TFL Zonda 41" Cat (twin)

Discussie in 'Speedboten' gestart door savage .26 picco, 9 jun 2015.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(Belgiƫ)
    Ik denk dat je eerder bang moet zijn om je kap te verliezen bij een flip als je hem niet vastzet met vijzen. Zo'n grote kap heeft al wel wat gewicht en als je tegen 100km/h+ een flipje maakt houdt tape alleen hem echt niet op zijn plaats... Je moet maar eens op Amerikaanse fora wat rondlezen, velen van hen hebben het principe van drijfvermogen of schroefkapsluitingen nog niet echt door :)
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Neuhhhh... Check mn set-ups altijd goed en als het onder het varen gebeurd is het bij voorbaat al te laat ;)
    Tegen de tijd dat je je boot dan aan de kant hebt.....

    Ik doe gewoon altijd grondig te werk gaan voor ik ga varen met een nieuwe boot.
    Voor ik de eerste keer ga varen gaat eerst de datalogger erin en ga ik richting volgas terwijl de boot wordt tegen gehouden , met de Unilog icm de display kan ik dan precies zien hoe of wat.

    Zo krijg ik een idee wat er in het uiterste geval van de electronica en accu's gevraagd wordt icm met de gebruikte props.
    Is dat te veel naar mijn zin gaan er andere props onder.
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi verslag, en mooie boot ! , heb met plezier zitten lezen , en weer wat info vergaard , in hoe sommige dingen worden opgelost , zoals de moertjes voor de esc's !, en rubber onder de bevestiging houder assen .
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De truuk met de moertjes heb ik al eens gedaan in de Apparition voor een alu servohouder maar dan met zelfborgende wiel/flensmoertjes ;)
    Zelfborgend was door de kunstof bevestigingstabs van de regelaars niet nodig , gewoon goed aandraaien is genoeg het plastic houdt er dan wel spanning op.

    Het rubber gebruik ik eigenlijk standaard bij de bevestiging van de hardware , in eerste instantie misschien wat meer werk dan kit gebruiken maar het ziet er netter uit , is herbruikbaar en bied naar mijn mening meer zekerheid qua afdichting.
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Aha, aan zo'n had ik nog niet gedacht.
    Sorry, ik ben een complete noob qua boten, maar dat viel mij zo op.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Alleen tape werkt zoals Roy al zei niet zodra je wat vlotter vaart , dat wordt bij een goeie lift-off gewoon los geblazen zodra de boot weer op het water wordt gekwakt. De romp flext dan wat waardoor de druk binnenin oploopt en het tape los wordt geblazen.

    Met als gevolg dat je kap eraf wordt geblazen en je boot volloopt , en als je geen drijfvermogen in je kap hebt je die meestal ook nog kwijt bent....

    De combi schroeven/tape voorkomt dat en bespaart je uiteindelijk een hoop ellende.
     
  7. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Nog even een vraagje tav de messing buis waar de teflon inliner in zit,buig je die nu met de hand op de juiste positie of verwarm je die nog een beetje.
    Ik neem aan dat er geen knik in moet zitten en dat de hoek ook niet te scherp moet ivm wrijving van de flexas.
    Ik heb ook wel gelezen dat ze er zand in deden en de uiteinden dicht,of is dat weer te veel van het goede.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Eventuele bochten wil je inderdaad zo flauw mogelijk hebben om de wrijving minimaal te houden.

    Ik buig ze met de "hand" , meestal met behulp van iets ronds met een beetje flinke diameter. Een deegroller of iets dergelijks.
    De buis(jes) leg ik op de roller en vervolgens oefen ik lichte/oplopende druk uit op de uiteinden terwijl ik van links naar rechts en weer terug ga. Op die manier kan je er redelijk netjes een mooie bocht in krijgen. Het laatste beetje buig ik echt met de hand als de boel in de boot zit zodat de flexas mooi op de motor uit komt.

