby-...Fibre-Glass-RC-Boat-p-1034584.html?rmmds=cart

    Is er iemand hier op het forum die mij iets meer info kan geven over dit type.
    Ik heb een flycolor 150A esc erbij besteld en wou graag op 4s gaan varen.
    Maar mijn vraag is welke 4s lipo past in dit bootje?
    Ik kan nu wel een dikke lipo kopen maar weet natuurlijk niet of hij past of dat hij misschien wel te zwaar is.
    wel heb ik gelezen dat het motortje wel 4s aankan.
    Maar op den duur wil ik er misschien wel een leopard motor in doen.

    Wie kan mij van wat info voorzien?

    MVG Jacco
     
  2. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hi daar, misschien dat je mijn draadje ook al heb gelezen.
    Ook ik kan niet van een bootje afblijven, heel leuk. Ik zou zelf met deze boot eerst op 3s gaan varen, tenminste als je eerst met de standaard motor gaat varen. Gaat volgens mij hard zat dan.
    Voor lipo's kan je het beste kijken voor de Zippy Compact series van HK. Deze heb ik gekocht voor mijn boot en bevallen prima.
     
  3. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    He Rogers

    Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de 3S.
    dan zou ik rond de 30000 rpm uitkomen.
    Door jou draadje te lezen heb ik weer een boot gekocht:beer:.
    Ik zat dat draadje te lezen en toen wou ik eerst een Pursuit kopen.
    Maar toen kwam ik dit bootje tegen die ik met 25% extra korting op banggood kon kopen.
    En het is weer een impulsieve actie van mij dus beter even een paar centen goedkoper doen.

    Maar ik zou graag willen weten wat voor afmetingen lipo erin passen.
    Want ik ben te ongeduldig wanneer de boot er is en ik geen lipo heb;)
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien mis ik iets maar als ik met het linkje naar de beschrijving en foto's van de boot kijk zie ik een zee van ruimte in die boot en ook een vervolg linkje naar de benodigde accu en diens gewicht en afmetingen.
    Met een grotere accu hoef je dus eigenlijk alleen nog maar te kijken dat deze niet al te zwaar van gewicht wordt en dat hij het evenwicht of de balans van de boot niet te veel verstoort :rolleyes:.
     
  5. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Je heb gelijk Bert, maar ik dacht misschien een beetje inzicht te krijgen wat de mensen hier voor lipo's in het bootje je doen.
    Zodat ik dan de zekerheid heb dat de lipo gaat passen.
    Maar ik kan natuurlijk ook aan de slag met de afmetingen die in het linkje vermeld staan:frustie:
     
  6. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb zo een Rocket en vaar hem op 3 S en dat gaat best wel rap .
    Ik heb wel gemerkt dat hij op een 3s 2200 mah lipo mooier loopt dan op een zwaardere 3000 mah .
    En ook op 2200 mah heb je best wel een aardige vaartijd .
    Heb zelf de Standaard ESC vervangen door een 90 amp Flycolor ESC daar de bijgeleverde de eerste keer varen het al opgaf .
    Ik gebruik Genace lipo's hierin
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jacco,

    Als je de Rocket uit de link hebt gekocht, dan is die op de Lipo en radio-set na compleet.
    Een Flycolor 150A regelaar is compleet overkill voor de standaard motor en door het gewicht ervan zou je wel eens problemen met de plaats van het zwaartepunt kunnen krijgen.
    Op de foto's in de link ligt de meegeleverde regelaar vóór de motor; dat beperkt de capaciteit (=vaartijd) van de lipo nogal, want een te zware lipo zal de boot te nat doen lopen.
    Een simpele oplossing daarvoor is de regelaar naast de motor leggen (klittenband) zodat de lipo dichter bij de motor kan liggen.

    Een 65 cm romp is tegenwoordig een mono 1, meestal gevaren op 3S (afhankelijk van de motor Kv), de 3S 4000mAh die Banggood aanbeveelt is me wat te licht in termen van C waarde, in mijn Mono1 gebruik ik vaak de Turnigy 3300mAh:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-3300mah-3s-30c-lipo-pack.html?___store=en_us
    Maar dat is meer ingegeven door de gewichtslimiet die er bij wedsrijdboten voor de Lipo geldt...

    Zwaartepunt bij een 65 cm romp ligt tussen de 18,2 en 20,8 cm (28 en 32 % van de romplengte), gemeten vanaf de spiegel naar voren.

    Groeten, Jan.
     
  8. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Allemaal bedank voor de reacties!

    ik ga eerst wel even een 2200 bestellen.
    Die is niet zo heel duur en kan ik mooi even kijken wat het bootje doet.

    Tino vaar jij nog met de standaard prop?
    Of is een andere betere keuze ?
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Die 2200 lipo is nogal klein voor een mono van 65 cm hoor,zou ik echt niet doen.
    Zou minstens voor een 3300 en zoals Jan schrijft is een 150 amp esc er zwaar over,zeer zwaar over
    Hoop dat je dat erin krijgt.
     
  10. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Haarlem
    Ik vaar nog steeds met de standaard prop en vind dit om wat leuk hobby te varen goed gaan .
    Misschien ga ik nog wat experimenteren met een iets grotere prop .
    En bij mijn bootje gaat het prima op 2200 vaart hier nog best lang op .
    Maar ik ben ook nog maar een beginner en vaar er geen wedstrijden mee .
    Maar in de standaard uitrusting vind ik hem met een zwaardere accu minder lekker varen .
     
  11. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik bedoelde ook de 3300 uit het linkje van Jan.
    En klopt van de esc maar kwam hem tegen en kon het niet lagen liggen voor dat geld haha.
    ik zou even kijken wat hij doet en anders bestel ik wel een kleinere of eerst even zien wat die standaard 70A regelaar doet.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De standaard messing prop is niet slecht.
    Ik zou 'm wél balanceren en scherp maken, dat scheelt enorm in de levensduur van je lagering in de strut.

    Groeten, Jan.
     
  13. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vandaag de boot mogen ontvangen.
    Uiteraard ook al even getest.

    Esc en motor Worden handwarm en de lipo word 45 graden.
    Alles is nog stock, dus 70Amp esc met de originele motor 2881KV.
    Lipo die gebruikt is een Turnigy 3600 40C.

    Voor een beginner een leuk bootje voor een mooi prijsje.

    Zou ik de boot iets groter kunnen proppen en heeft iemand ervaring of een setup voor mij?
    En ik het de as gemeten en die is een ...haartje dikker dan 3mm dus ga er van uit dat het gaat om een 3,18 flexshaft?
    En hebben jullie een linkje voor mij waar ik een 1 delig flex zou kunnen kopen? want de as in de strut zit na mijn gevoel een slagje in.
    Dus zou dit graag willen upgraden.

    groet Jacco
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2017
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  15. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoi Jan,

    Ik heb gemeten op de dagdrive.
    Maar heb ook even de flexas zelf gemeten en die is 4mm.
    Is het dan verstandig om een alles 4mm te maken.
    Ik zit dan te kijken naar een as en 4mm strut.

    ik heb de prop geslepen en gebalanceerd.
    Maar er zit speling in de glijlagers van de strut.
    Ik kan het asje naar boven beneden en links recht bewegen.
    Dus dacht misschien is het beter om het meteen iets beter te gaan doen dan het standaard spul wat er in zit.

    Prop is 30mm en vaar op 3s
     
  16. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Nog even een vraag.

    Het bootje mag van mij nog wel iets harder gaan.
    Is het verstandiger om een hoger KV motortje erin te doen op 3s.
    Of alles ombouwen voor 4S?

    Ben bang dat met 4s alles te zwaar word?