    Pijpenbuigers en dergelijke in deze maten maken veelste scherpe hoeken.
    Vullen met zand en afdichten heb ik ook weleens gelezen , maar dat lijkt me heel omslachtig en verre van ideaal in het geval van een twin ;)
     
  9. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    OK bedankt voor het advies,ik heb ook nog wel wat restjes messing buis liggen,kan ik wel even mee oefenen:)
     
  10. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(Belgiƫ)
    Ik doe het altijd met een gasbrandertje, heel eventjes opwarmen en dan buig je ze in elke vorm die je maar hebben wil. Met zand gaat dat trouwens ook prima als je ze niet wil opwarmen. Jan (pompebled) heeft me dat ooit eens gezegd, opvullen met zand, goed aandrukken en plooien maar. Je buisje blijft gegarandeerd mooi rond, dus geen deuken. Werkt allebei prima. Inclusief die van Danny heb je dus al 3 manieren, daarmee moet het wel lukken :)
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het bouwen heeft door een beetje drukke periode i.c.m. een griepje en het "geweldige" weer van de afgelopen tijd een beetje stil gelegen :oops:
    Maar we gaan er weer aan beginnen :D

    Vandaag eerst maar eens wezen kijken naar een nieuw vaarplekje , aangezien de vorige nogal ver weg ligt nu.
    Gelukkig redelijk in de buurt kunnen slagen , een leuke vaart met een inham waar een kanovereniging zit :cool:
    Helaas was de vaart druk bevolkt door vissers :mad: :mad: Maar de inham van de kanovereniging i.c.m. een stukje vaart was ook nog te doen :D:cool:

    Voor de Challenger is het eigenlijk wat te klein aangezien het rechte stuk maar een meter of 40~50 is maar goed beter iets dan niets :p

    Een filmje van een deel van de nieuwe vaarplek waar de bootjes straks regelmatig uitgelaten gaan worden :



    Het filmje vanaf de boot moet ik nog ff uploaden...
    Helaas is de GPS van de camera blijkbaar niet zo heel vlot , hoogste snelheid volgens de Sony was een kilometer of 50 :rolleyes:
    En weet toch echt zeker dat daar wel wat kilometertjes bij moeten :p
     
  12. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Mooie steiger daar,de Triton heb je ook nog?
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Yups :D
    Vaart toch te lekker om weg te doen :p

    Zal wel een beetje moeten gaan ruimen in de collectie , er komt vandaag weer een H&M Agitator bij :oops:


    En de onboard video van de Challenger :
     
  14. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Mooi scherp beeld,de gps kan het niet echt bijbenen lijkt wel.
    Water is maar net aan groot genoeg.
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja qua beeld en zelfs geluid (ondanks dat ie in de behuizing zit) heb ik weinig te klagen over de Sony.
    Alleen de GPS.... Maar goed binnenkort maar ff een keertje testen op een wat langer stuk , dit was een meter of 40~50 max en dat is voor zo'n lange lap als de Challenger gewoon te kort. Tegen de tijd dat de snelheid er een beetje in begint te komen moet je al weer van het gas af.
    Maar voor wat testwerk is het wel een lekker plekje , en als er geen vissers zijn is de vaart die er haaks op loopt (en waar ik draai) ook een leuke plek.


    Tussen de bedrijven door ook nog wat werk verricht aan de Zonda :D
    De gaten voor de kapbevestiging geboord en een begin gemaakt met de bevestigingen zelf...

    Het aftekenen was al gebeurd , de achterkant was door de rechte lijnen vrij gemakkelijk maar de voorkant door de ronding net ff wat lastiger.... Maar na was passen en meten is het toch gelukt dus het was alleen nog het boren van de gaten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bevestigingen worden van 5mm dik aluminium strip gemaakt die met 2 M3 schroefjes vast worden geschroefd aan de dekrand.
    De stripjes zijn bewust van wat dikker aluminium gemaakt , op die manier is er gewoon wat meer draad te tappen en draai je het minder snel dol...

    Ook nog bezig geweest met een waterdicht huisje voor de Unilog onder het motto zekerheid voor alles.
    De basis is een oud servodoosje (Ace DS1015) van plexiglas waarin een aantal sleufjes zijn gefreest met de Dremel voor de kabels.
    De sleufjes worden afgedicht met Plasti-dip en de deksel kan straks gewoon met tape worden vastgeplakt/afgedicht zodat de Unilog gewoon toegankelijk blijft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het doosje bevat nu alle sensoren die ik heb/gebruik , 3x temp , 1x brushless rpm , 1x 400A stroomsensor , 1x 80A stroomsensor en de 20A stroomsensor voor het meten van servo verbruik. Alle sensoren zitten nu standaard aan het doosje en aan de waterkant hoef ik alleen maar de te gebruiken stroomsensor te kiezen :cool:
     