    Ik vaar nu met een 35mm Plastic prop.
    Temperaturen zijn:
    70a originele Esc 38gr
    Motor 3660 2881 kv 33gr op achterkant as gemeten.
    Lipo 48gr.
    vaartijd haalt net 5 min met 3600Mah
    en ik doe grote ronden volgas.

    Dus vraag me af wanneer ik een hoger KV motor er in zet (bijv 3400KV leopard) dat mijn lipo's dan te heet worden.

    Snelheid lig denk ik rond de 55 km.
    Hoogst gemeten met de iPhone in de boot, maar toen lag de boot met iPhone op de kop voor 15 min en nu durf ik de iPhone niet meer in de boot te plakken haha.
    Is er nog een betaalbare optie om de snelheid te met ipv iPhone?
     
  17. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    3400kv Leopard 2860 erin gaat prima. Daar vaar ik ook wedstrijden mee op 3s met 36mm en 37mm propjes. 70A regelaar zou nog steeds prima moeten voldoen (piek kan hij meer hebben en op snelheid ga je geen 70A trekken normaal gesproken, Regelaar al voorzien van waterkoeling? Anders er even opmaken. Zou liever een 2e hands Garmin GPS op de kop tikken Gecko van Garmin koop je 2e hands rond de 40 euro en werkt top). Hobbyking heeft ook zo'n soort gps snelheidsmeter (Willem Zwaan heeft daar eens mee getest), maar de aangegeven snelheid kwam mijn inziens niet helemaal overeen met de werkelijke snelheid. Btw mocht je eens met propjes willen experimenteren......Haarlem --> Amersfoort is niet ver rijden en help graag hoor (en propjes zat liggen hier).
     
  18. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    He Marcel,
    Bedankt voor je info en zou is even opzoek gaan naar een ander motortje.
    Zelf kom ik uit Hoogeveen dus dan is A-foort wel een stukje uit de richting.
    Maar werk vaak in het westen dus hou me aanbevolen..

    Wel ben ik op zoek naar propjes die groter zijn dan 35mm.
    Maar ik heb al veel gegoogeld maar voor een as van 3,2 mm kan ik ze niet echt groter vinden.
    Dus als je me een site zou kunnen geven waar ik ze kan krijgen graag:thumbsup:
    Zelf zit ik te denken aan een 1 delig 4mm as, Heb een strut en as gevonden bij tfl.de maar staat in backorder.

    Esc is water gekoeld en blijft ook mooi koel.
    Lipo Maak ik me iets drukker over omdat die bijna 50gr word.
    Als ik er een grotere prop opzet loopt de temp waarschijnlijk wel op.
    De vaar tijd vind ik ook een beetje magertjes, zijn dit wel normalen tijden? 4-6 min meestal volgas.
    Maar anders word de lipo weer te groot en te zwaar ben ik bang.
    of toch voor een grotere hull gaan:)


    gr Jacco
     
  19. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
  20. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    as 3,2mm? Geen m4 schroefdraad aan uiteinde as? Heb alles wel liggen om de as te vervangen door een normaal gangbaar met m4 schroefdraad of indien gewenst dogdrive hoor. Ik vaar zelf meestal met CNC aluminium Tenshock propjes, zijn er in 26 t/m 42mm te krijgen met M4 schroefdraad (grotere maten hebben dogdrive), zijn online prima te bestellen (ik bestel ze op Aliexpress, duurt iets langer maar lekker goedkoop) Ik vaar overigens in mijn mono's veelal met een 2mm of 2,5 mm verenstaal as met 4mm eindstuk (eindstukken bestel ik inderdaad ook bij TFL). Complete as zelf maken stelt niet zoveel voor overigens en strut of drive is niet nodig bij een mono, as er op de juiste wijze inbouwen dan is hij altijd goed. Eventueel voordat je gaat (ver)bouwen even de checkvraag stellen of hij goed staat zo kan nooit kwaad.
     

Deel Deze Pagina