  16. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Lees je die data dan langs de waterkant uit?of moet je dat dan thuis doen.
    Daar moet ik ook nog in duiken,datalogging.
    Ik wilde eerst esc's kopen met inwendige datalog,maar nu voor de gewone gegaan.
    Dit lijkt me ook nog wel veelzijdiger.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja.... De Max waarden kan ik via de display langs de kant uitlezen , de totale data kan ik vervolgens thuis op de laptop datapuntje voor datapuntje uitlezen. Zo kan je b.v. heel mooi zien hoe de stroom oploopt onder het accelereren , best gaaf om te zien...

    De Unilog met alle sensors en display kost wel wat maar het is het wel waard en bij juist gebruik spaart het je geheid een paar regelaars ;)
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Vandaag nog even aan de Zonda gesleuteld.....
    De schroefsluitingen af gemaakt zodat de boot straks netjes dicht geschroefd kan worden met 6 RVS M4 boutjes.

    [​IMG]

    Nu nog even wachten op de accuplaten die onderweg zijn , als die erin zitten kan de boot voor het eerst het water in :cool:

    Gisteren ook nog even met mn kleine gifkikkertje wezen spelen.....
    De Psychocat Evo twin:D

    Liep weer behooooorlijk lekker , alleen jammer dat ik een los drijvend lelieblad tegen kwam :(
    De crash staat er wel mooi op , net als een kleine jump bij het wegvaren uit een bocht :cool:

     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Afgelopen weekend nog heel even aan de Zonda gesleuteld , de nieuwe grotere waterpick-ups even open geslepen en de drijvers voorzien van een traanvormig kuiltje om de pick-ups nog wat te helpen.

    [​IMG]

    Bij Postnl hadden ze blijkbaar een lang/lui weekend....
    De accuplaten waren er dinsdag pas , ipv zaterdag wat je normaal zou verwachten als het op vrijdag op de post gaat :mad:
    Ach jah... Past mooi bij het tijdvak wat ik altijd krijg voor pakketjes , ergens tussen 8:30 en 21:30 o_Oo_O

    Maar goed... Ze waren er dus dinsdagavond lekker aan het prutsen gegaan :D

    De accuplaten (200x56mm) met de stripjes (en wat lijmresten van de tape:p) :
    [​IMG]

    De platen worden weer voorzien van het anti-slip schuim wat ik ook al in de Challenger gebruik in de accutrays , icm klittebandjes geeft dat een makkelijk te schuiven accu die eenmaal aangetrokken muurvast op z'n plek zit.
    [​IMG]

    Ivm de steps in de romp en de klittebandjes die er nog onderdoor moesten was het ff puzzelen met de strips om de accuplaten goed ondersteund te krijgen. Uiteindelijk bleken 3 setjes/balkjes van 2 strips en 1 tunneltje van 3 strips de oplossing die van voor tot achter goed contact maakt met de romp. De strips zijn met Bison industrie secondelijm onderling en aan de accuplaten verlijmt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het tunneltje is het horizontale stripje bewust iets lager gehouden zodat er een laagje (24uurs) epoxy tussen kon bij het lijmen voor wat meer stevigheid van de lijmbevestiging. Verder is er bij het verlijmen in de boot overal een laagje epoxy langs de randen van de stapeltjes gegaan zodat het uiteindelijk echt 1 geheel vormt.

    Het wachten was alleen nog ff op mn nieuwe klittebandjes die vanmiddag binnen kwamen:cool:
    En dan ziet het er dus zo uit :

    [​IMG]
    [​IMG]

    De boot is nu klaar om te gaan testen :D:D:D Daarvoor mag ie nog ff z'n oorspronkelijke "uit de doos" kleur houden ;)

    De uiteindelijke kleur en het thema zijn al bedacht , moet alleen nog ff de juiste kleur zien te vinden die ik met een electrisch of lucht verfpistool kan spuiten :p Dat blijkt helaas nog best lastig :(
     
  20. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Mooi,dat rubber moet ik er ook nog maar op plakken,de accu's zo op het Carbon is wel glad.
    Zo op het eerste oog zit het wel vast maar je weet niet wat er op het water gebeurd.
     

Deel Deze Pagina